Kan inte låta bli att undra hur processen har varit för er andra i tråden, t.ex
@Alexandra_W och
@tanten, när ni sålt och köpt fastigheter eftersom jag verkar vara en så udda figur....
? Hade varit intressant att höra, för jag undrar hur saker och ting varierar beroende på hur marknaden ser ut.....
När jag
sålde tog jag in offert från ett gäng mäklare.
En av dem föll bort direkt. Han var lokal. Han kom ut till gården i blanka lågskor och såg förtvivlad ut när han klev ur bilen på lagårdsbacken. Där var lite strån spillda från omlastning av halm och han lyfte flera gånger på foten för att se om det fastnat strån på sulan av skon. . Vi gick runt och när vi sedan satte oss i köket höll han föreläsning om hur det är att sälja kapitalvaror. Om dolda fel, om hur köp går till, om vikten av kontrakt. Till mig, som sålt ett antal dyra hästar genom åren... Det var väldigt mycket "lilla gumman" över det. Hans offert var inte intressant.
Ett par andra föll av andra orsaker - dålig kännedom om min typ av objekt t.ex.
Valde till slut en mäklare från en större ort tio mil bort, som hade stenkoll på hästgårdar. Lätt att tala med, kunnig och serviceminded.
När jag
köpte mitt nuvarande hus var mäklaren från en liten ort några mil bort. Han var lätt överlägsen, talade illa om folk och anpassade snacket efter det han uppfattade säljaren som ("white trash", alkis ). Han hade inte ens tagit bilder utan använt bilderna från förra försäljningen.
T.ex. startade han en lång harang om advokater och hur oseriösa de alla är. Tills jag vänligt upplyste om att säljarens dotter är ansedd advokat.
(Han avslutade affären med att le och säga att han gärna sålde åt mig om jag skulle sälja huset. Tror inte det blir aktuellt...).
För mig har kännedom om typen av objekt och allmän attityd gentemot mig spelat stor roll. Fast det har jag bedömt först när jag träffat dem.