Erfarenhet av fullblod?

Sv: Erfarenhet av fullblod?

Jag tycker att fullbloden är jättetrevliga hästar, och jag vet inte om jag tycker det är någon större skillnad på mitt fullblodssto o dom andra halvbloden i stallet..
Snäll som en kossa vid all hantering, bra hovar, o sätter massa vinterpäls ( som vi inte tycker om:devil: ).
Har aldrig haft några direkta skador o inga skav...däremot kräver hon ganska så mkt mat...

Snäll o rida även om hon har lite knasiga ideer för sej... har en viss tendens till att bli istadig..o visst, efter att ha stått ett par dgr så har man en något knasig häst...spec då galoppen...som hon typ studsar som en kanin i...men det känns som att så kan väl vilken häst som helt bli...

Hade iaf inte velat ha nåt annat djur..:love:

Senast ändrad:

Inom raser finns det självklart en massa individer. Men man kan också göra generaliseringar. Och om fullblod generellt gäller att de (jämfört med exvis halvblod):
- oftast har tunnare hud och därmed lättare får sår.
- Oftast har "finare" päls och behöver täckas mer.
Därmed är fullblod generellt känsligare i huden och får lättare skav.
Rent statistiskt blir de också skadade oftare. Det är därför som de är dyrare att försäkra. Det vore dock intressant att veta vilken typ av skador det är som de är överrepresenterade i. Den enda jag känner till är kissing spines, som oftare drabbar fullblod än andra raser.

annis_e skrev:
Jag ska köpa en ny häst här inom kort, och funderar på att titta på ett fullblodssto. Vad har ni för erfarenheter av denna ras? Och vad bör man tänka på? Är det bättre med halvblod eller är fullblod lika bra?

arabiskt fullblod!:) det är otroligt underbara lyhörda fina hästar! vi har två stycken, och ingen av dom är galen på nåt sätt som många människor tror. den ena är den snällaste varelse på denna jord, jag skulle låta ett spädbarn sitta under hennes mage, hon skulle inte göra något! :love: hon är inte rädd för nåt, och hon är otroligt lugn. jättefin att rida var hon, den tid hon reds, är numera "sjukpensionär" om man kan säga så..
den andra är 75 %arab, och även hon är gullig, lugn och snäll! visst, dom får sina ryck ibland, men det är inte nåt som har med rasen att göra..
jag tycker du ska skippa halvblodet, och köra på fullblod!
lycka till!:D

3gr mer än halvblod? Jag tycker inte det stämmer. Är väl från individ till individ ett halvblod kan ibland behöver mer mat än ett fullblod. Mitt sto äter lika mycket som ett vanligt halvblod och klarar sig lika bra.

Lahtel skrev:
Rent statistiskt blir de också skadade oftare. Det är därför som de är dyrare att försäkra. Det vore dock intressant att veta vilken typ av skador det är som de är överrepresenterade i. Den enda jag känner till är kissing spines, som oftare drabbar fullblod än andra raser.

Det där är ju bara halvsant.
fullblod som LÖPER skadas ofta och har därmed dragit upp skade statisktiken: därmed är försäkringar dyra för rasen då 90% är löphästar.

Ett ostartat/ej löptränat fullblod har INTE högre skade frekvens statistiskt än halvbloden! snarare tvärtom....

ang KS så har du rätt - det är vanligare på fullbloden ja.

Någon som vet varför? Jag funderade om det kan bero på att en del som rider dem tyvärr är hårda i handen med resultat att hästen kör upp huvudet och hetsar framåt = mer dragande i tygeln. Eller finns någon annan förklaring. Tycker att de jag sett på Täby tex som rids har också ofta gått med sänkt rygg och högt huvud när de skrittar eller travar på banan. (Men jag har inte varit där många gånger så det säger i of s ingenting) Nån som verkligen vet orsaken till att KS är vanligare?

minimi skrev:
Någon som vet varför? Jag funderade om det kan bero på att en del som rider dem tyvärr är hårda i handen med resultat att hästen kör upp huvudet och hetsar framåt = mer dragande i tygeln.
Tyvärr så finns det säkert en hel del ryttare som är hårda i handen. Men när det gäller i själva galopptränings passet så strävar man efter ”att ha hästen i hand”. Dvs som galoppterm vill man att hästen skall arbeta emot handen (pulla) för att den dels tränar rent fysiskt bättre/effektivare på detta sättet och för att den skall känna sig stark och inte vara helt utpumpad när den kommer av banan. Genom denna träning tränas även psykisk vilja, en tävlings instinkt upp, typ…
Resultatet av denna träning, när hästen sedan kommer av banan kan mycket väl vara att när ryttaren kortar upp tyglarna, ”taggas” hästen upp och ”hetsar framåt”, när denna hets infaller är det naturligt för en ridhästryttare, som oftast har en högre och från halsen frigjord hand, att hålla igen hästen. Hästen blir än mer taggad och ”kör upp” huvudet = ond cirkel.
minimi skrev:
Tycker att de jag sett på Täby tex som rids har också ofta gått med sänkt rygg och högt huvud när de skrittar eller travar på banan. (Men jag har inte varit där många gånger så det säger i of s ingenting)
Tyvärr så är det inte särskilt många ryttare som värdesätter att hästarna går rätt i hand och på tygeln. Oftast nöjer de sig (som vi har talat om massa ggr i galoppforumet) med att hästarna är lugna när de skrittar och travar, och fina i hand under canter (galoppträning). Detta betyder att när hästarna är lugna blir det mycket hängande tyglar under trav, alternativt hård hand om hästarna ligger på. Eftersom det händer mycket, och fullblod är nyfikna, går de gärna med höjt huvud, vissa för att ha koll på vad som händer runt dem, andra för at ryttaren helt enkelt inte begär något annat. Resultaten bluer ändå att hästarna går i fel form, sänker ryggen och genom sdetta spänner sig. När hästen spänner sig både i trav och under galoppträning, gör detta säkert att även skritt momenten sker med sänkt rygg och i fel form.

Till ryttarnas försvar, jag är trotts allt delvis en av dem även om jag försöker att engagera mig i så många hästar jag orkar, vill jag bara påpeka att:
- det kan tyckas underbart att arbeta med sin hobby, men när hobby har blivit heltidsarbete är det trotts allt precis som ett vanligt jobb. Man kan inte engagera sig 100% i allt som händer på jobbet.
- Under de där slaskiga dagarna som man önskar att man hade ett ridhus att rida i, då måste ryttarna på banan endå rida sina 5 (kanske fler!) turer ute på en knädjup gegig bana. Precis som de måste när det ösregnar eller är minus 20 grader…
- Har man 30 hästar i stallet är alla inte helgon tyvärr… Men alla måste tas om hand. Irritationsmomenten är många, precis som på alla arbetsplatser. Tyvärr så går det ut över träningen.
Kan göra listan hur lång som hälst! Men som vanligt har mitt svar dragit i väg så jag hejdar mig här!
minimi skrev:
Nån som verkligen vet orsaken till att KS är vanligare?
Jag har tyvärr aldrig reflekterat över det, så tyvärr, ingen aning…

Mitt fullblod har haft lite strul med hovarna, är ömfotad o har tunna sulor o de flyter gärna ut. Men kvaliten i övrigt är bra, har bara haft ett fåtal tappskor på sex år. Skos var 6-7:e vecka.

Inga problem med skav.

Världens coolaste kille, används gärna som sällskap vid uteritter med hispiga halvblod o kollriga kallblod. Han är trygg.

Klok o mycket läraktig.

Sätter bra vinterpäls, har bara sett honom frysa på sommaren i ösregn. Men jag täckar för att jag inte vill ha så kraftig päls - denna säsong har jag fått klippa honom för första gången.

Har lätt att få småsår, och har en benägenhet att få lymfangit.

mackan skrev:
Ett ostartat/ej löptränat fullblod har INTE högre skade frekvens statistiskt än halvbloden! snarare tvärtom....

QUOTE]

Vad bygger du det påståendet på? Eftersom att man försäkrar hästarna som Ridhästar och inte som löphästar så baseras premien på skadestatistiken för fullblod som är Ridhästar, inte löphästar.

Fullbloden har väl ingen högre skadefrekvens än halvblod hos försäkringsbolagen.

Försäkringen är dyrare bara för att skadefrekvensen baseras på galoppensstatistik av skador.

Att det skadas fler hästar på trav/galopp är ju ganska naturligt eftersom de hästarna går i så oerhört högre hastighet än vad halvbloden någonsin kommer att gå i

minimi skrev:
Någon som vet varför? Jag funderade om det kan bero på att en del som rider dem tyvärr är hårda i handen med resultat att hästen kör upp huvudet och hetsar framåt = mer dragande i tygeln. Eller finns någon annan förklaring. Tycker att de jag sett på Täby tex som rids har också ofta gått med sänkt rygg och högt huvud när de skrittar eller travar på banan. (Men jag har inte varit där många gånger så det säger i of s ingenting) Nån som verkligen vet orsaken till att KS är vanligare?

Jag har faktiskt ALDRIG råkat ut för ett fullblod som är hård i munnen, och skulle det vara så som du säger så borde de ju vara extremt hårda.

De fullblod som jag tagit över från banan har alla gått i bra form under vanliga ridpass. Det är väl självklart som så att när det är löp så är de ju mer taggade vilket kan göra att de går med högre huvud. Detta betyder ju inte att de inte går i normal form för övrigt.

Detta går ju även mkt väl skolade hopphästar, höjer huvudet när det är hoppning.

De enda hästar jag råkat på med KS är halvblodshästar faktiskt, ingen av de fullblod jag har träffat på har haft problem i ryggen. Möjligen är det som så att fler fullblodshästar röntgas i ryggen vilket gör att man upptäcker det oftare. Hade man röntgat halvbloden mer i ryggarna så hade man nog upptäckt en hel del.

Lahtel skrev:
Vad bygger du det påståendet på? Eftersom att man försäkrar hästarna som Ridhästar och inte som löphästar så baseras premien på skadestatistiken för fullblod som är Ridhästar, inte löphästar.

se Olgaklaras svar ovan! skade statistiken är baserad på galoppens statistik! Bara för att du använder hästen som ridhäst nu, så skiter väl försäkrings bolaget i det när det är vanligt att hästen tidigare varit i löp... det är ju så det baseras och funkar.

Jag skrev att jag inte vet egentligen hur de rids på TÄby. Nej hård i munnen har jag aldrig träffat på ett fullblod som är. MEn jag ändå sett fok rida med nosen uppe i luften, titta på Täby i trav och skritt. Inte alla men många. Varit där några gånger i a f. Och nej, aldrig i samband med löp, bara sett "vardagsridning".
Sen menade jag fr a när folk köper dem som ridhästar och inte rider i form utan blir rädda och sittet och tjuvhåller med påföljd att hästen går med nosen i vädret.
Återigen, nej, har inte haft ett fullblod som är hård i munnen eller ridit något. Men detta var en teori, OM det nu är så som sted stod i ett inlägg att det är vanligare med KS på fullblod. Har erfarenhet av många fullblod men aldrig KS, så det var bara en teori/fråga. Kanske nån som verkligen vet kan svara? Om nån vet förstås.

Senast ändrad av en moderator:

Som jag skrev i mitt smått gigantiska inlägg så har jag aldrig reflekterat/stött på KS. Och jag ”föddes in i sporten” och är insyltad än i dag. Men den som säger att det är vanligare på fullblod, vad baserar ni det på? ATG-kliniken på TäbyG? (stöter på mestadels fullblod) Forskning i Uppsala? (borde ha en tillräckligt brett statistiskt underlag) Eller är det återigen försäkringsbolagens statistik? (vinstdrivande företag som kännar massa på att driva in höga premier)

*nyfiken*

Ja då blir ajg ändå mer nyfiken på varifrån uppgiftten kommer. För som sagt har aldrig hört ett fullblod ha detta heller. Kanske var korkat av mej :o att dra till med spekulationer som skapar förvirring när jag inte vet alls, och egentligen inget om ridningen på Täby heller, och som sagt aldrig ens stött på KS eller hört uppgiften tidigare.

Jag har sett helt annorlunda, de flesta fullblod jag stött på har inte gått med huvudet i vädret i vanlig ridning. Inte mer än vad det brukar vara vanligt på alla andra raser.

Och nej jag har inte mött ngn med ks, men däremot flera halvblod med ks.

Min vet brukar säga att skulle man röntga halvbloden i ryggarna så skulle man bli förvånad över hur många som faktiskt har ks, även om det är lättare former av detta.

han berättade för mig hur statistiken ser ut på ryggröntgen och det var inte speciellt många hästar som var gröna på en sådan.

Så jag antar att han inte ljuger för mig och då är det nog precis lika illa oavsett om det är halvblod eller fullblod

Ninniw skrev:
Som jag skrev i mitt smått gigantiska inlägg så har jag aldrig reflekterat/stött på KS. Och jag ”föddes in i sporten” och är insyltad än i dag. Men den som säger att det är vanligare på fullblod, vad baserar ni det på? ATG-kliniken på TäbyG? (stöter på mestadels fullblod) Forskning i Uppsala? (borde ha en tillräckligt brett statistiskt underlag) Eller är det återigen försäkringsbolagens statistik? (vinstdrivande företag som kännar massa på att driva in höga premier)

*nyfiken*

Jag baserar det på en forskningsrapport som jag läst på galoppsport.se.

minimi skrev:
Ja då blir ajg ändå mer nyfiken på varifrån uppgiftten kommer. För som sagt har aldrig hört ett fullblod ha detta heller. Kanske var korkat av mej :o att dra till med spekulationer som skapar förvirring när jag inte vet alls, och egentligen inget om ridningen på Täby heller, och som sagt aldrig ens stött på KS eller hört uppgiften tidigare.

Egentligen är det ointressant om man som enskild individ aldrig stött på det. Jag vet 3 fullblod som tagits bort p g a kissing spines, men bara därför tror jag inte att det är vanligare bland dem.
Däremot vet jag att det är det efter att ha läst en forskningsrapport i ämnet.
Och försäkringsbolagen gör definitivt skillnad på användningsområde rid eller löp. Jag hade tidigare en travhäst försäkrad som ridhäst, det var superbilligt. Hade jag haft honom försäkrad som travhäst hade jag inte ens fått fullförsäkra honom p g a att de bedömmer att skaderisker inom trav och galopp är för stora.

Lahtel skrev:
Och försäkringsbolagen gör definitivt skillnad på användningsområde rid eller löp. Jag hade tidigare en travhäst försäkrad som ridhäst, det var superbilligt. Hade jag haft honom försäkrad som travhäst hade jag inte ens fått fullförsäkra honom p g a att de bedömmer att skaderisker inom trav och galopp är för stora.

det är klart de gör skillnad. du får ju inte A1 försäkra en trav eller galopp häst om den fortfarande används till sporten, det råder reservation på ben/hältor pga skade statistiken. om du sen använder den som ridhäst får du A1 försäkra den som ridhäst efter vet intyg - men skade statistiken som råder från sporten hänger med, för det är ju den bakgrunden som hästen har, därmed är premien högre och baserad från den statistiken.

jag har inte tid att läsa hela tråden men jag svarar på trådskaparen!

jag älskar fullblod! mitt fullblod är det bästa som finns!

jag kan verkligen rekomendera dig att köpa ett fullblod.

men jag tycker itne att man ska döma hästen efter rasen.

åk och kolla och se om det känns bra. sen tycker jag du ska skita i om det är ett fullblod halvblod eller gatukorsning! har ni kemin och känslan och passar ni ihop spelar ju rasen ingen roll!
eller hur?

sen kan jag hålla med de andra om att fullblod är väldigt enrviga, inte alla men vissa, men detär det som jag gillar med rasen!

sen så är hon oerhört om i skinnet, skav och små sår går inte att komma ifrån!

lycka till!

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 554
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: Nevermind
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 236
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4