M
minimi
Sv: Erfarenhet av fullblod?
Kan bara fullkomligt hålla med. Känner flera som haft fullblod som första häst, det är ju helt beroende av individ, så det ska du titta på. Passar just du och just den hästen ihop?
Masse skrev:Fullblod är väldigt inteligenta djur! Som ibland kan vara något smartare än vissa människor. Så du kommer nog att kunna få typer av svar på dig fråga. Dels från de som älskar fullbloden och dels från de som anser att det är det västa som finns nästan. Den sista gruppen brukar bestå av personer som helt enkelt blir "lurade" av de kloka hästarna och därför anser att de är svårhanterliga.
För rätt person så kan mycket väl ett fullblod vara en bra första häst om den är rätt hanterad från början. Ofta är fullblod som varit i löåpträning enklare att hantera än de som bara gått som ridhästar. Sedan kan de löptränade vara svårare att rida för den som är ovan vid löphästar. Har inte riktigt samma signaler mellan häst och ryttare som vid vanlig ridning. Så om hästen inte är omskolad kan det bli lite problem ibland.
Så om du tycket att fullblodstoet verkar vara rätt häst för dig, titta på henne och känn efter om det känns bra. Man kan aldrig dömma en häst helt efter vilken ras den till hör.
Själv älskar jag fullblod och bland mina 12 hästar så är mitt fullblodssto den klart snällaste och mest lätthanterlliga utav dem. Skulle det komma en ren nybörjare hit som ville börja umgås med hästar hade jag börjat med henne. Litar till 110% på henne i alla lägen.
Kan bara fullkomligt hålla med. Känner flera som haft fullblod som första häst, det är ju helt beroende av individ, så det ska du titta på. Passar just du och just den hästen ihop?