Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Sv: Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

? det var väl inte intelligens vi pratade om?

Fast kommer inte "dumhet" därifrån? En mindre begåvad häst gör "dummare" saker än de som är begåvade.

Det är ju ganska naturligt och jo jag anser att hästar kan agera väldigt dumt på många olika vis.

Jag tror hon menade att dom blir vad man gör dom till,, och sådan matte sådan hund.

Den som påstår att inte startboxträning är en självklarhet i själva grundträningen har inte ens begripit hur man grundtränar en löphäst.

Man slutar aldrig att förvånas, bara blir mer å mer illa till mods över hur vissa verkar behandla sina djur.

Då vi fött upp hästar under många år så har jag tydligt sett att det faktiskt finns stora skillnader på hur de fungerar mentalt. Det är stor skillnad på den hästen som kommer att bli en stjärna jämfört med den som inte kommer att bli det. Och det är långt ifrån den med störst kapacitet som blir bäst.

Jo jag anser faktiskt att det finns "dummare" hästar och det är oftast de som inte är så begåvade mentalt.

Att man tränar sina hästar för det de skall göra är väl en självklarhet, det finns väl ingen galopptränare som inte tränar startboxar??!! Det skulle ju vara lika illa som om jag inte åkte och tränade terräng på mina innan första tävlingen och då speciellt vatten och gravar..

Jag var 40+ när jag köpte min första egna häst - en 5-åring - från galopptränare. Visst blev det en resa - men jag lärde mig extremt mycket under alla de år vi fick tillsammans innan han tyvärr förolyckades under bus i hagen.

Jag anser att dumhet i den bemärkelse jag tydligt pratat om är framkallat av hur folk beter sig , inte intelligens nivå /iq på hästen . Vet inte riktigt varför du snurrar in på ngt jag aldrig ens pratat om .

Jag och min vännina började köpa fullblod från bana när vi var runt 25 och skolade om till trevliga ridhästar.

Dom flesta har vi sålt vidare men har vi fastnat extra för någon så behöll vi den...

Vi är nu 55+ och vi håller fortfarande på ;)

Jag och min vännina började köpa fullblod från bana när vi var runt 25 och skolade om till trevliga ridhästar.

Dom flesta har vi sålt vidare men har vi fastnat extra för någon så behöll vi den...

Vi är nu 55+ och vi håller fortfarande på ;)

Jag skulle ha skrivit orutinerade 50+ ;)

Jag anser att dumhet i den bemärkelse jag tydligt pratat om är framkallat av hur folk beter sig , inte intelligens nivå /iq på hästen . Vet inte riktigt varför du snurrar in på ngt jag aldrig ens pratat om .

Jag håller helt med dig, för övrigt tror jag hon försöker säga att hon har gjort en pudel.

Nog om det nu läser vi vidare vad pensionärsklubben har att delge.

Jag håller helt med dig, för övrigt tror jag hon försöker säga att hon har gjort en pudel.

Nog om det nu läser vi vidare vad pensionärsklubben har att delge.

På vilket sätt har jag gjort en pudel?

Jag svarade på att jag visst anser att det finns dumma hästar både till beteende och utvecklingsförmåga.

Och varför måste du hela tiden vara så fruktansvärt fördomsfull ? Tråkig inställning och det visar sig ofta att man har inskränkta åsikter.

På vilket sätt har jag gjort en pudel?

Jag svarade på att jag visst anser att det finns dumma hästar både till beteende och utvecklingsförmåga.

Och varför måste du hela tiden vara så fruktansvärt fördomsfull ? Tråkig inställning och det visar sig ofta att man har inskränkta åsikter.

Det är vi alla!
och
Åsikter, du med!
Många tagga sig på andras åsikter för det är inte själva åsikt som ryta dom, men snarar vem åsikten det komma ifrån.

Det är noterat!!

Det tråkiga är när vissa s.k. "hästmänniskor" i brist på att tolka hästarnas signaler och individuella rangordning skyller över sin egen dumhet på djuret i stället för att först börja med att analysera sin egen utvecklingsförmåga.

Vem har påstått att ingen galopphäst efter avslutat tävlingskarriär skulle kunna bli en lämplig ridhäst???

T.o.m. en raggsocka i fel händer kan efter avslutad tävlingskarrieär vara rent livsfarlig som en framtida klimakteriemoppe.

Generalisera inte,, utan börja fundera på själva grundproblemet.

Galopphästarna blir inga klimakteriemoppar, de blir tantferraris!

Tycker nog inte orutinerade öht ska köpa fullblod från banan......vad har åldern med det att göra?

Eh har du läst vad jag svarade på??? Och vad jag svarade på tidigare?

Vem som helst kan köpa fullblod bara man är rutinerad..

Det är noterat!!

Det tråkiga är när vissa s.k. "hästmänniskor" i brist på att tolka hästarnas signaler och individuella rangordning skyller över sin egen dumhet på djuret i stället för att först börja med att analysera sin egen utvecklingsförmåga.

Och det har du konkreta bevis för att många människor gör?

Och det har du konkreta bevis för att många människor gör?

Jag tror inte du är ensam utan bara statuerar dig själv som ett exempel och lika många konkreta bevis för att vem som helst kan köpa fullblod trots att det totalt saknas erfarenhet o/e rutin..

Det är det här jag tycker är så fullständigt vansinnigt om man nu tänker på djurets välbefinnande.

Så du menar att jag är orutinerad och skyller på hästen?

Eller vad är det du menar eg? Jag har ridit upp flera fullblod från banan upp i svår klass och har aldrig någonsin anklagat någon häst för något som en människa lärt in. Däremot har jag genom avel under många år insett att det finns hästar som är oerhört obegåvade och inte helt ok mentalt redan från dag ett i deras liv.

Jag vet inte hur mkt rutin du har i att både föda upp hästar och utbilda fd galoppörer! Jag tror faktiskt inte att du har så stor erfarenhet av något liksom jag inte tror att du har erfarenhet av ridtävlingar heller. Så jag förstår inte att du kan uttala dig så starkt om dessa saker.

Jag har haft ca 15 st fd galoppörer och blir ständigt tillfrågad om jag vill ta emot fler så jag vet nog vad jag talar om när det gäller omskolning av dessa!

Däremot har jag genom avel under många år insett att det finns hästar som är oerhört obegåvade och inte helt ok mentalt redan från dag ett i deras liv.

Vill hålla med dig om det där. Att man ändå lyckas att få vissa hästar till start beror nog mer på att tränarna och arbetsryttarna anpassat sig efter hästarnas begåvning och mentalitet. Sen finns det ändå hästar som man inte lyckas att få till start. Finns ju en begränsning för hur mycket tid man kan lägga ner på en häst...

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
422
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 519
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka