Erfarenhet av Hemverket?

Jag lade huset i ett par lokala fb-grupper, och i dem är det lite mer fart och fläkt i alla fall. Folk taggar vänner, osv. Så, vem vet, kanske något positivt kan komma ur det... Lite konstigt också när alla "gnäller" om bostadsbrist på tätorten, men ett billigt (och faktiskt med hyfsat bra standard - kommunalt avlopp och vatten, bra uppvärmning, osv) hus endast 1,5 mil ifrån är ändå väldigt svårsålt... :confused:

Vet du det är svårsålt eller antar?
Tänker att det inte gått många dagar sen du annonserade, och att iom mäklare drar det ner lite, samt att det är en lite dum tid på året än.

Annars är det nog som jag begriper det närheten till vägen som är det största minuset (för många, plus för andra).

Mammas förra hus var super på alla vis förutom att det låg precis bredvid landsväg (50 km/h förbi). Men de som väl köpte det sent omsider bor kvar än. Förra äg innan mamma bodde där länge länge med. Så gällde mest vänta in rätt köpare, även om det är besvärligt när man står med dubbla kostnader.

Vet du det är svårsålt eller antar?
Tänker att det inte gått många dagar sen du annonserade, och att iom mäklare drar det ner lite, samt att det är en lite dum tid på året än.

Annars är det nog som jag begriper det närheten till vägen som är det största minuset (för många, plus för andra).

Mammas förra hus var super på alla vis förutom att det låg precis bredvid landsväg (50 km/h förbi). Men de som väl köpte det sent omsider bor kvar än. Förra äg innan mamma bodde där länge länge med. Så gällde mest vänta in rätt köpare, även om det är besvärligt när man står med dubbla kostnader.
Nä, området i sig är besvärligt. Vägen hade jag inte ens tänkt på som ett större problem förrän de som tittade nämnde det. Hus i området brukar vara till salu lääääänge, med mäklare också.

Men jag har en visning nästa söndag, blev det precis bestämt. De lokala fb-grupperna gjorde susen :up: !

Senast ändrad:
Sedan måste jag erkänna att jag själv inte ens vet vad ryktena (mer än att det är något dåligt) är...? Känns som om det är sådant som hände för länge sedan, och det hade ju varit bra om folk glömt/inte hade hört talas om dem!
Jag tror avsaknaden av affär gör sitt till, plus att samhället ligger på väg mot ingenstans... Och att folk är lite nära släkt, liksom. :angel: Kanske inte på riktigt längre, men mentaliteten. Det är lite bakvatten, helt enkelt, och har alltid varit.

Jag tror avsaknaden av affär gör sitt till, plus att samhället ligger på väg mot ingenstans... Och att folk är lite nära släkt, liksom. :angel: Kanske inte på riktigt längre, men mentaliteten. Det är lite bakvatten, helt enkelt, och har alltid varit.
Mmmm...det var nog en rätt bra beskrivning av problemet.... Man får bara hoppas på spekulanter som inte bryr sig om det!

Nä, området i sig är besvärligt. Vägen hade jag inte ens tänkt på som ett större problem förrän de som tittade nämnde det. Hus i området brukar vara till salu lääääänge, med mäklare också.

Men jag har en visning nästa söndag, blev det precis bestämt. De lokala fb-grupperna gjorde susen :up: !
Tyvärr är vägen en rejäl nackdel som inte går att få bort heller. En mindre väg kan vara ok men en större där det går mycket trafik är mer problematisk. Jag skulle själv aldrig kunna bo precis intill en större väg och valde bort ett hus jag tittade på just av den anledningen.

Tyvärr är vägen en rejäl nackdel som inte går att få bort heller. En mindre väg kan vara ok men en större där det går mycket trafik är mer problematisk. Jag skulle själv aldrig kunna bo precis intill en större väg och valde bort ett hus jag tittade på just av den anledningen.
Fast den är ju bara en nackdel för vissa människor (se diskussion ovan). Det har varit praktiskt också att bo nära stor väg när man skulle iväg tidigt i halka och snö. Och nästa helgs spekulant kör förbi huset dagligen när hon ska till jobbet, så hon lär ju inte se det som ett problem. Hon hittar kanske andra..... ;)

En visning till - kl 12 idag :D ! De lokala köp- och säljgrupperna på facebook är fantastiska. Vem behöver blocket... ;) Skämt åsido. Det som är jättebra med dem är att jag når folk som känner till området och som till och med (ofta) vet precis vilket huset är. Jag gillar spekulanter som redan har klart för sig hur område och hus ser ut på utsidan! Och så har jag ju alltid gjort själv också. Jag har aldrig bokat visning med mäklare utan att först sett huset från utsidan, oftast mer än en gång.

Och vissa väljer bort mitt nuvarande hus av precis samma anledning, fast tvärtom. Det ligger vid en liten grusväg (som, enligt utsago, vinterunderhålles väl av kommunen - tack och lov!) där det kör väldigt FÅ bilar. Det är väldigt, väldigt tyst och lugnt här - och jag älskar det :) ! Sedan hade vi min faster på besök i somras. Hon tycker att jag bor superfint i världens sötaste lilla hus, MEN hon har alltid bott i Malmö och tycker att här är kusligt tyst... Så vad man än visar för hus så har det för- och nackdelar, beroende på vem som tittar. Vissa av för- och nackdelarna kan man förutse, men andra blir man förvånad av....

Och vissa väljer bort mitt nuvarande hus av precis samma anledning, fast tvärtom. Det ligger vid en liten grusväg (som, enligt utsago, vinterunderhålles väl av kommunen - tack och lov!) där det kör väldigt FÅ bilar. Det är väldigt, väldigt tyst och lugnt här - och jag älskar det :) ! Sedan hade vi min faster på besök i somras. Hon tycker att jag bor superfint i världens sötaste lilla hus, MEN hon har alltid bott i Malmö och tycker att här är kusligt tyst... Så vad man än visar för hus så har det för- och nackdelar, beroende på vem som tittar. Vissa av för- och nackdelarna kan man förutse, men andra blir man förvånad av....
Kusligt tyst :rofl:

Ja, det är tur att vi finns i så många olika varianter vi människor.

Fast den är ju bara en nackdel för vissa människor (se diskussion ovan). Det har varit praktiskt också att bo nära stor väg när man skulle iväg tidigt i halka och snö. Och nästa helgs spekulant kör förbi huset dagligen när hon ska till jobbet, så hon lär ju inte se det som ett problem. Hon hittar kanske andra..... ;)
Givetvis är folk olika. Vad var en tycker är okej varierar. Jag har en vägförening som plogar vägen utanför mitt hus så jag kommer ut och iväg. Den är dock inte så högtrafikerad som länsvägen en bit bort så det funkar. Länsvägen är överjävlig.

Rätt intressant kontrast..... Mitt hus: 1,5 mil ifrån tätorten. Det tar 10-15 minuter med bil. Om man har "kontorstider" så finns det en buss som stannar - bokstavligen - tvärs över vägen. Mitt hus är ca 120 kvm och det vill jag ha 385000 kr för. Uppdaterat med luft-vatten-värmepump och det har kommunalt vatten och avlopp. Så man bor hyfsat civiliserat, och inga "konstiga" kostnader att vänta (som vi med vattenfiltret, eller att man åker på en stor utgift för nytt avlopp till exempel).
Så igår såg jag en annons på en bostadsrätt till salu i tätorten. Inte ens 40 kvm, och en avgift på drygt 3000 kr/månad. Den kostade 370000 kr, dvs 15000 kr mindre än ett helt hus som är 3 ggr så stort. Intressanta kontraster..... :crazy:

Rätt intressant kontrast..... Mitt hus: 1,5 mil ifrån tätorten. Det tar 10-15 minuter med bil. Om man har "kontorstider" så finns det en buss som stannar - bokstavligen - tvärs över vägen. Mitt hus är ca 120 kvm och det vill jag ha 385000 kr för. Uppdaterat med luft-vatten-värmepump och det har kommunalt vatten och avlopp. Så man bor hyfsat civiliserat, och inga "konstiga" kostnader att vänta (som vi med vattenfiltret, eller att man åker på en stor utgift för nytt avlopp till exempel).
Så igår såg jag en annons på en bostadsrätt till salu i tätorten. Inte ens 40 kvm, och en avgift på drygt 3000 kr/månad. Den kostade 370000 kr, dvs 15000 kr mindre än ett helt hus som är 3 ggr så stort. Intressanta kontraster..... :crazy:
Ja intressant.
Jag bor 11 km från centrum och det anser jag är NÄRA. Jag bor inte alls långt från service och annat. Har ett stort Willys, ÖB, Jysk, RUSTA och div sport och friluftsbutiker 8 km bort.

För mig känns 15 km som "stadsnära" :)

Så. Nu har jag uppdaterat mina fb-annonser med en visning på söndag mellan kl 10 och 11... Jag ska ju ändå vara där och visa huset för en spekulant så jag tänkte varför inte bjuda in om någon annan vill titta också? Hoppas att det inte var en dålig idé.... Jag är lite tramsig med att inte vilja skriva ut adress, osv i annonser, men den finns ju redan i annonsen på blocket, så jag vet inte riktigt vad som skulle kunna hända? Det finns ju knappast något att stjäla i huset, så om det är någon tjuv som blir tipsad om att vi inte är där så blir den tjuven attans besviken när den bryter sig in i huset...... ;) !

Något jag ska tänka på innan dess? Tänkte förbereda utskrivna fastighetskartor med tax.värde, totala inteckningar, osv, som man kan ta på visningen. Något annat????

Så. Nu har jag uppdaterat mina fb-annonser med en visning på söndag mellan kl 10 och 11... Jag ska ju ändå vara där och visa huset för en spekulant så jag tänkte varför inte bjuda in om någon annan vill titta också? Hoppas att det inte var en dålig idé.... Jag är lite tramsig med att inte vilja skriva ut adress, osv i annonser, men den finns ju redan i annonsen på blocket, så jag vet inte riktigt vad som skulle kunna hända? Det finns ju knappast något att stjäla i huset, så om det är någon tjuv som blir tipsad om att vi inte är där så blir den tjuven attans besviken när den bryter sig in i huset...... ;) !

Något jag ska tänka på innan dess? Tänkte förbereda utskrivna fastighetskartor med tax.värde, totala inteckningar, osv, som man kan ta på visningen. Något annat????

Jag skulle som köpare önska en lista med kortfakta samlade:
- Boarea
- Biarea
- Antal rum
- Tomtarea
- Driftskostnad
- Energiprestanda (samt separat domument med energideklarationen)
- Byggnadsår
- Info om ev servitut
- Info om vilka år större renoveringar/ingrepp (t.ex. markvärme) är gjorda
- Ålder på maskinell utrustning

Dokument med rumsöversikt/interiörbeskrivning av samtliga rum. Även om de ser hur rummen ser ut så är det lätt som spekulant att glömma bort saker som om det var dubbel frys i köket, från vilket rum utgång till uteplatsen fanns, om det fanns fönster i badrummet, inbygda garderober i sovrummet, osv. Den typen av dokument är bra att ha när man kommer hem och börjar fundera på saken.

Sedan tycker jag att du ska vara tydlig med om det är fast pris och först till kvarn eller om det är budgivning. Fast pris kan ju få folk att bli lite mer på tårna om det skulle dyka upp flera personer på visningen.

Om du inte bor i huset nu; se till att det vid visningen är väl upplyst samt att värmen är påslagen så att det är 'hemtrevligt' när de stiger in.

Visar du möblerat eller omöblerat?
Omöblerat. Jadå, värmen kommer att höjas. Jag får fundera på lampor, för vi har inte så många där längre...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 701
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI