Erfarenhet av Hemverket?

Jag och min man har sålt en fastighet, dock lägenhet.
Fick tips om styling, en fotograf kom och tog kort och sen lades den ut på Hemnet. Visning några dagar senare. Dagen efter andra visningen drog budgivningen igång, och var slut på mindre än en timme.

Övervägde ett tag att sälja till grannen. Han var beredd att betala 600.000 mindre än vad vi fick tillslut.
Så för vår del var det mer än värt att ha mäklare.

Kan inte låta bli att undra hur processen har varit för er andra i tråden, t.ex @Alexandra_W och @tanten, när ni sålt och köpt fastigheter eftersom jag verkar vara en så udda figur.... ;) ? Hade varit intressant att höra, för jag undrar hur saker och ting varierar beroende på hur marknaden ser ut.....

Vårt första radhus köpte vi privat men då var det en kompis till min pappa som sålde. Mäklare hjälpte till med kontraktsskrivning.
När vi sålde radhuset tog vi hjälp av en lokal mäklare. Samma som vi köpte huset vi bor i idag av.
Han fick verkligen jobba för sina pengar kan jag säga eftersom vi råkade ut för en extremt knepig köpare som skulle häva köpet för fel som va helt synliga (t ex att vissa plankor i fasaden var slitna och behövde bytas). Köparen hade visst ringt flera gånger om dagen och tjafsat och var t o m in på mäklarkontoret och hotade mäklaren. Till oss ringde han flera år efter att huset sålts och tyckte vi skulle komma och laga saker som gått sönder :eek: Är glad att det var mäklaren som fick ta den stora smällen där och inte vi.

Fast, nä, vänta nu lite. Det var SVARET som var irriterande, inte att mäklaren inte kunde. Ett svar utan anmodan att återkomma, eller att själv uttrycka att man ska återkomma till en potentiell kund efter semester, är väl inte särskilt trevligt??
"Det som är självklart är klart bara för en själv."

Kanske är det för mäklaren så totalt självklart att hen kontaktar dig att meddelandet bara var en förklaring till att det inte sker omgående?

Hos oss lägger folk in autosvar för bara någon/några dagars ledighet, och det är väl bra? Då vet man ju varför folk inte svarar. Att i stället vänta en vecka på svar är väl inte att föredra? Förstår inte heller varför jag ska vara glad för att folk svarar på mejlen under sin ledighet. Det är väl inget som rekommenderas precis?

Nä. Jag är inte ilsken. Jag blir bara jättetrött ibland på den relativa ineffektivitet och brist på service som man så generellt förväntas acceptera i Sverige. Jag har tidigare bott i USA i drygt 10 år, så jag förväntar mig fortfarande något annat, antar jag.

Jag får absolut inte ihop det. En mäklare svarar på sin semester och du blir jättetrött på ineffektiviteten och bristen på service?! Bara för att du sätter på autosvar är det inte säkert att alla andra gör det utan de kanske kan tänka sig att ge en viss service även på sin ledighet för ett nog viktigt mejl.

Jag har också bott i USA och jag upplevde en långt större mängd artighetsbetygelse än i Sverige, du kanske har färgats utav detta?
Angående mäklare så begicks det vissa misstag vid vårt husköp när det gällde tomtstorleken och jag och den äldre mäklaren rök ihop rejält ( osmart att försöka skrämma en ung, nyexad jurist) och vi fick köpa huset 105.000 kr billigare än vårt bud.

Det är diskuterat tidigare i tråden?
Jag orkar inte gå tillbaks, men jag uppfattar det som om den största hjälpen är vid överlåtandet. Att man får hjälp med att se till att köpebrev, kontrakt, osv skrivs på ett korrekt sätt. Då borde man ju klara sig med en mäklare som hjälper till i slutet av processen? Den andra fördelen är att kunna annonsera på hemnet, men med hemverket får man ju det för 10000 kr.
Mammas och pappas grannar sålde precis ett litet hus (ännu billigare än vårt) som en av de lokala mäklarna ville ha ett minimumarvode av 40000 kr för att förmedla. Tack och lov kunde de sälja privat i stället, annars hade det inte blivit mycket kvar. Är det dyrt här pga att marknaden är seg?

Rätt märkligt egentligen. Kollade precis och såg att min annons nu har nästan 2000 visningar. Totalt har jag haft 4 personer som visat nåpon sorts intresse, varav en som faktiskt tittat. Det är ingen särskilt bra statistik precis. Finns det någon annanstans att annonsera som är bättre? Har lagt upp på en fbgrupp men fick bara en förfrågan om jag ville hyra ut, och det vill jag inte ännu.

Rätt märkligt egentligen. Kollade precis och såg att min annons nu har nästan 2000 visningar. Totalt har jag haft 4 personer som visat nåpon sorts intresse, varav en som faktiskt tittat. Det är ingen särskilt bra statistik precis. Finns det någon annanstans att annonsera som är bättre? Har lagt upp på en fbgrupp men fick bara en förfrågan om jag ville hyra ut, och det vill jag inte ännu.

Fyra svar är väl inte så illa? I en mycket "trög" period att sälja och med en blocketannons? :)

Tror det är blocket eller hemnet faktiskt de flesta tittar på.

Fyra svar är väl inte så illa? I en mycket "trög" period att sälja och med en blocketannons? :)

Tror det är blocket eller hemnet faktiskt de flesta tittar på.
Jo, jag tycker att 4 svar är rätt dåligt, med tanke på "kvaliteten".... Det har egentligen bara kommit in ett seröst och vettigt svar, tyvärr. Jag VET ju dock att vare sig hus eller ort är speciellt attraktiva (objektivt sett), och det hjälper ju inte saken.

Jag orkar inte gå tillbaks, men jag uppfattar det som om den största hjälpen är vid överlåtandet. Att man får hjälp med att se till att köpebrev, kontrakt, osv skrivs på ett korrekt sätt. Då borde man ju klara sig med en mäklare som hjälper till i slutet av processen? Den andra fördelen är att kunna annonsera på hemnet, men med hemverket får man ju det för 10000 kr.
Mammas och pappas grannar sålde precis ett litet hus (ännu billigare än vårt) som en av de lokala mäklarna ville ha ett minimumarvode av 40000 kr för att förmedla. Tack och lov kunde de sälja privat i stället, annars hade det inte blivit mycket kvar. Är det dyrt här pga att marknaden är seg?
För köparen så har det betydelse (om säljaren tycker att det inte är något bekymmer att visa, ha kontakt med ev intresserade och att ha hand om ev budgivning). Med en mäklare kan man känna sig säker på att objektsbeskrivningen är så korrekt den kan vara (mäklaren behöver inte gräva upp för att se om dräneringen fungerar), att den som säljer har rätt att göra det, man får så korrekta uppgifter om driftkostnader som möjligt och mäklaren gör en personlig kostnadskalkyl. Dessutom kan mäklaren deponera ev handpenning på ett säkert sätt. Om något som mäklaren säger är fel så kan man få skadestånd. Det tror jag är en anledning till att mäklare ibland kan få ut ett högre pris jämfört med den som säljer själv.
När jag jobbade på stadsarkitektkontor så var det vanligt att mäklare kom på besök för att kontrollera detaljplanebestämmelser, tomtkartor, bygglov, servitut etc. En gång var det en mäklare som kunde konstatera att en anlagd trädgård sträckte sig utanför tomtgränsen. Något som han hade fått intrycket av att säljaren försökte mörka, så han åtog sig inte säljuppdraget. Mäklare kan alltså inte lita på vad säljaren säger utan måste ta reda på mycket själv.

Svårsålda objekt kan de kanske vilja ha mer betalt för? Men annars så blir det procentuella påslaget kanske större för billigare objekt eftersom det krävs en viss tid/arbetsinsats av mäklaren oavsett priset på huset. Och den kan kanske t o m vara större om objektet är billigt (p g a att det är svårsålt).

Svårsålda objekt kan de kanske vilja ha mer betalt för? Men annars så blir det procentuella påslaget kanske större för billigare objekt eftersom det krävs en viss tid/arbetsinsats av mäklaren oavsett priset på huset. Och den kan kanske t o m vara större om objektet är billigt (p g a att det är svårsålt).
Jo, det ju det jag tänker.....

För köparen så har det betydelse (om säljaren tycker att det inte är något bekymmer att visa, ha kontakt med ev intresserade och att ha hand om ev budgivning). Med en mäklare kan man känna sig säker på att objektsbeskrivningen är så korrekt den kan vara (mäklaren behöver inte gräva upp för att se om dräneringen fungerar), att den som säljer har rätt att göra det, man får så korrekta uppgifter om driftkostnader som möjligt och mäklaren gör en personlig kostnadskalkyl. Dessutom kan mäklaren deponera ev handpenning på ett säkert sätt. Om något som mäklaren säger är fel så kan man få skadestånd. Det tror jag är en anledning till att mäklare ibland kan få ut ett högre pris jämfört med den som säljer själv.
När jag jobbade på stadsarkitektkontor så var det vanligt att mäklare kom på besök för att kontrollera detaljplanebestämmelser, tomtkartor, bygglov, servitut etc. En gång var det en mäklare som kunde konstatera att en anlagd trädgård sträckte sig utanför tomtgränsen. Något som han hade fått intrycket av att säljaren försökte mörka, så han åtog sig inte säljuppdraget. Mäklare kan alltså inte lita på vad säljaren säger utan måste ta reda på mycket själv.
Jag menar förstås personlig boendekalkyl och inte något annat.

Jag lade huset i ett par lokala fb-grupper, och i dem är det lite mer fart och fläkt i alla fall. Folk taggar vänner, osv. Så, vem vet, kanske något positivt kan komma ur det... Lite konstigt också när alla "gnäller" om bostadsbrist på tätorten, men ett billigt (och faktiskt med hyfsat bra standard - kommunalt avlopp och vatten, bra uppvärmning, osv) hus endast 1,5 mil ifrån är ändå väldigt svårsålt... :confused:

Jag lade huset i ett par lokala fb-grupper, och i dem är det lite mer fart och fläkt i alla fall. Folk taggar vänner, osv. Så, vem vet, kanske något positivt kan komma ur det... Lite konstigt också när alla "gnäller" om bostadsbrist på tätorten, men ett billigt (och faktiskt med hyfsat bra standard - kommunalt avlopp och vatten, bra uppvärmning, osv) hus endast 1,5 mil ifrån är ändå väldigt svårsålt... :confused:

Det är ju långt ifrån det enda som spelar in. Möjligheten att pendla kollektivt, mataffär på gångavstånd, skola/dagis, vårdcentral m.m. är ofta avgörande för vilken ort man väljer bort framför en annan i samma storlek. I min kommun finns det ett par orter där husen blivit "omöjliga" att sälja - eftersom ovanstående kriterier har försvunnit undan för undan. In till stan är det inte mer än någon mil och pendlingsmässigt (bilburet) så ligger orterna bra till med stora vägar som går förbi.

Är marknaden trög är det säkert många som drar sig för att köpa ett hus som de själva riskerar att inte får sålt längre fram. Dessutom så tror jag att de som är drabbade av bostadsbristen i landet inte är de som har möjlighet att köpa sitt boende.

Jag tror att det delvis har att göra med att det ligger på "fel" sida gränsen, och att orten i sig inte har något vidare rykte. (Sedan kan det vara oförtjänt, men så är det.)

Jag tror att det delvis har att göra med att det ligger på "fel" sida gränsen, och att orten i sig inte har något vidare rykte. (Sedan kan det vara oförtjänt, men så är det.)
Sedan måste jag erkänna att jag själv inte ens vet vad ryktena (mer än att det är något dåligt) är...? Känns som om det är sådant som hände för länge sedan, och det hade ju varit bra om folk glömt/inte hade hört talas om dem!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 701
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI