Era rutiner när valpar skall säljas?

_bed_of_roses_

Trådstartare
Eftersom det finns såpass mycket folk här inne som säljer valpar, så blev jag lite nyfiken på vad ni har för rutiner när folk kommer och vill köpa en valp av just er.

Jag har set mycket och hört mycket om oseriösa människor som köper valp och efter nån månad eller två säljer den vidare eller lämnar tillbax den.

Skulle vara lite kul att se vad just nu kollar och bestämmer när spekulanter på valp kommer.

Min bästa väninna & hennes gubbe var och kollade på en hundvalp igår och fick tyvär inte köpa av uppfödaren och dom blev väldigt ledsna.

Sv: Era rutiner när valpar skall säljas?

Jag är inte uppfödare men känner ett gäng och min uppfattning är att de flesta försöker komma underfund med hur pass påläst spekulanten är på rasen, hur insatt den är i specifika egenskaper eller krav, om spekulanten troligt kommer kunna uppfylla hundens behov och så förmodligen en magkänsla kring om detta är en person att lita på och som kommer ta bra hand om hunden.
Sen finns det ju en del uppfödare som har speciella önskemål kring meritering osv och då kanske man pratar om vilket intresse som finns för de aktuella grenarna, eller kring tidigare erfarenheter.

Alla uppfödare jag har pratat med som spekulant har inte gjort något speciellt med mig utöver att prata och diskutera kring hund i allmänhet, mål, önskemål, rasen, den specifika kullen osv.
När jag köpte min omplacering av en uppfödare fick jag testa på att träna/promenera osv med hunden. Men vet inte om det var för att jag själv skulle känna efter eller om jag också blev granskad och bedömd. Minns iallafall att jag tänkte att jag aldrig skulle få köpa hunden eftersom att jag inte direkt lyckades visa upp några brillianta tränaregenskaper där och då :p
(Jag fick ock köpa hunden, så det kanske inte var så illa som jag själv kände ;))

Jag har hört om folk som vill ha referenser men det har jag aldrig stött på själv.

Senast ändrad:

Jag är inte heller uppfödare men "min" uppfödare är väldigt duktig på att läsa av människor så hon frågar inte ut så mkt, även om hon såklart ställer frågor och talar hund i allmänhet.
Min uppfödare är noga med att i den mån det går se till att rätt hund hamnar hos rätt människa.
Så hos henne är det hon och hunden som bestämmer om det blir någon affär eller ej.
Jag har också blivit kär i en del hundar men fått nej med motiveringen att ni kommer inte att passa ihop och sen tagit fram en bättre lämpad hund eller sagt att man får återkomma och se om det då finns någon som passar bättre senare.
Har ändå fått köpa 5 hundar av henne nu så det handlar ju inte om att jag är en dålig köpare/hundägare utan hon vill att det ska bli rätt för allas skull.
Hon har därmed haft väldigt få hundar som har kommit tillbaka eller sålts vidare.

Så jag skulle inte se det som att dina vänner är automatiskt dåliga hundköpare utan uppfödaren såg säkert att det kommer inte bli bra av någon anledning med just dennes hundar och då hellre väljer att säga nej.
Vilket jag personligen ser som något seriöst och positivt :)

Vår uppfödare var noggrann med att kolla så vi fattade vad vi gjorde när vi köpte inte en utan 2 valpar samtidigt. Vi fick vänta 2 dagar med att få svar på om dom gick med på det.
För övrigt blev vi "förhörda" innan vi åkte dit. Om vi hade koll på rasen, tidigare hunderfarenhet, vad vi ville ha hunden till osv. Sen fick vi börja med att hälsa på tiken vid gårdsgrinden. Då det är en vaktande gårdshundsras kan jag tänka mig att det sa uppfödaren en del om huruvida vi hade koll.

Jag säljer inte heller men har köpt valp två gånger.
Första gången gjorde vi allt fel men det blev rätt. ;) Men då var vi och tittade på två valpar som var födda, svägerskan med familj skulle egentligen ha men vi föll som en fura och det slutade med att vi köpte en och svägerskan en. ;) Men där kände vi uppfödaren redan innan och hon visste vilka vi var och vad vi hade för planer med hunden.

Andra gången gjorde vi mer rätt, köade för ett par kullar innan vi tillslut fick en valp. Där pratade uppfödaren med oss i telefon flera gånger, vi mejlade fram och tillbaka och tillslut åkte vi och hämtade vårat yrväder. Men vi har nu en ras där det är kö på bra kullar och det kräver att man verkligen vet vad man är ute efter.

Jag är också köpare och inte uppfödare. Någon kölista har jag aldrig varit med om utan uppfödarna har efter en första kontakt velat träffa mig för att stämma av om jag är en "lämplig" köpare. Om jag kan tillvarata valpens behov, ex en arbetande hund skall inte leva sitt i soffan med avbrott för korta promenader. Sedan har det inte varit självklart att få välja valp, utan uppfödarna har kommit med förslag på vilken valp de tror skall passa bäst. De har ju sett valpen i 8 veckor, jag 2-3 gånger, och det har slagit bra ut.

Ja det verkar vara bra koll på dom flesta uppfödare. Detta som just hände mina vänner var himla konstigt och fattar ärligt inte vad uppfödaren egentligen ville.

Kan förklara lite.
Jag var med min väninna och hennes sambo och kollade på en bc valp i går, dom har gård med djur och även än bc på gården som tyvärr har blivit för gammal för att arbeta så dom har kollat runt ett bra tag efter en ny valp och hittade då denna valp som bara fanns kvar i kullen, vi åkte 40 mil för att kolla på den och allt gick bra när dom träffades och allt. Och valpen kom fram och träffade paret och dom fick träffa en själv utan andra kullsyskon och den låg gärna i knät och hade det skönt, Ägaren frågade när dom skulle åka hem om dom ville ha den och min väninna ville verkligen ha henne och hennes sambo med. fast gubben ville gärna ha nån dag på sig att tänka på beslutet då han vet att man gärna bli "valpkär" när man ser dessa små och ville även vänta den dag och känna om det kändes lika rätt fast valpen inte var inärheten, så vi åkte hem och på kvällen sen fick dom ett sms från uppfödaren att dom inte fick valpen då dom inte fäste sig direkt hel och tingade henne på plats.
Och hon skickade tillbax att sambon e bara sån i alla saker han gör att man måste tänka till en extra gång då han aldrig vill göra något som bara känns bra för stunden men då fick dom aldrig svar.

Tycker det verkar lite lustigt bara, hade jag varit uppfödare så hade jag gladligen set fram imot att folk tänkte lite till då det finns såpass mycket folk som bara skaffar hund och sedan tyvärr inser att det inte går att ha kvar den eller det blev jobbigt.

Jag ser ju det som mest seriösaste personer som verkligen vill känna efter till 110%,

Eller är det så det funkar nu för tiden att man måste bestämma sig på plats och tinga direkt för att vara seriösast?

Låter som antingen en oseriös uppfödare eller som att vi inte har hela historien (dvs att uppfödaren kände sig tvungen att skylla på nått för nekat köp).

Ja alltså uppfödare har ju rätt att neka till köp om de vill. De behöver ju inte ha en vettig anledning utan kan neka om de inte tycker det känns rätt.
I din väninnas fall vet man ju inte varför uppfödaren resonerade som den gjorde, men jag skulle tänka att jag ändå inte ville köpa från en uppfödare som inte ville ha mig som köpare. Oavsett anledning.

Jag har själv varit med om att ha blivit halvt nekad. Det var när vi skulle köpa vår första ridgeback. Då blev vi först nekade av en uppfödare som i princip tyckte att vi var FÖR noga med vårt val. Uppfödaren ändrade sig sen men då hade vi redan fått dåliga vibbar och valde bort just den kullen. Jag vill inte köpa från folk som resonerar på det sättet.

När jag var ny i min ras nekades jag också köp av valp. Detta ser jag dock idag som ett tecken på seriositet och kan absolut tänka mig köp därifrån i framtiden.

Däremot de som sålde första valpen till mig, dem kommer jag inte vända mig till igen eller rekommendera. Deras uppfödningar verkar alls inte utvärderas på ett seriöst sätt.

Seriösa uppfödare är måna om vart deras valpar hamnar, för att kunna utvärdera aveln!!

Det kan ju också vara så att hon har dålig erfarenhet av människor som inte riktigt kan bestämma sig. Kanske någon valpförsäljning som uppfödaren djupt ångrar började precis precis på det sättet och "då ringer varningsklockorna" - hur irrationellt det än kan tyckas vara.

En fb-vän nekade nyligen en person att köpa valp av henne. Skälet var att köparen, som skulle haft en specifik hanvalp, kom på att hon nog ville ha en tik istället och frågade om det var möjligt att byta mot en tikvalp som blivit ledig. Uppfödaren hade redan hunnit veterinärbesiktiga hanvalpen och blev förstås rätt irriterad med resultatet att köparen inte fick köpa någon valp alls. Uppfödaren vågade helt enkelt inte sälja någon valp till en person som inte riktigt verkade veta vad hon ville ha för något.

Jag har själv varit med om att ha blivit halvt nekad. Det var när vi skulle köpa vår första ridgeback. Då blev vi först nekade av en uppfödare som i princip tyckte att vi var FÖR noga med vårt val.

Va? Det låter ju jättekonstigt? (I alla fall om man har bra hundar i sin avel..)

Ja man kan ju bli nekad av olika skäl. I mitt fall tyckte jag att uppfödaren förde ett resonemang som var väldigt konstigt och fick helt enkelt en dålig känsla i magen. Inget jag har ångrat i efterhand heller..

Va? Det låter ju jättekonstigt? (I alla fall om man har bra hundar i sin avel..)

Ja jag tyckte också att det var ett konstigt resonemang. De sa ju liksom inte rakt ut att vi var för noga men hela diskussionen blev liksom i mina ögon helt bisarr och då sa jag helt enkelt ifrån.

Fast jag kan förstå, det finns de i min bekantskapskrets som velat ha den "perfekta" hunden och bombarderat uppfödaren med så så mycket frågor och önskemål att denne känt att de aldrig kommer kunna leverera en hund som tillfredsställer alla krav.
Man blir lite för ivrig och på helt enkelt.

Jo sånt kan man ju förstå :)

I mitt fall var det dock mer i stil med att "vi som inte har haft hund innan vill gärna hitta en uppfödare som vi är trygga med och som kan hjälpa oss att välja den valp som kan tänkas passa bäst in i vår familj".

Jag har aldrig stött på bekymmer senare, och då har jag nog bara blivit mer "besvärlig" med åren ;)

Fast jag kan förstå, det finns de i min bekantskapskrets som velat ha den "perfekta" hunden och bombarderat uppfödaren med så så mycket frågor och önskemål att denne känt att de aldrig kommer kunna leverera en hund som tillfredsställer alla krav.
Man blir lite för ivrig och på helt enkelt.

Har även jag varit med om och vissa ger en helt enkelt vibben att om det inte blir en perfekt hund så kommer man få ett helsike efter. Har inte behövt ta beslutet ang en sådan köpare då jag alltid upplyser främst om nackdelarna varje hund har som jag kan se och då är de inte intresserade längre :meh:
Valde iofs bort potentiell köpare till min häst då de hade i mitt tycke orimliga förväntningar..

TS: Jag är precis likadan som mannen i familjen och har ALLTID flaggat för att jag vill ha betänketid nr jag ska köpa valp. Bara en uppfödare har tyckt det var konstigt och hon gav mig ändå chansen att köpa (och just henne valde jag att avstå köp ifrån). Jag har nu skaffat, inklusive foderhundarna, 11 hundar om jag räknar rätt. Så jag vågar påstå att många uppfödare snarare tycker det är BRA om man tänker sig före innan köp, själv poängterar jag detta mycket noga på min hemsida..

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 081
Senast: Gnist
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar