Sv: Erfarenhet av fullblod?
minimi skrev:
Någon som vet varför? Jag funderade om det kan bero på att en del som rider dem tyvärr är hårda i handen med resultat att hästen kör upp huvudet och hetsar framåt = mer dragande i tygeln.
Tyvärr så finns det säkert en hel del ryttare som är hårda i handen. Men när det gäller i själva galopptränings passet så strävar man efter ”att ha hästen i hand”. Dvs som galoppterm vill man att hästen skall arbeta emot handen (pulla) för att den dels tränar rent fysiskt bättre/effektivare på detta sättet och för att den skall känna sig stark och inte vara helt utpumpad när den kommer av banan. Genom denna träning tränas även psykisk vilja, en tävlings instinkt upp, typ…
Resultatet av denna träning, när hästen sedan kommer av banan kan mycket väl vara att när ryttaren kortar upp tyglarna, ”taggas” hästen upp och ”hetsar framåt”, när denna hets infaller är det naturligt för en ridhästryttare, som oftast har en högre och från halsen frigjord hand, att hålla igen hästen. Hästen blir än mer taggad och ”kör upp” huvudet = ond cirkel.
minimi skrev:
Tycker att de jag sett på Täby tex som rids har också ofta gått med sänkt rygg och högt huvud när de skrittar eller travar på banan. (Men jag har inte varit där många gånger så det säger i of s ingenting)
Tyvärr så är det inte särskilt många ryttare som värdesätter att hästarna går rätt i hand och på tygeln. Oftast nöjer de sig (som vi har talat om massa ggr i galoppforumet) med att hästarna är lugna när de skrittar och travar, och fina i hand under canter (galoppträning). Detta betyder att när hästarna är lugna blir det mycket hängande tyglar under trav, alternativt hård hand om hästarna ligger på. Eftersom det händer mycket, och fullblod är nyfikna, går de gärna med höjt huvud, vissa för att ha koll på vad som händer runt dem, andra för at ryttaren helt enkelt inte begär något annat. Resultaten bluer ändå att hästarna går i fel form, sänker ryggen och genom sdetta spänner sig. När hästen spänner sig både i trav och under galoppträning, gör detta säkert att även skritt momenten sker med sänkt rygg och i fel form.
Till ryttarnas försvar, jag är trotts allt delvis en av dem även om jag försöker att engagera mig i så många hästar jag orkar, vill jag bara påpeka att:
- det kan tyckas underbart att arbeta med sin hobby, men när hobby har blivit heltidsarbete är det trotts allt precis som ett vanligt jobb. Man kan inte engagera sig 100% i allt som händer på jobbet.
- Under de där slaskiga dagarna som man önskar att man hade ett ridhus att rida i, då måste ryttarna på banan endå rida sina 5 (kanske fler!) turer ute på en knädjup gegig bana. Precis som de måste när det ösregnar eller är minus 20 grader…
- Har man 30 hästar i stallet är alla inte helgon tyvärr… Men alla måste tas om hand. Irritationsmomenten är många, precis som på alla arbetsplatser. Tyvärr så går det ut över träningen.
Kan göra listan hur lång som hälst! Men som vanligt har mitt svar dragit i väg så jag hejdar mig här!
minimi skrev:
Nån som verkligen vet orsaken till att KS är vanligare?
Jag har tyvärr aldrig reflekterat över det, så tyvärr, ingen aning…