Erfarenhet av Hemverket?

Rent juridiskt har jag ju en mäklare ett ansvar, utifrån det uppdrag man har skrivit med sagda mäklare. Det kan vara en fördel, inte minst för att mäklaren då har till jobb att upplysa en oinsatt köpare vad som gäller. Det kan bli väldigt snärjigt för en lekman.

Finns ju fördel för en normalsäljare med. Att få enkla klara svar på vad man har för rättigheter och skyldigheter. Och slippa ta och hålla reda på saker som att det måste finnas en energideklaration, ha koll på ev pantbrev osv. Utan få det enkelt förklarat för sig.

(Nu vet jag inte vad hemverket erbjuder eller inte erbjuder i den vägen dock)

Om man googlar kommer upprepade påståenden att kontraktet skickas med post mellan parterna när man anlitar hemverket. DET skulle jag inte alls acceptera faktiskt. Som upplagt för trassel. Oavsett typ av mäklare då
Allt skickades som mejl eller vanlig post med den danske mäklaren också. En del saker till mig, och andra dokument direkt till banken. Banken var tack och lov väldigt hjälpsam.

Jag hade provat att annonsera på blocket, och i annonsen angivit att affären kommer avslutas via mäklare (kontraktsskrivning etc).

Du kan ju alltid skriva "lämpligt pendlingsboende om man jobbar på xxxx"

Hur gör man bäst det? Annars är väl problemet lite att det inte är "fint" nog där jag bor. OM huset hade legat i tätorten hade jag nog enkelt kunnat sätta en prislapp på 3 ggr så mycket. Och det är 1,5 mils avstånd....

1,5 mil är ju inget för de som flyttar in från större städer! Det finns en personaltidning som kommer ut varje fredag för de lokala bolagen, be någon som jobbar där sätta in en blänkare.

Som kund/husköpare skulle jag också vilja ha en riktig mäklare som mellanhand, som vet hur saker fungerar, vad som är tillåtet, vad man inte får glömma, etc. Det finns förstås andra som resonerar annorlunda, och glatt köper direkt av en privatperson, men jag tänker att det är en så pass stor affär att jag inte vill missa något som måste betalas, plötsligt överraskas av konstiga avgifter, eller vad det nu kan vara.

Det är många som verkar resonera så - vi har sålt både lägenhet och hus utan mäklare. En del gick direkt från visningen när det visade sig att vi inte hade mäklare. Jättekonstigt kan jag tycka. Själva kontraktskrivning och annan administration kan man få hjälp av banken att fixa.

Det som förvånade mig mest var att folk verkade tro att mäklaren hade nån sorts ansvar i juridisk mening och att de kände sig säkrare med mäklare och att mäklaren skulle stå till svars om något inte var som det skulle med själva huset.

Det är många som verkar resonera så - vi har sålt både lägenhet och hus utan mäklare. En del gick direkt från visningen när det visade sig att vi inte hade mäklare. Jättekonstigt kan jag tycka. Själva kontraktskrivning och annan administration kan man få hjälp av banken att fixa.

Det som förvånade mig mest var att folk verkade tro att mäklaren hade nån sorts ansvar i juridisk mening och att de kände sig säkrare med mäklare och att mäklaren skulle stå till svars om något inte var som det skulle med själva huset.

Visst ansvar juridiskt kan förvisso en mäklare få även för det. De flesta håller sig dock nogsamt undan att ådra sig det. Men de har upplysningsplikt vilket nog är väl så viktigt för köpare.

Hur kan det göra det?
Mäklaren får väl sina uppgifter från säljaren?

Jag tänker framför allt i termer av husets skick

Det jag menade med täcker större område. Mäklaren ska upplysa om allt som kan antas vara av betydelse för köpet. Och har ansvar för att köparen förstår informationen som ges tex. Vara opartisk. Erbjuda boendekostnadskalkyl. Etc. Dvs plikten handlar inte bara om objektets skick. Den är alltså inte djupare - men bredare.

Som säljare har du upplysningsplikt om fel du känner till, men du kan skippa många av de andra saker en mäklare måste följa.

På blocket blir i alla fall annonser sedda av många - 835 visningar sedan igår vid lunchtid. Dock bara en som hört av sig hittills, och jag tror att jag tappade henne när jag svarade att, nej, det finns ingen damm på tomten (är det vanligt förekommande :confused: ??). Vi kanske ska börja gräva.... ;)

På blocket blir i alla fall annonser sedda av många - 835 visningar sedan igår vid lunchtid. Dock bara en som hört av sig hittills, och jag tror att jag tappade henne när jag svarade att, nej, det finns ingen damm på tomten (är det vanligt förekommande :confused: ??). Vi kanske ska börja gräva.... ;)

Jag hade svarat "det finns en väldigt bra plats för en damm, så det kan ni säkert ordna om ni tycker om huset i övrigt".

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 701
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI