Era erfarenheter av "doktorsappar"?

Ja, det är såna som förstör för de som söker för allvarligare åkommor.
För det är jobbigt att kontakta vården, tycker jag. Man ifrågasätts å det grövsta, om man verkligen har ont.
Där vet jag inte om jag håller med. Kan bara svara utifrån akutmottagnings perspektiv. Kommer du hit gåendes så blir du utfrågad, ja. Vi måste ta reda på var felet kan sitta och hur allvarligt det är oftast under en ganska kort tid, triagering.
Kommer det en riktigt sjuk patient gäller det att göra plats för denne, vilket kan göra att mindre sjuka patienter åker ut i korridor eller väntrum. Allt på en akutmottagning görs efter patienters prioriteringsnivå.
Får du vänta är du inte sjukast helt enkelt, det finns andra som behöver vår uppmärksamhet mer just nu.
Det finns inget värre än när patienter ringer på dörren och undrar varför vi inte har tittat på deras tå än när jag vet att mina kollegor står och kämpar för att få igång hjärtat på en patient som kommit in med hjärtstopp. I rummet bredvid försöker några andra ta reda på hur illa det är med en motorcyklist som krockat i 100 km/h.
Så nä, att patienterna blir utfrågade/ifrågasatta är oftast en del av vårt jobb för att ta reda på var vi ska fördela våra bristande resurser.

Var glad för det. På min vårdcentral är det värsta grejen att ens få en läkartid. Om man ens har turen att få en telefontid med en sköterska, Oftast när folk ringer är det "tyvärr slut på dagens samtalstider, försök i morgon igen".
Sen finns det absolut brister, på många ställen är det svårt att få tid på Vc och därför söker många till akuten istället.

Ja, jag ifrågasatte inte akutmottagningarna. Det är vårdcentralerna som är problemet.

Ett stort problem med och för vårdcentralerna på många håll i Sverige är bristande resurser i form av för få personal för att göra det jobb som förväntas göras.

Precis som på akutmottagningarna, måste vårdcentralerna prioritera så att resurserna går till dem med största behovet av de specifika resurserna.
Det innebär att en del människor som vill ha tid, inte får det.
Det betyder att en del människor som vill ha tid hos läkare, hänvisas till sjukgymnast. Eller andra instanser.
Det betyder också att en del människor blir tvungna att vänta.
De människor vars problem bedöms som minst brådskande ur medicinskt perspektiv, får (eller borde, det stämmer inte alltid med verkligheten av olika skäl) vänta längst.

Ibland blir människor avvisade vid dörren, när man vill komma in under tider när verksamheten är stängd. Antingen hänvisade till annan instans, eller ombedda att vänta.
När man söker under stängd tid, ber man ju personalen att gå in på sin fritid.
Ibland ska personalen göra det (om man bedömer att en sårskada inte kan vänta den cirka timme som lunchstängning normalt sett är), men jag uppfattar att det är få människor som förstår att det faktiskt är det man gör: ber en person jobba på sin fritid.

Ett stort problem med och för vårdcentralerna på många håll i Sverige är bristande resurser i form av för få personal för att göra det jobb som förväntas göras.

Precis som på akutmottagningarna, måste vårdcentralerna prioritera så att resurserna går till dem med största behovet av de specifika resurserna.
Det innebär att en del människor som vill ha tid, inte får det.
Det betyder att en del människor som vill ha tid hos läkare, hänvisas till sjukgymnast. Eller andra instanser.
Det betyder också att en del människor blir tvungna att vänta.
De människor vars problem bedöms som minst brådskande ur medicinskt perspektiv, får (eller borde, det stämmer inte alltid med verkligheten av olika skäl) vänta längst.

Ibland blir människor avvisade vid dörren, när man vill komma in under tider när verksamheten är stängd. Antingen hänvisade till annan instans, eller ombedda att vänta.
När man söker under stängd tid, ber man ju personalen att gå in på sin fritid.
Ibland ska personalen göra det (om man bedömer att en sårskada inte kan vänta den cirka timme som lunchstängning normalt sett är), men jag uppfattar att det är få människor som förstår att det faktiskt är det man gör: ber en person jobba på sin fritid.
Vadå "söker under stängd tid"? Är inte vårdcentralen stängd när den inte är öppen?

Menar du att folk står och bankar på dörren, och vill att ni ska öppna? Eller står de och bankar nattetid?

Du har ju själv skrivit om en person som blev ombedd att vänta tills efter lunch? Med hänvisning till just rast och därmed inte var öppna för stunden?

Ja, det kommer människor under exempelvis lunch (=stängt) och vill ha hjälp.
Och förväntar sig att vårdcentralen öppnar.

Men du kanske resonerar som så att vårdpersonal egentligen inte har lunchrast som "vanligt folk" och därmed ska förväntas vara i beredskap hela dagen? :)

Sen finns det absolut brister, på många ställen är det svårt att få tid på Vc och därför söker många till akuten istället.

Ja och det resonemanget blir ibland väldigt underligt, som om folk inte tänker på vad de gör. De kan söka akut jourtid för att de ringt sin vårdcentral och fått tid nästa vecka men de vill inte vänta så länge så de knallar in vid 22 istället när vi har fullt hus med alla som kommit in under em och inte hunnit få hjälp. Dvs, de är för friska för att få snabb tid på sin vårdcentral och tycker därmed att akuten (som är för svårare och MER akuta fall än primärvården) är nästa anhalt.. det är beyond me. Utöver det får jag ofta in folk som inte orkar vänta på att bli uppringda av vårdcentralen för "det är för jobbigt jag kan ju inte vakta telefonen i flera timmar" och därmed går till akuten istället. Det är dessa personer som gör att väntetiderna ser ut som de gör. Har man tillräckligt vassa sköterskor i triageringen löser sig en del där men en del är nya och osäkra och en del orkar inte med att bli utskällda av patienter så de släpper igenom. Vilket jag kan förstå.

Sedan tror jag man borde upplysa allmänheten mer på något sätt, för många verkar tro att man kan vända sig till akuten för att äntligen bli botad från det där man lidit av under lång tid (sliten axel, migrän, allergi mot tomat..) eller för att få En Utredning. Och sånt gör vi ju inte där. Väldigt många har uppenbarligen fel uppfattning om vad akut vård innebär.

Ja och det resonemanget blir ibland väldigt underligt, som om folk inte tänker på vad de gör. De kan söka akut jourtid för att de ringt sin vårdcentral och fått tid nästa vecka men de vill inte vänta så länge så de knallar in vid 22 istället när vi har fullt hus med alla som kommit in under em och inte hunnit få hjälp. Dvs, de är för friska för att få snabb tid på sin vårdcentral och tycker därmed att akuten (som är för svårare och MER akuta fall än primärvården) är nästa anhalt.. det är beyond me. Utöver det får jag ofta in folk som inte orkar vänta på att bli uppringda av vårdcentralen för "det är för jobbigt jag kan ju inte vakta telefonen i flera timmar" och därmed går till akuten istället. Det är dessa personer som gör att väntetiderna ser ut som de gör. Har man tillräckligt vassa sköterskor i triageringen löser sig en del där men en del är nya och osäkra och en del orkar inte med att bli utskällda av patienter så de släpper igenom. Vilket jag kan förstå.

Sedan tror jag man borde upplysa allmänheten mer på något sätt, för många verkar tro att man kan vända sig till akuten för att äntligen bli botad från det där man lidit av under lång tid (sliten axel, migrän, allergi mot tomat..) eller för att få En Utredning. Och sånt gör vi ju inte där. Väldigt många har uppenbarligen fel uppfattning om vad akut vård innebär.
Håller med i varje mening!:up:
Många dagar känns det bara såhär :banghead::banghead: Hur många gånger har jag inte hört "Jag har haft ont i axeln/knät/huvudet/annan valfri kroppsdel/problem i x antal månader, så nu när jag ändå var i närheten tänkte jag att jag kommer in till er, så kan jag äntligen få en utredning!"
Fast å andra sidan har vi fått remisser från vårdcentraler som ber oss göra mottagnings/vårdcentralsutredningar också...:meh:

Många dagar känns det bara såhär :banghead::banghead: Hur många gånger har jag inte hört "Jag har haft ont i axeln/knät/huvudet/annan valfri kroppsdel/problem i x antal månader, så nu när jag ändå var i närheten tänkte jag att jag kommer in till er, så kan jag äntligen få en utredning!"
Fast å andra sidan har vi fått remisser från vårdcentraler som ber oss göra mottagnings/vårdcentralsutredningar också...:meh:

Eller hur :crazy: Finns ett par läkare häromkring som satt det i system.. :cautious:

Oj, vad förvånad jag blir. Jag trodde i min enfald att folk gick till akuten med just akuta saker.
Har varit där när jag fick sår som behövde sys, brutit ben, dragit axel ur led och skadat foten så den behövde röntgas för att se så det bara var ledband som var paj och inget brutet i det som såg ut som en elefants fot.
Trodde det var typ då och blindtarm tex folk gick dit.
Vansinne om folk söker för ickeakuta saker!

Oj, vad förvånad jag blir. Jag trodde i min enfald att folk gick till akuten med just akuta saker.
Har varit där när jag fick sår som behövde sys, brutit ben, dragit axel ur led och skadat foten så den behövde röntgas för att se så det bara var ledband som var paj och inget brutet i det som såg ut som en elefants fot.
Trodde det var typ då och blindtarm tex folk gick dit.
Vansinne om folk söker för ickeakuta saker!

Tyvärr inte. Jag har inte ens börjat jobba och har minst en handfull gånger hört "min vårdcentral gör ju ingenting och nu måste jag få hjälp" om tillstånd som absolut inte har på akuten att göra. Detsamma gäller de ganska många gånger jag praktiserat på jourcentral.

Men hur visste du - och framförallt nätdoktorn - att det bara var bihåleinflammation? När jag hade problem med bihåleinflammation så visade det sig bero på en cysta. Tog inte många minuter för läkaren på VC att hitta, men jag betvivlar att man kan titta så långt in i näsan på "distans" (det är förstås omöjligt att se bihålorna utan rätt instrument, jag blev dessutom röntgad och remitterad för CT-scan mm). Har fått detta fler gånger, och som jag förstår det så är det inte så jätteovanligt. Och det hjälper inte med antibiotika för att bli bra (jag antar att det var det du fick?).
Med några få undantag så tycker jag att det verkar väldigt osäkert att få medicin utskrivet av en läkare som inte kan undersöka mig.
Sedan undrar jag hur de kan veta att det man säger stämmer och inte bara hittar på?

Hur jag visste? Jag hade "alla" symptom på bihåleinflammation - har haft det tidigare - och var därmed rätt säker på att det var det innan jag sökte hjälp via appen. De tidigare gånger jag haft bihåleinflammation (3-4 ggr utspritt på typ 20 år) och gått till VC, så har ingen tittat särskilt noga på mig, utan gått på min beskrivning av symptom, så i det avseendet ser jag ingen direkt skillnad. Och nej, jag fick inte antibiotika (vilket jag fått de gånger jag sökt på VC för samma åkomma), utan Rinexin och Betapred, för att framförallt få ner svullnaden i bihålorna. Det hjälpte på 2-3 dagar (hade då haft besvär av och till i ett par veckor). Hade det inte hjälpt, dvs om det varit något annat än bihåleinflammation, hade jag givetvis fått söka läkare igen. Självklart kan man inte göra "allt" på distans, men jag tycker ändå den här typen av appar är ett bra komplement till den skattefinansierade vården.

Och jo, självklart skulle man kunna ljuga om sina symptom och få medicin utskriven. Men vad skulle jag med Rinexin till om jag INTE hade svullna bihålor, liksom...?

Hur jag visste? Jag hade "alla" symptom på bihåleinflammation - har haft det tidigare - och var därmed rätt säker på att det var det innan jag sökte hjälp via appen. De tidigare gånger jag haft bihåleinflammation (3-4 ggr utspritt på typ 20 år) och gått till VC, så har ingen tittat särskilt noga på mig, utan gått på min beskrivning av symptom, så i det avseendet ser jag ingen direkt skillnad. Och nej, jag fick inte antibiotika (vilket jag fått de gånger jag sökt på VC för samma åkomma), utan Rinexin och Betapred, för att framförallt få ner svullnaden i bihålorna. Det hjälpte på 2-3 dagar (hade då haft besvär av och till i ett par veckor). Hade det inte hjälpt, dvs om det varit något annat än bihåleinflammation, hade jag givetvis fått söka läkare igen. Självklart kan man inte göra "allt" på distans, men jag tycker ändå den här typen av appar är ett bra komplement till den skattefinansierade vården.

Och jo, självklart skulle man kunna ljuga om sina symptom och få medicin utskriven. Men vad skulle jag med Rinexin till om jag INTE hade svullna bihålor, liksom...?
Jag tar Rinexin/Rinomar när jag skall flyga för att slippa värk i öronen.

Öh, men...

Betapred mot bihåleinflammation?
Originellt.
Och felaktigt.

Deprimerande läsning. Det är precis samma för oss veterinärer. Minst hälften av fallen på akuten är inte akuta utan precis som du skriver utredningar, remisser från någon annan veterinär som bara inte orkar ta tag i saken, åkommor som pågått under månader etc. Detta är något som stör mig enormt och jag hoppades att det var bättre på humansidan för jag trodde inte folk vågade vara så fräcka men då är det alltså inte så heller...

Deprimerande läsning. Det är precis samma för oss veterinärer. Minst hälften av fallen på akuten är inte akuta utan precis som du skriver utredningar, remisser från någon annan veterinär som bara inte orkar ta tag i saken, åkommor som pågått under månader etc. Detta är något som stör mig enormt och jag hoppades att det var bättre på humansidan för jag trodde inte folk vågade vara så fräcka men då är det alltså inte så heller...

Jag tror att det är ännu mer uttalat på människosidan.

Våra politiker står och ropar ut vilka rättigheter man har.
Men de glömmer berätta om verkligheten där tillgängliga personella resurser inte räcker till det som utlovas.
Inte så konstigt då att befolkningen blir missnöjda.

Dessutom finns en utbredd otålighet, där människor som varit förkylda i tio dagar plötsligt kommer på att de inte längre står ut, och uppsöker akutverksamhet eftersom de inte kan vänta och kontakta vårdcentralen imorgon. Eller tror sig inte få en tid på vårdcentralen imorgon för en förkylning (vilket ju är alldeles rätt, om det saknas "alarm-symtom" eftersom förkylning bäst hanteras med att vänta tills den går över).

Politikernas löften om guld och gröna skogar men otillräckliga resurser leder till väldigt mycket onödig irritation. Och människors "försök" (i brist på bättre formulering) att medikalisera vardagen leder också till stor konsumtion av vårdens resurser.

Vilken app är inte landstingsfinansierad?

Egentligen är ju båda apparna privata initiativ, men man har slutit avtal med olika fysiska vårdcentraler och har därmed en landstings-ankring och därmed kan man fakturera patienternas hemmalandsting med så kallad utomlänstaxa.

I Norge startar Kry (har jag för mig att det är) men där drivs det än så länge som en rent privat tjänst där den som nyttjar appen får betala hela summan själv. Man kan misstänka att efterfrågan inte kommer att bli lika stor när det blir väldigt dyrt.

Men som sagt; det finns några ärenden som apparna lämpar sig väl för, och många ärenden där de inte lämpar sig alls.
Fördelen för patienten är dygnetrunttiderna, i övrigt har jag svårt att se några egentliga fördelar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
667
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka