Erfarenhet av Hemverket?

Idag fick jag mejlsvar från mäklaren, som jag mejlade i mellandagarna, att han var på semester och inte kunde värdera huset innan den 8/1 som jag hade frågat efter. Inget "tack för att du kontaktade oss", eller liknande artigheter, så för mig kändes han rätt ointresserad...

Fast mannen svarar på sin semester, ge honom lite slack. Han har ändå svarat, och att han då inte kryddat med artighetsfraser skulle jag inte se som minsta problem. Jag skulle vara svarat "Men då hör jag av mig efter din semester, tack för att du ändå tog dig tiden att svara"

Fast mannen svarar på sin semester, ge honom lite slack. Han har ändå svarat, och att han då inte kryddat med artighetsfraser skulle jag inte se som minsta problem. Jag skulle vara svarat "Men då hör jag av mig efter din semester, tack för att du ändå tog dig tiden att svara"
Eller så väljer man någon annan? Nä. Det hör banne mig till att visa lite intresse om någon ev tänker anlita dem. Då hade det ju varit bättre med ett autosvar angående semester, och att de hör av sig så fort de återkommer.
Dålig magkänsla, helt enkelt.

Eller så väljer man någon annan? Nä. Det hör banne mig till att visa lite intresse om någon ev tänker anlita dem. Då hade det ju varit bättre med ett autosvar angående semester, och att de hör av sig så fort de återkommer.
Vi är alla olika. Även i detta.

jag har en vän som alltid kryddar sina SMS elelr mail med vänliga inledningsfraser. Det avslutas alltid med kramar. ALDRIG att hon skulle skriva ett mail utan att inleda med något artigt.

Själv är jag mer direkt och meddelar vad jag vill. Avslutar med "/tanten" Hoppas innerligen att jag inte uppfattas som en otrevlig person.

Umgås ju dagligen med personer från mellanöstern. De är HOPPLÖST krusidulliga i text. Minns fortfarande med visst fniss en man som visade ett svar till dagis. Dagis ville ha svar på om de skulle ha barnet där under en lovvecka i skolan. Hn hade skrivit en halvsida om hur tacksam han var för dagiset, att de alltid var vänliga och tog hand om barnet så bra Etc etc etc. Jag fick ett matt sammanbrott och förklarade efter en stund för den förvånade eleven (som är en vän och jag har kontakt med honom och hans fru än idag) att de behövde ett ja eller nej. Inget annat.

Mäklarens svar var en information som i mina ögon säger noll och intet om kompetens och noggrannhet.
Kan du inte vänta tills ni träffas innan du avfärdar hen. Kanske har din magkänsla rätt. Kanske inte?

Vi är alla olika. Även i detta.

jag har en vän som alltid kryddar sina SMS elelr mail med vänliga inledningsfraser. Det avslutas alltid med kramar. ALDRIG att hon skulle skriva ett mail utan att inleda med något artigt.

Själv är jag mer direkt och meddelar vad jag vill. Avslutar med "/tanten" Hoppas innerligen att jag inte uppfattas som en otrevlig person.

Umgås ju dagligen med personer från mellanöstern. De är HOPPLÖST krusidulliga i text. Minns fortfarande med visst fniss en man som visade ett svar till dagis. Dagis ville ha svar på om de skulle ha barnet där under en lovvecka i skolan. Hn hade skrivit en halvsida om hur tacksam han var för dagiset, att de alltid var vänliga och tog hand om barnet så bra Etc etc etc. Jag fick ett matt sammanbrott och förklarade efter en stund för den förvånade eleven (som är en vän och jag har kontakt med honom och hans fru än idag) att de behövde ett ja eller nej. Inget annat.

Mäklarens svar var en information som i mina ögon säger noll och intet om kompetens och noggrannhet.
Kan du inte vänta tills ni träffas innan du avfärdar hen. Kanske har din magkänsla rätt. Kanske inte?
Självklart är vi olika, och jag förväntar mig ingen "röda-mattan-behandling". Men det känns väl knappast välkomnande när personen inte ens ber en återkomma, eller säger att han själv ska ta kontakt igen efter semestern? Han ska ju trots allt tjäna pengar på mig - inte göra mig en gratistjänst. Jag får dåliga vibbar och tänker att det kanske då är segt i andra änden också. Jag har nämligen varit med om att det varit väldigt trögt att boka visningar med vissa mäklare här i trakten, när man ringt som spekulant.

Idag fick jag mejlsvar från mäklaren, som jag mejlade i mellandagarna, att han var på semester och inte kunde värdera huset innan den 8/1 som jag hade frågat efter. Inget "tack för att du kontaktade oss", eller liknande artigheter, så för mig kändes han rätt ointresserad...

Jag tycker du ska vara glad över att han svarar på sin semester, det är ytterst få yrkeskategorier som gör detta. Autosvar på mejlen läggs in under längre semesterperioder men för några dagars semester är det inget jag själv skulle göra.

Jag tycker du ska vara glad över att han svarar på sin semester, det är ytterst få yrkeskategorier som gör detta. Autosvar på mejlen läggs in under längre semesterperioder men för några dagars semester är det inget jag själv skulle göra.
Hos oss lägger folk in autosvar för bara någon/några dagars ledighet, och det är väl bra? Då vet man ju varför folk inte svarar. Att i stället vänta en vecka på svar är väl inte att föredra? Förstår inte heller varför jag ska vara glad för att folk svarar på mejlen under sin ledighet. Det är väl inget som rekommenderas precis?

Hos oss lägger folk in autosvar för bara någon/några dagars ledighet, och det är väl bra? Då vet man ju varför folk inte svarar. Att i stället vänta en vecka på svar är väl inte att föredra? Förstår inte heller varför jag ska vara glad för att folk svarar på mejlen under sin ledighet. Det är väl inget som rekommenderas precis?
Tagga ner :D Du verkar ilsk.

Självklart gör du som du vill!

Det är ett diskussionsforum. Själva idén är ju att ge andra infallsvinklar?

Tagga ner :D Du verkar ilsk.

Självklart gör du som du vill!

Det är ett diskussionsforum. Själva idén är ju att ge andra infallsvinklar?
Nä. Jag är inte ilsken. Jag blir bara jättetrött ibland på den relativa ineffektivitet och brist på service som man så generellt förväntas acceptera i Sverige. Jag har tidigare bott i USA i drygt 10 år, så jag förväntar mig fortfarande något annat, antar jag.

Det är väl kanske därför hemverket känns intressant. Jag är väldigt motiverad att sälja mitt hus, så jag kan säkerligen visa huset snabbare än vad mäklarna gör.... Jag minns under sommaren, när vi ville titta på hus, hur förbluffande svårt det var att få ut mäklare. Alla hade ju semester....

Det är väl kanske därför hemverket känns intressant. Jag är väldigt motiverad att sälja mitt hus, så jag kan säkerligen visa huset snabbare än vad mäklarna gör.... Jag minns under sommaren, när vi ville titta på hus, hur förbluffande svårt det var att få ut mäklare. Alla hade ju semester....
Lyssnade på ett radioprogram för ett tag sedan där de hade med en toppmäklare. Ett av knepen för att nå toppen var just att vara på hugget vid julledigheten och visa lägenheter då. Han hade noterat att andra mäklare gick på julledighet, så de få objekten som fanns räckte inte till spekulanterna. Så genom att var anträffbar under jul och nyår och hålla i visningar under den tiden fick han sålt mycket mer :)

Lyssnade på ett radioprogram för ett tag sedan där de hade med en toppmäklare. Ett av knepen för att nå toppen var just att vara på hugget vid julledigheten och visa lägenheter då. Han hade noterat att andra mäklare gick på julledighet, så de få objekten som fanns räckte inte till spekulanterna. Så genom att var anträffbar under jul och nyår och hålla i visningar under den tiden fick han sålt mycket mer :)
Mmm.... Kan förstå det. Jag förstår ju att också mäklare behöver semester, men om möjligt är det nog smart att ta ledigt på lite udda tider. Frustrerande under sommarsemestern, när man själv har möjlighet att titta, att inte kunna få hus visade pga att mäklaren inte är anträffbar. Eller, som också hänt oss, att de har en semestervikarie som vet näst intill ingenting om fastigheten man tittar på.

Personligen är jag lite trött på att hela samhället är anpassat efter de som jobbar dagtid, kontorstid. Fast jag brukar inte bli arg på folk för det. Mäklare, hovslagare, banktjänstemän mfl har troligen ett privatliv och ett familjeliv med, och jag brukar försöka tänka att jag unnar även de få se sina barn, fira jul med barnen och respektive och sådär.

Personligen är jag lite trött på att hela samhället är anpassat efter de som jobbar dagtid, kontorstid. Fast jag brukar inte bli arg på folk för det. Mäklare, hovslagare, banktjänstemän mfl har troligen ett privatliv och ett familjeliv med, och jag brukar försöka tänka att jag unnar även de få se sina barn, fira jul med barnen och respektive och sådär.
Det är väl ingen som missunnar folk ledighet?

Kan inte låta bli att undra hur processen har varit för er andra i tråden, t.ex @Alexandra_W och @tanten, när ni sålt och köpt fastigheter eftersom jag verkar vara en så udda figur.... ;) ? Hade varit intressant att höra, för jag undrar hur saker och ting varierar beroende på hur marknaden ser ut.....

Det är väl ingen som missunnar folk ledighet?

Nej men du tex tyckte att det var smart om mäklare tog ledigt på udda tider, samt beskrev hur jobbigt det var att mäklarna hade semester när du hade tid att titta på hus på sensommaren etc.

Och mäklaren kanske la sin semester där just för att de arbetar knepiga tider och är så tillgängliga övrig tid. Så att både mäklaren och familjen ville ha tid med varandra och släkten när de kunde.

Dvs jag tycker du visade lite väl lite förståelse och väl mycket egoism

Kan inte låta bli att undra hur processen har varit för er andra i tråden, t.ex @Alexandra_W och @tanten, när ni sålt och köpt fastigheter eftersom jag verkar vara en så udda figur.... ;) ? Hade varit intressant att höra, för jag undrar hur saker och ting varierar beroende på hur marknaden ser ut.....

Du kontaktar mäklare i mellandagarna. Och är den andra vardagen i januari irriterad?

Låt oss säga att vi inte fungerar likadant.

Jag köpte huset privat. Men hade full förståelse för att bankkvinnan inte kunde direkt när det passat oss bäst. Att pappersarbetet tog lite tid. Att... Du fattar.

Mmm.... Kan förstå det. Jag förstår ju att också mäklare behöver semester, men om möjligt är det nog smart att ta ledigt på lite udda tider. Frustrerande under sommarsemestern, när man själv har möjlighet att titta, att inte kunna få hus visade pga att mäklaren inte är anträffbar. Eller, som också hänt oss, att de har en semestervikarie som vet näst intill ingenting om fastigheten man tittar på.

Marknaden är ju som absolut sämst under juli och december (och ett par veckor efter), så det är nog vettigt för mäklarna att ta ut sin semester då - även om jag vet att det finns mäklare som resonerar annorlunda.

När jag sålde tog jag in offert från ett gäng mäklare.
En av dem föll bort direkt. Han var lokal. Han kom ut till gården i blanka lågskor och såg förtvivlad ut när han klev ur bilen på lagårdsbacken. Där var lite strån spillda från omlastning av halm och han lyfte flera gånger på foten för att se om det fastnat strån på sulan av skon. . Vi gick runt och när vi sedan satte oss i köket höll han föreläsning om hur det är att sälja kapitalvaror. Om dolda fel, om hur köp går till, om vikten av kontrakt. Till mig, som sålt ett antal dyra hästar genom åren... Det var väldigt mycket "lilla gumman" över det. Hans offert var inte intressant.

Ett par andra föll av andra orsaker - dålig kännedom om min typ av objekt t.ex.
Valde till slut en mäklare från en större ort tio mil bort, som hade stenkoll på hästgårdar. Lätt att tala med, kunnig och serviceminded.

När jag köpte mitt nuvarande hus var mäklaren från en liten ort några mil bort. Han var lätt överlägsen, talade illa om folk och anpassade snacket efter det han uppfattade säljaren som ("white trash", alkis ). Han hade inte ens tagit bilder utan använt bilderna från förra försäljningen.
T.ex. startade han en lång harang om advokater och hur oseriösa de alla är. Tills jag vänligt upplyste om att säljarens dotter är ansedd advokat.
(Han avslutade affären med att le och säga att han gärna sålde åt mig om jag skulle sälja huset. Tror inte det blir aktuellt...).

För mig har kännedom om typen av objekt och allmän attityd gentemot mig spelat stor roll. Fast det har jag bedömt först när jag träffat dem.

Du kontaktar mäklare i mellandagarna. Och är den andra vardagen i januari irriterad?

Låt oss säga att vi inte fungerar likadant.

Jag köpte huset privat. Men hade full förståelse för att bankkvinnan inte kunde direkt när det passat oss bäst. Att pappersarbetet tog lite tid. Att... Du fattar.
Fast, nä, vänta nu lite. Det var SVARET som var irriterande, inte att mäklaren inte kunde. Ett svar utan anmodan att återkomma, eller att själv uttrycka att man ska återkomma till en potentiell kund efter semester, är väl inte särskilt trevligt??

Fast, nä, vänta nu lite. Det var SVARET som var irriterande, inte att mäklaren inte kunde. Ett svar utan anmodan att återkomma, eller att själv uttrycka att man ska återkomma till en potentiell kund efter semester, är väl inte särskilt trevligt??

Som han skrev på sin semester. Och som sen ledde till att du uttryckte viss irritation över att mäklare tar semester när du (mfl kunder) kan, vill osv.

Jag håller helt enkelt inte med dig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 701
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V