Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och hur många tror du är kapabla till att skära halsen av en häst?? Ytterst få! Men jag antar då att ingen av oss som inte kan skära halsen av en häst får rida ut.
Det är för övrigt olagligt att ens bära kniv på allmän plats här i Sverige. Vissa undantag finns, att ha med när man rider för att hästen kan gå omkull och bryta ett ben tror jag knappast är ett giltigt undantag.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...54-om-forbud-betra_sfs-1988-254/?bet=1988:254
Fullblod från banan är ofta väldigt miljötränade, de har sett cyklar, gående, traktorer, bilar osv från ung ålder.
Rätt häst till rätt ryttare helt enkelt, och fullblod kan bli underbara ridhästar till en erfaren ryttare som gärna har lite erfarenhet av unghästar.
Klok som en bok![]()
Och jag har aldrig sagt att man säljer ett fullblod från banan till en nybörjare, "rätt häst till rätt ryttare" för att citera mig själv...
Vilket gäller de flesta hästar. Jag har en häst av 5 ridbara som "vem som helst" kan rida. Den näst snällaste av dom är ett 3-årigt fullblodssto... Den dummaste är ett 11-årigt hblsto som vi får ha med 3-åringen ut som säkerhet för att 11-åringen är så dum... När 11-åringen försöker resa sig, kasta sig, vända runt och springa hem så fortsätter 3-åringen oftast bara gå. Detta trots att hon gått på banan hela förra året. Totalt otittig och inte på något sätt hysterisk. Visst att hon har nerv och kan reagera, men till skillnad från 11-åringen så tänker hon efter innan hon flyr...
Vilket gäller de flesta hästar. Jag har en häst av 5 ridbara som "vem som helst" kan rida. Den näst snällaste av dom är ett 3-årigt fullblodssto... Den dummaste är ett 11-årigt hblsto
Word!![]()
Imponerande....![]()
Blodet pumpade - hästen fick vänta på veterinärvård
Skadad galopphäst fick vänta på vård
Klubben: Det händer olyckor med hästar som är oregerliga
Kanske även rätt tränare till rätt hästras för i detta fall verkar det vara på ren amatörnivå och tyvärr inte ovanligt att man lägger över skulden på 3:e part när det brister i själva grundträningen.
Denna häst va i alla fall långt i från miljötränad och en sådan häst som handlar i händerna på en "vanlig" hästmänniska är rent livsfarlig.
Vissa personer borde inte ens få inneha amatörlicens om det nu är djurskyddet vi ska tänka främst på.
En 5-åring har haft 2 år på sig att lära sig konster. Denna har haft 7 år. När dom försökt rida in hästen har hon rest sig, och dom har hoppat av.
Det är alltså inte jag som hoppat av hästen utan tidigare personer i hästens liv.
Låta mer som en rätt smart häst som har däcket in hur dum den som sitter i sadeln är......hoppa av vid ett par rodeo buck, tro fan den kan få idear![]()
Många fina bilder![]()
Tack för denna bra läsning Caori
Inte så insätt i gallop biten, säker några har som kan, men det låter som lite Monty Roberts undervisning skula behövas, start boxer är hans specialitet.
Det som slå mig var ban vetrinärens non-chalont attitide.
Good Piece![]()