Där vet jag inte om jag håller med. Kan bara svara utifrån akutmottagnings perspektiv. Kommer du hit gåendes så blir du utfrågad, ja. Vi måste ta reda på var felet kan sitta och hur allvarligt det är oftast under en ganska kort tid, triagering.Ja, det är såna som förstör för de som söker för allvarligare åkommor.
För det är jobbigt att kontakta vården, tycker jag. Man ifrågasätts å det grövsta, om man verkligen har ont.
Kommer det en riktigt sjuk patient gäller det att göra plats för denne, vilket kan göra att mindre sjuka patienter åker ut i korridor eller väntrum. Allt på en akutmottagning görs efter patienters prioriteringsnivå.
Får du vänta är du inte sjukast helt enkelt, det finns andra som behöver vår uppmärksamhet mer just nu.
Det finns inget värre än när patienter ringer på dörren och undrar varför vi inte har tittat på deras tå än när jag vet att mina kollegor står och kämpar för att få igång hjärtat på en patient som kommit in med hjärtstopp. I rummet bredvid försöker några andra ta reda på hur illa det är med en motorcyklist som krockat i 100 km/h.
Så nä, att patienterna blir utfrågade/ifrågasatta är oftast en del av vårt jobb för att ta reda på var vi ska fördela våra bristande resurser.