Jag tror i ärlighetens namn att man är beredd att betala de där 10-20.000:- mer som det kostar att anlita en mäklare för att som köpare slippa tänka på någon budgetmäklare. En mäklare gör ju så mycket mer än att bara sälja huset. De flesta mäklarna hjälper dig med din deklaration, påminner dig om att sätta in pengarna på ditt skattekontot innan slutdatumet i februari, hjälper till att svara på frågor från köparen etc.
När jag sålde min senaste lägenhet började köparen klaga på massor med saker. Jag hade varken tid eller energi att lägga på det just då, men skickade alla mina bevis till mäklaren (tex sms om hur vi kommit överens om att slutstädningen skulle se ut eftersom han fick ställa in vissa möbler i lägenheten innan tillträdesdatumet) så fick han fixa det med köparen. Jag hörde ingenting mer om det, men jag vet att mäklaren vid ett senare telefonsamtal om en helt annan grej sa att köparen hade varit väldigt jobbig. Det slapp ju jag. Totalt värt någon tusenlapp. Nu är ju jag ändå utbildad skattejurist, men jag gillar att mäklaren skickar alla siffror jag behöver till mig innan deklarationen.
Man får det så serverat och det är skönt att slippa leta bland papper mm.
Jag hade dessutom som köpare hellre betalat lite mer och fått en ordentlig mäklare. Det ger bättre trygghet att köpa av en riktig mäklare och inte något budgetalternativ.