Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Sv: Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Och hur många tror du är kapabla till att skära halsen av en häst?? Ytterst få! Men jag antar då att ingen av oss som inte kan skära halsen av en häst får rida ut.
Det är för övrigt olagligt att ens bära kniv på allmän plats här i Sverige. Vissa undantag finns, att ha med när man rider för att hästen kan gå omkull och bryta ett ben tror jag knappast är ett giltigt undantag.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...54-om-forbud-betra_sfs-1988-254/?bet=1988:254

Allmän plats anses i det sammanhanget vara ute på stan "civilt" en fredagkväll om man så säger. Ingen ifrågasätter om man har en kniv på sig i jobbet, i frititidssysselsättningen eller vad man i allmänhet kan syssla med då kniven utgör en normal del av den utrustning man använder. Som seglare har ingen polis ifrågasatt att jag har kniv på mig i båthamnen liksom att jag haft kniv på mig i skogen när jag plockat svamp. Det är heller inte ifrågasatt om jag har kniv med mig i bilen ihop med övriga saker som kan vara nödvändiga i samband med viltolycka. Lagen handlar i mångt och mycket om personkännedom.

Rörande nödslakt för övrigt är det inte alls ovanligt att man "stuckit djur". Det har handlat om får och kor men även hästar. Jag var med om det ett flertal tillfällen när jag växte upp och vi hade en egen gård. Men det är inte något jag skulle göra själv om jag inte var alldeles tvungen till det...

Ok, det var off topic...

Men hur som helst så får man nog önska av en del att kunna läsa lite mer mellan raderna här. Helt klart rids hästar olika hos olika tränare vilket ger olia förutsättningar för livet efter galoppen. Jag (och även andra här) har skrivit det förut (mackan) och skriver det nu igen. I allmänhet har de amatörtränare jag ridit för haft hästar som varit mer allround att rida och därför många gånger friskare för ett liv efter galoppen. Det vill säga, de har varit lättare att rida för en som inte ridit inom galoppen och har varit lättare att ställa om till en annan sysslesättning efter galoppen.

Jag har inte skrivit att alla galopphästar måste rastas i 120 och det har jag skrivit förut. Däremot så har jag skrivit att de mår bra av en allround sysselsättning som håller dem friska både fysiskt och psykiskt. Det betyder att jag tror inte att fd. galoppörer trivs med ett liv som bara inefattar ridning i paddock och ridhus när de inte står i hagen. Detta är inte ovanligt idag även om en del inte vill erkänna det.

Sen är det en annan femma att jag själv inte har behovet att "skola om" en fd. galoppör utan vill rida den på ett sätt som håller den både frisk och glad. För mig betyder det mycket ridning i skogen varvat med lite avluftning på bana då och då precis som de tränats under sin galopkarriär hos en del tränare om än inte på samma höga träningsnivå. Cantrandet på bana har då inte avsetts utgöra ett "jobb" utan ett roligt del av hästen vanliga träning för att hålla den frisk. Och jag och några till har även nämnt fodrets påverkan på hästarna under träning.

Och man behöver inte ge sig på att skola om och rehabilitera den första fd. galopphäst man ser. Det finns många ridbara, fina fd. galopphästar att finna om man letar lite utan de direkta "defekter" som en del har nämnt. Vill man hitta hästar med defekter finner man dem i alla discipliner oavsett ras. Sedan vore det givetvis önskvärt att förhållandet vore annrlunda...

Senast ändrad:

Fullblod från banan är ofta väldigt miljötränade, de har sett cyklar, gående, traktorer, bilar osv från ung ålder.

Rätt häst till rätt ryttare helt enkelt, och fullblod kan bli underbara ridhästar till en erfaren ryttare som gärna har lite erfarenhet av unghästar.

Blodet pumpade - hästen fick vänta på veterinärvård

Skadad galopphäst fick vänta på vård

Klubben: Det händer olyckor med hästar som är oregerliga

Kanske även rätt tränare till rätt hästras för i detta fall verkar det vara på ren amatörnivå och tyvärr inte ovanligt att man lägger över skulden på 3:e part när det brister i själva grundträningen.

Denna häst va i alla fall långt i från miljötränad och en sådan häst som handlar i händerna på en "vanlig" hästmänniska är rent livsfarlig.

Vissa personer borde inte ens få inneha amatörlicens om det nu är djurskyddet vi ska tänka främst på.

Fullblod från banan står oftast hos proffstränare och är oftast mer miljötränade (har sett mer "konstiga ting" än fullblod från amatörtränare som oftare står på landet som till gengäld ofta mer ridhästridna och vana vid ridhus, bommar etc.

Olyckan du hänvisar till är i mitt tycker en otrolig oturlig händelse och har inte något att göra med ett "oregerligt fullblod". Hästen vill inte gå in i boxen, de lägger en blindkappa på och hästen går i panik och springer av rätt in i traktorn eftersom den inte ser något. Tränaren har bett om att inte få blindkappa på- antagligen för hon vet att hästen inte reagerar positivt på det. Och att en häst inte fungerar när den ska in i en startbox ser jag inte som något hinder för att den ska fungera som ridhäst långt borta ifrån allt vad startboxar heter.

Denna givna hästen har startat i löp från startbox innan, men även var struken för startboxvägran och tränaren säger själv att hon har varit inne och tränat med hästen. Att inte vilja gå in i boxarna har inte direkt något med miljöträning att göra, vissa hästar är mer klaustrofobiska än andra och vänjer sig aldrig helt vid att stå instängda i boxen.

Och jag har aldrig sagt att man säljer ett fullblod från banan till en nybörjare, "rätt häst till rätt ryttare" för att citera mig själv...

Och jag har aldrig sagt att man säljer ett fullblod från banan till en nybörjare, "rätt häst till rätt ryttare" för att citera mig själv...

Vilket gäller de flesta hästar. Jag har en häst av 5 ridbara som "vem som helst" kan rida. Den näst snällaste av dom är ett 3-årigt fullblodssto... Den dummaste är ett 11-årigt hblsto som vi får ha med 3-åringen ut som säkerhet för att 11-åringen är så dum... När 11-åringen försöker resa sig, kasta sig, vända runt och springa hem så fortsätter 3-åringen oftast bara gå. Detta trots att hon gått på banan hela förra året. Totalt otittig och inte på något sätt hysterisk. Visst att hon har nerv och kan reagera, men till skillnad från 11-åringen så tänker hon efter innan hon flyr...

Vilket gäller de flesta hästar. Jag har en häst av 5 ridbara som "vem som helst" kan rida. Den näst snällaste av dom är ett 3-årigt fullblodssto... Den dummaste är ett 11-årigt hblsto som vi får ha med 3-åringen ut som säkerhet för att 11-åringen är så dum... När 11-åringen försöker resa sig, kasta sig, vända runt och springa hem så fortsätter 3-åringen oftast bara gå. Detta trots att hon gått på banan hela förra året. Totalt otittig och inte på något sätt hysterisk. Visst att hon har nerv och kan reagera, men till skillnad från 11-åringen så tänker hon efter innan hon flyr...

Word! :bow:

Vilket gäller de flesta hästar. Jag har en häst av 5 ridbara som "vem som helst" kan rida. Den näst snällaste av dom är ett 3-årigt fullblodssto... Den dummaste är ett 11-årigt hblsto

Den första dagen man påstår att en häst är "dum" är oxå den första dagen man dumförklarar sig själv.

Ingen häst är dum, däremot förmedlar dom hela tiden signaler som är helt upp till var å en att tolka utifrån sin egen kunskapsnivå..

Ursäkta men jag blir faktiskt förbannad när man är så dum att man dumförklarar sig själv.

Lär dig att först analysera och sedan förmedla.

Imponerande.... :banghead:

:banghead: på dig själv! Nej ingen häst är dum, men man behöver inte läsa och övertolka varje ord ordagrant...

Mitt "word go :bow:" var till att personen insåga att alla hästar är individer och inte passar till alla ryttare = man kan inte dra alla (fullblod eller ej) över en kam.

Dummaste att rida, inte att hon är korkad. Ett sto som rids in som 10-åring får väldigt mkt ideér för sig. Hon har fått lära sig tidigare att om man hoppar omkring lite så hoppar ryttaren av och man får gå hem till stallet igen. Så ja, hon är "dum" att rida i den mening att hon testar lite när som om hon kan få som hon vill. Ju mer hon har ridits desto bättre har hon blivit. Hon är inte dum i den bemärkelsen att hon är korkad. Men ok, svår vore bättre ordval kanske.

Blodet pumpade - hästen fick vänta på veterinärvård

Skadad galopphäst fick vänta på vård

Klubben: Det händer olyckor med hästar som är oregerliga

Kanske även rätt tränare till rätt hästras för i detta fall verkar det vara på ren amatörnivå och tyvärr inte ovanligt att man lägger över skulden på 3:e part när det brister i själva grundträningen.

Denna häst va i alla fall långt i från miljötränad och en sådan häst som handlar i händerna på en "vanlig" hästmänniska är rent livsfarlig.

Vissa personer borde inte ens få inneha amatörlicens om det nu är djurskyddet vi ska tänka främst på.

Tack för denna bra läsning Caori :bow:
Inte så insätt i gallop biten, säker några har som kan, men det låter som lite Monty Roberts undervisning skula behövas, start boxer är hans specialitet.
Det som slå mig var ban vetrinärens non-chalont attitide.
Good Piece ;)

Varför ska en 10 åring få mer ide än en 5 åring? Har den fått så lite hantering?
Låta mer som en rätt smart häst som har däcket in hur dum den som sitter i sadeln är......hoppa av vid ett par rodeo buck, tro fan den kan få idear:idea:

En 5-åring har haft 2 år på sig att lära sig konster. Denna har haft 7 år. När dom försökt rida in hästen har hon rest sig, och dom har hoppat av.
Det är alltså inte jag som hoppat av hästen utan tidigare personer i hästens liv.

En 5-åring har haft 2 år på sig att lära sig konster. Denna har haft 7 år. När dom försökt rida in hästen har hon rest sig, och dom har hoppat av.
Det är alltså inte jag som hoppat av hästen utan tidigare personer i hästens liv.

Det har inget med åldern att göra,, jag vet flera två åringar som har rest sig och dom har hoppat av.

Det är precis som med all inlärning av hästar,, har man inte själv kunskapen så går det heller inte att förmedla rätt inlärning till individen.

Det går som för galoppamatören rent åt helvete och för att skydda sina egna brister så lägger man focus på 3:e part, eller påstår att någon annan individ är dum i huvudet.

En klassiker!!

Låta mer som en rätt smart häst som har däcket in hur dum den som sitter i sadeln är......hoppa av vid ett par rodeo buck, tro fan den kan få idear:idea:

Tror fan att en häst blir livrädd när det drattar ner en människa från ovan rakt ner framför hovarna.

En sak e säker när man sätter sig på höga hästar,, av kommer man alltid frågan är bara hur.:crazy:

Har inte skrivit någonstans att hästen är dum i huvudet, hon är svår att rida. Blev lite skrivfel där, bara för att man säger dum betyder det inte att man menar dum i huvudet så du kan släppa det nu . Man måste inte alltid läsa allt ordagrant.
Hon har mkt temperament, men är en helt fantastisk häst att rida om man inte blir rädd och kan visa henne vad man vill. Jämförelsen med henne och fullblodet var för att visa att hur lättridna inte har med ras att göra. Om jag frågar någon som vill rida den snällaste (sorry, mest lättridna..) om dom vill rida ett 11-årigt halvblod eller ett 3-årigt fullblod utan att säga något om hur hästarna är att rida, vem tror du man väljer? Ett fullblod är inte alltid ett hysteriskt monster med nerverna på utsidan som skenar omkring i skogen hela dagarna så fort dom inte är på banan.

Många fina bilder :crazy:

Fast du ;) läs vilket inlägg jag kommenterade . Specifikt .
Och i övrigt håller jag med om att självklart existerar inte "dumhet" öht hos hästar . Någonsin .

Senast ändrad:

Tack för denna bra läsning Caori :bow:
Inte så insätt i gallop biten, säker några har som kan, men det låter som lite Monty Roberts undervisning skula behövas, start boxer är hans specialitet.
Det som slå mig var ban vetrinärens non-chalont attitide.
Good Piece ;)

Det är inte helt lätt med stora hästar i startboxarna. Har fått lite erfarenhet av det själv. Har fått ett par bra flygturer under startboxträning i Strömsholm. Monty har lyckats bra men det finns också hästar som det även tagit lång tid för honom att startboxträna. Tror han höll på med en i över 80 dygn. De flesta andra skulle gett upp bra långt tidigare. Den startboxträning jag sett här i Sverige skiljer sig inte mycket från den som Monty utför. De hästar jag varit med om att startboxträna har det tagit mellan tre och fem dagar för att få dem att fungera i startbox från "scratch". Och då har vi tagit det väldigt lugnt och de flesta hästarna har tyckt att det varit kul har det känts som. De stora hästarna tycker dock inte ovanligt sämre om startboxarna..

Sen kan man diskutera säkerheten runt startboxarna i sig. Man jobbar olika på Täby, Jägersro och Göteborg och olyckor händer. Jag gillar inte huva. En häst slet sig för två år sen i Göteborg och ingen hann fånga in den innan den galopperade iväg utan att kunna se något. Den gick igenom två staket innan jag fångat in honom och då hade jag stått vid målet, på andra sidan banan från starten sett. Inga banvakter fanns som kunde fångat in hästen. Majoriteten av människor på och runt banan stod bara och tittade på. Av dryga tusen åskådare till händelsen var vi bara två som reagerade direkt...

Problemet är att man inte har någon fungerande tillbuds eller olycksfallsrapportsystem så att man verkligen kan sammanställa allt som hänt och se riskerna. Jag har aldrig sett eller hört att man någonsin tränat på åtgärder vid olycka vid startboxarna till exempel. Ändå är det något av det farligaste man kan göra i hästväg. Fantasin för vad som kan hända kan diskuteras. Det borde nog finnas rejäla grindar med som kan fällas ut från startboxtrailern så att ingen häst kan komma ut mellan traktorn och banan. Plasträckena är mest till för "ögat". De håller inte för en häst (eller människa). Och de måste kunna gå sönder för att hästar och/eller jockey inte skall skadas under löp.

Sen kan man ju fråga om det är tillräckligt med bara en banvet. om de nu skall kunna obsevera pågående löp. Det är ju inte ovanligt med uppåt 100 starthästar en löpdag...

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
422
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 519
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka