era tvååringar i dagsläget

Nominous

Trådstartare
de e kul att jämföra dom små liven hur långt var och en har kommit än så länge :love:
hur långt har ni kommit än med era tvååringar??
hur ofta körs dom?
intervaller eller bana?
tider och distanser?

Sv: era tvååringar i dagsläget

Myggan körs varannan dag ungefär.
Både rundbana och intervaller.
Joggat 2140m efter 1.56 (ensam) ungefär och ser fin ut:love: .

Börjar nu komma in i en växtperiod och är lite stel och skalpar sig, så hon kommer få ta det lite lugnare ett tag.

Vår ligger lite senare då han växt mycket under 2005 och haft problem med framknäna.

Men han har gått varje helg nu sen det blev mörkt och elänfigt på kvällarna.

Han är dock mycket skrittad och har precis fått börja trava längre sträckor än 200 m nu när underlaget äntligen blivit ok här hemma.

Vi tänkte att han ska få börja åka till banan när snön försvinner. om han inte sätter igång att växa igen... :crazy:

Senast ändrad:

oj vad tråkigt!! är han bättre i knäna nu då?? hoppas han/hon repar sig!!

mitt sto körs 3-4 dar i veckan och körs då ganska snabb motion med fartlekar. kör ungefär en mil.. har inte gått fort än pga att vi inte vart på banan än. har vart konvalescent i 2 månader över nyår..

en tjej jag känner har en tvååring som går 1.35 1600m.. e inte de lite väl vid den här tiden???:crazy:

Hej! Min kille körs tre dagar i veckan, endast motion 6 -10 km. Ibland har han fattat det hela och springer riktigt bra medans nästa jomlar han mest med bettet och kör pass...

En annan fråga, hur stora är era? Min är 150 cm fram och 152 cm bak, väldigt liten eller?

gladajag skrev:
En annan fråga, hur stora är era? Min är 150 cm fram och 152 cm bak, väldigt liten eller?

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
jag är väääldigt avundsjuk på dig!!!! vet du vad min märr e?? heeee.... :crazy: 143...:o fast hon ser ut som en gamelhäst i kroppen - jättefin så det är inte att hon är outvecklad.. suck

Vår grabb är 154 cm, det är en stor del därför han haft problem med knäna, han har växt som en tok så jag hoppas att det lugnar ner sig snart... Men han är knappt överbyggd längre så jag hoppas han stillar sig snart.

Bara 3 cm mindre än mamman nu. Min mor har nääästan slutat att säga att han kommer att bli en liten häst. :D

våra tvååringar körs både i intervallerna o snbbjobb på rundbanan. den ena går i 1.38 tempo de sista 500 meterna :bump:
han e jättefin fast han har börjat växa väldigt mkt nu så han ska få en liten vila :smirk: han är lite vinglig att köra men det beror nog på att han växer nu. han vet inte riktigt vart han har sig själv nåntstans.

den nadre tvååringen går i 1:40 tempo de sista 500 meterna. sist jag körde honom så var han jättefin o sprang förbi en utav de äldre hästarna.. haha. jag kunde inte hålla honom :eek: men han e jättefin att köra o inte alls som den andre killen.

detta e på rundbanan, när de går intervallerna så ligger tempot runt 1:55...

:banana: :banana: :banana:

//carro

Motionskörning med fartlekar tre dagar i veckan. Gidde tvååringen är opererad för lösa benbitar och stor som ett hus, så han ligger lite efter (162 i mankhöjd och ännu större över rumpan). Går normal motionskörning, men banjobb kommer nog vänta några månader till, framåt maj gissar jag (iofs brukar våra tvååringar knappt visa sig på banan innan dom går neråt 1.40 full väg). Den andra är kanonfin (kallblod), rejält byggd, drygt 150 hög, går också normal motionskörning. Ban klar om en, en och halv månad ungfär och borde då kunna gå neråt 2.10 full väg normalt sett, möjligtvis med gott om fart sparat. Kallbloden brukar ligga inom premieintervallet direkt.

lucillehornline skrev:
en tjej jag känner har en tvååring som går 1.35 1600m.. e inte de lite väl vid den här tiden???:crazy:

har fått lite uppdaterade tider anngående tvååringarna i grannstallet - nu går dom 1.25 1600. skall prema den 2 mars... *suck* hahaha.. fast vi har allt det roliga sparat till senare å kommer nog få tävla längre (det säger jag till mig själv iafl så det skall kännas bättre!!haha)

Vad avis jag blir på er:crazy: Det dröjer ett år innan jag kan svara på det här inlägget och ha nåt att säga:angel:

ghost skrev:
Vår grabb är 154 cm, det är en stor del därför han haft problem med knäna, han har växt som en tok så jag hoppas att det lugnar ner sig snart... Men han är knappt överbyggd längre så jag hoppas han stillar sig snart.

Bara 3 cm mindre än mamman nu. Min mor har nääästan slutat att säga att han kommer att bli en liten häst. :D

Jag blir tokig på unghästar, för 4 dagar sen skrev jag att han knappt är överbyggd, nu skiljer det 4 cm. :crazy: 158 cm över rumpan. :idea:

ghost skrev:
Jag blir tokig på unghästar, för 4 dagar sen skrev jag att han knappt är överbyggd, nu skiljer det 4 cm. :crazy: 158 cm över rumpan. :idea:
jag vill åxå ha en stoooor häst :mad: haha

Vi har fyra tvååringar i dagsläget, två varma och två kalla. Den ena kalla har vi haft i knappt tre månader och om någon hade frågat bland de första gångerna vi körde honom hade man väl aldrig trott på den utvecklingen. han var så fruktansvärt båg, stod mest bara stilla eller om det passade honom så pep han i väg, och då gärna i galopp och bulade ner sig:devil: Nu sköter han sig exemplariskt och gick sitt första rundbanejobb igår och travade 2.10 på jättebra sätt:d Han är bara 136 cm men har en väldigt fin gång och en otroligt fin moderstam. han och kompisen körs tre dagar i veckan, mest i skogen och berget i rätt så hurtigt tempo.

De varma körs också tre dagar i veckan, också mest i skogen i hygglig fart. De har aldrig gått på rundbanan men några 300meters intervaller på rakbanan fast då utan klocka. Vi kör underkant två minuter skulle jag gissa. Det känns som att bägge två skulle kunna trava kring 40 en liten bit men inge fortare än så kan de i dagsläget. Hingsten gissar jag är kring knappa 150cm och märren är stor som ett hus så jag var tvungen mäta henne och hon visade 160cm!!! visserligen med skor och brodd då men iaf en riktig bumling! Det känns som en rätt så talangfull häst som har väldigt lätt för sig trots sin storlek. hon är efter abracadabrant, någon som har hört något om dennes avkommor??
mvh jesse

Är det fler än vi som har en tvååring som är inne i en "period" just nu? :crazy:

Vår är superbra att köra och snäll på alla sätt och vis, men just nu beter han sig som om det kryper under fötterna på honom. Typisk tonåring, hänger i kejdorna, steppar omkring och krafsar med fötterna *suck*.

Hoppas det hänger ihop med hans växtperiod och att det lugnar ner sig snart... :idea: :angel:

Uppdaterar, Gidde ungen är numera 164 över rumpan och 163 över manken. Vad månde bliva......

Uppdatering!

I helgen var det bandebut! :idea:

Han skötte sig helt exemplariskt och visade att han är mycket cool även i nya situationer utan moraliskt stöd och med ny kusk (min mors häst egentligen och hon sköter körningen hemma). Gick bra att köra åt båda hållen och betedde sig mycket sansat.

Nu blir det att lufsa runt och titta på allt som händer i ett par veckor och sen får han nog åka en sväng till kliniken och fotografera sina knän igen innan det blir några snabbare farter för honom. :smirk:

Hur går det med de andra???

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 656
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Elo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 542
Senast: Mineur
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 113
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar