Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Sv: Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Fast det där är ju ekvationen häst utifrån individ och vem som köper dem .
En rätt köpare gör oftast noll av en "svårare" individ och det löser sig då ändå . Men en svårare alertare individ i fel händer blir katastrof .
Fullbloden ÄR mer krävande pga att de är så alerta , vakna och väldigt kloka på många sätt , än många andra raser och med det höga blodet och det en omskolning i fråga om liv från banan till ridhäst ofta innebär på alla vardagliga sätt så blir det väldigt lätt fel i fel händer . Där håller jag med både Leaf och Coari men det är ju även det jag trodde jag hade sagt original inlägget i sig när jag skrev här ...

Jag håller med om att travaren kan vara lättare att skola om många fall.
De är generellt lite mindre känsliga och de är generellt lite mindre rörliga i lederna.
Däremot har fullbloden lite bättre förutsättningar fysiskt att bära ryttare a la dressyr/hopp.

En vb-travare kan man få en bra kompis som man kan göra lite diverse tom LA nivå typ. Men ett fullblod kan man göra desto mer med.

Ang skogsridningen så finns det många såna halvblod också. Den nyare stammen med mycket högt blod har samma energi som fullbloden inte helt sällan.
Och många importer har bara stått i minihage och ridits i ridhus/på ridbana.
Jag tycker också alla hästar ska lära sig gå i skogen. Det är grymt bra för deras kroppskontroll och då också hållbarheten på sikt.
Man får börja med stigar och lite planare mark runt träd etc.
Sen får man gradvis öka på svårigheten.
Kanske får man ta det avsuttet tom först.
Så det där är inget som bara är kring fullbloden. Många, många hästar dag är sandlådehästar.

Är man inte kompetent nog kan man göra gott i att hyra in någon som lär dem gå i skogen. Hyra in proffs eller gå kurs i sånt. Så man lär sig kontrollera dem, lär sig säkerhet och hur man kan få dem att fokusera och arbeta sig trötta utan att det behöver exploderas etc.
Jag kan absolut vara ute och gå i timmar med såna och göra avsuttna övningar i buschen.
Sen rida dem när de är lite trötta.
Man kan också aktivt behöva träna dem att vara passiva. Förslagsvis då de är trötta och i flock.

Du menar att det är större risk att ett fbl bryter ett ben i skogen än någon annan häst? Eller hur menar du?

Jag känner för övrigt inte igen varken explodera när det sätts press på, eller behöva galopperas av i högre fart. Nu kanske jag haft tur med mina, men de har 9 ggr av 10 ridits i skogen, på fält, utefter vägarna osv - utan minsta problem. De har förvisso inte varit problem på bana heller. En av fördelarna med den gedigna miljöträning de får kanske - för det har inte varit mycket som rubbat deras cirklar i meningen vad man kan möta ute på ridtur. Antar att har man hört stojet en tävlingsdag är en motorcykel ungefär lika skrämmande som en fluga =)

Dessutom, de rids ju ut när de är i träning med? När jag provred treåringen så red jag först på en uteridbana, och sen en sväng i skogen (på urfina, preparerade ridvägarförvisso - men sådana skulle jag GÄRNA ha). De var coola i skogen här från dag ett (visst kunde båda ha nerv, men inte kopplat till något de fick syn på utan rent allmänt ibland vilja liva upp tillvaron lite. Men jag kan när jag tänker efter inte komma på någonting som verkligen fick de att bli skraja. Däremot har icke fbl som i princip varit "uppväxta i skogen" drabbats av både älgfrossa, koskräck och panisk fobi för trädgårdstomtar etc.. ;)

Med all respekt för dina kunskaper men du är ett av mina ex på att vissa personer inte har grundläggande kunskaper. Källhänvisning till detta något spetsiga påstående är du väl själv källan till.

Så illa berörd och så säker i mitt påstående om att det är bättre att ta bort dom efter avslutat "förättat värv" än att senare behöva ta del av vilket lidande vissa fullblod drabbats av enbart beroende på den mänskliga felande länken.

kl

En del argument i den här tråden är bland det dummaste jag läst på länge!

Har man ingen erfarenhet öht av fullblodet som sporthäst utanför galoppen, ska man nog inte uttala sig så tvärsäkert som vissa gör!

Fullblodet är en underbar hästras, men det går inte att generalisera. De är individer med vissa gemensamma drag.
Som tidigare skrivits är de ofta lite trånga mellan frambenen, men det går att jobba med.
De är oftast mer "vakna" och snabbare i sina reaktioner, intelligenta och lättlärda. Det är nog där det lätt kan bli fel med "fel" ryttare/ägare. De lär sig lika fort olater som när man gör rätt. De blir fortare uttråkade och repetitiva övningar bör man undvika, om inte annat för att typ 3:e gången på raken man gör samma sak, förkommer de en och menar "jag veeet vad du vill göra" ;)
"Springa av sig" kan de göra i hagen, om man nu inte vill galoppera fort för att både häst och ryttare tycker att det är kul. Ett fullblod är lite som en Duracell-kanin: det är svårt att trötta ut dem fysiskt som vanlig hobbyryttare, de behöver jobba med huvudet. Känsligheten och den snabba reaktionsförmågan innebär att de inte tycker om att bli överraskade, en "explosion" vid en hjälp eller ett krav från ryttaren är oftast att det kommer för plötsligt, inte att man kräver för mycket.
"Fullblodslat" på ridbanan är också ett vanligt förkommande fenomen: häst och ryttare hamnar i ett läge där det känns bra, det ser bra ut för ett otränat öga, men de jobbar egentligen inte för fem öre :devil:

Det som ställer till det för det mesta är faktiskt folks fördomar: "hoppar med hängande framben", "fullblod har nerverna utanpå", "korta i steget o inga dressyrämnen", "exploderar om man kräver för mkt" etc etc

Hi T.
Att jag tog upp skog och kniv var att jag känner till ett par tillfällig där hästarna brott benen, ryttarna klara sig med förskäkelset, (you know what i mean).

Många av oss är överens.....det är ingen fel med rasen.....det är wanna-bees som vill glassa sig med en Ferrari men har inte ens körkort till en moped :banghead:

Jag fattar inte vad du skriver? Vaddå kniv? Vad har det med fullblod att göra?

Kan inte riktig hålla med om det Mac, min erfarenhet är att Traven är mycket later att skola om, inte lika nervig och verka komma later till rå under kortar tid efter banan.

Då är du en av dom få som kan Fullblod :bow:

Jag gillar travhästar och hur de brukar vara i temperamentet och hanteringsmässigt men jag skolar ju hellre om en galopphäst alla dagar i veckan än en travhäst.
Fullbloden är helt enkelt oftast mer lämpade att bli bra ridhästar.

Jag fattar inte vad du skriver? Vaddå kniv? Vad har det med fullblod att göra?

Leifhill menar nog att hästarna kommer snubbla och bryta benen i skogen när de går över stubbar. (Som svar på Messys inlägg) O då måste man veta var man ska sticka kniven för att avliva den. :nailbiting:

Jag gillar travhästar och hur de brukar vara i temperamentet och hanteringsmässigt men jag skolar ju hellre om en galopphäst alla dagar i veckan än en travhäst.
Fullbloden är helt enkelt oftast mer lämpade att bli bra ridhästar.

Jag tyck det är individ smak, bara man kan hantera hästen.

And yes, putting down a horse with a broken lag out in the middle of nowhere really sucks.

Förstår inte alls detta resonemang! Och detta tänk idiotförklarar i princip hela fälttävlanseliten i hela världen eftersom man faktiskt fortfarande rider till stor del på fullblod.

Hade själv knappt varit på en galopp bana när jag köpte mitt första fullblod som jag red upp till svår klass på i fälttävlan, han hade gått framgångsrikt på banan liksom många andra fullblod som avslutat med en fin karriär som fälttävlanshäst.

Ser inte alls orsaken till att man inte skulle kunna använda fullbloden efter avslutad galopp karriär, snarare tvärtom jag rek verkligen folk att köpa fullblod om de kan rida och det betyder inte att de måsta ha någon som helst koppling till galopp världen sedan tidigare.

Tycker det är tråkigt tänk att man inte skulle vilja sälja till ridning efter galoppkarriären.

Fälttävlansfolket är ju undantaget som bekräftar regeln. Och där rider man ju verkligen hästarna allround. Och man gjorde det ännu mer förr när steeple ingick i fälttävlan.

Sen är det ju frågan om vad som avses med "att kan rida". Har sett välutbildade ridinstruktörer med Hippologbakrund som inte suttit i två minuter på en galopphäst innan de blivit "ryggsäckar" eller åkt av. Det är ju ändå lite skillnad på att ta i tyglarna på en galopphäst jämfört med att ta i tyglarna på en ridhäst. Är man inte van vid att rida en galopphäst så blir omskolningen svår. Och då kommer även skadorna lätt om hästen får stå för mycket. Och det är som sagt en anledning till att många galopptränare hellre tar bort hästarna än säljer dem vidare som ridhästar...

Fast du tar då i:eek: visst att många tyvärr köps av fel människor men det gäller faktiskt andra hästar också som hamnar helt fel. Visst att många inte fattar att fullblod behöver MAT eller är för grova i sin hantering o hjälper.

Men du överdriver nåt fruktansvärt. Det finns massor av galopphästar som hamnat helt rätt efter karriären och som gör sej bra som fina ridhästar.

Galoppfolk har en tendens att ibland ha fördomar om ridhästfolk och det är nog största anledningen att en del inte vill sälja. Det beror på okunskap i de flesta fall. Arbetsryttarna är minsann inga stjärnryttare om man ska vara ärlig och själv har du väl haft en del problem med hästar som stuckit och du har tappat kontrollen, att döma av inlägg här på forumet. ;)

Leifhill menar nog att hästarna kommer snubbla och bryta benen i skogen när de går över stubbar. (Som svar på Messys inlägg) O då måste man veta var man ska sticka kniven för att avliva den. :nailbiting:

Haha men vadå, får vem som helst avliva sin häst i skogen när den går omkull? Ringer man inte veterinär då? :cautious:

:eek: :banghead: :rofl::rofl:

Jag skrattar så jag gråter över dessa idéer vissa här har. Dom bryter nog oftare benen på Täby :meh:

/
Traceys som haft fullblod i mer än 25 år:D.

Men ni har väl gott om moraknivar där då :D

Ja, they fly the vet in with a helecopter just to shoot the horse.

Ja, real ha ha när man val stå där och måste skuta hästen.
Real funny woman, to bad you were not there for some laughs, :laugh:

Ja, men allvarligt talat. Är det ens lagligt att sticka ihjäl sin omkullridna häst i skogen med en kniv för att man tror den har brutit ett ben? Och även om jag hade en kniv med mig så har jag inte en aning om hur man sticker ihjäl en häst med en morakniv. Så jag hade iaf ringt en veterinär.

Har ofta undrat vad du är för en men nu överträffar du dej själv...du måste skämta? Då ska alltså knivar ingå i en ryttares utrustning? :crazy:

Alvarligt? för hoppas du och andra för aldrig hamna i en sån situation, men hej....shit happens in life.
Man tänka inte på lagstiftning när hästen stå på tre ben och skenbens pipen sticker ut.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
422
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 519
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka