Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Sv: Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Blodet pumpade - hästen fick vänta på veterinärvård

Skadad galopphäst fick vänta på vård

Klubben: Det händer olyckor med hästar som är oregerliga

Kanske även rätt tränare till rätt hästras för i detta fall verkar det vara på ren amatörnivå och tyvärr inte ovanligt att man lägger över skulden på 3:e part när det brister i själva grundträningen.

Denna häst va i alla fall långt i från miljötränad och en sådan häst som handlar i händerna på en "vanlig" hästmänniska är rent livsfarlig.

Vissa personer borde inte ens få inneha amatörlicens om det nu är djurskyddet vi ska tänka främst på.

Att sådant här händer är inte tränarens fel. Det är Galoppförbundets fel efersom de ger licens till tränarna med alldeles för låga utbildningskrav. Och det gäller såväl amatörer som proffesionella tränare. De har vissa fädigheter i att träna hästar men i regel så saknar de arbetslivsutbildning, idrottsledarutbildning och har inga kuskaper om arbetsmiljölagen (som innefattar säkerhetstänket som är nog så viktigt). En del tränare som inte känner att de har kunskapen eller resurserna är smarta nog att lämna sina hästar till tränare som kan erbjuda möjlighet för "startboxträning". Det känner jag att tränaren i det här fallet har gjort. Och hästen var dessutom kvalad och hade aldrig kommit till start om inte den klarat startboxarna tidigare

Men jag vill nog säga att det felet vid denna händelse var främst startboxpersonalens. Inte ovanligt så är det mer muskler än hjärna och då händer sånt här. Det har lämnats mycket kritik på arbetet att lasta in hästarna men ofta så har det enligt vissa tränare varit som att "hälla vatten på en gås". Man har inte tagit tillvara på kritiken. Samtidigt är galoppen en liten sport. Det är inte ofarligt att arbeta runt startboxarna. Det är inte ovanligt att de som visstas där får svåra smällar. Det är inte ett jobb för de "mindre tjejerna" (även om de kanske haft mer hjärna istället för muskler). Det gör att det är svårt att hitta personal som är villig och inte minst kunnig i att lasta hästarna vid startboxarna...

Senast ändrad:

Vet inte vad för kompitens dom personal runt start bana har?
När man prata om Pros och Amature's man tro att det är Pros som utföra dom viktiga jobberan.
Jag vet i Rodeos är det Pros (van djur folk) som är närmast start boxer och djuren.

Mmm...

När det handlar om svensk galopp kan man nog säga så här att tränarna är "proffesionella" i det avseendet att träna galopphästar även om det skiljer mellan tränarna.

Nåt man inom den svenska galoppen inte är proffs på så är det att följa Arbetsmiljölagen och bedriva ett "Systematiskt arbetsmiljöarbete". Det gäller både tränare som banpersonal. Det har gjort att säkerhetstänket blivit lidande. Man levar lite på ett system av "frivillighet" som gjort att säkerhetstänket blivit eftersatt för människan i sporten. Man räknar att personalen som jobbar inom galoppen skall bli sparkad och trampad mm. Det gör att det är si och så med försäkringar, sjukvårds och olycksfallsträning mm. Man månar om hästarna men saknar en säkehetskultur där man månar om personalen vilket leder till olyckan som den på Jägersro. Tränaren hade inte bett om huva. Ändå satte personalen huva på hästen som man sen tappade. Det kunde lett till att en av landets bästa jockey's även blivit allvarligt skadad. Jag ser inte hur detta skulle varit tränarens fel...

Man frågar sig i vilken mån personalen fått utbildning i att lösa olika problem som kan uppkomma i samband med lastning? Vad tänkte man på när man satte huva på hästen? Diskuterades det först eller satte man bara på huvan utan att tänka efter i brist på tid? I vilken omfattning bedömdes risken att hästen kunde slita sig med huvan på? Skulle vara intressant att få veta Gråberg's tankar och beslut i samband med lastningen...

Senast ändrad:

Att sådant här händer är inte tränarens fel. Det är Galoppförbundets fel efersom de ger licens till tränarna med alldeles för låga utbildningskrav.

Självklart, jag skrev ju att det alltid är någon annans fel. :crazy:

Det gäller väl tyvärr inte enbart galoppen. Jag tror att man i de flesta hästbrancher där man har anställda tyvärr inte lär ut säkerhetstänk och prioriterar det.
Det märks kanske mer dock inom de områden där man har unga, högblodiga, uppfodrade i tävlingskondition där fokus är på annat än lugn och vänta.
Det är inte ekonomiskt hållbart att träna bort allt som kan bli "för mkt" i en galoppör eller travare. De måste kunna prestera innan man hunnit det. Och man måste fokusera på annat i träningen. Just för att de har en annan uppgift.

Då får man istället lära människorna akta sig, ramla av rätt, hålla sig kvar, undvika störa och trigga hästen etc.

Med en häst som ska skolas att bära nybörjare eller likn tänker man annorlunda.

Jag vet fler som sysslar med löp à la trav eller galopp som tagit hjälp av problemlösare. Många sa att man skulle förstöra hästens bjudning etc. De gick bättre sen. Och framför allt skadade sig färre kring dem.

Är ju inte bara inom galoppen man tar hjälp av problemösare. Men det är ofta ett snabbare och effektivare sätt att skicka en galopphäst med problem till en "problemlösare" som tar sig tid med hästen så man själv kan fokusera på huvuduppgiften med att träna hästarna.

Hur ofta man gör så här inom galoppen beror mycket på hur mycket tid man har för hästarna i stallet. I en del stall har man kunskapen och tiden, i andra inte.

Skulle nog säga att i galopp sporten generellt finns inte tid för vare sig att hästarna behöver växa och utvecklas mentalt om man inte löser det själv pga egen kompetens eller resurser , att de inte hänger med i kroppen enligt egen kompetens utöver att alla resurser satts in . Passar de inte för uppgiften så bedöms därefter . Vilket är sunt på sitt sätt . Beroende på perspektiv .

Senast ändrad:

Som problemlösare så vet jag att det inte är "bara inom trav och galopp".;)

Det är snarare mindre än inom en del andra inriktningar upplever jag.

Däremot så menade jag på att man inom löpsport har kortare tid på sig att utbilda än tex inom dressyr eller annat. En dressyrhäst peakar senare än en löphäst.

Så jag menade på att man utbildar hästarna otroligt olika just iom tidsaspekten. Och beroende på arbete de förväntas utföra.
Man kan inte ha en dressyrhäst som ska kunna piaffera och då lägga max bjudning stillastående i samma mentala status som löphästar. Då exploderar de.
Och iom att man inte kan rida fram för att undvika att det skiter sig på olika vis måste en annan lydnad till.
Med fart kan man undvika mycket av sidokast, mildra bockningar, hindra resningar, släppa ur energi etc.

Det är en aspekt man ska tänka på då man skaffar löphäst. Man har sällan tränat bort problemen i dem. Man har mest bara undvikit, genom fart(alltid låta dem gå fram), inga större krav på form, undvika korrigeringar etc etc.
Man håller i sig och låter dem löpa så de blir rastade och låter dem gå fram så ev rädslor får komma ur den vägen.
Huvor a la sån blindhuva vid lastning, örontussar, huvor, kedjor etc etc behövs ju inte på en häst som man tränat korrekt.
Börjar man tro att man kan ställa samma krav som ens en unghäst som är oinriden är man ofta ute på hal is. Det är inte bara frågan om att rida in en fd löphäst. Det är omskolning..

Men tiden finns inte. Så då måste man använda sånt.
Jag vill tvärtom vänja hästar, träna bort issues de har så man kan få dem i annan mental energi.
Det finns stress och det finns energi.
Jag upplever att många inte märker skillnad.

Inte helt sällan kan man se fullblod som är "av banan" sen länge som efter låååång konvalecens ser ut som belgian blues. Trots att de inte gjort ngt jobb är de bulliga som bara den i musklerna. Jämför man man andra hästar som går betydligt mer jobb så är de andra mer slimmade i musklerna. Och mer avslappnade mentalt(och fysiskt).
Jag får en känsla av att de inte sett ut så om de var mentalt stabila. Jag är helt med på att en statisk spänning ger förtvining. Men det är för ofta så här för att det inte ska ha ett samband.
Det är inte bara avsaknad av underhudsfett. Det är extrembulliga muskler.

Jag tror helt klart de kräver mer än många halvblod etc.
Men inte endast pga ras, utan främst pga hur de tränats, vad man befäst i dem genom att undvika alt gasa på och ha dem i den mentala energi man ofta har.

Jag kan också gasa på. Men inte fasen får en häst i fel energi gasa. Och den ska stanna om jag säger så, oberoende av annat runt om.
Så hinner man inte/kan inte arbeta med hästar som ska gå löp inom en viss ålder.
Just energin mentalt tar tid att få helt rätt. Spec med annat som triggar(fart, flock, trånga utrymmen etc).

Att sådant här händer är inte tränarens fel. Det är Galoppförbundets fel efersom de ger licens till tränarna med alldeles för låga utbildningskrav. Och det gäller såväl amatörer som proffesionella tränare. De har vissa fädigheter i att träna hästar men i regel så saknar de arbetslivsutbildning, idrottsledarutbildning och har inga kuskaper om arbetsmiljölagen (som innefattar säkerhetstänket som är nog så viktigt). En del tränare som inte känner att de har kunskapen eller resurserna är smarta nog att lämna sina hästar till tränare som kan erbjuda möjlighet för "startboxträning". Det känner jag att tränaren i det här fallet har gjort. Och hästen var dessutom kvalad och hade aldrig kommit till start om inte den klarat startboxarna tidigare

Finns hästar som tränas av rutinerade proffstränare som också får strykas pga startboxvägran. Olyckor kan hända den bäste, hur mycket utbildning man än må ha.

Helt sant, håller med. Och på det hela är inte startboxvägran något som alltid förekommer...

Hej! Mitt kära fullblod har talat om detta för mig: Han älskar en välskött lösdrift, fri tillgång på grovfoder plus kraftfoder så han håller hullet. Sedan tycker han om att inte ha bett i munnen, och han tycker att det är OK att jag arbetar på töm och promenerar och rider lite grann. (han har KS) Sedan måste han ha tandvård var 4e månad p.g.a hakbett. Tur att man har jobb....
Men vilken läromästare denna häst är! Dessutom får man lära sig att ta hand om diverse sårskador m.m. Viktigt med bra försäkring. :p

Fast du ;) läs vilket inlägg jag kommenterade . Specifikt .
Och i övrigt håller jag med om att självklart existerar inte "dumhet" öht hos hästar . Någonsin .

Här håller jag inte med jag anser absolut att det finns hästar som är betydligt mindre begåvade än andra.

Och det grundar jag på de hästar vi fött upp själva. Det är stor skillnad på individer både när det gäller begåvning och snabbtänkthet.

? det var väl inte intelligens vi pratade om?

Jag behöver höra alla erfarenheter ni har om just detta.

Vad har ni stött på för "problem" eller stelheter? Hur löste ni dessa? Hur är de i ryggen/bogblad/framben?

Ska du köpa en? :)
Räkna med en "renoveringsperiod" och sedan en lång omskolningsperiod.
Min hade tex aldrig träffat en tandläkare, han hade stora köttsår i kinderna av vassa tänder.
Han hade även lite lättare kolikanfall en period i början - omställningen, dålig tandvård och eller magsår - vet inte riktigt varför, kanske allt i kombination.
Han var även rätt stel och öm i musklerna rent generellt, var även sned i bäckenet och hade en stor låsning i ena bogen. Blev hjälpt av kiropraktor.
På rtg ser man en rätt ful kissing spines. Detta har min häst dock inte haft ont av. Enligt veterinär en medfödd missbildning.
Min är innåttåad fram, vilket kräver en (extra) bra hovvård och kunnig hovslagare.
Min låter som ett riktigt vrak och det har han väl mer eller mindre varit. Men är nu 17år gammal finare och i bättre form än nånsin. Han är riktigt trevlig och rolig att träna dressyr med.
Många fullblod kräver extremt mkt mat och en högre proteinkvot i foderstaten för att hålla sig fina.

När det gäller omskolningen beror det nog väldigt mkt på hästens egna temperament och hur den är riden och tränad på galoppen. kan variera väldigt mkt.
Min var tex rätt bråkig och krävde 2 personer som ledde den till banan. Nu står han lös på stallgången och är mkt lydig att hantera. Bråkigheten berodde nog till stor del på stress och värk i kroppen.

? det var väl inte intelligens vi pratade om?

Jag tror hon menade att dom blir vad man gör dom till,, och sådan matte sådan hund.

Den som påstår att inte startboxträning är en självklarhet i själva grundträningen har inte ens begripit hur man grundtränar en löphäst.

Man slutar aldrig att förvånas, bara blir mer å mer illa till mods över hur vissa verkar behandla sina djur.

Jag tror hon menade att dom blir vad man gör dom till,, och sådan matte sådan hund.

Den som påstår att inte startboxträning är en självklarhet i själva grundträningen har inte ens begripit hur man grundtränar en löphäst.

Man slutar aldrig att förvånas, bara blir mer å mer illa till mods över hur vissa verkar behandla sina djur.

Det är väl ingen som har sagt att det inte ingår i grundträningen? Bara att det framkommer att tränaren har varit inne och tränat med startboxpersonal och om man läser på deras hemsida har de också haft hjälp av diverse jockeys, plus att hästen har startat från startbox innan. Alltså har nog hästen varit tränad, och tillräckligt tränad för att det har fungerat innan. De är djur och är svårt att säga vad som fick den till att inte vilja gå in den gången..

För övrigt kan jag inte helt se hur en olycka (otroligt tråkig sådan) kan användas som exempel för att ingen galopphäst är lämplig till ridhästpersoner efter avslutad karriär? Just den här hästens tränare kommer dessutom från ridsporten och både dressyrrids och hoppas (enligt deras egen hemsida iaf) och borde därför vara mer lämplig som ridhäst än många andra...

För övrigt kan jag inte helt se hur en olycka (otroligt tråkig sådan) kan användas som exempel för att ingen galopphäst är lämplig till ridhästpersoner efter avslutad karriär?

Vem har påstått att ingen galopphäst efter avslutat tävlingskarriär skulle kunna bli en lämplig ridhäst???

T.o.m. en raggsocka i fel händer kan efter avslutad tävlingskarrieär vara rent livsfarlig som en framtida klimakteriemoppe.

Generalisera inte,, utan börja fundera på själva grundproblemet.

Fast så är det inte uttryckt utan det är uttryckt som att hästar varierar i intellekt från individ till individ , dock har väl varken du eller jag definierat dumhet som att det handlade om hästens intelligens . Snarare var det ju att folk resonerar att hästar är dumma när det handlar om att folket är de som brister . Tycker det framgick tydligt dessutom .

Vem har påstått att ingen galopphäst efter avslutat tävlingskarriär skulle kunna bli en lämplig ridhäst???

T.o.m. en raggsocka i fel händer kan efter avslutad tävlingskarrieär vara rent livsfarlig som en framtida klimakteriemoppe.

Av dina svar här i tråden har jag fått ett klart intryck av att du inte ser ex galopphästar som ridhästar. Men efter att ha läst igenom tråden igen kan jag se att du inte har skrivit det, så ursäkta för ordvalet "ingen".

Och jag har då inte generaliserat någonstans, har upprepade gånger skrivit att hästarna är olika och att inte alla kan dras över en kam.

DU generaliserar... :crazy:

Tror inte att det är så många 50+ kvinnor som köper fullblod från banan..

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
422
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 519
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka