Era favorithundraser

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej! Vet inte om det finns en sådan tråd (har inte sett det iaf) men jag gör en tråd en då;)
Vilka är era favorithundraser? Och varför?:)

Sv: Era favorithundraser

Dvärg Schnauzer är nog min ras.
Det är en frisk ras med en bra och frisk exteriör, enkel och roliga att ha och göra med och fungerar till det mesta.
Vill man träna och tävla funkar det men vill man bara ha en sällskapshund funkar det med.
Enkel pälsvård som inte hårar vilket är helt underbart!

Annars gillar jag standard Schnauzern, Riesen Schnauzer och Svart Rysk Terrier.

Jag har ett gäng hundraser jag tycker om :)

Bruksschäfer
Malinois
Jaktlabrador
English Stafforshire Bullterrier
Russkiy Toy Terrier

Kelpie
Border Collie
Riesenschnauzer
Pudel
Berger Picard

Favorit är papillon och phalene
Det är en komplett liten hund som man kan göra det mesta med och dom har en enorm energi och glädje som smittar av sig
En underbar ras helt enkelt i lagom format

Hej! Vet inte om det finns en sådan tråd (har inte sett det iaf) men jag gör en tråd en då;)

Skulle aldrig skaffa någon av dessa raser pga deras aktivitetsbehov, hälsostatus mm men favoritraser kan ju finnas ändå helt utan önskan om att ha en;)

Min lista top 5, ser ut såhär:

Schäfer ( bruks). Gärna svart eller möjligtvis herdehunden/vit schäfer.
Dobermann: Otroligt vackra och skärpta hundar.
Irländsk Setter: Så vackra
Rottweiler: Härliga hundar med personlighet och styrka. Vackra.
BC: Gillar dem, de är intelligenta, söta och skärpta ( dock oftast nervösa), men de är vackra.

Tror inte nån här har missat att min favoritras, utan konkurrens, är border collien. I mina ögon en komplett hund! Lagom stor, avlad på funktion, intelligent, full av humor, will to please, oändlig motor, sund kroppstyp, signalkänslig, modig och, viktigast av allt, en helt outstanding vallhund! :love: :love:

12129_10151260950923666_72104341_n.jpg

Saluki. För mig finns ingen annan ras verkar det som. Jag älskar deras värdighet, alla deras knäppa påhitt, deras enorma jaktlust, deras sätt att titta på mig med en idiotförklarande blick när jag ber dem göra något vidrigt som att tex gå ut när det regnar... Jag älskar att de är lätta, fungerar bra med andra hundar, är tydliga, orädda och.. allt jag vill ha i en hund helt enkelt :love:

Dessutom, i mina ögon finns det inget vackrare att titta på än en riktigt vacker saluki, som tex min förra tik.
67875_1336730819.jpg

29299_1342041254.jpg

Jag älskar att se dem springa också, framförallt när de jagar trasa :D
75782_1338465778.jpg

Få hundar är så kompletta och vackra i mitt tycke som en riktigt fin, klok, arbetsvillig bruksschäfer. En ras som starkt präglat min barndom och hela min släkt men som är för mycket hund för min onda kropp.

Jag är också sjukt svag för boxer. Så ståtliga, sån pondus, sådan charm och ett så stort och lojalt hjärta. Men precis som med schäfern.....inte hund för min kropp.

Så jag valde en stor hund i liten förpackning, Dvärgschnauzer. Robust, tålig, lättlärd, allround, behändig storlek, charmigt utseende, inga utpräglade jakt och vallinstinkter, fäller inte, inte särskilt krävande i varken aktivering eller motion så jag tillåts ha mina perioder av värk utan att hunden klättrar på väggarna av understimulans. När kroppen är med är verkligen hunden också med...han orkar, tål och är gärna med på det jag hittar på. Så jag tycker jag fått allt i en hund. Tror jag måste ha en till :love:

Lite kul att särbon och hans familj som innan tyckt att de enda hundar som är "riktiga" hundar är jakthundar typ jämthund och Finnspets, har blivit helt sålda på Dvärgschnauzers och både ena brodern samt svärföräldrarna har pratat på att skaffa sig "skägg" i framtiden. Inte illa av en sällskapshund av knähundsformat att omvända älg och björnjägare :D

Springer Spaniel, (både Engelsk och Welsh), är "min" ras framför andra, mest på grund av temperamentet. Det är vänliga, glada, energiska, livliga hundar, som är lätta att ha lösa eftersom de håller kontakt av sig själv och har mycket "will to please". Att de dessutom är vackra att se på och "lagom" stora är ju inte fel heller.

Sen är jag sjukt förtjust i boxer, hade en själv för många år sedan, och min nuvarande hunds bästa kompis är just en boxer. Men de är för sjukliga numera, för att jag ens skulle fundera på en för egen del.

Utseendemässigt älskar jag Engelsk och Irländsk setter, men det är ingen ras som man bör ha om man inte jagar. Bearded collie är en annan ras som jag älskat både utseendet och temperamentet på, men aldrig skulle kunna tänka mig att ha själv p.g.a pälsen.

Nu har det ändrats lite med åren, men min topp 3-lista ser ut så här nu:

1. Borzoi - För att jag fullkomligt smälter av bara åsynen av en Borzoi, dess majestätiska kropp/hållning och de jag träffat har varit underbara till sättet.

2. Whippet - Perfekta rasen tycker jag. Vackra! Väldigt "Lätt och lagom" skulle jag vilja påstå :p

3. Boxer - Favoritras sedan barnsben. Skulle dock aldrig skaffa pga alla rassjukdomar de dras med :(

jag har ett gäng raser som jag gillar och som jag skulle kunna tänka mig att ha.

Amerikansk cocker spaniel - uppvuxen med rasen och tycker att de är lättsamma och trevliga hundar. Min förra hund var en Amris och en hund som henne får jag nog aldrig igen :love: - dras tyvärr med en del sjukdomar.

Flatcoated retriever - har varit inne på denna ras av och till i perioder. Gillar deras sätt och glädje, en hundras som jag tror kan passa mig väldigt bra.

Malinoise - en dröm som kommer att få vänta ett tag till. Har i dagsläget inte tiden för en sådan brukshund men i framtiden planerar jag absolut att ha en sådan. Tilltalas av mentaliteten på de jag har träffat, och på träningsmöjligheterna och arbetsviljan inom bruksgrenarna.

Staffordshire bullterrier - Tilltalas av mentaliteten och utseendet. De jag har träffat har varit glada och trevliga hundar i en "praktisk" storlek. De jag har träffat har varit trevliga att arbeta med också.

Numer måste jag nog lägga till schnauzer också. Har inte träffat så många men de jag tidigare har träffat har inte tilltalat mig alls. Nu har jag dock träffat endel hundar från en och samma kennel/uppfödare och dessa har varit otroligt trevliga, lättsamma och glada. Den omplaceringshunden jag har hemma nu (från ovannämnda kennel) har visat på många kvaliter och sidor som jag uppskattar men som jag inte riktigt trodde skulle finnas i rasen. Kul när man kan få ändra uppfattning sådär! :)

Leonberger - ljuvligt vackra och rör sig med en fantastisk elegans trots sin storlek :love:

Newfoundland - stora björnar :love:

Boxer, absolut:love: Det finns ingen fånigare, mer energifylld, roligare, fjantigare, sötare och mer arbetsglad hund! Dock en hel massa dålig avel med mycket sjukdomar (been there...)

Om jag inte enbart tänker med hjärtat, utan använder lite hjärna också, så är det Whippet. Så snygga, så söta, gosiga, trevligt temperament, friska och skulle passa mig väldigt bra.

Boxer är den ras som ligger mig varmast om hjärtat. Har haft äran att ägt två underbara tikar. Båda var bra avlade för bruksarbete (lätta i kroppen) och inga andningsbesvär alls. A höfter och godkända för avel, den ena korad. Så underbara med barn, okomplicerade och djupt saknade av hela släkten. Den lilla parveln som gosar på bilden med den ena grät härom dagen efter henne. Doris dog för 2,5 år sedan och den lilla pojken var då endast 3 år gammal men han minns henne tydligen, väldigt hjärtskärande :(

Båda dog av cancer lite för tidigt tycker jag :arghh: Därför har jag nu bytt ras men boxer alltså...... <3 <3

2195_1080043807628_3920_n_zpsad1c9ad7.jpg
[/URL][/IMG]

2195_1080043767627_6613_n_zps1dd8b824.jpg
[/URL][/IMG]

34059_1522218421717_5994221_n_zps43ea1ff0.jpg
[/URL][/IMG]

Jaa, Boxer är en hund man inte kan låta bli att älska. Varför måste de vara så sjuka för:cautious:

kisu005.jpg

För mig finns bara en hundras: Dvärgpinscher. Jag har mina 4:e och 5:e hanar av den rasen just nu.

Den gamle fyllde 13 år i mitten av september och är still going strong, för ett par veckor sen blev han Dansk Veteran Klubbchampion och samtidigt BIR veteran. Han är både MH-testad och har titeln Korad (finns bara 25-30 dp med den titeln totalt). Han tycker fortfarande det är kul med rallylydnad och så har vi börjat lite med weightpulling. Han får bara dra ½ kg kedja och det gör han lätt som en plätt. Detta gör vi för att stärka hans muskler, som ofta blir svagare på äldre hundar, med tanke på att han fortfarande har massor med överskottsenergi. Viltspår är en annan favorit, han klarade anlagsprovet som 12-åring. Han har 4 kullar valpar, totalt 22 valpar.

Hans son 4 år tränar lydnad o rallylydnad fortsättningsklass. Han har titeln RLD-N. Även han har gått MH och MT. Han ville inte kampa på MT, annars hade även han haft titeln korad med god marginal. Han har 6 cert i olika länder som vi försöker binda ihop så att han ska få sina titlar. Även han gillar viltspår och ska få gå anlagsprovet till våren. Weightpulling tycker han är skitkul, drar kedjor med olika vikter. Har testat dra vagnen ett par gånger, senaste gången drog han vagnen 130 kg alldeles själv hela sträckan. Han har inga valpar ännu, men det kommer säkert så småningom.

Senast ändrad:

Labbe för att de är så underbara personligheter och går att använda till så mycket.
Kelpie för att de är så behagliga i vardagen och roliga att träna med.
Tax för att... Tja jag vet inte riktigt. Men jag blir glad av att titta på taxar :)
Borzoi för att det nog inte finns en vackrare hundras. De går/travar inte, de dansar!

Min favoritras är helt klart Dogo Canario, har en tik här hemma. Det jag gillar mest med rasen är lojaliteten till ägaren, väldigt enkel att ha med i princip överallt. Kräver inte speciellt mycket motion utan vill mest "sitta & spana". Vakt egenskaperna & tryggheten det ger mig som ägare. Det negativa med rasen enligt min erfarenhet (inte alla, men många av de jag träffat) är att de är såpass dominanta att de inte går ihop med "vilken hund som helst".

Damen här hemma:

Senast ändrad:

kl

Det finns så många raser som jag gillar av olika anledningar!

Welsh Corgi Står högt på min "vill ha" lista, vi kan inte skaffa en till hund nu men det kan hända att det blir en sådan när det är dags. När vi bor bättre till så vi kan ha 3 hundar eller när gammelhunden går bort (han ska iofs leva för evigt :p)
Labrador Då helst den lite mer högresta modellen. Min äldre hund är labrador/schäfer, påminner mycket om labrador. Det jag gillar hos dom är att dom är så vänliga och lätta att ha att göra med, iallafall dom jag träffat hittils. Kan tänka mig en fin labrador såsmåninom.

Saluki För att dom är så vackra och verkar vara trevliga hundar!
Border Collie Dom har jag älskat sen jag var liten, men vet att jag inte skulle ha möjlighet att ta hand om en på bästa vis, med vallning och sånt där. Kanske vi har får någon gång :p

Finns säkert fler som jag bara inte kommer på just nu :D

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 546
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 448
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar