Era godaste vita viner? Och bubbel?

Jag blir aldrig besviken på torra vita viner från Nya Zeeland. Har provat flera olika sauvignon blanc för runt 100-lappen och även en vildfermenterad för ett par tior till. Grymt gott. Jag är normalt inte särskilt förtjust i Chardonnay men har provat ett par sorter från NZ och de har inte alls den där oljiga smaken utan är friska samtidigt som de är smakrika. Jättegott till t ex fiskgryta med saffran.

Mousserande blir ofta någon ekologisk Prosecco. Jag har inte blivit besviken där heller. Pizzolato är billig och god sort, bra som sällskapsdryck.

Till er som inte gillar chardonnay: denna tycker jag är riktigt mumsig ;) 150 spänn på det angenäma Systembolaget

22520.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Jag blir aldrig besviken på torra vita viner från Nya Zeeland. Har provat flera olika sauvignon blanc för runt 100-lappen och även en vildfermenterad för ett par tior till. Grymt gott. Jag är normalt inte särskilt förtjust i Chardonnay men har provat ett par sorter från NZ och de har inte alls den där oljiga smaken utan är friska samtidigt som de är smakrika. Jättegott till t ex fiskgryta med saffran.

Mousserande blir ofta någon ekologisk Prosecco. Jag har inte blivit besviken där heller. Pizzolato är billig och god sort, bra som sällskapsdryck.

Antagligen för att de oftast är oekade chardonnay därifrån, alltså inte lagrade på ekfat.
Jag gillar inte heller den där bismaken som blir. Så jag brukar fråga personalen om jag inte vet att de är oekade.

Min favorit är nog Chilcas, en ekologisk Sauvignon Blanc som finns på halvflaska. Överlag brukar jag gilla Sauvignon Blanc och Riesling. De ska vara friska och absolut inte söta.
Bubbel dricker jag sällan så där har jag dålig koll.

Till er som inte gillar chardonnay: denna tycker jag är riktigt mumsig ;) 150 spänn på det angenäma Systembolaget

22520.jpg
Drack den igår, fin smak!

För övrigt så är Chablis förstavalet. Mousserande så klarar jag inte billiga och dåliga sorter. Fick hälla ut prosecco innan ikväll. Recaredo är top notch av cava. Champagne så Finns det flera goda, Pol Roger är en favorit

Har inte hittat favoritvinet bland det vita ännu (rött kan jag inte uttala mig om pga allergi), men när det gäller bubbel är Mionetto en klar favorit. Billig i drift är jag på det planet, endast 89:- flaskan ^^

Glömde Pouilly Fumée, därifrån brukar man också kunna få friska, smaskiga viner. Åååh vad jag blev sugen på ett glas vitt nu!

Tycker det är svårare att hitta vita än röda viner i de lägre prisklasserna. Vitt vin skall vara så torrt att det dammar om det, förutom Tokajer o Retsina då, fast Retsinan som fanns förr i Sverige var inte drickbar.
Förr, när jag konsumerade mer vin köpte jag små slottsmärken från distriktet entre deux mères.

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
29 886
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 573
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve