Det fungerade inte hos oss, åtminstone inte enligt tandläkaren och läkaren på VC... Kan hända att det var för att dottern är under 18 och alltså inte betalar för sin sjukvård än.
Det ser olika ut i olika delar av landet; vart man kan skicka "egen vårdbegäran" och vilka ärenden som accepteras.
Jag tror ju inte att allt ska "släppas in" men det finns klara vinster med att inte alltid gå genom vårdcentral. Ibland är det absurt med remissvägarna, som i exemplet där vårdcentralsläkaren var något slags skrivmaskin åt tandläkaren som hade betydligt större förutsättningar att bedöma ärendet.
Kan ju säga att det verkar fungera bättre här: tandläkare kan remittera till ÖNH, optiker kan remittera till Ögonkliniken, för att nämna ett par exempel.
Men: för att återknyta till doktorsapparna.
Jag har fått en remiss från ett sådant bolag.
en remiss där direkt kontakt från patienten till min telefontid rimligen hade lett till en snabbare bedömning än vad som nu blir fallet.
Vad gäller receptförnyelser, som någon nämnt, så ser jag egentligen inte vitsen med att vända sig till apparna, förutom gällande exempelvis allergiläkemedel, potensmedel och fåtalet andra läkemedel.
Apparna säger att de enbart förnyar för enstaka uttag och sedan hänvisar till ordinarie vården när det gäller sådant som ska följas upp.
Man kan då undra om det innebär en fördel för någon förutom apparnas ägare?
Jag menar alltså här att det finns så många olika sätt att be om recept hos sin ordinarie vårdgivare att det alternativet "borde" vara lika lockande, samt att sannolikheten att uppföljning blir av, är större om man vänder sig till sin vanliga vårdgivare (nej, jag vet att det inte alltid händer och det är inte bra).