era tvååringar i dagsläget

Sv: era tvååringar i dagsläget

Kallblodet ser mkt mkt fin ut, antagligen en lika lovande sort som "resten" ur den stammen. Har gjort ett banjobb och skötte sig med den äran. Premieklar "sen länge" och kommer efter ett par banjobb till gå ut på premie. Gissningsvis springer den 1.55 på bana om man skulle få för sig att köra det, kan betydligt mer en kort bit om man skulle vilja köra fort. Ganska rejäl häst, kring 1.55 hög.

Gidde hästen bara växer och växer och växer, är nu inne i en riktig växtperiod där allt är seeeegt och han inte klarar mer än att jogga på ett vettigt sätt, blir för dagen frånsprungen av kallblodet både långsamtempo och snabba tempon, men då växer den ena, och inte den andra för tillfället, det kan ju snabbt ändra sig.

Vår hingst är typ 155 i manken, lika i korset. Jämnt byggd i hela kroppen, ser ut som en vuxen häst nästan! Gick provlopp för nån månad sen, skulle ha gått 1.35 men det blev 1.32 och han hängde med ändå!! Har inte haft några jätte-växt-perioder när jag tänker efter....

Nu ska vi börja jaga era tider! :idea: :D :p

Röntgenplåtarna var OK alltså! :)

I dagsläget har han inte gått en meter fort men nu när vi fick detta positiva resultat ska han få springa lite fortare på rakbanan!

*knappen*
Törs knappt vara med i denna tråden..
Men våran ena har varit på banan en gång å då gick hon 40 ensam på ett mkt bra sätt.
Sen har vi en som vi skulle sälja, men då man bara får skambud på den så får den vara kvar, den går 45-50
De andra två har inte varit på banan än.
Har inte mätt dem, men ska göra det.

Det tycker jag verkligen...:angel: Man får ju mindervärdeskomplex (eller hur det nu stavas..)
Men min är ack så söt!!

Humelibumlan skrev:
Jag ska vara tyst om att hon JOGGAR de farterna utan sällskap? :p

Tur att du har en bra tränare! :idea: En del jag vet hade inte nöjt sig med att jogga runt i de farterna... :crazy:

Min lilla sönderkörda treåring kvalade på 25 i maj i år, det dröjer innan han kommer ut på ovalen igen men han är absolut inget hopplöst fall! :idea:

Som uppmärksamma noterat, givetvis menar jag förra året med lilla racern. ;)

giffan skrev:
Det tycker jag verkligen...:angel: Man får ju mindervärdeskomplex (eller hur det nu stavas..)
Men min är ack så söt!!
Min är inte så pjåkig den heller :love:
myggan1.jpg

060505013_edited.jpg

Får väl lägga in min 2-åring så att ni andra kan känna er långt framme i träningen. Vår "olyckskorp" ligger 1 år efter pga skada, men nu är hon frisk igen och ska igång.....skam den som ger sig :D

IMG_0363.jpg

lsz skrev:
Får väl lägga in min 2-åring så att ni andra kan känna er långt framme i träningen. Vår "olyckskorp" ligger 1 år efter pga skada, men nu är hon frisk igen och ska igång.....skam den som ger sig :D

IMG_0363.jpg
Åh vad glad jag blir för er skull... tänkte faktiskt på er häromdagen och undrade hur det hade gått..
Fin häst!

*kl*

Uppdatering:

Tvååriga kallblodet har varit upp till banan för andra gången och verkar onekligen vara ett ämne till något stort. Joggade runt i 2 min tempo, med ungefär 10 sekunder sparat. Dansar fram.

Andra kallblodet ligger ungefär ett halvår efter, men det är en jättefin häst (fast med vissa exteriöra oönskade avvikelser) som med lite tur nog ändå har en chans att klara premien.

Varmblodet har gått från stor till ännu större, men börjar nu äntligen plana ut lite grann. Visar i sina ljusa stunder att han kan en del, men de riktigt höga farterna får vänta till han fungerar fullt ut (= har slutat växa). Kan väl gissningsvis 1.40 till 1.45 på bana. Hoppet är inte ute om premien.

Oj, vad era är långt komna! Jag har två ston, de har inte gått tempojobb alls ännu, men rör sig med fin spänst och bra steg. De kördes in i höstas och joggar ca 1 mil 3-4 gånger i veckan.
Den ena kom efter lite pga en olycklig fraktur i vintras och har dessutom varit besvärlig att köra in. Den andra har ett riktigt hårt humör så därför har vi inte begärt några tempon ännu. Är inte orolig för att de inte ska kunna prema iaf. De flesta unghästar har så mycket naturlig talang i sig så tempot är sällan något bekymmer. Jag tycker det är viktigare att de är fullt körbara först.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Elo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 542
Senast: Mineur
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 113
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar