Era mest meningslösa barntillbehör?

Mabuse

Trådstartare
Vi ha ju en tråd om de bästa prylarna till barn som man har haft mest nytta av, och jag tänkte att det kunde vara intressant att höra motsatsen också: vilka saker hade man lika gärna kunnat klara sig utan/köpt billigare el enklare? Det finns ju mycket prylar för hur mycket pengar som helst att köpa om man vill, så andras erfarenheter kan ju vara en hjälp att sålla tänkte jag. :D

Sv: Era mest meningslösa barntillbehör?

Spjälsängen, i princip oanvänd. Barnvagn till första barnet, i princip oanvänd den med. Hade gått mycket bättre om jag inte ens försökt använda dom, som tur är lärde jag mig av mitt misstag. ;)

Babybjörn bärsele, tack och lov att jag fick den så känns de i alla fall lite bättre.
Små handdukar i form av kräklapp i stl minimal som man lägger på axeln när bebis ska rapa, de är på tok för små! Sen små badhanddukar. De är visseligen skitsöta med sina små luvor men mycket mysigare att använda en stooooor handduk gärna at den legat på elementet en stund innan oxå :)
Nagelsax, de är ju asläbbigt att klippa naglarna på dem när de är så små och kan rycka till hur som helst! Jag använde nagelfil tills Rasmus blev så pass stor att han förstod att han skulle sitta stilla och börja uppskatta roliga fingerramsor.

Babybjörn bärsele, tack och lov att jag fick den så känns de i alla fall lite bättre.
Små handdukar i form av kräklapp i stl minimal som man lägger på axeln när bebis ska rapa, de är på tok för små! Sen små badhanddukar. De är visseligen skitsöta med sina små luvor men mycket mysigare att använda en stooooor handduk gärna at den legat på elementet en stund innan oxå :)
Nagelsax, de är ju asläbbigt att klippa naglarna på dem när de är så små och kan rycka till hur som helst! Jag använde nagelfil tills Rasmus blev så pass stor att han förstod att han skulle sitta stilla och börja uppskatta roliga fingerramsor.

Håller med helt, om BabyBjörnen och små badhanddukar ;)
Men jag tycker de små kräklapparna var kanonbra där en period när Emil var som minst, och jag tycker nagelfilen var helt åt skogen och använde nagelsax istället :D

Kräklappar/ansiktstvättlappar har jag använt att tvätta honom i rumpan med, perfekt storlek och så kan man tvätta dem direkt.

Mest meningslösa var vaggan och spjälsängen, tur vi fick låna dem och inte spenderade pengar på dem! Spjälsängen har aldrig ens varit bäddad... :D

Sen är detta klart beroende på min konstiga smak, men jag fick två såna där silverramar där man ska sätta i barnens foto, i Nalle Puh stil. Jag kräks så fult!!!!

Vadderat underlägg som följde med skötväskan. Typ aldrig använt och tar bara plats.

Babysitter. Använd kanske 20 min.

Badbalja har jag aldrig haft, vi har duschat och badat med barnen ända sen de var små. Kan verkligen rekommendera detta då blir de vana vid vatten över huvudet. Barnen duschar själva nu för tiden (3,5 och 1,5 år).
Skötväska har jag inte använt många gånger även om jag köpte en superfin.
Mjuka haklappar är helt opraktiska när det finns de hårda med uppsamling
Cykelvagn och cykelsits har vi använt mycket mindre än vi trodde. Stora tjejen är måttligt förtjust i att åka cykel.
Ergoselen har använts rätt begränsat. Jag ville gärna bära men mina barn har väl varit okej med det men inte överförtjusta. De ville upp och ner för mycket.
Gosedjur och leksaker. Inget av barnen har varit intresserat av gosedjur och är ganska marginellt intresserade av leksaker, roligt för en liten stund men hittills ingen omistbar favorit.
Liggvagn använder man en så makalöst kort tid, inte ens ett halvår. Jag hade inte velat vara utan vagn helt men det är verkligen inte många gånger vi använt liggdelen. Efter den perioden har jag hellre velat ha en lite smidigare vagn typ MacLaren sulky och sen en stadig brio sitty. Mina barn har inte sovit så exceptionellt bra ute utan bäst inne så jag har inte haft jättebehov av en ligglägesvagn.
Sen begriper jag inte varför tripptrappstolen är så populär den är mest svår att hålla ren tycker jag.
Det finns säkert tusen andra saker man fått/köpt som använts nästan ingenting, detta är vad jag kommer på just nu i alla fall.

Åh jag hade massor :D Vissa har dock kommit till användning mycket senare.

Badhandukarna som nämndes här ovan, helt värdelösa men väldigt söta.

Babysittern, Elina gillade inte alls den. Hon låg hellre på golvet under babygymet, vet inte riktigt varför men jag försökte massor av gånger, men nix pix.

Alla salvorna man bara 'skulle ha'. Jag har bara använt Babypuder och någon zinksalva (typ 5-6 gånger under första året, max).

Amningskudden, vi kom aldrig överens :o

Babybjörnselen, Elina hatade den :crazy: Även sjalen gick dåligt. Manducaselen är det enda som funkat lite iallafall.

Ungefär 90% av alla babyleksaker, tuggringar, etc etc... det bästa var såna små plastbitringar från Esska, billiga och tråkiga för ögat men Elina tuggade frenetiskt på dem. Och dissade de fina dyra :)

Alla miljarders söta klänningar för bebisar som inte ens kan sitta, de bara knölade sig och det var inte så sött som jag tyckte att det borde vara ;)

Det bästa är att låna sjalar, selar, vagnar etc och testa vad ens egen bebis gillar, för det är inte självklart alls. När man hittat bärdonet t ex som funkar så köper man det då.

Men det skiljer ju mellan syskon också, dottern ville aldrig sitta i babysittern medans ena sonen nästan bodde i den i flera månader.
Hon skulle upp i sittande och blev vansinnig när hon låg bakåtlutad.
Han satt i sin babysitter på köksbordet och betraktade världen med stora ögon.
För min del var bärselen sämsta investeringen.

Här är en som går mot strömmen. Vi hade haft det mycket krångligare utan babybjörn selen.
Bärsjal var värdelöst.
Liggvagnen var inte omtyckt i början, men var bra att ha.
Spjälsäng + vagga= oanvända fortfarande
Nappflaskor och nappar, vilket skämt tyckte Alice

Det absolut sämsta jag har är badbaljan med inbyggd badhjälp.
Det är som en "knöl" som barnet ska sitta på, så barnet kommer knappt ner i vattnet vilket leder till att barnet fryser och tycker att det är obehagligt.
Sen måste man göra ren baljan och torka golvet efteråt = för jobbigt.
Min bäbis har badat 3 gånger i den, så den var väldigt onödig.
Nu duschar hon med mig istället och det älskar hon :laugh:.

Förövrigt håller jag med alla andra om att babybjörnen är värdelös, tur att den är ärvd så jag slapp betala för skiten.

Ståbrädan. Den har blivit använd max 3 gånger hittills.

Sådana här små dreggellappar man knyter runt halsen på bebisen. Jag har satt på det ett par gånger, men när man tar av den så orkar jag inte sätta på en ny.

För barn nummer två babygymmet. Han avskyr det. Han har viljat stå eller sitta sen han var två månader.

Alla leksaker som ligger och dräller överallt. Jag tycker jag städar undan en massa hela tiden, men det är ändå hur mycket som helst som dottern i princip aldrig leker med. Lådorna i hennes rum väller över och jag fattar inte var allt kommer ifrån. Så mycket saker får hon inte.

En flaskvärmare som också går att koppla in till bilen. Vi trodde i vår enfald att den kände av temperaturen på flaskan/burken, men inte... den värmde bara en viss tid vilket gjorde att temperaturen ändå kunde vara för kall eller varm. :grin:
Riktig skitgrej!

Helt klart spjälsängen. Eller, katterna gillade ju att sova i den. Och den var bra att hänga överkastet på. Men nån bebis låg där aldrig :D (tur vi hade fått den gratis).

Håller med, flaskvärmaren vi köpte = oanvänd

Spjälsängen var också onödig dom första 5-6 månaderna, jag ville ändå ha Ella nära nära..

En lös "spädbarnsbadhjälp" som bebisen skulle ligga i när bebisen badade = dålig konstruktion.

Oj vad många som ångrar att dom köpte spjälsäng :p Min tjej ligger jämt i sin spjälsäng nu och är 9v, i början låg hon i min säng men inte nu längre, så för min del var det är bra köp. Utan det jag ångrar att jag köte var skötbordet, för jag har nog bara använt det 3-4gånger för resten av tiden tycker jag det är mycket smidigare att lägga henne på en handduk i min säng. Man har gått om plats för att lägga ut sakerna man behöver och sj'lv sitter man bra =)

Flaskvärmaren har jag bara provat 1 gång och tycker den var vädelös!!!

Jag blev lite förvånad jag med över att så många tyckte att spjälsängen var onödig. Själv lär jag väl få se om någon månad eller så. Men man inser att man nog gjort rätt som satsat på begagnade grejjor.;)

Bärsjal och BabyBjörn ska jag nog prova först innan jag köper.

+ A-K.Eng

Spjälsängen var onödig i början för oss, för mig var det bara så självklart att E skulle ligga i vår säng när vi väl kom hem från BB. Innan var det mer självklart att ha henne sovande i sin säng ;)

Om du ska prova en sele A-K så prova en egonomisk sele!

Skötbordet använde vi tvärtemot OFTA i början, det var så smidigt att vara inne på toaletten där alla prylar redan fanns.

Sen begriper jag inte varför tripptrappstolen är så populär den är mest svår att hålla ren tycker jag.

En sån :devil: kommer ALDRIG innanför mina dörrar om jag får barn, ens om jag får den gratis. Fy :devil: vad jag har slagit tårna på systersonens tripptrappstol. Ett :devil: mordredskap, det är var det är.

BabyBjörns bärsele. Användes några få gånger, innan jag insåg fördelen med ergonomisk bärsele och sjal.

Bumbo babysitter. Skitkul i ungefär tre sekunder, därefter kom sonen på hur man välte omkull den och kom ur den.

De flesta bebisleksakerna. Mycket roligare med bunkar, stekspadar och fjärrkontrollen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat