Erfarenhet av fullblod?

Sv: Erfarenhet av fullblod?

Jag upplever faktiskt att det är skillnad på fullblod och halvblod. Även om jag för några år sen inte tyckt att det funnits någon betydelsefull skillnad.

De är oftast känsligare. De är också ofta mer svårfödda. Dyrare försäkring har jag förstått om man nu tycker att det spelar roll. Sen är de oftare skadade av någon anledning. Om det har med användningområdet eller rasen att göra kan jag inte avgöra. Sen är jag en sån person som tar hästen som den är och tar fram det som är bra hos den oavsätt egenskaper, ras och personlighet. Det finns ingen mer eller mindre bra häst, det handlar bara om att kunna hantera och förstå just den hästen man har hos sig.

Man kanske kan säga att det är en större % av fullbloden som kräver sin människa, än vad det är av ex. vis halvblod. Men sen får man inte glömma att hästar är individer med olika erfarenheter och syn på världen precis som vi. Och alla hästar är bra hästar med rätt människa.

tintilar skrev:
Jag upplever faktiskt att det är skillnad på fullblod och halvblod. Även om jag för några år sen inte tyckt att det funnits någon betydelsefull skillnad.

Sen är de oftare skadade av någon anledning. Om det har med användningområdet eller rasen att göra kan jag inte avgöra.

Och ändå skrattar min veterinär när detta kommer på tal, och säger att fullbloden som inte är skadade från banan, dvs inte har någon skade bakgrund av signifik kaliber, är oerhört mycket hållbarare än halvbloden, som har skador % mässigt så det inte är sant. :D

bra svar för övrigt, du är objektiv i din bedömning och jag håller med.

Jane_Done skrev:
Och för mig är det tvärtom, inga problem med oskott fullblod när det inte är knöggelis, då blev det för mycket.

Men det är ju också en tidsfråga, att ha tålamod att låta sulan bli så belastad att den blir tjockare och hästen oöm, vid alla underlag.

Intressant!
tyvärr lär det aldrig vara aktuellt för min del att "härda" honom till att kunna gå utan skor.... han är otroligt ömfotad, kan inte gå ett steg utan sko i princip....Frågade hovslagaren som känner honom väl, av intresse, vad som skulle hända om man tog av honom skorna för att långsiktigt stärka upp honom. Hon sa att det skulle ta ett år innan han kunde gå ordentligt troligtvis, och att han skulle stå still i hagen och inte vilja röra länge länge pga smärtan. Det är det inte värt det för mig, dessutom vill jag rida och träna och tävla. så han får behålla sina skor- han har fina fötter annars......

mackan skrev:
Och ändå skrattar min veterinär när detta kommer på tal, och säger att fullbloden som inte är skadade från banan, dvs inte har någon skade bakgrund av signifik kaliber, är oerhört mycket hållbarare än halvbloden, som har skador % mässigt så det inte är sant. :D

Ja, det är egentligen ganska självklart eftersom de är avlade för otroliga påfrestningar, vilket ett löp innebär har jag förstått. Inte många halvblod avlas för att hålla för den typen av påfrestningar.
Som min häst som gått derby och placerat sig dessutom, 2400 meter i ett obeskrivligt högt tempo, med enorma påfrestningar i varje steg. Eftersom benen var felfria när han kom av banan efter en olycka som inte påverkade hållbarheten, så had ehan ben av stål.
Aldrig tillstymmelse till problem med benen.

Håller med om det sista, alla är individer.
Visst blir det smålymfangiter för minst sår på vissa fulllblod, men det är småsaker.
I det stora hela är de fantastiskt hållbara.

Ang hovarna har jag haft och träffat fullblod med både bra och dåliga hovar. Den som verkligen hade "fullblodshovar" ställde jag av när de var som sämst (gick inte att spika i längre pga många tappskor och dålig hovkvalité) och lät honom gå barfota 1 1/2 månad på vinten december -februari, vid några tillfällen.
Han var ömfotad ett par dagar. Sen blev det bättre och bättre. Hovarna växte ut fint och blev mycket bättre. Rida utan skor hade aldrig gått men han sprang och busade i hagen och hovslagaren höll med om att de blev mycekt bättre. Efter några såna "behandlignar" blev hans hovar helt ok, även om man alltid måste vara noga med underlaget. Tappskorna var historia.
Men det här gällde just den hästen. Andra skulle det kanske göra mycket värre att gå barfota. Även här, alla är individer.

Och kom ihåg när fullblod rids barfota att de lätt kan få hovbensinflammationer och urkalkning av hovbenet av hårt dåligt underlag, pga ofta medfött tunnare sulor. Tar det alltså lång tid att "härda" kan hästen under tiden få allvarliga urkalkningar av hovbenet.
Enligt veterinär jag pratat med.

Engelskfullblods ägare marika säger : väldigt trevligt häst ras, underbar galopp, säker på foten vackna och nyfika, samt ett bra temprament. :D

minimi skrev:
Och kom ihåg när fullblod rids barfota att de lätt kan få hovbensinflammationer och urkalkning av hovbenet av hårt dåligt underlag, pga ofta medfött tunnare sulor. Tar det alltså lång tid att "härda" kan hästen under tiden få allvarliga urkalkningar av hovbenet.
Enligt veterinär jag pratat med.

Detta ställer jag mig faktisk väldigt frågande till om det stämmer :confused:

Har jag aldrig någonsin hört talas om faktiskt :crazy: Däremot vet jag att hovbroskförbeningar inte förekommer på fullblod.

olgaklara skrev:
Detta ställer jag mig faktisk väldigt frågande till om det stämmer :confused:

Har jag aldrig någonsin hört talas om faktiskt :crazy: Däremot vet jag att hovbroskförbeningar inte förekommer på fullblod.

Har inte kollat det, men det var på ATG-klinik så du kan ju kolla själv med deras veterinäter.

Ja det skall jag faktiskt fråga. Det enda jag har märkt med fullblodshovar är att de har förmåga att flyta ut och att de kan bli lite plattfotade.

Tunna sulor vet jag inte om jag tycker att de har speciellt mer än andra hästar faktiskt. Ingen av dem jag har haft har haft tunna sulor.

till alla som säger att fullblod är nerviga, heta och rädda: det beror väl på vem dom har som ryttare:rofl: :banana:hahahahhahaha där fick ni:D

olgaklara skrev:
Ja det skall jag faktiskt fråga. Det enda jag har märkt med fullblodshovar är att de har förmåga att flyta ut och att de kan bli lite plattfotade.
Jag kan enbart tala av erfarenhet från fullblod som har gått på banan.

Merparten av fullbloden som står p banan och är i löpkondition, är skodda med aluminium skor. Skor som är dåliga för hovarna, men lätta och försedda med speciella grepp. Dessa skor är bland annat som sandpapper, och sliter på ett ohälsosamt sätt. Bland annat så kan dessa medför att hovarna ”flyter ut” och så att hovarna inte arbetar på samma sätt som med järnskor.

Jag har fått hem massor med fullblod från både Täby Galopp och Jägersro, i avsikt att fortsätta löpa dessa, men träna dem från landet.

Tyvärr så har jag hört om många olika sätt att vänja/förbereda galopphästar för att bli ridhästar. Mycket av detta går ut på att släppa sin nyköpta häst i en hage och låta den vara (inte ridas) under ett par månader. Oftast resulterar detta i
1. Hästen drar en (en massa) repa i hagen (eftersom den inte har varit i en hage sedan den var 1½år, än mindre tillsammans med andra hästar) och skadar sig.
2. Hästen som kommer från elitträning med massa mat, får inte utlopp för sin energi och då den uppfattas som för pigg dras kraftfodret in och hästen faller ur. Få kan föreställa sig de mängder mat fullbloden föds upp på!
3. När det väl blir till att rida kastar ryttare på en sadel som sitter på ett helt annat sätt än de sadlar som har använts tidigare, klättrar upp i sadeln (på banan blir man uppkastad), vilken sitter fast med oelastisk jord. Bara utrustningen kan för hästen uppfattas konstig så att den går och spänner sig, inte minst jorden.
4. Naturligt när man sätter igång en häst så är den stallmodig och tittar på precis allt i sin omgivning och lotsas vara rädd. Under fortsatta träning kommer detta sitta i ryttarens huvud, tex soptunnor är farliga, och hästen lär sig detta…

Detta är några punkter som jag själv har sätt och hört om. Mitt förslag är att istället för att försöka nollställa hästen, börja med att rida den, om än lättare pass, i skog och mark. Lär hästen att lyfta på fötterna. Hästar är flockdjur, om du tar dem till en plats där de inte känner sig riktigt säkra kommer det att lystna på dig, flockledaren, vilken då kan utnyttja situationen och lära känna häst. Väntar du i stället ett par månader så kommer hästen att både vara stallmodig och anse sig känna till stället för att våga sig på att vara fräck.

Jag är liten men har sedan jag var en tvärhand hög fåt drass med problemhästar som min far har släpat hem till gården, så att rå på dem med råstyrka går inte. Du måste var smart, eller pedagogisk. Alla hästar vi har fått hem har blivit så himla fina!

Den absoluta majoriteten av fullbloden är verkligen kanon trevliga smarta och arbetsvilliga hästar *host* Har två hemma nu som brukar vilja stanna och äta gräs när det är markarbete… :o Tyvärr så har fullblodet dåligt rykte för att de hästar som man lägger på minnet är de som är dumma. När Fullbloden syns så är det oftast på väg ner till banan och de är jätte peppade, men så klart! De vet att det är tävling! Någon som har sätt en intervju med Carolina Klüff innan ett tävlings moment?

Jag har lärt barn att rida på löphästar och andra barn har valt att rida dem framför elaka ponnys. Kloka som sagt, de vet när och vad det är som gäller…

Ninniw skrev:
:o Oj vilket inlägg... *lite ångestfull* :crazy:

Men fantastiskt bra!! Tack, jag som ägt många fullblod instämmer i vartenda ord. Du utrtrycker det väldigt bra. Har sagt detta om att rida, inte ställa av, osv till så många som köper fullblod men jag tycker inte de lyssnar, (mitt fel:confused: ) Hoppas någon tar till sig det du srkiver för det är sannerligen det bästa hittills ang fullblod som ridhästar.

är för känsligahästar för mig.. ska ha allting 3 ggr mer än ett halvblod, och det blir ju ganska så dyrt i längden.. men förövrigt är de superfina hopphästar

oopsie skrev:
Men fantastiskt bra!! Tack, jag som ägt många fullblod instämmer i vartenda ord. Du utrtrycker det väldigt bra. Har sagt detta om att rida, inte ställa av, osv till så många som köper fullblod men jag tycker inte de lyssnar, (mitt fel:confused: ) Hoppas någon tar till sig det du srkiver för det är sannerligen det bästa hittills ang fullblod som ridhästar.

Hahah, samma här, absolut inte ditt fel! Många kommer till en för att få råd, sedan när de inte får höra det de vill, väljer de att inte lystna... De enda som jag har hört fått problem, har just gjort någon eller flera av dessa klassiska fel... Sorgligt... Såå fina hästar som det bara har blivit pankaka med...

Underbart inlägg som jag erkligen håller med om!

Måste tillägga en av mina erfarenheter. Att gå i skog var lite läskigt, och den täta sommargrönskande allén var fasansfull. Däremot var han otroligt cool och säker på foten i skogen, tom när vi kom vilse på ett kalhygge och det var torra kvistar som knäcktes överallt och jag på allvar trodde han skulle fastna eller skena därifrån.

Men stolt som en ballerina på tå trippade han ut, utan att en sekund förlora i värdighet :love:

olgaklara skrev:
Mina går inte ute så speciellt länge och inte i dåligt väder. De kommer ut vid 8 och in vid 14 :D

Den nya som inte har päls går ut vid 9 och in vid 12 då har han fått nog och han fryser också så han skakar så jag utsätter honom inte för det.

Mina går ute med ljuset typ, vilket inte blir så länge på vintern. Fast i höstas så jobbade jag heltid inne i stan och hade trekvart bilresa enkel väg, och då hinna ta in innan 5.. ja det gick inte.
Fast hon fryser inne med, jag har kallt i mitt stall är det minus ute är det minus inne (vattnet i hinkarna fryser). Även mitt ena halvblodssto fryser vid minusgrader, trots att hon klarat sig hela vägen ner till 0 utan täcke.
Vissa hästar sätter bara inte päls *suck*, när jag en gång vill det så blir det knappt något som kan kallas för sommarpäls :crazy:

Jag tycker det låter vettigt. Jag menar vart ska all energin ta vägen som en häst i toppkondis har?
Min var inte i toppkondis vilket jag tyckte var skönt :D
Och det är klart att en galoppsadel och en "vanlig" inte ligger likadant, men även de flesta vanliga sadelgjordar har resår i ändarna (är elastiska) så där är det nog inte så stor skillnad, dessutom har inte alla galoppsadlar elastiska sadelgjordar, jag har en utan.

Och jag kan tänka mig vilka mängder mat dom behöver, då min tjej som knappt gör något arbete alls (en fyraåring under omskolning) behöver 6 kg kraftfoder + fri tillgång på hö, för att vara lagom i hullet. Det är dessutom inte maten som gör hästarna pigga det är konditionen.

/ en till som rider "problem" hästar, dock oftast ponnyer.

Ninniw skrev:
Jag kan enbart tala av erfarenhet från fullblod som har gått på banan.

Merparten av fullbloden som står p banan och är i löpkondition, är skodda med aluminium skor. Skor som är dåliga för hovarna, men lätta och försedda med speciella grepp. Dessa skor är bland annat som sandpapper, och sliter på ett ohälsosamt sätt. Bland annat så kan dessa medför att hovarna ”flyter ut” och så att hovarna inte arbetar på samma sätt som med järnskor.

Jag har fått hem massor med fullblod från både Täby Galopp och Jägersro, i avsikt att fortsätta löpa dessa, men träna dem från landet.

Tyvärr så har jag hört om många olika sätt att vänja/förbereda galopphästar för att bli ridhästar. Mycket av detta går ut på att släppa sin nyköpta häst i en hage och låta den vara (inte ridas) under ett par månader. Oftast resulterar detta i
1. Hästen drar en (en massa) repa i hagen (eftersom den inte har varit i en hage sedan den var 1½år, än mindre tillsammans med andra hästar) och skadar sig.
2. Hästen som kommer från elitträning med massa mat, får inte utlopp för sin energi och då den uppfattas som för pigg dras kraftfodret in och hästen faller ur. Få kan föreställa sig de mängder mat fullbloden föds upp på!
3. När det väl blir till att rida kastar ryttare på en sadel som sitter på ett helt annat sätt än de sadlar som har använts tidigare, klättrar upp i sadeln (på banan blir man uppkastad), vilken sitter fast med oelastisk jord. Bara utrustningen kan för hästen uppfattas konstig så att den går och spänner sig, inte minst jorden.
4. Naturligt när man sätter igång en häst så är den stallmodig och tittar på precis allt i sin omgivning och lotsas vara rädd. Under fortsatta träning kommer detta sitta i ryttarens huvud, tex soptunnor är farliga, och hästen lär sig detta…

Detta är några punkter som jag själv har sätt och hört om. Mitt förslag är att istället för att försöka nollställa hästen, börja med att rida den, om än lättare pass, i skog och mark. Lär hästen att lyfta på fötterna. Hästar är flockdjur, om du tar dem till en plats där de inte känner sig riktigt säkra kommer det att lystna på dig, flockledaren, vilken då kan utnyttja situationen och lära känna häst. Väntar du i stället ett par månader så kommer hästen att både vara stallmodig och anse sig känna till stället för att våga sig på att vara fräck.

Jag är liten men har sedan jag var en tvärhand hög fåt drass med problemhästar som min far har släpat hem till gården, så att rå på dem med råstyrka går inte. Du måste var smart, eller pedagogisk. Alla hästar vi har fått hem har blivit så himla fina!

Den absoluta majoriteten av fullbloden är verkligen kanon trevliga smarta och arbetsvilliga hästar *host* Har två hemma nu som brukar vilja stanna och äta gräs när det är markarbete… :o Tyvärr så har fullblodet dåligt rykte för att de hästar som man lägger på minnet är de som är dumma. När Fullbloden syns så är det oftast på väg ner till banan och de är jätte peppade, men så klart! De vet att det är tävling! Någon som har sätt en intervju med Carolina Klüff innan ett tävlings moment?

Jag har lärt barn att rida på löphästar och andra barn har valt att rida dem framför elaka ponnys. Kloka som sagt, de vet när och vad det är som gäller…

Jättebra inlägg!!!!...:bow: :bow: :bow:

Det är väl ungefär som med travhästar som kom direkt från travbanan,då....Verkar som att båda fullblod o vbl-travare inte riktigt kan varva ner sig genom att bara låta dem "vila" en period....
Travhästarna direkt från travbanan behöver ridas på ungefär samma tempo som de travtränats o tävlats innan dom kan "sakta" av, det är väl ungefär så för fullbloden direkt från galoppbanan..
Har vart på jakt efter ett fullblod för ett par år sedan, men det kanske blir lite längre fram....vem vet?... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 554
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: Nevermind
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 240
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.