Era erfarenheter av "doktorsappar"?

Jag har inte använt själv men tycker det är en super idé.

Jag som blir sjuk och inte går till doktorn för att man måste pressa och pressa för att ens få en tid.
Jag har 3 saker jag känner att jag måste få bukt med, men klarar inte att ens få en tid pga det här.

De får mig att känna att jag slösar deras tid då det finns folk som verkligen har problem ala råkad slå av benet med en yxa.
Det ska inte behöva vara så :(
 
Jag har inte använt själv men tycker det är en super idé.

Jag som blir sjuk och inte går till doktorn för att man måste pressa och pressa för att ens få en tid.
Jag har 3 saker jag känner att jag måste få bukt med, men klarar inte att ens få en tid pga det här.

De får mig att känna att jag slösar deras tid då det finns folk som verkligen har problem ala råkad slå av benet med en yxa.
Det ska inte behöva vara så :(
Det hjälper inte. Jag vet en som sågade sig i benet med motorsåg, stöveln var full med blod. Men vårdcentralen tyckte, "kom inte nu, för vi har lunch". (Det var en vårdcentral som ska ta akuta fall).
 
Det hjälper inte. Jag vet en som sågade sig i benet med motorsåg, stöveln var full med blod. Men vårdcentralen tyckte, "kom inte nu, för vi har lunch". (Det var en vårdcentral som ska ta akuta fall).
:(

Jag hade alla symptom på akut blindtarm(vad det nu heter) och fick en tid flera dagar bort.
Det var när jag bodde i England och både jag och killen blev helt ställda, jag låg och vred mig i smärtor.

Som tur var var det just utanför london= många olika sjukhus, så han bärde in mig i bilen och körde till ett annat. Fick hjälp direkt.
 
En kompis har använt det åt både sig själv och sitt barn och är väldigt nöjd. Min kompis har stora problem med urinvägsinfektion och då kunde hon använda sig av appen på helgen och kunna få antibiotika direkt istället för att behöva vänta till en vardag. Självklart kollade de hennes journal och såg att hon hade dessa återkommande problem innan de skrev ut receptet.
 
Det beror ju på vad det är för typ av infektion, men säg vid okomplicerad nedre urinvägsinfektion behövs i regel ingen provtagning utan diagnos sker på symtombeskrivningen.

Min doktor arbetar efter STRAMAS (den instans som arbetar med att motverka resistensutveckling) rekommendationer står det och antar och hoppas att KRY gör detsamma.

Jag har svårt att se hur man kan följa STRAMAs rekommendationer utan att kunna titta på alt skicka patienten för provtagning i många fall - och då faller ju liksom poängen med smidigheten att inte behöva åka hemifrån osv. Okomplicerad UVI hos kvinnor är ju ett av undantagen.
 
De gånger jag haft halsfluss, urinvägsinfektion m.fl. har jag i princip alltid fått utskrivet utan någon provtagning. Detta på vårdcentralen. Har inte testat nätläkare men skulle absolut kunna tänka mig att göra det för lättare problem. På vårdcentralen finns i princip aldrig några tider att boka, kommer man på drop-in som är mellan 9-12 är det fullbokat redan klockan 9.00. Så ja, personligen tycker jag det verkar helt omöjligt att få en bokad tid. Min vårdcentral är dock bra att svara när man ringer (även om de inte har några tider).
 
En allmän fundering:
Hur rimmar apparna med resistensutveckling - skriver de ut antibiotika eller skickar de då till vårdcentral för provtagning?

(Jag tycker att själva idén med läkarappar är bra - men om de ersätts av det allmänna som eller nästan som ett "riktigt" besök så kommer de att dränera mycket pengar ur vården och så just det här med antibiotikan)

De skickar uppenbarligen inte alls vidare i den utsträckning de ska, i Jönköpings läns granskning nu hade de skrivit ut antibiotika för halsfluss och lunginflammation utan att ha fog för det. Det stora problemet är att många patienter blir nöjda, för många tycker att man inte fått "riktig vård" om man inte får antibiotika. Vilket ju är väldigt fel..

Jag har förstått det som att de remitterar vidare för provtagningar om det är indicerat.

Nope. Det händer men inte alls tillräckligt ofta, se ovan. Förutom fallen med halsfluss och pneumoni har det även framkommit att de skrivit ut antibiotika för ögoninflammation osv OCH skickat fler recept på antibiotika när det inte hjälpte.. kasst.

Det hjälper inte. Jag vet en som sågade sig i benet med motorsåg, stöveln var full med blod. Men vårdcentralen tyckte, "kom inte nu, för vi har lunch". (Det var en vårdcentral som ska ta akuta fall).

I det läget ska man till akuten och inte till vårdcentralen.
 
Gick in på KRYs hemsida och hittade följande:

"Är det lämpligt att använda KRY för alla medicinska besvär?
Nej, det är inte lämpligt att använda KRY om:

  • du har ett symtom/besvär som kräver fysisk undersökning, provtagning eller röntgen
  • du är i behov av narkotikaklassade medel. Dessa förskrivs inte via KRY
  • du vill inleda behandling som kräver långtgående och regelbunden läkarkontakt
  • du har behov av sjukskrivning som kan pågå under längre tid. KRY gör inte sjukskrivningar som är längre än 14 dagar.
Är du akut sjuk bör du ringa 112 och uppsöka en akutmottagning."

Frågan är hur patienten ska veta vilka symtom och besvär som kräver saker KRY inte kan hjälpa till med? Och då bokar ett möte för 250 pix som resulterar i att de inte kan göra något?
 
De skickar uppenbarligen inte alls vidare i den utsträckning de ska, i Jönköpings läns granskning nu hade de skrivit ut antibiotika för halsfluss och lunginflammation utan att ha fog för det. Det stora problemet är att många patienter blir nöjda, för många tycker att man inte fått "riktig vård" om man inte får antibiotika. Vilket ju är väldigt fel..



Nope. Det händer men inte alls tillräckligt ofta, se ovan. Förutom fallen med halsfluss och pneumoni har det även framkommit att de skrivit ut antibiotika för ögoninflammation osv OCH skickat fler recept på antibiotika när det inte hjälpte.. kasst.



I det läget ska man till akuten och inte till vårdcentralen.

Aha, problemet blir kanske det motsatta mot vad jag skrev i mitt inlägg: istället för x antal patienter som blir missnöjda pga att app-doktorerna egentligen inte kan hjälpa till, förskriver de läkemedel i situationer som bryter mot reglerna.
 
Aha, problemet blir kanske det motsatta mot vad jag skrev i mitt inlägg: istället för x antal patienter som blir missnöjda pga att app-doktorerna egentligen inte kan hjälpa till, förskriver de läkemedel i situationer som bryter mot reglerna.

Ja jag är rädd för det. Och tycker din fråga om att hur ska patienten veta om provtagning/undersökning krävs är mycket berättigad!
 
Jag tror det största problemet i Sverige idag är vad man söker vård för på VC. Känner flertalet som ringer VC när de varit snuviga 3 dagar och vill ha penicillin trots att det är en virusinfektion som pågår. Man kräver vård för sånt som bara behöver tid.

Det andra problemet är att varje gång man går till läkaren får man en ny. Så problem som kanske hade kunnat upptäckas långt tidigare (utan fler läkartider) dyker upp. Plus att många utav dessa tider kanske hade kunnat ersättas med en telefontid men en läkare som känner patienten.

Att man öht ringer VC vid en stor sårskada eller liknande begriper jag inte alls. Då ska man till akuten.
 
Tur man bor på ett ställe där man får tid på vårdcentralen senast dagen efter och blir vid behov vidareremitterad samma vecka för kontroll
Dessa appar har ju inte tillgång till journaler eller har de tillgång till allas landstings journaler med tanke på att varje landsting har ett eget system
Är också rädd att de skriver ut antibiotika alldeles för lättvindigt utan undersökningar
 
Är det någon som provat söka vård via appar (KRY, Min doktor) och vill delge erfarenheter från detta? I och med att den traditionella vårdapparaten verkar bli alltmer otillgänglig börjat man ju snegla efter andra möjligheter till den dagen det kan vara aktuellt att söka vård...

Har sett att både Kry och Min Doktor ska granskas av tillsynsmyndigheten utifrån alltför flitigt förskrivande av beroende framkallande medel (ett exempel), antibiotika (flera exempel).

Jag misstänker också att företagen kan komma att ändra inriktning relativt snart, eftersom det dessutom beslutats på politisk nivå att ersättningen, som varit mycket hög från patienternas hemmalandsting, ska sänkas kraftigt.
 
En allmän fundering:
Hur rimmar apparna med resistensutveckling - skriver de ut antibiotika eller skickar de då till vårdcentral för provtagning?

(Jag tycker att själva idén med läkarappar är bra - men om de ersätts av det allmänna som eller nästan som ett "riktigt" besök så kommer de att dränera mycket pengar ur vården och så just det här med antibiotikan)

De är under granskning av IVO pga för flitig förskrivning av antibiotika och tvivelaktigt sätt att ställa diagnoser (exempelvis har diagnosen lunginflammation ställts, liksom streptokocktonsillit och öroninflammation); diagnoser som liksom inte "kan" ställas utan fysisk undersökning och i vissa fall provtagning.
 
Jag brukar ta kontakt med min vårdcentral digitalt på "mina vårdkontakter" t ex för receptförnyelse. Fungerar smidigt och jag har inte behövt betala en krona för det. Vill minnas att jag även har ställt frågor där inför ev. tidsbokning?

Som jag har förstått det så kostar det landstingen rätt saftigt med pengar för dessa utomstående digitala läkare. Jag är helt säker på att min vårdcentral inte gynnas ekonomiskt och utvecklingsmässigt av det varför jag avstår.

Vi har vårdgaranti i Sverige, jag brukar använda det istället om jag inte får tid och hjälp i enlighet med garantin.
 
Jag har inte provat apparna, jag väntar oftast alldeles för länge istället så jag får skäll de få gånger jag tar mig till läkaren att jag inte har kommit tidigare :o
Men jag kan förstå att det lockar folk, till min VC måste man ringa före 07 för att ens få en telefontid någon gång under dagen, det betyder att man oftast får vänta till dagen efter med att träffa läkaren och när man då är som jag och väntar tills det inte går längre så är det väldigt frustrerande. I dagsläget finns det inte någon fast läkare utan det är enbart stafettläkare vilket gör att någon vettig uppföljning inte är möjlig.

När man inte söker för något akut så är det minst tre månaders väntetid och då kan sakerna rätt snabbt bli akut, ett sånt löjligt exempel är dottern, hon behöver tandställning, specialisttandläkaren ansåg att det verkar för trångt i munhåla/näsa och vill att vi ska träffa öron/näsa hals, men får inte skicka remiss dit själv. Alltså måste vi ta vägen om VC, det bedömdes inte som akut, helt förståeligt, vilket gör att vi får vänta tre månader på en tid, läkaren tittar på dottern, konstaterar att har specialisttandläkaren sagt så så är det nog såg och skickar en remiss till öron/näsa hals. Ytterligare tre månaders väntetid för att träffa dem och de konstatera att det borde göras något omgående så då helt plötsligt får hon operation inom tre veckor. :up:
Jag ser ju flera möjligheter att underlätta den vårdkedjan, för det första borde specialisttandläkaren kunna skicka remiss direkt till öron/näsa hals, det hade besparat VC ett besök och förkortat väntetiden med tre månader. Om det nu skulle vara omöjligt av någon anledning så borde det finnas någon instans som bara kunde ta hand om just remisser, ofta är det ganska självklara saker att skicka remiss på. "Ja hudfläcken bör tittas på" osv.
 
Jag har inte provat apparna, jag väntar oftast alldeles för länge istället så jag får skäll de få gånger jag tar mig till läkaren att jag inte har kommit tidigare :o
Men jag kan förstå att det lockar folk, till min VC måste man ringa före 07 för att ens få en telefontid någon gång under dagen, det betyder att man oftast får vänta till dagen efter med att träffa läkaren och när man då är som jag och väntar tills det inte går längre så är det väldigt frustrerande. I dagsläget finns det inte någon fast läkare utan det är enbart stafettläkare vilket gör att någon vettig uppföljning inte är möjlig.

När man inte söker för något akut så är det minst tre månaders väntetid och då kan sakerna rätt snabbt bli akut, ett sånt löjligt exempel är dottern, hon behöver tandställning, specialisttandläkaren ansåg att det verkar för trångt i munhåla/näsa och vill att vi ska träffa öron/näsa hals, men får inte skicka remiss dit själv. Alltså måste vi ta vägen om VC, det bedömdes inte som akut, helt förståeligt, vilket gör att vi får vänta tre månader på en tid, läkaren tittar på dottern, konstaterar att har specialisttandläkaren sagt så så är det nog såg och skickar en remiss till öron/näsa hals. Ytterligare tre månaders väntetid för att träffa dem och de konstatera att det borde göras något omgående så då helt plötsligt får hon operation inom tre veckor. :up:
Jag ser ju flera möjligheter att underlätta den vårdkedjan, för det första borde specialisttandläkaren kunna skicka remiss direkt till öron/näsa hals, det hade besparat VC ett besök och förkortat väntetiden med tre månader. Om det nu skulle vara omöjligt av någon anledning så borde det finnas någon instans som bara kunde ta hand om just remisser, ofta är det ganska självklara saker att skicka remiss på. "Ja hudfläcken bör tittas på" osv.

Fast öron näsa hals har jag ringt flera gånger och bokat tid själv utan problem. Även tex ögon och kvinnokliniken. Det kostar bara lite extra.

Eller så kan du skicka egenremiss genom mina vårdkontakter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
668
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp