Era godaste vita viner? Och bubbel?

StandByMe

Trådstartare
Vad är era favoriter när det kommer till vita viner? För sällskap? För viss typ av mat?

Och vilka är era favoritbubbel? Både när det kommer till cava och prosecco.

Jag dricker sällan vitt vin, eftersom jag tycker rött är så mycket godare, men jag gillar Stoneleigh och Les Fumées Blanches (båda Sauvignon Blanc).

Bubbel gillar jag Dopff, en crémant (som champagne men ej tillverkad i regionen Champagne).

Nu dricker jag inte längre pga anledningar men Gnarly Head är riktigt gott. Även ett som heter Prohibition är gott. Nordamerikas västkust tycker jag har några riktigt goda viner

Vitt vin - där gillar jag Vicar’s choice.
Bubbel - Louis bouillot är favoriten, särskilt det rosa, le brochets nya chardonnay-bubbel är också en höjdare.

Vad är era favoriter när det kommer till vita viner? För sällskap? För viss typ av mat?

Och vilka är era favoritbubbel? Både när det kommer till cava och prosecco.

Dricker knappt vitt här hemma då vi samlar på Amarone och röda viner men ska jag dricka vitt så måste det vara ifrån Chablis eller på druvan Pinot Grigio. Även det vita ifrån Tommasi är härligt! :)

Annars är det bubbel som gäller, vi har alltid nån eller två flaskor av både Moet & Dom Perignon hemma. Älskar bubbel! :love:

Dricker knappt vitt här hemma då vi samlar på Amarone och röda viner men ska jag dricka vitt så måste det vara ifrån Chablis eller på druvan Pinot Grigio. Även det vita ifrån Tommasi är härligt! :)

Annars är det bubbel som gäller, vi har alltid nån eller två flaskor av både Moet & Dom Perignon hemma. Älskar bubbel! :love:
Jag älskar bubbel, men Moet går inte ner, skitvidrigt :yuck: Föredrar italiensk prosecco, har ingen favorit dock, köper så pass sällan så jag köper det som lockar mig där och då.
Håller dock med om druvan Pinot Grigio :up:

Allt utom chardonnay ;) Nu dricker jag inte, men uppskattade torrt vin i allmänhet. Sött vitt vin är en styggelse i min mun. Pinot Grigio eller Gris, Chablis och Sauvignon Blanc går i allmänhet fint.

Vad gäller bubbel tycker jag att det finns många riktigt goda varianter i budgetklass. Freixenet i den svarta flaskan, och Rotari, och en annan vars namn flyr mig nu men det kostar typ 89:- och är en prosecco.

Allt utom chardonnay ;) Nu dricker jag inte, men uppskattade torrt vin i allmänhet. Sött vitt vin är en styggelse i min mun. Pinot Grigio eller Gris, Chablis och Sauvignon Blanc går i allmänhet fint.

Vad gäller bubbel tycker jag att det finns många riktigt goda varianter i budgetklass. Freixenet i den svarta flaskan, och Rotari, och en annan vars namn flyr mig nu men det kostar typ 89:- och är en prosecco.

Du vet att alla viner ifrån distriktet Chablis görs bara på druvan Chardonnay ;)

Hehe, kommer bara på vad jag INTE gillar, och Freixenet i den svarta flaskan går inte ner :D

Du vet att alla viner ifrån distriktet Chablis görs bara på druvan Chardonnay ;)

Haha ja. Fail! Jag menade Muscadet. Lyckades skriva fel på Sauvignon Blanc också när jag skrev mitt första inlägg och kalla det Cabernet Blanc, jag tål inte det här sömnlösa beteendet.

Beror på vad jag är sugen på, om jag bara vill sitta på altanen en varm sommarkväll eller om jag ska ha det till mat.
Dricker oftast rött men i julas drack jag ett Petit Chablis för jag tyckte det passade med vitt till julmaten. Jag gillar amerikanska viner gjorda på viogner tex McManis eller Gnarley Head.

Sällskapsdricka är inte riktigt lika noga men tex De Bortoli är sött och gott. På box finns Jeanneret i samma stil.

Bubbel, absoluta favoriten är Moët&Chandon, men Louis Bouillot är en väldigt fin och återkommande crémant hemma hos oss.

Druv-mässigt brukar Pinot Grigio/Gris, Riesling eller Sauvignon Blanc generellt sett slinka ner fint. Ser man till regioner är jag förtjust i Gavi.

Vad gäller bubbel är jag inte jättepetig, men uppskattar Taittinger när jag känner mig rik och Oyster Bay Brut eller Freixenet när jag känner mig mindre rik. :D

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
29 886
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 573
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve