Erfarenhet av Hemverket?

Visningen idag får väl räknas som en succe :) ! Två personer hade bokat, men totalt fyra spekulanter kom! Den som jag trodde mest på i förväg visade sig ha ett väldigt speciellt krav. Det krävdes minst 2,5 meter takhöjd för att hennes ärvda möbler skulle få plats, och mitt hus är standardtakhöjd (2,4 m). Hon erkände dock att det verkade SVÅRT att hitta ett hus med det kravet.....
De som kom sist sa att de var väldigt, väldigt intresserade. Så nu håller jag verkligen tummarna....

Ska man följa upp på något vis med de som verkade intresserade? När och hur i så fall? Jag vill ju inte verka desperat/tjatig eller irriterande, men jag vill ju inte heller tappa folk...

Ska man följa upp på något vis med de som verkade intresserade? När och hur i så fall? Jag vill ju inte verka desperat/tjatig eller irriterande, men jag vill ju inte heller tappa folk...

Har du deras mailadress? Där kan jag tänka mig följa upp, samtal kan nog kanske ses som lite väl mycket?

"Tack för ert intresse för huset, hoppas ni har fått en god uppfattning om fastigheten. Har ni några frågor är ni alltid välkomna att kontakta mig på mail eller telefon xxxxx-xxxxx.

Jag hoppas höra från er.

Med vänlig hälsning

bettysmatte"

Jag tycker att du ska följa upp. :) Köpare har inte bråttom när det gäller bostadsaffärer - om man inte brådskar på dem lite. Låt det framgå att det fanns X antal spekulanter på dina visningar. Och om du avser att sälja till första person som ger bud så tryck lite på det.

Skulle inte göra det på minst en vecka om du bara har telefonuppgifter (mail annan sak). Såvida du inte får ett bud och ville se om någon annan är intresserad

Men hus är inget man köpet eller ffa finansierar på en kvart, så från intresse som i vilja till att kunna lägga ett bud tex kan det ta ett tag. Alla har inte lånelöfte innan osv utan behöver diskutera och räkna vid köksbordet, prata med banken osv.

Så en vecka skulle jag absolut ge dem innan jag hörde av mig (undantaget om det finns ett bud då)

Har inte telefonnummer. Vi har haft kontakt via blocketmeddelande så jag kan mejla dem där. Annars tyckte jag att @Lovisaleonora hade en väldigt bra formulering. Om jag inte hör av dem mot slutet av veckan så tror jag att jag provar med något sådant :) .

Kanske lite OT just nu, men något vi diskuterade i början av tråden. Angående mäklarpriser så säger en bankman som vi känner, som ju borde ha hyfsad koll på mäklararvoden, att minimiarvodet för att sälja fastigheter i krokarna ligger på 50000 kr.... Då försvinner MYCKET pengar om man säljer ett billigt hus...:crazy:

Har inte telefonnummer. Vi har haft kontakt via blocketmeddelande så jag kan mejla dem där. Annars tyckte jag att @Lovisaleonora hade en väldigt bra formulering. Om jag inte hör av dem mot slutet av veckan så tror jag att jag provar med något sådant :) .

Kanske lite OT just nu, men något vi diskuterade i början av tråden. Angående mäklarpriser så säger en bankman som vi känner, som ju borde ha hyfsad koll på mäklararvoden, att minimiarvodet för att sälja fastigheter i krokarna ligger på 50000 kr.... Då försvinner MYCKET pengar om man säljer ett billigt hus...:crazy:

Oj vad dyrt! Förstår i så fall verkligen att man kanske hellre väljer att sälja själv.
"Min" mäklare kommer att ta mellan 57000-62000 kr och vårt hus kommer att gå för 3 miljoner (+/- någon eller några hundratusenlappar).

Eftersom det går så tröööööööögt så har jag bokat besök av hemverkets mäklare imorgon. Dessa tjänser ingår i deras 10000-kronors-arvode. Jag tycker att det känns rätt komplett?

- Besök av mäklare som tar bilder med professionell utrustning och hjälper till med objektsbeskrivning samt utgångspris.
- Annonsering via Hemnet, Blocket Bostad och Booli.
- Vi styr upp budgivningen via vårt budgivningssystem och ni får sedan SMS så snart bud inkommer.
- Vi upprättar fullständiga köpe- och tillträdeshandlingar.
- Tillgång till mäklarkontakt som finns med under affärens gång vid juridiska frågor.

Dock betalar man för annonseringen på hemnet - ca 600 kr.

Igår var mäklaren ute och fotade och ställde frågor. Jag fick i uppdrag att fixa planritning, vilket var okej att rita för hand. Det var minsann inte det lättaste.... ;) De skickar iväg sedan och får den uppritad, så mina fula "kråkor" kommer i alla fall inte att ligga på hemnet! Så, i början av nästa vecka bör annonsen ligga ute :) .

Nu ligger det ute på hemnet, så nu får vi väl se. Det jag kände som negativt med mäklaren var att hon inte verkade gilla vårt hus... :( Nu vet jag ju att det är lite skamfilat både här och där, men jag blev väldigt besviken när hon hade skrivit en riktigt USEL säljande beskrivning som redan där tryckte på renoveringsbehov. Trots att tak, fasad, fönster, dörrar, osv är hela och i normalskick. Det är uppfräschning inne (bland annat nya golv) som behövs. Jag erbjöds att komma med kommentarer/tillägg/osv och jag skrev i princip om hela beskrivningen. Den är ju jätteviktig, för den ger ju den första lilla sammanfattande beskrivningen av huset. Där ska man väl ändå BARA lyfta fram fördelarna??? Nackdelarna syns ju ändå på bilderna, tänker jag....

Nu ligger det ute på hemnet, så nu får vi väl se. Det jag kände som negativt med mäklaren var att hon inte verkade gilla vårt hus... :( Nu vet jag ju att det är lite skamfilat både här och där, men jag blev väldigt besviken när hon hade skrivit en riktigt USEL säljande beskrivning som redan där tryckte på renoveringsbehov. Trots att tak, fasad, fönster, dörrar, osv är hela och i normalskick. Det är uppfräschning inne (bland annat nya golv) som behövs. Jag erbjöds att komma med kommentarer/tillägg/osv och jag skrev i princip om hela beskrivningen. Den är ju jätteviktig, för den ger ju den första lilla sammanfattande beskrivningen av huset. Där ska man väl ändå BARA lyfta fram fördelarna??? Nackdelarna syns ju ändå på bilderna, tänker jag....

Nu är det svårt utan att ha sett huset. Men om det är för stor diff mellan bilderna och texten kan det gå folk att dra öronen åt sig ang vad mer som "döljs". Så bättre trycka på det positiva men nämna att det invändigt finns visst renoveringsbehov men att det ger en möjlighet sätta sin egen prägel på huset etc.

Nu är det svårt utan att ha sett huset. Mn om det är för stor diff mellan bilderna och texten kan det gå folk att dra öronen åt sig ang vad mer som "döljs". Så bättre trycka på det positiva men nämna att det invändigt finns visst renoveringsbehov men att det ger en möjlighet sätta sin egen prägel på huset etc.
Jag förskönade inget, men jag tyckte att det kunde vara trevligt att nämna det uppdaterade värmesystemet, badrummet som har helrenoverats på senare år, och den stora inbyggda balkongen. Jag menar inte att man ska försköna bristerna, utan att man ska lyfta fram det som faktiskt ÄR bra.

Jag förskönade inget, men jag tyckte att det kunde vara trevligt att nämna det uppdaterade värmesystemet, badrummet som har helrenoverats på senare år, och den stora inbyggda balkongen. Jag menar inte att man ska försköna bristerna, utan att man ska lyfta fram det som faktiskt ÄR bra.
Jag gick enbart på det du skrev om BARA lyfta fram fördelarna och resten syns på bilderna. Beroende på hur det görs finns en risk. Självklart ska uppdaterat värmesystem och nytt badrum osv nämnas. Men att i text inte alls nämna tex renoveringsbehov kan innebära en risk beroende på hur stort renoveringsbehov objektet har. Men jag gick helt på det du själv skrev om BARA lyfta fram fördelar och att det negativa syns på bild.

Trevligt hus!
Vad krävs för att det ska gå att elda? Kanske borde det stå med, om det är något som lätt går att fixa till?

Inga bilder på stall och hagar, varför inte?

Trevligt hus!
Vad krävs för att det ska gå att elda? Kanske borde det stå med, om det är något som lätt går att fixa till?

Inga bilder på stall och hagar, varför inte?

Tack :) ! Jo, men det har väl lite charm ändå....

Det krävs att man sätter i ett stålrör i skorstenen. Ingen konstig grej egentligen. Det är rätt vanligt med gamla skorstener att det behövs med tiden.

Jag riktar inte det till hästmänniskor i första hand, eftersom jag flyttar därifrån pga att det är alldeles för litet och för nära stor väg för att passa till att ha häst. Det var ju därför vi flyttade...

Jag gick enbart på det du skrev om BARA lyfta fram fördelarna och resten syns på bilderna. Beroende på hur det görs finns en risk. Självklart ska uppdaterat värmesystem och nytt badrum osv nämnas. Men att i text inte alls nämna tex renoveringsbehov kan innebära en risk beroende på hur stort renoveringsbehov objektet har. Men jag gick helt på det du själv skrev om BARA lyfta fram fördelar och att det negativa syns på bild.
Fast det negativa är ju precis sådant som syns på bilderna, dvs att golven t.ex. är slitna och behöver bytas. När någon basunerar ut RENOVERINGSBEHOV på andra raden i det första lilla stycket som ska locka köpare, då tänker jag mig ett hus där det läcker in genom taket typ... Och riktigt så illa är det verkligen inte... ;)

Tack :) ! Jo, men det har väl lite charm ändå....

Det krävs att man sätter i ett stålrör i skorstenen. Ingen konstig grej egentligen. Det är rätt vanligt med gamla skorstener att det behövs med tiden.

Jag riktar inte det till hästmänniskor i första hand, eftersom jag flyttar därifrån pga att det är alldeles för litet och för nära stor väg för att passa till att ha häst. Det var ju därför vi flyttade...
Då hade jag lagt till den informationen till frågeformuläret du svarat på :)

Okej, jag förstår. Jag hade dock fotat det ändå :)

Fota marken! Är ju det första som nämns i annonsen, då hade iallafall jag velat ha bild så man kan se vad just jag kan använda marken till :)

Fota marken! Är ju det första som nämns i annonsen, då hade iallafall jag velat ha bild så man kan se vad just jag kan använda marken till :)
Fast det är ju inte jag som fotar. Det är mäklaren som har tagit bilder, valt ut bilder, skrivit annonsen, osv. Den bit som jag fick påverka var den första lilla "säljande beskrivningen" (som mäklaren kallade den). Och en del av den säljande beskrivningen som jag INTE ändrade på var den första meningen. Fast man ser ju dock en stor del av tomten ändå på exteriörbilderna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?