Erfarenhet av Hemverket?

Finns det någon mäklare - förutom Hemverket - som öppet deklarerar sina arvoden på hemsidan? Jag har kikat på några stycken nu, och inte lyckats se några siffror. Varför är de inte öppna med det? Det är ju en väldigt viktig aspekt.

Finns det någon mäklare - förutom Hemverket - som öppet deklarerar sina arvoden på hemsidan? Jag har kikat på några stycken nu, och inte lyckats se några siffror. Varför är de inte öppna med det? Det är ju en väldigt viktig aspekt.

Just för att det beror på. Man har, i vissa fall, väldigt stort spelrum om man förhandlar med dem. Sen blir det olika pris beroende på om man väljer fast pris, fast+procent eller bara procent.

Tyvärr är det en av de gånger man faktiskt behöver kontakta folk direkt för att få ordning på det hela.

Just för att det beror på. Man har, i vissa fall, väldigt stort spelrum om man förhandlar med dem. Sen blir det olika pris beroende på om man väljer fast pris, fast+procent eller bara procent.

Tyvärr är det en av de gånger man faktiskt behöver kontakta folk direkt för att få ordning på det hela.
Jag ogillar sådant starkt :mad:. Får mig att tänka på oseriösa bilfirmor, eller något i den stilen....

Jag ogillar sådant starkt :mad:. Får mig att tänka på oseriösa bilfirmor, eller något i den stilen....

Men varför då? Arvodet beror ju på en mängd olika faktorer, t.ex. det uppskattade priset (högt pris får procentuellt lågt arvode och vice versa) och hur lång tid mäklaren tror att objektet kommer ligga ute för försäljning (vilket kan påverkas av säljarens uppfattning av hur mycket denne vill ha för sin bostad). Mäklaren kan nog lika lite ange ett fast pris på förhand som en hantverkare kan göra det utan att göra en från-fall-till-fall-bedömning.

Om jag var du skulle jag bjuda hem några olika mäklare för värdering och offert. :)

?? Hålla i budgivningen själv??

När vi sålde med hjälp av Hemverket var budgivningen på deras webplats och vi behövde inte göra något alls förrän budgivarna bestämt sig för att de var klara.

Ja, mamma fick hålla på och skicka sms och sånt till de som budade. Var dock några år sedan nu..

Men varför då? Arvodet beror ju på en mängd olika faktorer, t.ex. det uppskattade priset (högt pris får procentuellt lågt arvode och vice versa) och hur lång tid mäklaren tror att objektet kommer ligga ute för försäljning (vilket kan påverkas av säljarens uppfattning av hur mycket denne vill ha för sin bostad). Mäklaren kan nog lika lite ange ett fast pris på förhand som en hantverkare kan göra det utan att göra en från-fall-till-fall-bedömning.

Om jag var du skulle jag bjuda hem några olika mäklare för värdering och offert. :)

Jag har mejlat iväg för att boka in en kostnadsfri värdering med en mäklare som ev kan fungera. På orten finns nog tre stycken, men den ena är inte intressant pga orimligt höga fastighetspriser (och hus som inte säljer på väldigt länge), samt att de inriktar sig på en väldigt speciell marknad (tyskar och danskar). Mitt hus är inte ett sådant hus som lockar som fritidshus pga bland annat läget.

Jo, jag är inte alls glad för saker som "beror på", för det blir alltid krångligt.

Jo, jag är inte alls glad för saker som "beror på", för det blir alltid krångligt.

Eller så ser man det som att det blir flexibelt. :)
Men jag förstår hur du menar. Det är en osäkerhetsfaktor att inte veta hur mycket saker och ting kostar och att man måste boka tid och inhämta offerter. Men när det väl är gjort så är ju osäkerhetsfaktorerna utsuddade.

Med några lokala mäklare på plats så kan du också (om du frågar) få svar på vad de tror om hur lång tid det kan ta att sälja huset, antal visningar osv. Det är ju också sådant som du kan använda för att väga för och nackdelar med att använda Hemverket och genomföra visningarna själv. Jobbar man själv dagtid så kan det vara svårt att förlägga extravisning dagtid på vardagar utan att ta ledigt, utan blir förpassad till helger och kvällar. Det kanske kan vara värt de 5-6000 kr extra som en vanlig mäklare tar - eller så är det inte det (det vet ju bara du).

Ingen erfarenhet av hemverket. Men faktorer att ta hänsyn till vid jämförelse av mäklarkostnader:
  • Man får dra av mäklarkostnaden från (ev) vinst från försäljningen. Det minskar nettoprisskillnaden mellan olika mäklare.
  • En snabb försäljning kan också vara mer ekonomisk än en lägre mäklarkostnad men längre tid till försäljning (om en mäklare kan sälja fortare än du). Vilka kostnader man har (driftkostnader, ränta/alternativränta) och försäljningspriset avgör hur lång tid det tar att "äta upp" lägre utgift för försäljningen.
  • Kan en mäklare få ett högre pris?
  • Försök ta reda på vad köpare tyckt om hemverket och olika mäklare. En bra mäklare som är bra även för köparen kan kanske få ut ett bättre pris eller få sålt snabbare.

Jag hade kikat runt hur det går för olika mäklare i området och valt den som faktiskt säljer och säljer till bra pris, även om det hade inneburit en lite högre kostnad. En riktigt vass mäklare kanske kan få upp priset på ditt hus till 500 000 medan Hemverket kanske istället genererar i ett underbud på 350 000 kronor. Då är de tusenlapparna det skiljer i arvode ganska obefintliga.

Hrm, ett problem är väl att detta inte precis är världens hetaste bostadsmarknad.... Jag känner att jag blir både överraskad och glad om huset överhuvudtaget säljs utan att jag går med förlust... Någon vinst räknar jag inte alls med.

När vi använde Hemverket så var det väl egentligen främst så att vi i princip gjorde jobbet själva, men via Hemverket ingick annonsering på Blocket och Hemnet. Budgivningen skedde öppet på deras webplats och vi fick deras hjälp med kontrakten. Resten gjorde vi, som sagt, själva.
Sett till jämförbara lägenheter som såldes ungefär samtidigt, så fick vi rimligt betalt. Vår lägenhet var i behov av totalrenovering och de övriga som såldes var redan fixade. Och prisskillnaden var höst rimlig.

Det är svårt att veta i förväg om det är den professionella mäklaren eller säljaren som har hjärtat med i affären som får ut mest betalt. Och med fel mäklare kan det bli fullkomligt tokigt. Vi hade en "stadsmäklare" som värderade vår gård inför omskrivning av lån (rekommenderad av banken). Och han värderade jättekonstigt, han såg liksom bara huset och inte de 10 hektaren åkermark/hagar + paddock och stall - som ju höjer värdet för en hästmänniska. Vi tog då ut även LRF-konsults mäklare, som värderade nästan en halv miljon högre....

Vad är det hemverket hjälper till med? Kan du inte skippa mäklare helt då?
Det mesta, förutom visningar. Och de kan jag ju fixa själv eftersom vi bor 1,5 mil från vårt gamla hus. Men jag vill ju ha någon som skriver papper samt att jag absolut vill ha ut huset på hemnet.

Det mesta, förutom visningar. Och de kan jag ju fixa själv eftersom vi bor 1,5 mil från vårt gamla hus. Men jag vill ju ha någon som skriver papper samt att jag absolut vill ha ut huset på hemnet.
Jag vet att man kan anlita mäklare för endast kontraktsskrivning till ett lägre pris. Kanske kan mäklaren även författa en annons till Hemnet för en mindre summa? Hemnet tar 600:- för annonsering.

Jag vet att man kan anlita mäklare för endast kontraktsskrivning till ett lägre pris. Kanske kan mäklaren även författa en annons till Hemnet för en mindre summa? Hemnet tar 600:- för annonsering.
Jag tror i ärlighetens namn att man är beredd att betala de där 10-20.000:- mer som det kostar att anlita en mäklare för att som köpare slippa tänka på någon budgetmäklare. En mäklare gör ju så mycket mer än att bara sälja huset. De flesta mäklarna hjälper dig med din deklaration, påminner dig om att sätta in pengarna på ditt skattekontot innan slutdatumet i februari, hjälper till att svara på frågor från köparen etc.

När jag sålde min senaste lägenhet började köparen klaga på massor med saker. Jag hade varken tid eller energi att lägga på det just då, men skickade alla mina bevis till mäklaren (tex sms om hur vi kommit överens om att slutstädningen skulle se ut eftersom han fick ställa in vissa möbler i lägenheten innan tillträdesdatumet) så fick han fixa det med köparen. Jag hörde ingenting mer om det, men jag vet att mäklaren vid ett senare telefonsamtal om en helt annan grej sa att köparen hade varit väldigt jobbig. Det slapp ju jag. Totalt värt någon tusenlapp. Nu är ju jag ändå utbildad skattejurist, men jag gillar att mäklaren skickar alla siffror jag behöver till mig innan deklarationen. :) Man får det så serverat och det är skönt att slippa leta bland papper mm.

Jag hade dessutom som köpare hellre betalat lite mer och fått en ordentlig mäklare. Det ger bättre trygghet att köpa av en riktig mäklare och inte något budgetalternativ.

Hrm, ett problem är väl att detta inte precis är världens hetaste bostadsmarknad.... Jag känner att jag blir både överraskad och glad om huset överhuvudtaget säljs utan att jag går med förlust... Någon vinst räknar jag inte alls med.

Det låter som att du har hus i min gamla hemby typ :p (vilket inte är orimligt med tanke på var du skrev att du bodde)

Senast ändrad:
Jag tror i ärlighetens namn att man är beredd att betala de där 10-20.000:- mer som det kostar att anlita en mäklare för att som köpare slippa tänka på någon budgetmäklare. En mäklare gör ju så mycket mer än att bara sälja huset. De flesta mäklarna hjälper dig med din deklaration, påminner dig om att sätta in pengarna på ditt skattekontot innan slutdatumet i februari, hjälper till att svara på frågor från köparen etc.

När jag sålde min senaste lägenhet började köparen klaga på massor med saker. Jag hade varken tid eller energi att lägga på det just då, men skickade alla mina bevis till mäklaren (tex sms om hur vi kommit överens om att slutstädningen skulle se ut eftersom han fick ställa in vissa möbler i lägenheten innan tillträdesdatumet) så fick han fixa det med köparen. Jag hörde ingenting mer om det, men jag vet att mäklaren vid ett senare telefonsamtal om en helt annan grej sa att köparen hade varit väldigt jobbig. Det slapp ju jag. Totalt värt någon tusenlapp. Nu är ju jag ändå utbildad skattejurist, men jag gillar att mäklaren skickar alla siffror jag behöver till mig innan deklarationen. :) Man får det så serverat och det är skönt att slippa leta bland papper mm.

Jag hade dessutom som köpare hellre betalat lite mer och fått en ordentlig mäklare. Det ger bättre trygghet att köpa av en riktig mäklare och inte något budgetalternativ.
Fast vad är en "riktig mäklare"? Den mäklare som vi köpte nuvarande hus av (mäklare baserad i Köpenhamn som säljer många fastigheter här i trakten) tog REJÄLT betalt för sin service, men varken visade huset eller närvarade på banken vid försäljningen. Helt bisarr distansförsäljning med bara köpare och bankman närvarande.... :crazy: Och det var alltså inget budget alternativ.

Hemverket tar 3000 kr om man bara vill att de skriver kontraktet. Men man kan väl inte annonsera på Hemnet på egen hand?

Håller med Ramona. Det är värt en del med en problemfri affär, för mig. Bara sållningen mellan seriös och oseriös budgivare är rätt bra att någon annan orkar ta i.

Vill man köra budget brukar bankerna kunna hjälpa till med avtalsskrivningen, men då står man som sagt där med lösa lister, diskussion om städning och tillträde och 29 frågor om måttet mellan diskbänk och skåpet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025