Erfarenhet av Hemverket?

Om du kan backa köpet oavsett anledning så är det ju att jämställa med "öppet köp".

Fast tanken är inte att man ska kunna backa köpet oavsett anledning, utan givet att det uppkommer något som rör fastigheten som gör att köparen inte vill genomföra köpet. För att citera Mäklarsamfundet:

Trots klausulens generösa utformning är det viktigt att komma ihåg att köparen inte har rätt att begära återgång på grund av andra skäl än sådana som är rör fastigheten. Köparen får alltså inte missbruka den öppna besiktningsklausulen utan måste vara lojal mot säljaren. Skyldigheten att vara lojal mot sin avtalspart kallas för lojalitetsplikten och är en allmän rättsprincip.

Fast tanken är inte att man ska kunna backa köpet oavsett anledning, utan givet att det uppkommer något som rör fastigheten som gör att köparen inte vill genomföra köpet. För att citera Mäklarsamfundet:

Har du någonsin sett en helt "ren" besiktning? Det går att peka på små saker som framkommit och dra sig ur.

Har du någonsin sett en helt "ren" besiktning? Det går att peka på små saker som framkommit och dra sig ur.

Det är ju ett skäl varför de flesta säljare av hus besiktigar före visning. Det minskar möjligheten att dra sig ur för småsaker eftersom köparen redan känner till dessa fel när kontraktet skrivs. Det behöver då komma upp något vid en ombesiktning för att man ska kunna dra sig ur med hjälp av klausulen.

Det kanske inte är tanken men i praktiken så kan du de facto dra dig ur oavsett anledning om den klausulen finns med.

Nu närmar det sig tillträdet (7 mars) och allt flyter fortfarande på. Jag fick dock en smått underlig förfrågan av köparen nu i veckan, som inte gick att lösa på ett vettigt sätt. De ville (om jag fattade rätt) komma och sätta in en sak i huset i förväg, eftersom deras saker sedan kommer att anlända några dagar efter att de själva flyttar in. Jag fick förfrågan i tisdags kväll, och man ville komma som igår eller idag. Nu hör det till saken att personen fanns på andra sidan sundet, så det var ju inte närmsta vägen. Jag hade behövt ta ledigt från jobbet för att kunna vara där och möta upp. Den tid som jag föreslog (efter jobbet idag) funkade inte. Det kändes inte helt snällt att inte kunna hjälpa, men samtidigt var det VERKLIGEN kort varsel. Och jag kände inte att det värt för mig att ta ledigt och förlora inkomst. De får helt enkelt vänta till tillträdet.... Hade ni varit mer tillmötesgående???

Jag hade inte tagit ledigt från jobbet, men försökt vara tillmötesgående på annat sätt. Kan de hämta t.ex. en garagenyckel av dig och ställa in grejen där?

Jag hade inte tagit ledigt från jobbet, men försökt vara tillmötesgående på annat sätt. Kan de hämta t.ex. en garagenyckel av dig och ställa in grejen där?
Finns inget låsbart garage. Och nu är de nog tillbaks i Spanien igen. Jag vill ju inte gärna låna ut husnyckeln innan tillträde....

Finns inget låsbart garage. Och nu är de nog tillbaks i Spanien igen. Jag vill ju inte gärna låna ut husnyckeln innan tillträde....
Kan du inte låta det vara olåst en dag? Åka dit innan jobb och låsa upp och sedan låsa efter jobb? Så får de lämna på eget ansvar? Finns det ingen låsbar sadelkammare eller dylikt? Källare?

Kan du inte låta det vara olåst en dag? Åka dit innan jobb och låsa upp och sedan låsa efter jobb? Så får de lämna på eget ansvar? Finns det ingen låsbar sadelkammare eller dylikt? Källare?
Vilket ska vara olåst - huset?? Det vill jag inte.... Det känns lite skumt att låta huset stå öppet för människor som jag aldrig ens ha träffat. Jag kanske är onödigt misstänksam men, som sagt, det känns lite skumt.

Men jag tror inte att de kommer tillbaks hit ändå förrän tillträdesdagen, så det kvittar nog nu. De bor ju inte i Sverige.

Vilket ska vara olåst - huset?? Det vill jag inte.... Det känns lite skumt att låta huset stå öppet för människor som jag aldrig ens ha träffat. Jag kanske är onödigt misstänksam men, som sagt, det känns lite skumt.

Men jag tror inte att de kommer tillbaks hit ändå förrän tillträdesdagen, så det kvittar nog nu. De bor ju inte i Sverige.
Tycker nog att du oroar dig i onödan.

Om det inte fungerar så fungerar det inte. Vill du inte så vill du inte. Det är ditt hus. Dina villkor gäller.

Frågan är fri. De ställde den, du säger nej. Krångligare än så är det väl inte?

Tycker nog att du oroar dig i onödan.

Om det inte fungerar så fungerar det inte. Vill du inte så vill du inte. Det är ditt hus. Dina villkor gäller.

Frågan är fri. De ställde den, du säger nej. Krångligare än så är det väl inte?
Jag VILL vara hjälpsam och tillmötesgående, och har väl som många svårt att säga "nej" ibland. Ville väl mest få bekräftat att det inte var jättekonstigt att man inte kunde/ville ta ledigt från jobbet på kort varsel för att kunna möta köparen vid huset.

Jag VILL vara hjälpsam och tillmötesgående, och har väl som många svårt att säga "nej" ibland. Ville väl mest få bekräftat att det inte var jättekonstigt att man inte kunde/ville ta ledigt från jobbet på kort varsel för att kunna möta köparen vid huset.
Du HAR VARIT hjälpsam och tillmötesgående.
Erbjudit alternativa lösningar inom ramen för vad som är möjligt för dig.
Tyvärr kunde de inte ordna så att det fungerade för dem att ta emot, vilket helt är deras boll i denna situation.

Nu närmar det sig tillträdet (7 mars) och allt flyter fortfarande på. Jag fick dock en smått underlig förfrågan av köparen nu i veckan, som inte gick att lösa på ett vettigt sätt. De ville (om jag fattade rätt) komma och sätta in en sak i huset i förväg, eftersom deras saker sedan kommer att anlända några dagar efter att de själva flyttar in. Jag fick förfrågan i tisdags kväll, och man ville komma som igår eller idag. Nu hör det till saken att personen fanns på andra sidan sundet, så det var ju inte närmsta vägen. Jag hade behövt ta ledigt från jobbet för att kunna vara där och möta upp. Den tid som jag föreslog (efter jobbet idag) funkade inte. Det kändes inte helt snällt att inte kunna hjälpa, men samtidigt var det VERKLIGEN kort varsel. Och jag kände inte att det värt för mig att ta ledigt och förlora inkomst. De får helt enkelt vänta till tillträdet.... Hade ni varit mer tillmötesgående???

Nej, jag hade inte varit mer till ötesgående. Jag hade inte velat lämna huset olåst och jag hade inte velat ha dem där ensamma före tillträde.

Själv är jag dock en toffel och är i praktiken mer tillmötesgående än vad jag skulle önska. När jag sålde förra bostaden så ville köparen komma och mäta för renoveringar och även komma förbi med hantverkare. Det fick hon. Men sedan ville hon även sälja vår älskade fantastiska spis före tillträdet - men då fick jag faktiskt nog.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar