Erfarenhet av Hemverket?

Fast det är ju inte jag som fotar. Det är mäklaren som har tagit bilder, valt ut bilder, skrivit annonsen, osv. Den bit som jag fick påverka var den första lilla "säljande beskrivningen" (som mäklaren kallade den). Och en del av den säljande beskrivningen som jag INTE ändrade på var den första meningen. Fast man ser ju dock en stor del av tomten ändå på exteriörbilderna.
När jag sålde lägenhet skickade jag ett par egna bilder till mäklaren som fick vara med :)

Fast det negativa är ju precis sådant som syns på bilderna, dvs att golven t.ex. är slitna och behöver bytas. När någon basunerar ut RENOVERINGSBEHOV på andra raden i det första lilla stycket som ska locka köpare, då tänker jag mig ett hus där det läcker in genom taket typ... Och riktigt så illa är det verkligen inte... ;)
Är inte det subjektivt?

Dvs det som du inte anser vara just "renoveringsobjekt" kanske för den genomsnittlige köparen är just det?

Spontant - för mig är inte renoveringsbehov = läcker genom taket. Det innebär i mina ögon just sådant som att golv måste bytas. Tapeter måste fixas.

Till skillnad från renoveringOBJEKT som signalerar läckande tak, panelbyte...

Är inte det subjektivt?

Dvs det som du inte anser vara just "renoveringsobjekt" kanske för den genomsnittlige köparen är just det?

Spontant - för mig är inte renoveringsbehov = läcker genom taket. Det innebär i mina ögon just sådant som att golv måste bytas. Tapeter måste fixas.

Till skillnad från renoveringOBJEKT som signalerar läckande tak, panelbyte...
Visst är det subjektivt - men det är väl inte det som säljer huset, att golven är dåliga? Den där första "blurben" är nästan odelat positiv, om man läser hur andra (även andra hemverketmäklare) skriver. Även om nackdelar finns, så brukar man där lyfta fram fördelarna. Det finns ju massor med chanser att skriva om renonveringsbehov på andra ställen, till exempel vid bilderna, och det har de ju också gjort. Jag tänker verkligen inte hänga ut mäklaren och hennes beskrivning, men när hon såg min konstaterade hon att "din version var mycket bättre".....:crazy: Och så blev det den som hamnade i annonsen.

Ditt hus behöver snarare en uppfräschning, mer än en renovering. Inte för att där ofräscht, men nytt golv och nya tapeter är inget jag personligen kallar för renovering. Mer att man fixar lite efter egen smak :)
Jag tänker precis likadant. Och det är ju många hus som förmodligen behöver det utan att det ens står. För hur många vill behålla t. ex. 70-80-talsplastmattor, även om de är hela...??

Jag tänker precis likadant. Och det är ju många hus som förmodligen behöver det utan att det ens står. För hur många vill behålla t. ex. 70-80-talsplastmattor, även om de är hela...??
Vi har såna plastmattor, och de ska bort så småningom. Minns inte vad som stod i annonsen på vårt hus, men det stod säkerligen inte renoveringsobjekt... och så blev det ju sålt också, efter en visning :)

Jag håller med dig @bettysmatte - när det står renoveringsbehov brukar det handla om fuktskador och 50 år gamla tak och badrum. Däremot skadar det inte att nämna att det finns behov av ytskiktsrenovering.
Och det var precis det som gjordes - i bildtexterna. Där jag absolut tyckte att det hörde hemma :) ! Det ju absolut inte så att jag försöker dölja skavankerna på något vis...

Och det var precis det som gjordes - i bildtexterna. Där jag absolut tyckte att det hörde hemma :) ! Det ju absolut inte så att jag försöker dölja skavankerna på något vis...
Jag tycker gott det kan stå i texten också, sist i sammanfattningen. Texten ska matcha bilderna. Står det ingenting alls och bilderna visar en massa synliga skavanker blir man lätt misstänksam som köpare och undrar om det finns allvarligare fel också.

Jag tycker gott det kan stå i texten också, sist i sammanfattningen. Texten ska matcha bilderna. Står det ingenting alls och bilderna visar en massa synliga skavanker blir man lätt misstänksam som köpare och undrar om det finns allvarligare fel också.
Det finns en faktasammanställning (objektsdetaljer) och där står det "Skick: Renoveringsbehov".

Bisarrt nog har vi fått ett bud på huset - på distans.... Budet ligger på utgångspriset. Jag har verkligen ytterst svårt för att tro att det här ska gå vägen, för hur vanligt är det att man köper ett hus utan att ha sett det i verkligheten??? Men vi ska prata med mäklaren idag, för att få deras råd om hur man går vidare med detta! Jag hade blivit ÖVERLYCKLIG om det hade gått vägen... :)

Bisarrt nog har vi fått ett bud på huset - på distans.... Budet ligger på utgångspriset. Jag har verkligen ytterst svårt för att tro att det här ska gå vägen, för hur vanligt är det att man köper ett hus utan att ha sett det i verkligheten??? Men vi ska prata med mäklaren idag, för att få deras råd om hur man går vidare med detta! Jag hade blivit ÖVERLYCKLIG om det hade gått vägen... :)

Köparen har ju undersökningsplikt, så jag hade inte backat på den delen. Sedan är det ju frågan om resten, kreditvärdighet etc.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025