Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Sv: Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Bowman/Tuaphua:

Har aldrig ägt en fullblood, har ridet nogra, Great Horses! men kävs inte bara "a good horseman" men rätt rid miljö, att lunka på en rid bana är ingen hit, mest för en springer, dom behöva gamle banval eller väg/skogs sträck där dom kan sträcka utt sig. Har sett dom gjöra bra ifrån sig i hoppning, ens dom var inte av Steeple Case Typ, där jag alltid hålla ändan när dom hoppa med tänken av deras överknä, (att dom ska veka sig), men det verka gå bra :)

det tragiska är att hitta ett bra hem för dom efter tävlings tid, dom som är bra rytter redan har sina häster och med dess wanna-bees bli det ingen ördning alls för en sån adel häst.

Håller med dig Leafhill. Har aldig ägt något fullblod heller. Men har fått förmånen att rida fler hästar än vad många gör under en livstid tack vare galoppen. Skulle gärna ha tio fulblod. Kunde lätt haft det med då de är lätta att få tag i efter avslutad tävlingskariär. Men det skulle ställa stora krav på ridmöjligheter. Det skulle krävas tillgång till både bana och fina ridvägar i skogen året runt. Det skulle aldrig funka med enbart en padock och ett ridhus. Man måste komma ut och kunna ge ett fullblod möjligheten att sträcka ut...

Nej, du har rätt Tuaphua. Jag är ingen dressyrryttare och kommer aldrig att bli det. Jag växte upp lite med galopphästar och visste knappt om annat. Jag har fått förmånen sen dess att jobba inom galoppen men även inom trav, dressyr och hoppstall samt ridskolor. Jag kommer nog aldrig att vara överens med dressyrryttararna om ridsätt, träning mm. Men jag har uplevt hur galopphästar med glädje jobbat i fin form med krökta ryggar i en sakta canter över tre kilometer på ett sätt som en dressyrhäst aldrig skulle orka. Och det utan skarpa bett, inspäningstyglar, hårt åtdragna nosgrimmor mm. Jag är dessutom en Border Collie människa som gärna ser, upplever och ger ett arbetsvilligt djur möjligheten att få sträcka ut, känna löpglädje. Det får man som även du själv skriver med ett fullblod...

Sen är det mest en träningssak hur det upplevs när man rider ett fullblod. Vet att alla tränare inte är lika bra på att ge sina galopphästar en allroundträning. Sen är det inte heller alla tänkta galopphästar som passar för galoppen precis som dressyren inte passar alla dressyrhästar. Men kanske är saker på gång att hända. Nu för tiden så galopptränar man ju även travare. Men hur som helst så är den enda häst jag vet som vunnit både en dressyrtävling och en galopptävling samma dag en fullblodsgaloppör. Det lär nog aldrig hända att en ren dressyrhäst gör om samma sak...

Vi bor i fel land tillvär. Hade jag bot i ett annat land med nästan Year Around Riding, jag skulla inte tveka att skaffa en Full Blood.
Det är precis att det gå med en Standarbred, lite lungnar där dom inte kryppa ur skinnet om dom inte få komma utt på spåret.

Trav folk är mer villig att låta deras häster komma till ett nytt hem för ett billig penning.
Har markt att Fullblod träners vill heller skicka iväg dom än att dom komma i fel hander och på vilo väg.

Du har verkligen rätt i att det är väldigt olika med olika tränare.

I stallet jag jobbar varvar vi den "vanliga" träningen med tömkörning, skogsrundor, "joggingpass" på cusiontracken osv.

När/om vi bestämmer oss för att sälja en häst brukar jag få skolrida dem ett tag, och så löshoppar vi.

Håller med dig Leafhill. Har aldig ägt något fullblod heller. Men har fått förmånen att rida fler hästar än vad många gör under en livstid tack vare galoppen. Skulle gärna ha tio fulblod. Kunde lätt haft det med då de är lätta att få tag i efter avslutad tävlingskariär. Men det skulle ställa stora krav på ridmöjligheter. Det skulle krävas tillgång till både bana och fina ridvägar i skogen året runt. Det skulle aldrig funka med enbart en padock och ett ridhus. Man måste komma ut och kunna ge ett fullblod möjligheten att sträcka ut...

Stora krav på ridmöjligheter? Det där är väl självklara krav oavsett hästras man skaffar sig?
Om inte annat borde det vara det iaf, för jag har då aldrig stött på en häst som trivs så ypperligt bra av enformig träning.
Jag är övertygad om att alla hästar som ryttare mår bäst av variation.

Till TS

Jag har haft några fullblod genom åren och många vänner också.
Generellt tycker jag att det är bra och hållbara hästar trots att de gått på banan, eller så är just det ett bevis på bra hållbarhet.
Håller de för löp håller de nog för normal ridning också.
Många har som andra också sagt varit lite stela i bogen, men det är ingenting som inte kunnat lösas med massagebehandlingar och bra ridning.
Men alla hästar och ryttare har ju mer eller mindre muskelspänningar här och där, det finns ju ingen som inte har något.

Sen har ju fullblod en extra superturbo som inte andra hästar har, som i mitt tycke bara är roligt :D

Jag gillar fullblod och dessutom får man mkt häst för pengarna. Det enda negativa jag tycker är väl att de kan vara svårfödda och knussliga med maten samt ha lite taskiga hovar.
Men med lite pyssel brukar man kunna hitta rätt och en väg som fungerar.

Jo, du har rätt Leafhill...
Har med hort det från många tränare att de hellre låter en del av sina "hästar gå vidare" än att de säljer dem eller ger bort dem till någon som inte vet vad det är att rida en galopphäst. Har ridit en del gamla galoppörer som varit uppåt tjugo år. De har inte varit riktigt lika snabba eller haft samma kondition som sina yngre släktingar men vinnarhuvudet har det inte varit något fel på. De har "pullat" minst lika bra som vilket fullblod som helst i löpkondition. *ler*

Om någon frågar mig om idén att köpa ett fd. fulblod med galoppbakgrund så skulle jag avråda om jag inte visste att personen hade en bakgrund inom galopen och har ridit galopphästar tidigare samt bodde så att det fanns förutsättningar att rida dem. Jag skulle nog aldrig bry mig om att skola om en fd. galoppör. Skulle nog försöka jobba med den för att hålla den frisk och hel. Fortsätta rida och träna den på det sätt som man alltid gjort om än på en mycket lägre nivå. Helt enkelt låta den få ha kul ute i skogen och på banan i det tempo som form och fysik tillåter.

En fördel som jag känner med galoppen är det är en "liten värld". Det är ofta lätt att följa en häst under tävlingskarriären och veta vem eller vilka som har tränat den. Man har ofta hört om hur den blivit tränad, om den är frisk eller är "skadad". Man vet om den är jobbig att sko mm. Har man jobbat inom galoppen själv så har man kanske även hunnit rida några av de hästar som man tror skulle kunna ha en framtid även efter en avslutad galoppkarriär...

Jag hänger inte upp mig så mycket på att de "rykten" om stelheter, hovar mm som följer fullbloden. Har sett och hört talas om hoppästar som även de har haft liknande problem. Har sett dressyrhästar med andra problem. Är rädd att oavsett för häst man skaffar sig så kommer den att följas av något problem som man måste lösa. En del har tur och behöver aldrig veterinärvård. Men oftast är det något. Det kostar att ha häst hel enkelt både i tid och pengar. Man får ärligt fråga sig själv hur mycket tid och pengar man har möjlighet att lägga ner på hästen.

*kl*

Jag måste ha haft en enorm tur med alla mina fullblod för jag har inte haft ett enda problem av de som de flesta här drar upp.

Har inte märkt att de skulle vara svårare att flytta sidvärts eller att de skulle explodera när man sätter press på dem.
Det enda jag har märkt med de som kommer från banan är att de möjligen är lite mer spända när man kommer fram till en tävlingsplats typ de första 10-15 min.

Har inte haft ett enda fullblod med problem i bog eller bakknän inte ens i kotor och knä fram.

Magen kan vara lite risig men det brukar bli bättre efter något år från banan. Hovarna är detsamma på de som inte vare sig tränat eller startat så det beror ju inte på galoppkarriären.

Har haft många fullblod och har ridit höga klasser på 4st efter avslutad karriär. Har haft både svenska och utländska fullblod och alla har gått olika länge på bana.

Ger man dem tid att "återhämta" sig från banan så är det inga större problem än med andra raser och då jämför jag med halvbloden FIFA.

Stora krav på ridmöjligheter? Det där är väl självklara krav oavsett hästras man skaffar sig?
Om inte annat borde det vara det iaf, för jag har då aldrig stött på en häst som trivs så ypperligt bra av enformig träning.
Jag är övertygad om att alla hästar som ryttare mår bäst av variation.

Till TS

Jag har haft några fullblod genom åren och många vänner också.
Generellt tycker jag att det är bra och hållbara hästar trots att de gått på banan, eller så är just det ett bevis på bra hållbarhet.
Håller de för löp håller de nog för normal ridning också.
Många har som andra också sagt varit lite stela i bogen, men det är ingenting som inte kunnat lösas med massagebehandlingar och bra ridning.
Men alla hästar och ryttare har ju mer eller mindre muskelspänningar här och där, det finns ju ingen som inte har något.

Sen har ju fullblod en extra superturbo som inte andra hästar har, som i mitt tycke bara är roligt :D

Jag gillar fullblod och dessutom får man mkt häst för pengarna. Det enda negativa jag tycker är väl att de kan vara svårfödda och knussliga med maten samt ha lite taskiga hovar.
Men med lite pyssel brukar man kunna hitta rätt och en väg som fungerar.

Du har helt rätt i det du skriver. Men många tänker inte på vad det där med "stora krav på ridmöjligheter" handlar om. De tror att det är fullt tillräckligt bara det finns ett ridhus och en paddock. I trakterna runt Varberg är det rent hopplöst att ha ett fullblod. Det finns inga banor. De flesta ridvägar är asfalterade eller stenhårda grusvägar. I den mån det finns skogsvägar som vore idealiska så har markägaran stängt vägarna för ridning.

Jag förstår egentligen inte att det kan finnas så mycket häst som rids i Varberg för ridmöjligheterna utöver ridhus och paddock är urusla. Till och med på Täby har jag ridit mer allround med fullbloden i skogen än vad de flesta gör med sina rid, hopp och dressyrhästar här i Varberg.

För att jag skulle känna att det skulle fungera att ha ett fullblod så skulle jag behöva bosätta mig i Kungsbacka så att jag kom i närheten av en bana. Jag skulle inte vilja bo så att jag skulle behöva packa in hästen i en trailer eller lastbil så fort jag skulle gå lite fortare på bana eller komma ut i skogen.

Och det är ju den där "superturbon" som är så kul hos fullbloden som också kräver lite speciella ridförutsättningar. Jag vet fullblod som funkar i ridhus. Men vet också att de skulle få spatt av att bara ridas i ridhus...

Fast jag håller inte med om att fullblod måste rastas i hundra knyck utomhus för att fungera som ridhästar och må bra . Inte ett dugg . Det handlar mycket mer om hur de rids och aktiveras i sig . Har de en ny uppgift än att löpa rak löp och tränas vettigt och meningsfullt och planerat utifrån det , behöver de inte alls dra repor eller "springa av sig " på det sättet de framställs här .

Och du har gått på myten om att galopphästar tränas i full fart varje dag med?

Galopphästar tränas långt ifrån med att man låter dem gå snabbjobb varje dag. Men de har mer energi och ork än vanliga ridhästar inte minst på grund av fodret och behöver därför också jobbas mer för att bli av med energin. Men det betyder inte att man låter dem gå för fullt på banan hela tiden. Det beyder lika mycket längre travpass ute i skogen som längre pass med hackecanter på banan blandat med intervallpass på rakbana eller i backar om sådana finns. Beror så mycket på vem som tränar...

Sen finns det det syfte med träningen med. De skall vinna löp. Det gör de inte om de inte tränas. Men heller inte om de går sönder. När de går ur träningen ändras foderstaten och de är inte längre lika "explosiva". Såvida de inte tillhör den hungriga och matglada kategorin som blir skitsura om de inte får tillräcklgt av det de vill ha. Men den kategorin är nog i minoritet tack o lov... *s*

Men de har mer energi, är känsligare och kräver mer än de flesta ryttare klarar. Annars så skulle man kunna kasta upp vem som helst på ryggen på en galopphäst.

Nej jag har bara läst hur du anser ett fullblod som avslutat karriär på banan enligt dig behöver "löpas av " .
Du har uttalat dig om vad ridhäst fullblod "behöver" .

Jag är mkt medveten och insatt i hur fullblod i löp varierar sin träning . Utöver det har jag ridhäst fullblod sen många långa år . Det har inte du enligt egen utsago så läs gärna igen inkl vad du själv postat i tråden. Du har läst väldigt dåligt .

Senast ändrad:

kl
Av de olika galoppörer jag har ridit, både i Sverige och Irland så har det varit skillnad på de olika hästarna. Trots att de irländska stod i samma stall allihop, så var ingen av dom den andra lik. Vi red ut mesta dels, och red 2 dagar på rundbanan men hade även nån dag i veckan då de hoppade häckar. En var väldigt stel, som att sitta på en pinne, medan en annan kunde vara hur fin och mjuk som helst. Tror mkt har med att göra hur dom är byggda och därigenom vad de har för förutsättningar, ungefär som de allra flesta hästar har. På Irland reds inte någon av hästarna några dressyrpass. Överlag så var dom irländska galoppörerna grövre än dom svenska, dom påminde mer om hbl i kroppen. Sen vet jag inte om de brukar vara det eller om vi bara hade ovanligt grova galoppörer i vårt stall.

De irländska är oftare av robustare modell .

Men mackan, tråden handlar om galopphästfullblod och inte ridhästfullblod. Sedan har jag inte haft behov av att någonsin äga någon egen häst. Det har dessutom gett mig möjlighet att rida desto fler hästar. Och jag har en släkt som har ägt och hållt på med galoppfullblod sedan -70 inklusive min egen syster. Vet lite om hur det innebär att binda upp sig med djur och kostnaderna för det...

Sen skrev jag lite för att reta dig med. Vet att du inte läser så väl själv ibland. Och du kom rätt sent in i tråden och bidrog inte direkt med något.

Sona...

I England och Irland är ju aveln även inriktad på Steeple'n. Steeple hästarna är ju i allmänhet större än galopphästarna här hemma. Är inte det något som bidrar till att de engelska och irländska galoppörerna i allmänhet är grövre än de svenska? Sen tycker jag nog att många av hästarna som är hos tränarna här i Sverige är väldig olikt byggda och olika stora. Även med tanke på ålder, kön och blodlinjer...

Red Always de Man på Täby ett tag. Yvonne Durant tog honom från England några månader innan jag fick rida honom. Skall kanske inte säga att han var grövre men han var "lång". Han var även rätt stel i början. Men en tids massage och akupunktur gjorde underverk med honom. Var fantastiskt att känna hur han började slappna av och man kunde börja rida honom. Alla jag känner som red honom hos Yvonne var lyriska över honom. Han är kvar uppe i täby men tränas av en annan tränare nu. Har inte gjort några direkta resultat men det är en häst som jag skulle kunna tänka mig för en "efter karriären fullblod"...

Senast ändrad:

Nej tråden handlar om problem fullblod i löp kan ha när de ska bli ridhästar . Ett inbyggt behov av att måsta löpa ingår inte i det ämnet . Du har fokuserat spalt meter på deras "inbyggda" behov .

Senast ändrad:

Men jag har inte skrivit att fullblod skall rastas i hundra knyck för fungera och att må bra. Har inte sett att någon annan skrivit det heller. De flesta av oss har mest talat om behovet av allround träning för att de skall må bra just för att de är fullblod vilket tyvärr skiljer sig åt mellan olika tränare beroende på var de är i Sverige och vilka resurser de har.

Och vidare har vi även nämnt att många tränare hellre tar bort hästen än att den hamnar i händerna på någon som inte kan rida ett fullblod.

Du har ju återigen inte bidragit med något direkt "av dina gena erfarenheter" utan bara skrivit sådant som skrivits innan.

Men jag kan ju välja att läsa dina rader som du läser mina och förstå att du tycker det är helt ok och funka att rasta runt ett fullblod med galoppbakgrund i enbart ett ridhus eller en paddock. Kan säkert tänka mig att det funkar för några enstaka individer men inte för majoriteten av galopphästarna som avslutat tävlingskarriären. Tror de tycker mycket bättre om att komma ut i skogen...

Sen är det en annan femma att jag personligen vill kunna rida ett galoppfullblod på det sätt man fött upp den för även efter tävlingskarriären. Speciellt med tanke på den njutning det är att lugnt cantra den på en skogsväg eller fin bana som Strömsholm. Men inte utan tanke bakom för att undvika skador och andra tråkigheter...

Att bygga om en galoppör till hopp eller dressyrhäst med tanke på alla deras nämnda "fel och brister" förstår jag inte syftet med eftersom det finns fina dressyrhästar att tillgå istället liksom hopphästar. Såvida det inte är så att man vill finna en billig och läraktig häst att bygga om för ens egna intressen...

Senast ändrad:

Jag har ridit en hel del fullblod men främst två stycken har jag ridit en längre period.
Den ena var från GB, av mindre smäckrare modell. Jag var rätt ung då, typ 12-15 och jag upplevde faktiskt inte någon skillnad på den hästen mot halvbloden jag red vid den tiden - mer än att den hade bättre flås och det var bra mycket roligare att vara ute och galoppera med den, eftersom den gick framåt utan att titta på allt runtomrking. :D

Nu har jag ett fyraårigt fullblod med amerikansk stam. Stor, 173 cm. Visserligen bara varit i galoppträning i 9 månader innan jag köpte honom.
Som en tjej i stallet sa "Han är en den coolaste unghäst jag träffat".

Hästar blir mycket vad man gör dem till, oavsett ras osv.
Jag har ridit ut själv och i grupp på min från dag ett i princip. Man ska inte göra en stor grej av det hela.
Sen har nog mycket att göra med hur de är byggda också. Min är av helt ok "ridhästmodell" och ganska rejäl. Hyfsad lätt att få samling på och rida ihop, även om gångarterna aldrig kommer att komma i närheten av ett halvblod avlat för dressyr/hoppning.
Sen är det klart att ett fullblod som tävlat i många år kommer förmodligen ha en hel del tävlingsnerver.

De övriga fullblod jag ridigt lite sporadiskt har även dessa varit väldigt trevliga om än lite raka och stela, men trevliga hobbyhästar som både gillat att hoppa och dressyra. Det har varit väldigt arbetsamma hästar - även om de kan vara lite lata ibland så är det en ras som gillar att jobba.
De jag ridit på Täby har även dessa varit trevliga att sitta på, o då har det varit i träning hos olika tränare.
Var väl egentligen bara en som jag provred förra året som hade den där snabba symaskinstraven, överilade skritten och framtunga galoppen.

Det krävs att man tränar rätt för att få en häst som håller för galopp.
Precis som det krävs rätt träning för att få en bra dressyr/hopp/fälttävlanshäst. Sen rids ju galoppörerna bra mycket mer för yttertygeln, något vi ridhästmänniskor borde ta efter tycker jag.

Jo, du har rätt Leafhill...
Har med hort det från många tränare att de hellre låter en del av sina "hästar gå vidare" än att de säljer dem eller ger bort dem till någon som inte vet vad det är att rida en galopphäst. Har ridit en del gamla galoppörer som varit uppåt tjugo år. De har inte varit riktigt lika snabba eller haft samma kondition som sina yngre släktingar men vinnarhuvudet har det inte varit något fel på. De har "pullat" minst lika bra som vilket fullblod som helst i löpkondition. *ler*

Om någon frågar mig om idén att köpa ett fd. fulblod med galoppbakgrund så skulle jag avråda om jag inte visste att personen hade en bakgrund inom galopen och har ridit galopphästar tidigare samt bodde så att det fanns förutsättningar att rida dem. Jag skulle nog aldrig bry mig om att skola om en fd. galoppör. Skulle nog försöka jobba med den för att hålla den frisk och hel. Fortsätta rida och träna den på det sätt som man alltid gjort om än på en mycket lägre nivå. Helt enkelt låta den få ha kul ute i skogen och på banan i det tempo som form och fysik tillåter.

En fördel som jag känner med galoppen är det är en "liten värld". Det är ofta lätt att följa en häst under tävlingskarriären och veta vem eller vilka som har tränat den. Man har ofta hört om hur den blivit tränad, om den är frisk eller är "skadad". Man vet om den är jobbig att sko mm. Har man jobbat inom galoppen själv så har man kanske även hunnit rida några av de hästar som man tror skulle kunna ha en framtid även efter en avslutad galoppkarriär...

Jag hänger inte upp mig så mycket på att de "rykten" om stelheter, hovar mm som följer fullbloden. Har sett och hört talas om hoppästar som även de har haft liknande problem. Har sett dressyrhästar med andra problem. Är rädd att oavsett för häst man skaffar sig så kommer den att följas av något problem som man måste lösa. En del har tur och behöver aldrig veterinärvård. Men oftast är det något. Det kostar att ha häst hel enkelt både i tid och pengar. Man får ärligt fråga sig själv hur mycket tid och pengar man har möjlighet att lägga ner på hästen.

Rolig med ett frisk vind som blåsa ibland, det kan vara rätt så stel ibland.
Jag hade en bekänts far som var trärner på Taby många år där på 60-70tal.
Bästis som gick bort i cancer var bra med dom, hon fick dom gratis av ett stall just för att dom visst hästen skula få det bra. Dottern hade dom för hoppning, det var då jag :eek: för dom knä, men det gick, såg aldrig att hästen gick ner, men att klara hela bana kunde vara lite si och så ;) mest kombination hinders, lite svor att fatta 1-2-3 hopp :banghead:
Men i fält tävling gud vad det gick undan :bump:
Kända några som fungera bra som Ranch Horse.
Det hänger på vem det är som sitter i sadeln:)

Tråkig med Varberg ridväger, det bli så mer o mer överallt, jag har en 5mil gamle banval som va så finn för alla tills stav pensionär och rollskrisko gänget fick kommunen att asfaltera mitt i, dom lämna sprängsten på siden för oss häst folk som hästarna kan inte gå på, sen klaga dom att hästarna skita på bananen :rage:
Alla fall där kunde man riktig stacka ut sig, en real Blow Out, sen kunde man kör sitt tempo.

Vad bra att ni dragit igång en diskussion! Jag tycker själv det är väldigt intressant hur en form av jobb/ridning påverkar hästen så otroligt mycket i kroppen!
Men jag tror att svårigheterna fullblod som tas av banan har är olika mellan individerna men att det inte vore konstigt om de vart stela i bogar, kort överlinje, platta framhovar, hängande framknän pga korta muskler samt korta muskler generellt.
Mitt fullblod från banan är inte explosiv om man förbereder henne rätt. Jag ställer inte av henne i 1,5 vecka och sen rider ut den dagen det blåser mest! :P Hon är väldigt arbetsvillig och lär sig fort.

Det finns väl dem som tycker att vissa hästar behöver rastas fast de egentligen bara behöver någon som tar kontrollen? Men men det är olika, en del hästar som är i träning mår inte dåligt av att jobba lite galopp rakt fram ibland..

Men Mackan, du som sagt att du tycker de kan bli stela, har du några erfarenheter av detta och kan berätta om du vet vad som gjordes med det? Akupunktur? Antiinflammatoriskt? Massage? Stretch? Vart det bra?

Nej jag varken antar, gissar eller hittar på ;)

Inte heller innehar jag de åsikter du tillskriver mig utan jag som har ridhäst fullblod undrar varför du skriver spaltmeter om hur de rids i löp , och runt löp på banan . Dvs du pratar om dem som aktiva löphästar Ffa och sen gör du antaganden om hur de ska/inte ska ridas som ridhästar .

Jag tycker väldigt mycket går att förbättra via systematiskt arbete med dom, och en medvetenhet i var svagheterna finns på den specifika hästen . Jag tycker alltid de ska gås igenom av ngn renommerad ET som kan upplysa ryttaren om hur hästen bedöms . Sen utifrån det får man jobba med dom . Uppsuttet både på ridbana och ute i skogen osv . Skritt på lång tygel i kuperad mark är super ;) i dressyren Rida massor lösgörande och aldrig tulla på att värma upp dem mkt noga och inte slarva .

Jag arbetar även gärna dressyr på töm där man kan se hästen ordentligt i arbete också .

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
422
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 519
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka