Erfarenhet av Hemverket?

De borde kunna faxa/scanna id-handlingar. Det gjorde vi!
Enligt mejl, som gick ut till oss båda, ska de skicka sina handlingar per post. Men de kan också scanna/fota av innan de skickar dokumentet och mejla så att det går lite snabbare.
För övrigt kan jag säga att jag hittills är väldigt nöjd med Hemverkets snabba och korrekta information. Så fort det händer något får jag sms och/eller mejl om det. Mejlet som gick ut till säljaren (med kopia till mig) efter att budet hade lagts var väldigt detaljerat och man förstår steg-för-steg hur det allt ska göras. Men det jobbigaste är ändå väntan, när man inte riktigt vet hur det forlöper.... Och jag är ingen tålmodig person... ;)

Nu har vi kommit så långt att köparna har skrivit ut kontraktet i 3 ex och har (igår) skickat påskrivna ex till mig. När kontraktet är påskrivet, hur pass säker kan man sedan vara på att affären går i lås? Är kontraktet bindande, eller skulle köparna fortfarande kunna backa ur? Nu tror jag egentligen inte att de tänker backa ur (det finns liksom inga tecken på det) men man känner sig ju inte helt säker förrän pengar och nycklar har bytt ägare....

Nu har vi kommit så långt att köparna har skrivit ut kontraktet i 3 ex och har (igår) skickat påskrivna ex till mig. När kontraktet är påskrivet, hur pass säker kan man sedan vara på att affären går i lås? Är kontraktet bindande, eller skulle köparna fortfarande kunna backa ur? Nu tror jag egentligen inte att de tänker backa ur (det finns liksom inga tecken på det) men man känner sig ju inte helt säker förrän pengar och nycklar har bytt ägare....

Kontraktet är bindande. Skulle köparen dra sig ur så har du rätt till ersättning motsvarande det du förlorar pga utebliven affär (nytt mäklararvode, ev. räntor och andra omkostnader).

Det beror på om det finns några klausuler i kontraktet som kan tillåta köparen att dra sig ur. Jag hade en sådan gällande besiktningen. Om något av större betydelse skulle dyka upp hade jag rätt att dra mig ur.

Det beror på om det finns några klausuler i kontraktet som kan tillåta köparen att dra sig ur. Jag hade en sådan gällande besiktningen. Om något av större betydelse skulle dyka upp hade jag rätt att dra mig ur.
Så hade vi också det. Vid besiktning upptäcktes en vattenskada. Bad om reducerat pris, men säljaren vägrade. Så vi drog oss ur.

De flesta mäklare skriver numera kontrakt med 14 dagars ångerrätt (typ öppet köp) för det är tydligen vad SMF rekommenderar så kolla om det står något sådant i avtalet.

Det har jag aldrig hört talas om. Är du säker på att du inte tänker på ångerrätten som föreligger gällande avtalet mellan mäklare och uppdragsgivare?
Nej det är just som @Zoya skriver. Vi hade en sån klausul i vårt köpekontrakt. I grunden är det väl en klausul om möjlighet att dra sig ur om köparbesiktningen visar på stora fel men som den är formulerad kan man dra sig ur av vilken anledning som helst. Vi hade dock behövt betala 20 000 kr för att dra oss ur. Det är en standardklausul som fanns med i kontraktet utan att vi behövde be om det.

Nej det är just som @Zoya skriver. Vi hade en sån klausul i vårt köpekontrakt. I grunden är det väl en klausul om möjlighet att dra sig ur om köparbesiktningen visar på stora fel men som den är formulerad kan man dra sig ur av vilken anledning som helst. Vi hade dock behövt betala 20 000 kr för att dra oss ur. Det är en standardklausul som fanns med i kontraktet utan att vi behövde be om det.

Där ser man! Vi hade ingen sådan klausul.

Öppen beskiktningsklausul heter det som som Fastighetsmäklarinspektionen rekommenderar. Den är till för när köparen ska besiktiga fastigheten efter kontraktskrivning och då kan man ångra sig av vilken anledning som helst.

Anledningen till att en öppen klausul rekommenderas är att annars måste man ju avtala om vad för fel som kan innebära att köpet går tillbaka. Vad är ett "stort" fel osv? Det bäddar bara för oenigheter och då är det bättre att avtalet säger att man får ångra sig oavsett anledning. Det behöver ju då inte ha med besiktningen att göra egentligen.

Om köparen har besiktigat innan kontraktskrivning finns det ju ingen anledning att ha en besiktningsklausul. Men det kanske förekommer ändå det vet jag inte..

Lite trådkap här. Är det vanligt att man inte har en besiktningsklausul? D.v.s. man skriver bara kontrakt utan att köparen besiktigar före kontraktsskrivningen? Eller är det vanligt att snåla på det om huset är billigt, typ under 500 000?

De som köpte kompisens hus gjorde ingen besiktning och nu ska han köpa ett annat hus - utan att besikta något alls. Han litar bara rakt av på att vattnet är bra, att skorstenen är bra, att källaren är frisk (trots att han inte ens var ner där vid visningen), o.s.v.

Jag känner mest :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

@Magiana De som köper vårt hus har valt att inte besiktiga. De har ju inte ens själva tittat på det...

Jag har inte heller besiktigat något av de hus jag köpt. Jag har en bror som är snickare som har fått hänga med och titta på konstruktionen, osv.

Öppen beskiktningsklausul heter det som som Fastighetsmäklarinspektionen rekommenderar. Den är till för när köparen ska besiktiga fastigheten efter kontraktskrivning och då kan man ångra sig av vilken anledning som helst.

Anledningen till att en öppen klausul rekommenderas är att annars måste man ju avtala om vad för fel som kan innebära att köpet går tillbaka. Vad är ett "stort" fel osv? Det bäddar bara för oenigheter och då är det bättre att avtalet säger att man får ångra sig oavsett anledning. Det behöver ju då inte ha med besiktningen att göra egentligen.

Om köparen har besiktigat innan kontraktskrivning finns det ju ingen anledning att ha en besiktningsklausul. Men det kanske förekommer ändå det vet jag inte..

En besikningsklausul hade vi också, men det är ju inte samma sak som ångerrätt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar