Erfarenhet av långhårig Saluki?

madeleinewall

Trådstartare
Nu är det så att jag har funderat på att skaffa en Saluki och skulle va väldigt rolit om någon kunna berätta om dom:) har läst mycket och kolla runt lite på uppfödere och så men skulle va roligt om nån kanske har som har eller känner nån som berättar hur dom är.

Sv: Erfarenhet av långhårig Saluki?

Hur mycket och vad vill du veta? ;)
Jag kan nog skriva kanske för mycket om jag bara ska pladdra på utan direkta frågor... :angel:

Det finns en hel del vinthundsfolk här på buke. Vad jag vet så är jag den mest "salukiinriktade" av oss.

Jadu jag vill nog veta det mesta om dom hur dom är som hund jhuir pass mycket motion dom kräver hur är dom mot andra hundar? och allt annat som finns att veta:D:D vet kanske någon bra uppfödare? bruka va många saluki på hundutställnigar?

De är divor. Självständiga och med mycket värdighet, men otroligt vänliga mot både människor och hundar.
Det är dock bra att vänja dem vid hundar som inte är vinthundar redan när de är små - annars blir de lätt rasister :p
De är inte heller så att de "älskar allt och alla" när det gäller människor. Närmaste "flocken" är de keliga, vänliga och sociala med - övrigt folk bryr de sig inte om.

De kräver inte mycket motion - men de blir helt klart gladare ju mer motion de får. Då snackar jag om fysisk motion och inte mental.
De behöver få springa av sig på hyfsat stora områden i alla fall någon gång i veckan för att vara riktigt glada. När de är lösa får det inte finnas något som de kan jaga i närheten... En saluki jagar med hjälp av synen och får de syn på något de kan jaga så sätter de fart direkt och jagar ikapp bytet.

Inomhus är de lugna, gillar att ligga och vila på en säng eller soffa. (Vinthundar ÄR sänghundar ;)) De är dessutom väldigt tysta och tar liten plats.

Från början är salukin en jakthund som jagar med synen (den kommer alltså inte att leta upp byten med nosen) och var i varma länder en högt uppskattad vän.
Idag används de främst som sällskapshundar och som utställningshundar. Det finns även en speciell "vinthundsjakttävling" som kallas lure coursing som är en jakt på låtsashare och det är något som salukis älskar.
Sedan finns det vissa personer som tränar lite lydnad, agility och liknande med sina salukis - men det är ovanligt. En saluki har för mycket värdighet och självständighet för att vara lätt-tränad inom lydnaden.

Hoppas du fått svar på några av dina funderingar. Har ganska stor koll på uppfödare - men det får vi nog ta över PM för att inte råka bryta mot några forumregler ;)

Ja nu är det så at jag har 2 småa hundar en papillon och japanese chin och det är så att uppföderen till min japanese chin har vint hundar och jag har alltid älskar dom. Min största favorit har varit afghanhunden enda sen jag va lill liten men anser själv att det är för mycket päls.. så då har jag kollat lite och fastnat för salukins utseende sen att dom verkar vara lite speciella i sitt sätt.. vet jag väl inte om dom är men vad man sett läst så verkar dom det.. sen är det då att jag är ute efter en stor hund:) och vill ha en vinthund..efter som jag rider mycket ute och sånt skulle det va roligt att ha en hund man kan ha med sig istället för mina små toffsar man inte vågar släpa med sig:P

Stämmer det att salukin kan typ hoppa alla staket i världen och är in princip omöjlig att håla i trädgården pga det? En fördom jag fick höra härom dan när jag pratade hund med en vän och sa att jag nån gång ville ha en saluki:)

Jo.. det stämmer nog...

Det går ju absolut att släppa dem i trädgården om man har staket. En tik som jag lånade släppte jag i rastgård med 1m högt staket varje dag - hon stannade inne. :)
En annan tik (Zala, tiken på min avatar) hoppade över samma staket gång på gång när jag hade henne - bara för att hon tyckte att det var så tråkigt när ytan var så liten...

Zala är även sådan att hon klättrar över 2 meter höga staket när hon tycker det är tråkigt att vara instängd... :o

Zala är en saluki av väldigt "gammal" modell. Hon har väldigt mycket av ursprungsbeteendet kvar jämfört med de allra flesta salukis jag mött. Hon är inte bara en diva - hon är en extrem diva. Hon är inte bara "lite obrydd" när det gäller främlingar - hon totalignorerar dem fullständigt. :love:
Hon är också den mest keliga, envisa och mest uppfinningsrika saluki jag träffat på när man väl lärt känna henne ordentligt och kommit förbi stadiet där man blir ignorerad. :love:

Man kan nog säga att det finns flera typer av salukis i dagens läge.
En "gammelsaluki" som är så som jag beskriver Zala. En annan som är mer samarbetsvillig, som inte har de här "extrema" dragen och är lite mer.. korkad :o (får man säga så?)

Behöver jag ens säga vilken typ jag föredrar eller är jag tillräckligt partisk även i skrift för att det ska märkas vilken hund som stulit hela mitt hjärta? :angel:

Jag pratade lite med en Salukiägare angående det med att jaga med synen. Hon sa att fördelen är att de slutar att jaga bytet direkt de tappar bort det, så hon tyckte inte att det var något större problem. Ja så sa hon iaf...

Stämmer det att salukin kan typ hoppa alla staket i världen och är in princip omöjlig att håla i trädgården pga det? En fördom jag fick höra härom dan när jag pratade hund med en vän och sa att jag nån gång ville ha en saluki:)

Jag såg ett program där folk tävlade i höjdhoppning med hund en gång och då var det i princip bara Salukis som tävlade. :d

Jag pratade lite med en Salukiägare angående det med att jaga med synen. Hon sa att fördelen är att de slutar att jaga bytet direkt de tappar bort det, så hon tyckte inte att det var något större problem. Ja så sa hon iaf...

Det håller jag helt med om.

Jag har hellre en hund som jagar med blicken än med nosen.
Har jag en hund som tittar efter bytet så kan jag göra detsamma och lära mig vad hunden tittar efter och hinna avbryta en ev. jakt i tid.
Har jag en hund som nosar efter sitt byte så går jag på helspänn så fort den verkar använda nosen (och vilken hund gör inte det när den är ute).

Men det är nog mest smaksak.

ha ha ja då får jag nog lära min framtida saluki att stanna på tomten ändå:D

Ja där ser man. De är ju smidiga som tusan de jyckarna!:)

Finns det höjd hops tävlingar i sverige?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 385
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka