Erfarenhet av fullblod?

Sv: Erfarenhet av fullblod?

Masse skrev:
Fullblod är väldigt inteligenta djur! Som ibland kan vara något smartare än vissa människor. Så du kommer nog att kunna få typer av svar på dig fråga. Dels från de som älskar fullbloden och dels från de som anser att det är det västa som finns nästan. Den sista gruppen brukar bestå av personer som helt enkelt blir "lurade" av de kloka hästarna och därför anser att de är svårhanterliga.

För rätt person så kan mycket väl ett fullblod vara en bra första häst om den är rätt hanterad från början. Ofta är fullblod som varit i löåpträning enklare att hantera än de som bara gått som ridhästar. Sedan kan de löptränade vara svårare att rida för den som är ovan vid löphästar. Har inte riktigt samma signaler mellan häst och ryttare som vid vanlig ridning. Så om hästen inte är omskolad kan det bli lite problem ibland.

Så om du tycket att fullblodstoet verkar vara rätt häst för dig, titta på henne och känn efter om det känns bra. Man kan aldrig dömma en häst helt efter vilken ras den till hör.

Själv älskar jag fullblod och bland mina 12 hästar så är mitt fullblodssto den klart snällaste och mest lätthanterlliga utav dem. Skulle det komma en ren nybörjare hit som ville börja umgås med hästar hade jag börjat med henne. Litar till 110% på henne i alla lägen.

:bow: :bow: Kan bara fullkomligt hålla med. Känner flera som haft fullblod som första häst, det är ju helt beroende av individ, så det ska du titta på. Passar just du och just den hästen ihop?

Har också ett engelskt fullblod och tycker de är underbara. Har även tidigare haft hästar med mycket engelskt fullblod i (75%).

Upplever dem som mycket livliga och med stor hjärna, de tänker och tycker mycket. Är oerhört lojala och ambitiösa, ofta arbetsnarkomaner.

Min är cool, pigg, men inte het, bra gångarter, jag satsar på honom som dressyrhäst då han har super skritt och galopp framför allt. Är högställd och av ridhäst "modell". Går fram överallt i skog och mark, är varken tittig eller hoppig av sig.

Fråga NOGA som spekulant, ang hur hästen är att hantera, lasta,sko osv. De har ofta kassa hovar tyvärr och kräver mycket underhåll.

ang skador osv så var min fumlig som 4 åring och fick ständigt småblesyrer i hagarna samt trampade av sig skor, men han var heller inte van att gå i kuperade hagar, samt obalanserad. Har sen dess varken haft problem med tappskor eller sår, han är skadefriare än halvbloden i vårt stall, peppar peppar. Dock kan du inte räkna med som Jane Done redan påpekat, att ha ett fullblod som skos var 8:e vecka. ofta är intervallerna typ 6 veckor, ibland tätare om sommaren då kvaliteten på hoven oftast är sämre.

Han är heller inte svårfödd, står på mycket stråfoder, det är det enda som skiljer vad han äter mot övriga raser vi har i stallet. Går ute dygnet runt 3 månader under sommaren och föder sig väl på det, men vi har ett bra bete, det behövs i regel för att det ska funka.

Det finns en massa bra fullblod, men det finns också en hel del skit som säljs från banan och är sönder ridna eller sönder stressade. Välj noga. Lycka till!

Senast ändrad:

Antiqua skrev:
Jag har aldrig haft skav på min:p
Och hovarna har jag fått ordning på när jag hittade rätt hovslagare, hon har typiska fullblodshovar.

Sen är det väl kanske så att fullblod är lite dyrare i drift:smirk: .
Min tjej:
Måste skos var 6:e vecka.
Kräver mycket mat.
Måste stödfodras hela betessäsongen, en hel del på slutet.
Dyrare försäkring än andra raser
Får lätt hakar.
Jag står nog oftare och tvättar småsår än andra...

Men allt detta vägs självklart upp av hennes underbara personlighet och psyke:love:
Hon är världens snällaste att ha att göra med , lätt att hantera. Aldrig några problem för vem som helst.
Hon är väldigt nyfiken, och så "vaken"! Ser hon nåt nytt på stallplanen tex så ska hon nyfiket inspektera vad det är för något. Hon är hela tiden "med".
Hon är väldigt lättlärd, och rolig att rida! Pigg och framåt , vill självklart springa helst och mycket;) . Men hon har ALDRIG någonsin tex bockat med mig på, vilket jag upplever att andra raser gör när dom blir till sig.
Hon är varm och go, har ett stort hjärta. Är aldrig dum mot andra hästar, går bra ihop med vem som helst.
Och hon är smart och blixtsnabb i sitt tänk!
Hon visar väldigt tydligt jag vill/vill inte.

Älskar min flicka, kan inte tänka mig en annan häst!
Jag upplever fullbloden som mer nyfikna och vaknare än andra raser.

På din beskrivning liknar hon min dam väldigt mkt :)

Mitt fullblod är nog den absolut "konstigaste" häst jag nånsin träffat, hon har en del roliga läten för sig. Tycker hon inte om nånting piper hon, väldigt tyst, man knappt hör det. :p. Hon har en sån rolig personlighet att jag ibland apgarvar åt henne.

Jag har aldrig sett henne vara dum mot nån häst, hon går ihop med precis alla hästar, är väldigt ranglåg och busig, hon försöker alltid få gammel hästarna att springa, men det går inte :p.

Hon behöver inte nå stödfoder på sommrarna, men får lite fibergi och betfor så att mineralerna går ner. Hon går ut i sommarhagen i maj, börjar gå ute dygnet runt när det blir varmare på nätterna, ibland med täcke beroende på hur kallt det är, eftersom hon blir kall om ryggen lätt. Min tränare kan ibland inte fatta varför hon går ute på sommarbete övh. Men hon blir lugnare på bete, hatar att stå i box.

Jätte snäll att rida precis som din, har aldrig stuckit, har bockat några gånger när hon inte varit ute på länge och fått galoppera, så jag får nog hålla i mig nästa gång :p. Springer gärna och fort ska det gå :p. Hoppar jätte bra, har super bra gångarter, ja en kanonhäst.

En gång fullblod alltid fullblod :)

et_flikkan skrev:
På din beskrivning liknar hon min dam väldigt mkt :)

Mitt fullblod är nog den absolut "konstigaste" häst jag nånsin träffat, hon har en del roliga läten för sig. Tycker hon inte om nånting piper hon, väldigt tyst, man knappt hör det. :p. Hon har en sån rolig personlighet att jag ibland apgarvar åt henne.

Samma här! Ja, nog låter dom lika alltid:D

Jag har haft en mass fullbod och tre av dem kom direkt från banan.

Det man måste göra om de kommer direkt från banan är att låta dem varva ner, detta kan ta tid ett par månader.

Sedan så tycker jag att dessa är betydligt mer lätthanterliga och lättlärda än andra stora hästar.

De är oftast väldigt bra uppfostrade från marken och är mkt hanterade.

Jag har faktiskt aldrig märkt att de skulle vara pjoskigare eller mer skadebenägna än halvbloden. Jag har bara haft fullblod med mkt bra hovar så det tror jag beror på hur de är skötta mer än att de skulle ha sämre hovkvalitet. Har sett betydligt fler halvblod med sprickor och tunnasulor. Det enda är att fullblodshovar har förmåga att flyta ut och bli lite platta, men med en bra hovslagare (vilket ju är en självklarhet) så är det inga problem alls.

Sätter vinterpäls gör de när de får gå i hage och bli häst igen. Det senaste fullblodet som varit hos mig lite mer än en månad har börjat att sätta päls nu. Han hade ren sommarpäls när han kom.

De fullblod jag haft har jag tävlat fälttävlan på och även en hel del hoppning och ren dressyr. Det finns faktiskt en hel del rena fullblodshästar så tävlar dressyr med höga placeringar. Min har dessutom av någon konstig anledning inga ** på sin licens så folk ser ju inte på startlistorna att han skulle vara fulllbod :D Så vet jag många som också har det, dvs med flit inte skrivit in det för att slippa ha det i startlistan.

Jag kan absolut rek fullblod, men självklart skall man ju ha lite hästvana men det skall man ju ha oavsett vilken häst man köper.

Jane_Done skrev:
Fast vad jag menade att det kanske inte var bra förstahästar menade jag mer all övrig hantering och omvårdnad, inte ridning.

Min erfarenhet är att det varit ett sjå med att hitta rätt foderstat och få en bra tarmbalans. Jag har haft ett elände med mugg och regnskållor pga det. Min häst tål inte gräs speciellt bra utan det ger också mugg och skållor. Rätt mängd protein har också tagit ett tag att hitta.

Jag köpte min från Täby, helt fräsch vid besiktning, även röntgad. Sen släpptes han i hage och började skada sig. Minsta sak blir ofta stor med ett fullblod, slog på sig på benen, skaffade lymfangit. Huggen för att han inte var van att gå med andra hästar. Har fått åka till tandläkare för att fixa till hakar och foderinpackningar. Har haft lite pyssel med hans hovar också, att hitta rätt hovis, att att hitta rätt broddar så han inte slår sönder kronranden. Osv, osv, osv.

Sen har det ju varit övrig träning också, tex. att åka vanlig transport istället för lastbil, att sitta upp i stiglädret. Men jag tycker det är underbart ändå. Fast jag hade garanterat inte rett ut det om det varit första hästen.

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för de problem du har haft med ditt fullblod. :crazy: Jag har köpt 4st direkt från banan och ingen av dessa har uppvisat dessa problem du beskriver.

et_flikkan skrev:
Är det bara jag som aldrig har haft skav på min häst? :p

Nä jag har inga skav på något av de tre fullblod jag har hemma nu :D

Däremot har jag skav på det ena halvblodet :crazy: Han kan inte ha något som inte sitter perfekt.

mackan skrev:
Har också ett engelskt fullblod och tycker de är underbara. Har även tidigare haft hästar med mycket engelskt fullblod i (75%).

Upplever dem som mycket livliga och med stor hjärna, de tänker och tycker mycket. Är oerhört lojala och ambitiösa, ofta arbetsnarkomaner.

Min är cool, pigg, men inte het, bra gångarter, jag satsar på honom som dressyrhäst då han har super skritt och galopp framför allt. Är högställd och av ridhäst "modell". Går fram överallt i skog och mark, är varken tittig eller hoppig av sig.

Fråga NOGA som spekulant, ang hur hästen är att hantera, lasta,sko osv. De har ofta kassa hovar tyvärr och kräver mycket underhåll.

ang skador osv så var min fumlig som 4 åring och fick ständigt småblesyrer i hagarna samt trampade av sig skor, men han var heller inte van att gå i kuperade hagar, samt obalanserad. Har sen dess varken haft problem med tappskor eller sår, han är skadefriare än halvbloden i vårt stall, peppar peppar. Dock kan du inte räkna med som Jane Done redan påpekat, att ha ett fullblod som skos var 8:e vecka. ofta är intervallerna typ 6 veckor, ibland tätare om sommaren då kvaliteten på hoven oftast är sämre.

Han är heller inte svårfödd, står på mycket stråfoder, det är det enda som skiljer vad han äter mot övriga raser vi har i stallet. Går ute dygnet runt 3 månader under sommaren och föder sig väl på det, men vi har ett bra bete, det behövs i regel för att det ska funka.

Det finns en massa bra fullblod, men det finns också en hel del skit som säljs från banan och är sönder ridna eller sönder stressade. Välj noga. Lycka till!

Ja detta låter mer som mina. Jag har dock det ena fullblodet oskodd bak och det fungerar utmärkt nu under vintern. Jag skor inte tätare än var 8e vecka men däremot fick jag sko irländaren (halvblod) var 4e vecka fram :crazy:

Har inte haft några problem med tappskor eller liknande heller och inga flikande eller sulömmande hovar vilket jag betydligt oftare mött på halvbloden

Sedan så gäller det ju att välja rätt häst från banan och inte kanske köpa första bästa.

olgaklara skrev:
Jag har faktiskt aldrig råkat ut för de problem du har haft med ditt fullblod. :crazy: Jag har köpt 4st direkt från banan och ingen av dessa har uppvisat dessa problem du beskriver.

Problem och problem... Låt oss säga att det utvecklat mitt hästkompetens :smirk:

Eller hur?! Och det har också fått mig att bli en udda fågel i hästsammanhang. Om något presenteras som självklart så kan man ge sig på att min häst ska ha det precis tvärt om...

Jamen du ser, det är ju inte bara fullbloden som är överkänsliga :p

till och med min ponny fick mera skav är fullblodet.

Antiqua skrev:
J Men hon har ALDRIG någonsin tex bockat med mig på, vilket jag upplever att andra raser gör när dom blir till sig.

Och jag som börjat tro att det var typiskt för just fullblod att bocka som små dårar...De två jag träffat har båda den egenskapen - får de inte som de vill/blir uppspelta så bockar de....riktigt smidigt med stor risk att flyga av...
Kul att höra att inte alla är sådana.

Det ena av dessa fullblod skadar sig fortfarande jämt och ständigt i hagen trots att han är tio och alltid fått gå ute i kuperad terräng (ej löptränad), den andra har dragit på sig flera skador av samma anledning under den korta period ägaren har haft henne.

Hovkvaliten är väl inte heller något att skryta med...och nuförtiden håller valacken hull, även om det tagit några år.

Fast jag skulle mycket hellre köpa ett fullblod än tex ett halvblod (generellt, alla är ju individer) då jag tycker om deras reaktionssnabbhet och lätthet, även om jag kanske låter lite negativ i inlägget. Det är nog bara att jag tycker det är halvkul att veta att hästen kan explodera när som för och då blir det problem att sitta kvar...men det är en häst som jag ridit lite då och då genom åren och för övrigt är han en mycket trevlig herre, men bockningarna och hans förmåga att skada sig gillar jag inte helt.;) samt folks oförmåga att inte trava upp i rumpan på hästen /risken att jag blir träffad när jag sitter bakom fast jag försöker sköta mig (ryttaren på ca 155 höga hästen såg hovarna i ögonhöjd och då tyckte inte jag, som satt på, att hästen bockade så farligt...)

et_flikkan skrev:
Är det bara jag som aldrig har haft skav på min häst? :p

Jag tror inte alla har skav på sina hästar, men alla fullblod jag har träffat har haft väldigt lätt för att få skav.
Min tjej klarar sig bra, ett välsittande täcke, ludd på grimman o tränset och alltid se till att allt är rent och mjukt bara ;) Men sätter jag på två täcken, ett illasittande täcke, eller en grimma utan ludd, eller skydd som är skitiga...

olgaklara skrev:
Sätter vinterpäls gör de när de får gå i hage och bli häst igen. Det senaste fullblodet som varit hos mig lite mer än en månad har börjat att sätta päls nu. Han hade ren sommarpäls när han kom.

Inte min, jag verkligen försökte. Men när hästen springer som en tok klockan 4-5 på eftermiddagen o fryser o vill in, då började jag täcka henne så hon slapp bli helt sjövild på em.
(fryser= när hästen står o skakar utan att det är av nervositet/upphetsning, och slutar skaka när man slänger på ett täcke)

___

Min har inte slått sig speciellt i hagen när hon kom, fast hon fick ha skydd på sig för jag blev lite orolig när hon drog sina repor i 180 knyck och sen tvärnitade inpå staketet, varför hon nödvändigtvis skulle nästan in i staketet varje gång har jag ingen aning om för hagen är för sjutton 4 ha :smirk:
Hon är smart, lättlärd, väldigt känslig, bra gångarter, snygg och vacker (det säger faktiskt alla som har sett henne). Hovkvaliten är jättebra enligt hovslagaren, även veterinären har påpekat det.

Det enda problemet jag har haft med henne var väl att få henne och äta, hon åt inget när vi köpte henne och var jättestressig. Hon var för smal, rent ut sagt gräsligt mager och tränaren som sålde henne ville inte sälja henne till vem som helst just pga det. Vi fick köpa henne för att vi har en gemensam vän som garanterade att vi skulle mata henne ordentligt. men vad hjälper det när hästen inte äter? men det släppte i takt med att hon varvade ner, dock äter hon inte upp all kraften fortfarande, men hon är fin i hullet :)

olgaklara skrev:
Ja detta låter mer som mina. Jag har dock det ena fullblodet oskodd bak och det fungerar utmärkt nu under vintern. Jag skor inte tätare än var 8e vecka men däremot fick jag sko irländaren (halvblod) var 4e vecka fram :crazy:

Har inte haft några problem med tappskor eller liknande heller och inga flikande eller sulömmande hovar vilket jag betydligt oftare mött på halvbloden

Sedan så gäller det ju att välja rätt häst från banan och inte kanske köpa första bästa.

Kul med ngn mer som "stärker för-erfarenheterna" av fullblod gällande hovar och foder osv....

avis ang att du kan ha din oskodd bak - det är nog mer undantag än regel dock att det funkar? :confused: Fast å andra sidan skulle det nog funka även för mig vintertid, han har bra, fina hovar - dock skulle han aldrig överleva sommartid, är för ömfotad av att ha gått skodd sen 1 åring typ....
men jag håller med om att jag sett betydligt fler halvblods hovar som ser ut som :eek: :eek: och värre! :eek:

Klister skrev:
Håller med till fullo.

annis_e:
Dom flesta har inget som heter vinterpäls heller, och skav.. ja lindar man in dem i bommull och fårskinn så slipper man det förhoppningsvis.

Mitt fullblodssto har aldrig haft skav...

Klister skrev:
Inte min, jag verkligen försökte. Men när hästen springer som en tok klockan 4-5 på eftermiddagen o fryser o vill in, då började jag täcka henne så hon slapp bli helt sjövild på em.
(fryser= när hästen står o skakar utan att det är av nervositet/upphetsning, och slutar skaka när man slänger på ett täcke)

Min har inte slått sig speciellt i hagen när hon kom, fast hon fick ha skydd på sig för jag blev lite orolig när hon drog sina repor i 180 knyck och sen tvärnitade inpå staketet, varför hon nödvändigtvis skulle nästan in i staketet varje gång har jag ingen aning om för hagen är för sjutton 4 ha :smirk:

Det gäller att känna igen en häst som fryser:smirk: Det har mina också gjort. Täcke är en självklarhet. Även om de sätter vinterpäls.
Sen får även fullblod olika mycket päls, som andra hästar.

Ang det här med 180 mot staketet: Ja, det är typiskt fullblod! Inga hästar kan göra såna totalt välbalanserade tvärnitar :angel:
Och alltid får de stopp på sig exakt på rätt punkt!
Har stått många gånge rrakt frmaför och hästarna har rusat emot mej och jag står lugnt kvar fast det går undan även bara några meter ifrån mej. Sen tvärstopp. Från 180-0 på 1/10 sekund. Det är fullblod.

Och för mig är det tvärtom, inga problem med oskott fullblod när det inte är knöggelis, då blev det för mycket.

Men det är ju också en tidsfråga, att ha tålamod att låta sulan bli så belastad att den blir tjockare och hästen oöm, vid alla underlag.

Det beror på vad du ska ha hästen till. Jag tycker att fullblod är hästen för mig. Men det är ju olika. Själv har jag utbildat ett fullblodssto som kom från galoppbanan. Det är nog inte bästa första hästen, men jag vill nog hellre ha ett fullblod än ett halvblod isåfall. Fullblods hästarna behöver ju inte alls va så stirriga som vissa tycker alla är. Fullblodstoet jag utbildade var mer som ett halvblod till sättet. Lugnt osv. Men hon kunde bli väääldigt pigg ibland. Om du trivs med fullblodet tycker jag att du ska köpa hästen. Fullblodshästar brukar vara ganska svåra att hålla hull på under vintern och de får ju inte så tjock vinterpäls så de brukar få gå med täcke.

Senast ändrad av en moderator:

Klister skrev:

Mina går inte ute så speciellt länge och inte i dåligt väder. De kommer ut vid 8 och in vid 14 :D

Den nya som inte har päls går ut vid 9 och in vid 12 då har han fått nog och han fryser också så han skakar så jag utsätter honom inte för det.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 554
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: Nevermind
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 240
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.