Erfarenhet av fullblod?

Sv: Erfarenhet av fullblod?

*kl* N

Nu har jag inte läst igenom hela tråden... men min erfarenhet av fullblod är totalt annorlunda från alla andra hittills...

Min förra herre hade eofs dåliga hovar... men aldrig tappskor, aldrig skadad, aldrig stressad (var mer som en ko), väldigt lättfödd (han blev tjock som en korv på 8 kg hö:angel:), aldrig skavsår... dock väldigt intelligent:love: ... har aldrig varit med om en häst som kunnat läsa mig så... han trippade långsamt brevid mig när jag inte kunde gå... helt underbar individ... och av mina erfarenheter så är det så fullbloden är... men alla har väl olika erfarenheter... men alla de typ 20 fullblod som jag har ridit och hanterat har uppvisat dessa egenskaper... förutom just maten då...:D

Jag har inter heller läst igenom tråden men vill gärna lägga en kommentar.

Jag har ett arabiskt fullblod, en underbart cool och lugn häst. Hon är väldigt lättlärd och trygg i sig själv. Vinterpälsen är det inget fel på, går otäckad stor del av året. Hovarna är helt okej och får aldrig tappsko. Hon har aldrig varit sjuk. Massören sa att hon inte hade några låsningar överhuvudtaget.

Det är anledningen till varför jag har fått upp ögonen för fullbloden (arabiska än så länge) dessutom har jag en tanke om att de håller bättre än exempelvis halvblod. Jag känner många halvblodsryttare som beklagar sig över den ena krämpan efter den andra medan mina fullblodskollegor än så länge varit förskonade. Det är inte konstigt att halvbloden har problem då de är så efterfrågade dessutom opropotionerligt stora med långa ben.

Till sist vill jag säga att jag verkligen tycker att halvblod kan vara jättetrevliga hästar men jag föredrar en mer kvicktänkt och lättare individ.

Lahtel skrev:
Jag baserar det på en forskningsrapport som jag läst på galoppsport.se.
Av ren nyfikenhet har jag nu letat runt ett bra tag… Du har inte en länk?

Har ett fullblodssto.
Mycket trevlig dam. Känslig, smart(och då menar jag häst-smart). Då jag har erfarenhet av andra raser också, så skulle jag vilja likna henne med en formel 1 bil...
Hon är väldigt lätthanterlig och har inte haft några som helst problem med sina hovar. Fått några sår pg a att hon har en "tunn hud", men det har inte medfört några större problem, de har läkt fint!
Haft en känslig mage med kolikkänningar vintertid. (stod då i kollektivstall och som det var någon som skrev tidigare, så fungerade inte det för henne. Blev extra nervös då).
Fin och mjuk att rida - lättlärd. :love:
Helmysig häst tycker jag, dessutom älskar hon att "gosa" och kommer gärna fram i hagen för att hälsa, skulle aldrig falla henne in att springa iväg...
(hon har tidigare gått på galoppen och är därför ingen "nybörjarhäst", är inte färdig i sin utbildning till "vanlig" ridhäst)
Hon har dessutom svårt att vara själv i stallet, hon är svår att rida ut på själv och får hon för sig att något är läskigt så tänker hon mycket bakåt, vilket kan uppfattas som väldigt läskigt för en oerfaren/ovan fullblodsryttare.

Jag har köpt ett fullblod för två månader sedan, och då kom hon direkt från banan, men hon har inte skadat sig ännu, då hon varit van med hagar och det mesta, och är inte heller så nervig, visst blir hon rädd så står hon och glor, men sen är de inge mer med det. sen kan hon stå på grejen hon tidigare trott var de farligaste som fanns.

Men tyvärr så har hon blivit illa behandlad så att pyssla med henne kan ibland vara svårt. man måste hela tiden tänka på hur man beter sig, och när de gäller tränset, så avskyr hon det. ibland kan de ta en kvart att tränsa (stegrar och springer runt i boxen) och andra dar går de jätte bra.

Nu så har jag börjat att träna ridningen på henne, att få sitta upp i stigbygeln, och att hon ska kunna skritta i form, och ska börja arbeta med traven nu.
jag säger i alla fall att denna tös är den bästa häst jag haft, har tidigare haft problemhästar, vbl & hbl.
Och denna tjej är den snällaste utav dem alla, och så himmlans gosig :D ÅNGRAR absolut inte att ja köpte ett fullblod. :D säger då de, fler fullblod i framtiden blir de för min del :D

Lahtel skrev:
Egentligen är det ointressant om man som enskild individ aldrig stött på det. Jag vet 3 fullblod som tagits bort p g a kissing spines, men bara därför tror jag inte att det är vanligare bland dem.
Däremot vet jag att det är det efter att ha läst en forskningsrapport i ämnet.
Och försäkringsbolagen gör definitivt skillnad på användningsområde rid eller löp. Jag hade tidigare en travhäst försäkrad som ridhäst, det var superbilligt. Hade jag haft honom försäkrad som travhäst hade jag inte ens fått fullförsäkra honom p g a att de bedömmer att skaderisker inom trav och galopp är för stora.

Vill bara fråga igen ang den där forskningsrapporten du hänvisar till, var fanns den?, Skulle vara intressant att veta.

Där står även att hopp och ridhästar "rapporterats" som vanligt förekommande.

Fullblod har rapporterats ha mer kissing spines än andra raser, vilket anses bero på att de har
smalare interspinala mellanrum än andra hästar (20). Likaså är kissing spines vanligt hos
ridhästar och framför allt hos hopphästar med kort rygg (4, 15). Den radiologiska diagnosen

Säger inget om att det är mer vanligt hos fullblod än andra hästraser. Inget i ovanstående visar någon forskning kring detta.

Hopphästar med kort rygg vet jag inte heller om jag köper det resonemanget eftersom många av de hästar som haft ks jag har mött har varit långa i ryggen. :crazy:

Jag är mer ute efter jämförelsen mellan andra raser och fullblod.

Finns det någon forskning tex på halvblod som det ev finns på fullblod??

Annars går det liksom inte att jämföra

olgaklara skrev:
Där står även att hopp och ridhästar "rapporterats" som vanligt förekommande.

Säger inget om att det är mer vanligt hos fullblod än andra hästraser. Inget i ovanstående visar någon forskning kring detta.

Hopphästar med kort rygg vet jag inte heller om jag köper det resonemanget eftersom många av de hästar som haft ks jag har mött har varit långa i ryggen. :crazy:

Ja, rent logiskt låter det ju troligare att en häst med lång rygg får det , tycker jag. Vilket ju fullblod oftast inte har.

Hej
Köpte mitt fullblodssto förra sommaren. Kan bara förklara henne med ett ord DIVA
Det har vårit mycke blod och tårar.
Kan säga så här att detta sto är det mest Egotrippade, egensiniga och underbaraste stoet/hästen jag har träffat. Det är dock en dam man måste hålla sig väl med, För får hon inte som hon vill säger hon i från ordentligt med en gång!!! Så det blir mycke lirkande och triksande för att få henne att gå med på allt jag begär av henne.
Hon går i hop med vilken häst som hellst. Har aldrig sett hennes betende innan i en flock, men släpper man in henne i en hage med en ranghög häst så går min dam bara bort från hästen och börjar äta. I slutet av dagen är det hon som betämmer, utan att ens ha nosat, sparkat eller något ting. Enbart för att hon ignorerar den andra hästen. Enligt henne är henne är det hon som bestämmer och så blir det. Har då även släppt henne med flock med flera hästar, då gick hon så långt bort från de andra hästarna hon kunde, de blev intresserade och kom närmre och då gick hon igen. Kan stå och studera henne läng, För hennes kropsspråk visar att hon tycker att hon är så överlägsen alla andra. En DIVA helt enkelt. Och det gäller även alla annan hantering och ridning. Men jag har fått många skratt oxå av henne. Hon är en personlighet i sig :)

Ångar dock inte en dag att jag köpte henne. Trots allt jobb och alla tårar. :love::love: Skulle aldrig sälja henne, just för att hon är så speciell.

Senast ändrad:

Mina erfarenheter säger att fullblod är känsligare än halvblod, både fysiskt och psykiskt. De brukar ha lite mer nerver och vara lite mer "egna", men det är något jag iaf gillar! Känns som att många fullblod har starkare personligheter som lyser utåt än många andra hästar. Sen har jag mött lite olika fullblod i ridningen, en del har känts studsiga, spända och svårt för att slappna av, medan andra har varit väldigt mjuka och lösgjorda på nolltid.
Nästan alla fullblod jag mött har krävt lite extra pyssel, t.ex speciella "pill"-foderstater (pga svårföddhet), extra hovvård och får lätt skav av t.ex sadel. Detta kan ju såklart variera beroende på individ och utrustning, men jag har uppfattat i princip alla fullblod jag mött som lite känsliga fysiskt (dock har inte alla haft dåliga hovar :P).
Jag tycker det är riktigt trevliga, intelligenta och lättlärda djur! Föredrar man, som jag, lite livligare hästar tycker jag att fullblod är en bra typ av häst. Det brukar hända mycket runt dom ;)

Jag är nog en typiskt hbl människa men köpte trots det ett fbl sto i våras. Känslig i psyket, nervig och taskig inställning till livet i största allmänhet:-) Kopplade inte det direkt till rasen från början utan sålde henne för att vi inte gick ihop, tog hem en fblvalack lite senare på prov och likadant där. Nervig, känslig och dessutom katastrofhovar.

För båda gällde att varje dag så var det nya småsår, tappskor flera gånger under en 6-8 veckors period etc etc.

För min del blir det aldrig mer att fbl men det är som någon annan sa att vissa fullkomligt ÄLSKAR fbl.

Jag tror trådskaparen redan hittat vad hon söker eftersom tråden nästan är 2 år gammal ;)

Dom är trevliga hästar, men det krävs lite med dom oxå.
vissa är väldigt svåra att få upp i hull och man får sko dom oftare än med ett vanligt halvblod oftast.
Sen är dom väldigt känsliga villket jag tycker är väldigt synd.
Har själv ett fullblod.
Och tar man den från ett löp så ska man nog vara väldigt nogrann ,med besiktning

Dom flesta har inget som heter vinterpäls heller.

Stämmer bara halvt... dom har svårare att sätta vinterpäls men om de måste så kan de också få riktiga björnpälsar, som min herre fått iår när han inte ska göra så mkt under vinterhalvåret :D

Har själv en fd galoppör, så detta är mina erfarenheter... skulle säga att de är känsliga och har ofta svårt att "tagga ned" mentalt, även om det är något de kan lära sig med tiden och åldern... fd galoppörer kan vara jobbiga att hantera, dom är lite överallt och på tävling jagar de gärna upp sig och hoppar runt...
För allroundridning räcker de till i alla dicipliner men ska du ha en för något högre klasser så är fullblod inga rena hopp eller dressyrhästar!!! De har (oftast, men det finns undantag, som min till exempel) ganska dålig hoppteknik och generellt inte tillräckligt bra gångarter för dressyr på högre nivå...
Själv rider jag fälttävlan och det är klart att det är skönt att ha en häst som oftast är frächare och mer genomriden och avslappnad den 3dje dagen på en lång ft än dag nr 1 :D

Och det är klart att man gärna faller för att ett fullblod som just kommit av banan för att det kostar ungefär hälften av vad ett halvblod gör, men de är inga nybörjarhästar!!!!!

Det enda problemet jag har haft med henne var väl att få henne och äta, hon åt inget när vi köpte henne och var jättestressig. Hon var för smal, rent ut sagt gräsligt mager och tränaren som sålde henne ville inte sälja henne till vem som helst just pga det. Vi fick köpa henne för att vi har en gemensam vän som garanterade att vi skulle mata henne ordentligt. men vad hjälper det när hästen inte äter? men det släppte i takt med att hon varvade ner, dock äter hon inte upp all kraften fortfarande, men hon är fin i hullet :)

Mitt fullblod är likadan, va riktigt mager när hon kom (stod på lösdrift 1 mån pga. platsbrist innan hon kom till mig). Hon är ca 151 - 155 i mkh och står på dubbelt så mkt hösilage som de största halvblodet i stallet på 178 ^^ Hösilaget går oftast ner de mesta men kraften kan va svårare vissa dagar, beror lite på hur hon är. Mornarna är de svårt att hinna äta upp maten då har hon så bråttom ut även om detta blivit betydligt bättre nu efter 2 mån hos mig. Måste också varva med att blöta fodret och ha de torrt i vissa perioder, de blöta går bra ett tag sen får man gå över till tort osv. osv. haha ^^
Sen har jag aldrig sett så mkt småsår på ngn av mina tidigare hästar som på damen jag har nu, är väl inte alltför kul men hon läker väldigt fort så är inget större bekymmer :)
men jag tror vi alla som sysslar med fullblod kan va överrens om att minsta lilla sår s svullnar dom upp enda till öronen :P
Mkt bra hovar också vilket är skönt men måste iaf skos var 5 - 6e vecka.
Stressad har hon vart som sjutton men de blir bättre och bättre. Väver enhel del vilket också har minskat och så är hon krubbitare. Men båda dom olaterna är ju vanligt hos fullbloden, spec. om dom gått på banan.
Min tjej har gått löp men bara några st då hon nte har en chans då hon är så liten :/ Reds in som 1½ åring och började galopptränas lite lätt. från 2 års ålder har hon även ridtränats och utbildats ordentligt och idag är hon 5½ år och riktigt fin att rida :) men ingen dam man kan sitta upp på och bestämam sig för va man ska göra, man får vackert be henen och sne hoppas på de bästa haha, är hon på humör är hon världens mest underbara men är hon INTE på humör ja då får man i princip be för sitt liv haha ;D
Hoppar gör hon utan problem, rejäla språng dock med liiite för mkt kraft när de gäller lägre höjder men de kommer med mer träning :)
Måler är att tävla i hoppning och senare fälttävlan :D
Bockar och flyger i luften gör hon ofta också men jag gillar ju explosiva hästar så :D tycker fullbloden är heeelt underbara och den här är minst sagt spec. hon ägdes av en av mina bästa kompisar och i 2 år har jag väntat på henne, så vart jag hästlös nu och en vecka senare för 2 mån fick jag äntligen hem min lilla efterlängtade skatt :'D

*hehe* tråden är fortfarande 2 år gammal ;)

Mitt fullblod ser ut som en ruffsig new forest.
Päls som en isbjörn och mage som en ponny, hon äter i princip bara hö.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 554
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: Nevermind
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 236
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA