Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Sv: Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Jag tycker du gör rasen fullblod och löpta fullblod en otrolig otjänst genom att måla upp dem som såååå sjukt speciella och knepiga att hantera att de inte kan/bör hanteras av folk som inte ridit löp . Det blir ju löjligt .

Det är ingen skillnad ang häst raser gentemot hund raser i den aspekten att vissa är mer High maintainance och kräver "mer" på olika sätt än andra raser osv . Att däremot uttrycka det som att bara en liten klick kan rida och hantera dem blir absurt . Rätt häst till rätt människa , varken mer eller mindre och vet människan vad den köper och kan hantera hästen utifrån det går det givetvis fint .

Om däremot Lilla Lisa i skogen skaffar sig ett fullblod från banan och tror att den ska funka eftersom hon är van vid sin fjording , släpper ut den i en skogshage eller sitter upp och blir chockad över hur mkt häst det är , samt undrar vad som är fel när hästen blir så smal eller att den haltar när den tappat en sko , ja då har vi problem .
Precis som om Gamla Britta köper en bordercollie till sin trea på Söder där hon jobbar heltid på stan och rastar den lite snabbt på lunchen .

Senast ändrad:

Sen är det ju frågan om vad som avses med "att kan rida". Har sett välutbildade ridinstruktörer med Hippologbakrund som inte suttit i två minuter på en galopphäst innan de blivit "ryggsäckar" eller åkt av. Det är ju ändå lite skillnad på att ta i tyglarna på en galopphäst jämfört med att ta i tyglarna på en ridhäst. Är man inte van vid att rida en galopphäst så blir omskolningen svår. Och då kommer även skadorna lätt om hästen får stå för mycket. Och det är som sagt en anledning till att många galopptränare hellre tar bort hästarna än säljer dem vidare som ridhästar...

Här har jag mer än en gång bevittnat vilka konsekvencer det leder till.

Sedan har vi ju den gamla klychan där förståsigpåare menar att just fullblod har ett extremt stort behov av krafftfoder.

Senast ändrad:

Ja, they fly the vet in with a helecopter just to shoot the horse.

Ja, real ha ha när man val stå där och måste skuta hästen.
Real funny woman, to bad you were not there for some laughs, :laugh:

Närmsta jägare borde vara ett betydligt bättre och för hästen humanare sätt än att skära halsen av dem utan bedövning.

Ja, they fly the vet in with a helecopter just to shoot the horse.

Ja, real ha ha när man val stå där och måste skuta hästen.
Real funny woman, to bad you were not there for some laughs, :laugh:

:eek: Helikopter? Vad har du för veterinärer egentligen?

Och hur många tror du är kapabla till att skära halsen av en häst?? Ytterst få! Men jag antar då att ingen av oss som inte kan skära halsen av en häst får rida ut.
Det är för övrigt olagligt att ens bära kniv på allmän plats här i Sverige. Vissa undantag finns, att ha med när man rider för att hästen kan gå omkull och bryta ett ben tror jag knappast är ett giltigt undantag.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...54-om-forbud-betra_sfs-1988-254/?bet=1988:254

:eek: :banghead: :rofl::rofl:

Jag skrattar så jag gråter över dessa idéer vissa här har. Dom bryter nog oftare benen på Täby :meh:

/
Traceys som haft fullblod i mer än 25 år:D.

Alltså det är INTE jag som påstår att man ska sticka kniven i hästen. Jag förklarade bara Leafhills inlägg.

Och hur många tror du är kapabla till att skära halsen av en häst?? Ytterst få! Men jag antar då att ingen av oss som inte kan skära halsen av en häst får rida ut.
Det är för övrigt olagligt att ens bära kniv på allmän plats här i Sverige. Vissa undantag finns, att ha med när man rider för att hästen kan gå omkull och bryta ett ben tror jag knappast är ett giltigt undantag.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...54-om-forbud-betra_sfs-1988-254/?bet=1988:254

Inte för att försvara det helt vansinniga förslaget, men du skulle med största sannolikhet klara dig undan ansvar med den motiveringen. Som jmf så att ha en kniv med sig i bilen när man drar hästtransport (med häst i) med motiveringen att om det händer en olycka och man måste skära av grimma/grimskaft är en fullt legitim anledning.

Däremot är det olagligt att skära halsen av en häst utan föregående bedövning, det är inte en tillåten avlivningsmetod. Och där är det nog mer tveksamt om man skulle klara sig undan ansvar, just för att det i de allra flesta fall finns jägare att tillgå inom rimlig tid.

Kl

Alltså herregud ... Stackars TS ....!
Diskussionen är absurd på denna nivå .

Vad jag vet finns Det inte ett enda fall där ngn avlivat sin häst manuellt med kniv . Fanns det det torde jag våga påstå Att lagar ang djurets lidande hade dömt att djuret led mer av kniven än att vänta på i fattning med avlivning Flr det brutna benet .

Senast ändrad:

Hi LHR! :P

Ärligt talat vet inte jag heller hur man sticker ihjäl en häst.

Jag vet att man på mindre djur, tex rådjur/ren etc kan bedöva dem genom att göra ett viss knivhugg "bak på skallen i en svepande rörelse in/fram". Samer etc gör ju så. De och min pappa har visat mig lite och pratat kring det.

Men jag har för mig att hästen är för stor för det? För en vanlig morakniv..

Då måste man döda dem genom avblodning antar jag, utan bedövning?

Kniv har jag alltid då jag lastar, binder upp ute etc. Men då för att kunna skära loss om något skiter sig så jag inte får upp knopen etc.

Det enda däggdjur jag själv behövt avliva är en mus som jag hittade mosad och skrikande. Så jag är förskonad!
Bara den där musen grät jag hysteriskt när jag högg skallen av den med en spade. Sen fick jag gå undan och bryta ihop en stund.

Jag tror faktiskt det är FÅ i det här landet som för det första kan stålsätta sig nog att döda ett djur, tom ett dödligt skadat. I stall är det mest kvinnor. De flesta kvinnor har inte behövt göra sånt.
En stor häst kan jag tänka mig kräver en del teknik och målmedvetenhet/styrka ihop med det för att få det snabbt gjort.
Jag tror det är få hästägare i Sverige som skulle greja det. Fullblodsägare eller ej..

Jaha ok, där ser man :)

Men fortfarande, hur troligt är det att hästen bryter ett ben när du rider i skogen att du behöver ha med dig en kniv ifall hästen bryter ett ben... Isf borde man nog tänka över sitt ridsätt....

Hi T:
Shit, snacka om storm i vattenglas :arghh: var inte mening att det skula blossa örkan Gudrin :rage: bara att man namnar lite om ett tråkig erfarenhet....
Good God :banghead:

För det första som Jäger eller Djur äger är det vår plikt att "djuren ska inte leda!" Kan man inte ta det svåra beslut ska man inte hålla på med djur.

Dom som bo i gles byggd är mer medvetet att "nöden har ingen lag", man göra det som måste göras.

Konsten av "nöd släkt" kan vi lämna osakt.

Hi T:
Shit, snacka om storm i vattenglas :arghh: var inte mening att det skula blossa örkan Gudrin :rage: bara att man namnar lite om ett tråkig erfarenhet....
Good God :banghead:

För det första som Jäger eller Djur äger är det vår plikt att "djuren ska inte leda!" Kan man inte ta det svåra beslut ska man inte hålla på med djur.

Dom som bo i gles byggd är mer medvetet att "nöden har ingen lag", man göra det som måste göras.

Konsten av "nöd släkt" kan vi lämna osakt.

Jag bor i glesbygd. Det är inte en anledning att orsaka ett djur onödigt lidande genom att skära halsen av det med morakniv.

Som sagt, det finns jägare och i de allra, allra flesta fall hinner de ut i rimlig tid. Den väntetid som blir är sällan till men för djuret (men väl för djurägaren), kroppens naturliga smärtstillare är grymt effektiv i akutskedet.

Jag bor i glesbygd. Det är inte en anledning att orsaka ett djur onödigt lidande genom att skära halsen av det med morakniv.

Som sagt, det finns jägare och i de allra, allra flesta fall hinner de ut i rimlig tid. Den väntetid som blir är sällan till men för djuret (men väl för djurägaren), kroppens naturliga smärtstillare är grymt effektiv i akutskedet.

Tillhör inte tråden men för ditt upplysning förblodning är ingen lidande, blod trycket faller och man somna in.

Vi lämna det har nu!!

Tillhör inte tråden men för ditt upplysning förblodning är ingen lidande, blod trycket faller och man somna in.

Vi lämna det har nu!!

Det innebär smärta för djuret när halspulsådern skärs av.
Det finns en anledning varför det är olagligt att avliva med halssnitt utan föregående bedövning.

I said leave it alone :rage:

Man kan inte styra en diskussionstråd på det viset, och du har varit och fortsätter vara tämligen drivande på att din linje är den enda rätta. Du tycker "jag har rätt" (och uppmuntrar till lagbrott i förekommande fall) - och vill sedan att diskussionen ska avslutas.

Dessvärre kan man inte styra trådar så, det är bara moderator som kan, och om man verkligen vill lämna en diskussion kan det vara ide att inte försöka avsluta den med ytterligare ett "inlägg i debatten".

Däremot hoppas även jag att du släpper ämnet, för TS skull.

Det innebär smärta för djuret när halspulsådern skärs av.
Det finns en anledning varför det är olagligt att avliva med halssnitt utan föregående bedövning.

I en nödsituation kan man bedöva genom att slå den hårt med släggan på samma punkt som när dom bultas. Sedan sticker man dom i bringan så själva avlivningen sker genom avblodningen.

Då har man avlivat helt lagligt.

:eek: :banghead: :rofl::rofl:

Jag skrattar så jag gråter över dessa idéer vissa här har. Dom bryter nog oftare benen på Täby :meh:

/
Traceys som haft fullblod i mer än 25 år:D.

Under alla år så är det EN som brutit ett ben i skogen, och det var en ryttare som fick en spark på benet :p

/
Trix som oxå har haft fullblod i 25 + år

*lånar knappen*

jag tror att ett vanligt problem för vissa när de köper fullblod direkt från banan är att de tror att hästen "redan är en ridhäst", dvs att den kan mycket mer än den kan och lätt hamnar i duster med den p.g.a. detta.

Jag menar då alltså inte att ryttaren nödvändigtvis är dålig, utan att man kanske har en annan uppfattning om vad hästen "ska kunna".

Våra hästar rids i form, flyttas för skänkel, tömkörs, kortas och längs och åtminstone jag försöker vänja dem vid att man då och då rider "långt" och sitter i trav/galopp.

Men det är nog inte en självklarhet som gäller alla.

*lånar knappen*

jag tror att ett vanligt problem för vissa när de köper fullblod direkt från banan är att de tror att hästen "redan är en ridhäst", dvs att den kan mycket mer än den kan och lätt hamnar i duster med den p.g.a. detta.

Jag menar då alltså inte att ryttaren nödvändigtvis är dålig, utan att man kanske har en annan uppfattning om vad hästen "ska kunna".

Våra hästar rids i form, flyttas för skänkel, tömkörs, kortas och längs och åtminstone jag försöker vänja dem vid att man då och då rider "långt" och sitter i trav/galopp.

Men det är nog inte en självklarhet som gäller alla.

Precis, de kan ha varit ridna i många år men allt efter vilken tränare de kommer från skal de betraktas som unghästar som ska lära sig något nytt, nya signaler, nytt rörelsemönster och liknande.

Det varierar mycket från vilken tränare/ryttare hästen kommer hur mycket dressyr riden den är och därmed indirekt ofta också hur stel den är i bogarna.

Jag är inte alls enig med Bowman om att de behöver rastas och inte kan fungera som ridhästar. Precis som mackan sa finns där många fördommar mellan ridhästfolk och galoppfolk- på båda hållen! Jag har själv lärt mig rida på fullblod, ridskolan jag gick på hade i princip enbart exgaloppörer som storhästar som hade gått olika antal många löp, det funkade alldeles utmärkt efter en liten invänjningsperiod. (Enda nackdelen jag kan komma på är väl att jag tycker det är väldigt svårt att rida ihop ett stort tungt halvblod :p )

Har hållt på med galopp i mer än 10 år nu och visst finns där hästar som inte passar som ridhästar och kanske har det bättre av att få somna in, men man kan inte generalisera och dra alla över en kam.

Om man köper en häst från banan så blir de ofta helt annorlunda och kommer ner på jorden på ett annat sätt när de får mindre energirik mat, får gå ute mer osv. Man ska dock komma ihåg att det kan ta tid att bygga om "springa fort muskler" till ridhästmuskler och de kan se bedrövliga ut en period. Många arbetsryttare har dock aldrig sett detta och tror därför att bara för att hästen är het och svårriden på banan så kan den aldrig bli ridhäst...

Fullblod från banan är ofta väldigt miljötränade, de har sett cyklar, gående, traktorer, bilar osv från ung ålder.

Att dressyrryttare som kommer upp inte hänger med på en galoppör beror nog mer på att det är ett annat rörelsemönster, de rör sig fortare när det väl händer något och kräver inte lika stora hjälper än att de är sämre ryttare än arbetsryttare. Arbetsryttare har en väldig god balans och följer med i det mesta men de skulle säkert också ha svårt att hänga med i rörelserna från en dressyrhäst med stor gång.

Rätt häst till rätt ryttare helt enkelt, och fullblod kan bli underbara ridhästar till en erfaren ryttare som gärna har lite erfarenhet av unghästar.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
422
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 519
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka