Nej, det var ju det jag skrev: kanske kan mäklaren ordna annons på Hemnet mot en mindre summa?Hemverket tar 3000 kr om man bara vill att de skriver kontraktet. Men man kan väl inte annonsera på Hemnet på egen hand?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det var ju det jag skrev: kanske kan mäklaren ordna annons på Hemnet mot en mindre summa?Hemverket tar 3000 kr om man bara vill att de skriver kontraktet. Men man kan väl inte annonsera på Hemnet på egen hand?
Är det någon större nackdel om man lägger ut en blocketannons och kollar intresse? Jag kan ju inte ta mäklarbilder till exempel, så jag gör mig kanske en otjänst om jag kollar intresse med egna fula bilder på huset...?
Är det någon större nackdel om man lägger ut en blocketannons och kollar intresse? Jag kan ju inte ta mäklarbilder till exempel, så jag gör mig kanske en otjänst om jag kollar intresse med egna fula bilder på huset...?
Fast det problemet kommer du väl runt om du anlitar en mäklare vid kontraktsskrivningen? Vilket jag absolut hade tänkt göra även om jag annonserar ut huset privat. Jag har precis (i juni) köpt en fastighet så jag har ändå en del koll på hur det hela går till....Som kund/husköpare skulle jag också vilja ha en riktig mäklare som mellanhand, som vet hur saker fungerar, vad som är tillåtet, vad man inte får glömma, etc. Det finns förstås andra som resonerar annorlunda, och glatt köper direkt av en privatperson, men jag tänker att det är en så pass stor affär att jag inte vill missa något som måste betalas, plötsligt överraskas av konstiga avgifter, eller vad det nu kan vara.
Va?Jag ogillar sådant starkt . Får mig att tänka på oseriösa bilfirmor, eller något i den stilen....
Jag gillar prislistor. Risken är stor att jag slösar både mäklarens och min tid om det visar sig att arvodet ligger alldeles åt skogen för högt. Vi tycker olika helt enkelt.Va?
Du får ju en offert. Det är väl inget oseriöst med det?
Hur gör man bäst det? Annars är väl problemet lite att det inte är "fint" nog där jag bor. OM huset hade legat i tätorten hade jag nog enkelt kunnat sätta en prislapp på 3 ggr så mycket. Och det är 1,5 mils avstånd....Jag tänker att det kanske kan vara idé att tex rikta sig till anställda vid ett visst möbelvaruhus? I tätorten är det ju rätt dyrt, och det är ju hyggligt pendlingsavstånd.
Om man använder mäklare vid kontraktsskrivning, vilket jag självklart tänker göra, så har man väl använt en riktig mäklare? Oavsett hur det gick till innan man kom dit.Jag skulle varken köpa eller sälja ett hus utan riktig mäklare. Jag har läst alldeles för många rättsfall för att jag skulle vilja göra en sådan affär med en okänd privatperson oavsett om jag är säljare eller köpare. Undantaget om man köper av släkting då.
Mäklararvodet borde sparas in relativt snart på att slippa ha dubbla boenden.
Däremot kan du absolut provannonsera tycker jag, om du inte har bråttom och vill sälja så fort det nånsin är möjligt.
Sen skulle jag i ditt fall sluta tro så mycket om köparna Vad en viss köpare vill eller inte vill ha vet bara de, så välj inte bort mäklare för att si person minsann inte skulle vilja ha ert hus för att... Ta in offert från samtliga mäklare tycker jag. Enligt kommunens hemsida har ni 8 st?
Om man använder mäklare vid kontraktsskrivning, vilket jag självklart tänker göra, så har man väl använt en riktig mäklare? Oavsett hur det gick till innan man kom dit.
Jag har kontaktat en mäklare på listan utan svar, men de är väl lediga i mellandagarna kanske. Den ena mäklaren är inte intressant, som jag sa ovan, eftersom de inriktar sig på en marknad där vårt hus inte alls passar in.
Vad vinner du på att kontraktet är ett mäklarkontrakt - vad skiljer det från kontrakt du kan googla dig fram till. Är det värt kostnaden?Om man använder mäklare vid kontraktsskrivning, vilket jag självklart tänker göra, så har man väl använt en riktig mäklare? Oavsett hur det gick till innan man kom dit.
Jag har kontaktat en mäklare på listan utan svar, men de är väl lediga i mellandagarna kanske. Den ena mäklaren är inte intressant, som jag sa ovan, eftersom de inriktar sig på en marknad där vårt hus inte alls passar in.
Vad räknar du mäklaren som vi köpte nuvarande hus som då? Etablerad mäklare, kontor i Köpenhamn. Jag SÅG aldrig mäklaren - på riktigt. Han visade inte huset. Han medverkade inte på tillträdesdagen. Allt skedde på distans, trots att det här var en riktig mäklare.Fast finns det 6 till har du ju god chans förhandla om pris.
Det finns så mycket andra fallgropar än kontrakt. Och en mäklare som vet nästan inget om objektet är något helt annat än en mäklare som gör det när det handlar om att utforma kontraktet. Att använda ett standardkontrakt med de värsta fallgroparna igenskottade kan man utan mäklare. Så vad erbjuder hemverket för extra mervärde vid kontraktsskrivning skulle jag kolla. Är det bara slänga fram ett standardkontrakt, eller är det hjälp kolla upp säljarens ekonomi, hjälp med likvidavräkning och formulera relevanta klausuler för objektet osv?
Det är ganska talande att professorn i fastighetsrätt själv på fråga från student konstaterade att fastighetsaffärer skulle hen aldrig någonsin rekommendera någon att göra utan mäklare inblandad.
Men läs på lite, och avgör sen själv hur det känns, om det känns okej sälja utan mäklare.
Vad räknar du mäklaren som vi köpte nuvarande hus som då? Etablerad mäklare, kontor i Köpenhamn. Jag SÅG aldrig mäklaren - på riktigt. Han visade inte huset. Han medverkade inte på tillträdesdagen. Allt skedde på distans, trots att det här var en riktig mäklare.
Vad räknar du mäklaren som vi köpte nuvarande hus som då? Etablerad mäklare, kontor i Köpenhamn. Jag SÅG aldrig mäklaren - på riktigt. Han visade inte huset. Han medverkade inte på tillträdesdagen. Allt skedde på distans, trots att det här var en riktig mäklare.