Era erfarenheter av "doktorsappar"?

aemaria

Trådstartare
Är det någon som provat söka vård via appar (KRY, Min doktor) och vill delge erfarenheter från detta? I och med att den traditionella vårdapparaten verkar bli alltmer otillgänglig börjat man ju snegla efter andra möjligheter till den dagen det kan vara aktuellt att söka vård...

Jag har inte gjort det själv, men två kollegor berättade att de använt sig av Kry de senaste dagarna - en för att få nytt recept på allergimedicin åt sig själv och en för sitt barns räkning. Gick tydligen hur bra som helst!

Är det någon som provat söka vård via appar (KRY, Min doktor) och vill delge erfarenheter från detta? I och med att den traditionella vårdapparaten verkar bli alltmer otillgänglig börjat man ju snegla efter andra möjligheter till den dagen det kan vara aktuellt att söka vård...

Jag har använt KRY ett par gånger för enklare grejer, typ "Jag behöver hostmedicin, du hör hur jag låter" eller "Kiddot har ögoninflammation, vad ska jag göra och vad behöver vi för medicin?". Jättebra, användarvänligt, men jag hade inte använt det för värre grejer än så :)

Har använt Min Doktor för ett recept, funkade utmärkt. Jag bor i en stad o jobbar i en annan, vill inte byta vårdcentral och har följdaktligen svårt att få en tid som funkar när jag måste besöka doktor.

Har funderat på det. Det är långa vänte tider här för planerade läkarbesök 3-4 veckor vänte tid. O enklare akuta saker borde nät doktor vara ypperligt till.

Provade på hudutslag vid två tillfällen, men dom hade inget bra att hjälpa mig med. Dock användarvänlig app och snabba svar. Min doktor.

Ja, har använt Min doktor för bihåleinflammation som inte ville gå över - funkade jättesmidigt och jag fick e-recept med en gång. Från att jag skrivit ner mina besvär i appen tills jag varit på apoteket och hämtat medicinen tog det väl ca 45 min. Det har ingen vårdcentral eller akutmottagning någonsin varit i närheten av! Dessutom tycker jag att det känns bra att avlasta den allmänna vården och ta mina rätt så enkla besvär "vid sidan om"!

En allmän fundering:
Hur rimmar apparna med resistensutveckling - skriver de ut antibiotika eller skickar de då till vårdcentral för provtagning?

(Jag tycker att själva idén med läkarappar är bra - men om de ersätts av det allmänna som eller nästan som ett "riktigt" besök så kommer de att dränera mycket pengar ur vården och så just det här med antibiotikan)

Provade Min Doktor vid infektion.
Beskrev mina symptom och fick ett e-recept på penicillin. - Kunde beställa hem det via apoteks-appen och hade det hemma i brevinkastet 12h senare, utan att ha lämnat lägenheten.
Jag är väldigt nöjd!

- Vad det gör för resistensen är dock en väldigt relevant fråga. Nu vet jag att jag inte blivit frisk utan denna medicin och att jag inte äter medicin om det inte är ett absolut måste. Men jag är ruskigt medveten om att det finns många därute som gärna äter någon kur i månaden för att hålla sig friska..

Min mamma använde den för första gången i måndags, det var enkelt och smidigt tydligen. Hon var jättenöjd. Dessutom behövde hon ju inte ta ledigt för att gå till doktorn vilket ju kan bli dyrt.

Provade Min Doktor vid infektion.
Beskrev mina symptom och fick ett e-recept på penicillin. - Kunde beställa hem det via apoteks-appen och hade det hemma i brevinkastet 12h senare, utan att ha lämnat lägenheten.
Jag är väldigt nöjd!

- Vad det gör för resistensen är dock en väldigt relevant fråga. Nu vet jag att jag inte blivit frisk utan denna medicin och att jag inte äter medicin om det inte är ett absolut måste. Men jag är ruskigt medveten om att det finns många därute som gärna äter någon kur i månaden för att hålla sig friska..

Jag blir helt förskräckt. Men jag förstår ju varför patienterna blir nöjda om de tror sig ha halsfluss t ex...

Jag blir helt förskräckt. Men jag förstår ju varför patienterna blir nöjda om de tror sig ha halsfluss t ex...
Det beror ju på vad det är för typ av infektion, men säg vid okomplicerad nedre urinvägsinfektion behövs i regel ingen provtagning utan diagnos sker på symtombeskrivningen.

Min doktor arbetar efter STRAMAS (den instans som arbetar med att motverka resistensutveckling) rekommendationer står det och antar och hoppas att KRY gör detsamma.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
667
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka