Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Sv: Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Håller med. Sen har många rätt dåliga hovar pga bland annat aluminiumskorna tror jag. Och det kan variera otroligt beroende var och hur de har tränats, och tävlats, och av vem...

Många är stela och har korta muskler på "fel" ställen, kanske t o m ont i kroppen, beroende på, som sagt.

Jag blev nyfiken på hur du menar att aluminiumskorna påverkar hovarnas kvalitet?

Jag vet inte exakt varför bara att det är så. De slits fortare och är mjukare, tätare skobyten, och jag tycker många blir mera ömfotade av dem. Min blev det definitivt. Det var ngt bättre med dem som hade lite gummilager mot hoven.
Mina tidigare fick drastiskt bättre hovar efter att ha järnskor en längre period och jag har sett det på hästar som kommer från Täby för att vila.

Ungefär så.

Och det är ju den där "superturbon" som är så kul hos fullbloden som också kräver lite speciella ridförutsättningar. Jag vet fullblod som funkar i ridhus. Men vet också att de skulle få spatt av att bara ridas i ridhus...

Fast det är ju inte speciella ridförutsättningar, högst normala ;)
Jag vet ingen häst som mår bra av bara ridas på ridbana/ridhus, min islänning hade fått totalspunk av det och blivit galen..
Jag vill nog påstå att det är ytterst få hästar oavsett ras som klarar det.

Att bygga om en galoppör till hopp eller dressyrhäst med tanke på alla deras nämnda "fel och brister" förstår jag inte syftet med eftersom det finns fina dressyrhästar att tillgå istället liksom hopphästar. Såvida det inte är så att man vill finna en billig och läraktig häst att bygga om för ens egna intressen...

En ridhäst har man väl ändå alltid för ens eget intresse?
Varför skulle inte en häst som varit galopphäst kunna fungera ypperligt bra som ridhäst?
Det är ju långt ifrån alla som passar som galoppörer och dressyravlade hästar blir långt ifrån alltid bra dressyrhästar även om tanken med aveln var så.
Mitt fullblod fungerar alldeles ypperligt bra som ridhäst, hon går fälttävlan och gör allt.
Hon är nog den bästa häst jag någonsin haft!
Framförallt vad gäller hennes psyke, hon är helt underbar att ha med sig på träning/tävling då hon är stencool och stressar inte upp sig och vet vad hon förväntas göra och gör det med bravur trots att jag stundtals är värdelös på att guida henne rätt så löser hon det mesta ändå.
Halvbloden och andra raser är inte ens hälften så coola som hon...
Bra resultat gör hon dessutom i alla grenar och är en riktig rosettplockare, inte en endaste tävling har vi varit på utan att ha minst 1 rosett med oss hem...

Så nog kan de duga mer än väl till annat än galopphästar :)
Men visst ngn Grand Prix häst är hon ju inte, men det är få ryttare och hästar som är där och ens vill dit.

Om någon frågar mig om idén att köpa ett fd. fulblod med galoppbakgrund så skulle jag avråda om jag inte visste att personen hade en bakgrund inom galopen och har ridit galopphästar tidigare samt bodde så att det fanns förutsättningar att rida dem. Jag skulle nog aldrig bry mig om att skola om en fd. galoppör. Skulle nog försöka jobba med den för att hålla den frisk och hel. Fortsätta rida och träna den på det sätt som man alltid gjort om än på en mycket lägre nivå. Helt enkelt låta den få ha kul ute i skogen och på banan i det tempo som form och fysik tillåter.

Förstår inte alls detta resonemang! Och detta tänk idiotförklarar i princip hela fälttävlanseliten i hela världen eftersom man faktiskt fortfarande rider till stor del på fullblod.

Hade själv knappt varit på en galopp bana när jag köpte mitt första fullblod som jag red upp till svår klass på i fälttävlan, han hade gått framgångsrikt på banan liksom många andra fullblod som avslutat med en fin karriär som fälttävlanshäst.

Ser inte alls orsaken till att man inte skulle kunna använda fullbloden efter avslutad galopp karriär, snarare tvärtom jag rek verkligen folk att köpa fullblod om de kan rida och det betyder inte att de måsta ha någon som helst koppling till galopp världen sedan tidigare.

Tycker det är tråkigt tänk att man inte skulle vilja sälja till ridning efter galoppkarriären.

Ja jag håller helt med! Tror galoppmagasinet har planer att göra ett nummer om fullblodens värde som ridhästar.

Håller helt med , mkt sorgligt och konstigt argument ...

Sen passar som Du säger inte fullblod till icke rutinerat folk på flera sätt . Övriga rutinerade ryttare köper den flitigt och det lär knappast ändra sig tror jag ;)

Senast ändrad:

Sen tycker jag nog att många av hästarna som är hos tränarna här i Sverige är väldig olikt byggda och olika stora. Även med tanke på ålder, kön och blodlinjer...
.

Det var det jag menade även om jag nog var för trött för att få fram det. Att det är svårt att dra alla fd galoppörer under en kam, det är ju väldigt individuellt.

*delvis kl

Jag håller inte alls med om att blodisarna är stela och låsta i bogen, såsom någon påpekade. Hovarna är egentligen det enda rent generella felet jag anser finns.

Däremot har folk en tendens att glömma bort, att även fast det är en toppatlet i full kondis man får hem, så är den atleten inte alls van vid att gå på volt/böjt spår så mkt som många gör.

Jag tror däremot inte att fullbloden mår dåligt av att inte få sträcka ut i en ordentlig galopp under ryttare regelbundet. Det kan de göra i hagen. Men jag låter å andra sidan alla mina hästar sträcka ut i ordentliga galopper under ryttare, för det är ju ändå vad en häst för född för att göra - springa. Oavsett ras. Men inte med ryttare på ryggen, så jag tror de är lika glada om de får sträcka ut utan ryttare.

Håller helt med , mkt sorgligt och konstigt argument ...

Sen passar som Du säger inte fullblod till icke rutinerat folk på flera sätt . Övriga rutinerade ryttare köper den flitigt och det lär knappast ändra sig tror jag ;)

Här har du problemet och det är ofta den tidigare ägarens fel precis som inom travet.. Billigt billigt billigt och många "nybörjare" som fasnar för både priset och att fullblod ofta är bildsköna. Det är bättre för dagen men för bara max 5 år sedan så hanterades tävlingsgaloppisar helt annorlunda mot vanliga halvblod vad gäller uppbindning, ledning,skötsel,utevistelse, ex ex .

Eftersom jag själv ägt 5 tävlingsgaloppisar så vet jag vad jag talar om och till rätt person skulle jag inte tveka att sälja efter avslutad tävlingskariär men rent generellt resonerar jag så här.

Fullblod för dagen är avlade för att tävla i en sport där det gäller att i hästens naturliga högsta gångart komma först från A till B. När den dagen kommer att dom inte längre kan uppfylla det grundkravet eller inte längre vill springa och det inte finns något framtida avelsvärde så ska dom få avsluta sitt liv utan framtida onödigt lidande.

Fullblod för dagen är avlade för att tävla i en sport där det gäller att i hästens naturliga högsta gångart komma först från A till B. När den dagen kommer att dom inte längre kan uppfylla det grundkravet eller inte längre vill springa och det inte finns något framtida avelsvärde så ska dom få avsluta sitt liv utan framtida onödigt lidande.

Alltså du kan inte vara seriös nu? Så man ska avliva en häst som är av en hästras som faktiskt brukar vara toppen som sporthäst bara för att den inte duger som galopphäst eller i avelsboxen?

Du har inte tänkt på att det är individer? Finns fullblod som är bra mycket mer lämpade som ridhästar än ett halvblod som är avlat för det.

Fast jag håller inte med om att fullblod måste rastas i hundra knyck utomhus för att fungera som ridhästar och må bra . Inte ett dugg . Det handlar mycket mer om hur de rids och aktiveras i sig . Har de en ny uppgift än att löpa rak löp och tränas vettigt och meningsfullt och planerat utifrån det , behöver de inte alls dra repor eller "springa av sig " på det sättet de framställs här .

håller med Mackan. Att springa av eller vänta ut ett fullblod är totalt lönlöst enligt mig... de tröttnar lixom inte... :meh:

Nä, jag har sagt det förr å säger det igen, rakt ut i skogen i början. Då måste de lyfta fötterna, tränar upp balans, aktiverar huvudet å ojämnt underlag = mjukar upp kroppen.
Uppsuttet och/eller på töm.

Jag har många gånger påtalat att fullblodshästarna tyvärr kan liknas vid travarna i flera avseenden efter avslutad karriär och det stora problemet är prisklassen de hamnar i som lockar många "felköpare" som inte kan föreställa sig vad ett fullblod kan kräva både rid och skötsel och vardagsmässigt , och därmed kan hamna väldigt tokigt i fel hem .

Dock går det ju inte bara att säga att "höj priset" för vad som är säljbart på marknaden är ju vad som styr helt enkelt .

Tycker nog ändå att de flesta har hygglig koll (hoppas jag av vad jag sett) och inte köper fullblod utan att förstå vad de kräver , men som sagt - tyvärr styr priset ibland in fel köpare . Där har ju dock säljaren ett ansvar att sålla kan jag tycka ....

Mina fullblod har iallafall inte haft en enda svår dag i livet hos mig vågar jag påstå ;) påminner min nuvarande om det ibland när jag skojar lite med honom ;) hos mig är det klinisk box med prinsessan på ärten bädd av halm varje dag , god och rikligt med anpassad mat, stora gräshagar året runt , genomgång av ET förebyggande ett par gånger om året , skoning av bästa hovslagaren var 5-6 vecka , samt mycket träning och aktivering arbetsmässigt där han varje dag får beröm för hur duktig han är ;)
Jag rider dressyr på mitt fullblod och han är utbildad MSV . Det arbetet varvar vi med härliga skogsturer där vi ibland bara njuter av fågelsång i skritt på lång tygel kuperat i lugn och ro , och andra långa rundor i alla gångarter där vi jobbar ett planerat upplägg . Han älskar sitt liv som ridhäst .

Senast ändrad:

*kl*

En av Englands (världens) främsta steeplehästar Kauto Star skolas nu om till dressyrhäst hos Brittiska landslagsryttaren i ft Laura Colett. Han är 13 år!

Det kan berör på skogen....berör på den som sitter i sadeln!
Stubb o sten ett bruten ben, gäller att har ett vass Mora kniv med.
Hur många vet var dom ska sticka?

Hålla med Coari´s inlägg och kan bara repetera att det är inte många som klara av en sån häst!

Jag har många gånger påtalat att fullblodshästarna tyvärr kan liknas vid travarna i flera avseenden efter avslutad karriär och det stora problemet är prisklassen de hamnar i som lockar många "felköpare" som inte kan föreställa sig vad ett fullblod kan kräva både rid och skötsel och vardagsmässigt , och därmed kan hamna väldigt tokigt i fel hem .

Dock går det ju inte bara att säga att "höj priset" för vad som är säljbart på marknaden är ju vad som styr helt enkelt .

Tycker nog ändå att de flesta har hygglig koll (hoppas jag av vad jag sett) och inte köper fullblod utan att förstå vad de kräver , men som sagt - tyvärr styr priset ibland in fel köpare . Där har ju dock säljaren ett ansvar att sålla kan jag tycka ....

Mina fullblod har iallafall inte haft en enda svår dag i livet hos mig vågar jag påstå ;) påminner min nuvarande om det ibland när jag skojar lite med honom ;) hos mig är det klinisk box med prinsessan på ärten bädd av halm varje dag , god och rikligt med anpassad mat, stora gräshagar året runt , genomgång av ET förebyggande ett par gånger om året , skoning av bästa hovslagaren var 5-6 vecka , samt mycket träning och aktivering arbetsmässigt där han varje dag får beröm för hur duktig han är ;)
Jag rider dressyr på mitt fullblod och han är utbildad MSV . Det arbetet varvar vi med härliga skogsturer där vi ibland bara njuter av fågelsång i skritt på lång tygel kuperat i lugn och ro , och andra långa rundor i alla gångarter där vi jobbar ett planerat upplägg . Han älskar sitt liv som ridhäst .

Kan inte riktig hålla med om det Mac, min erfarenhet är att Traven är mycket later att skola om, inte lika nervig och verka komma later till rå under kortar tid efter banan.

Då är du en av dom få som kan Fullblod :bow:

Hålla med Coari´s inlägg och kan bara repetera att det är inte många som klara av en sån häst!

ursäkta men jag fattar inte ett enda ord av vad du skriver?! Vad exakt menar du?

Du menar att det är större risk att ett fbl bryter ett ben i skogen än någon annan häst? Eller hur menar du?

Jag känner för övrigt inte igen varken explodera när det sätts press på, eller behöva galopperas av i högre fart. Nu kanske jag haft tur med mina, men de har 9 ggr av 10 ridits i skogen, på fält, utefter vägarna osv - utan minsta problem. De har förvisso inte varit problem på bana heller. En av fördelarna med den gedigna miljöträning de får kanske - för det har inte varit mycket som rubbat deras cirklar i meningen vad man kan möta ute på ridtur. Antar att har man hört stojet en tävlingsdag är en motorcykel ungefär lika skrämmande som en fluga =)

Dessutom, de rids ju ut när de är i träning med? När jag provred treåringen så red jag först på en uteridbana, och sen en sväng i skogen (på urfina, preparerade ridvägarförvisso - men sådana skulle jag GÄRNA ha). De var coola i skogen här från dag ett (visst kunde båda ha nerv, men inte kopplat till något de fick syn på utan rent allmänt ibland vilja liva upp tillvaron lite. Men jag kan när jag tänker efter inte komma på någonting som verkligen fick de att bli skraja. Däremot har icke fbl som i princip varit "uppväxta i skogen" drabbats av både älgfrossa, koskräck och panisk fobi för trädgårdstomtar etc.. ;)

Tack , men ang travare/fullblod om vi nu ska ge oss in på skillnader så håller jag med dig om att travaren är mindre kinkig och kräver mindre underhåll "vardagsmässigt " . Men fullbloden har ju ett verkligt potential som ridhäst i skillnad kapacitetsmässigt i sig . Det finns en anledning till att dagens sporthästar om vi pratar ridning nu, har fullblod i sig extremt ofta , och att Fälltävlans hästarna mer ofta än sällan är endera rena fullblod eller har mkt fullblod i blodet .

Men som sagt - det blir jättefel med fullblod hos ngn novis på häst . Jag tycker nog fortfarande dock att merparten som köper fullblod faktiskt har koll ;) man hör alltid mest om de dåliga fallen som allt annat i hela samhället , men betyder inte att de väger över i realiteten ;)

Ej skogs van hot blod, blåbär i sadeln och eländig terräng.
Great Combination

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
422
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 519
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka