Era Dressyrhästars täckesföråd xD

Sv: Era Dressyrhästars täckesföråd xD

Vid +20grader inget täcke
+15 Inget täcke
+10 Ofodrat regntäcke (minns ej märke)
+5 Ofodrat regntäcke
0 Ofodrat regntäcke
-5 Ofodrat regntäcke
-10 Fodrat vintertäcke (HorseGuard)
-15 Fodrat vintertäcke
-20grader? Fodrat vintertäcke

Vid blåst, regn osv.? Ofodrat regntäcke.
Vad har de för täcke på natten
Vår
Inget täcke alls
Sommar Ofodrat regntäcke, om graderna kryper nedåt
Höst Inget täcke alls
Vinter Fleecetäcke (minns ej märke, men det är svart)

Och vad har ni för täcken i transporten vid de olika årstiderna?
min häst åker inte så mycket transport, men annars har han en sjukhusfilt. (har ej på bild och minns ej märke)
Vad har ni även för svettäcken/ridtäcken mm.?
Har ett fodrat, vattentätt ländtäcke (ThermoMaster), ett ofodrat reflexländtäcke (minns ej märke), och ett fleeceridtäcke. (Inte riktigt färdigt, Made By Tebazz)
Min häst håller sig rätt varm av sig själv, men han får lätt spänningar i ryggen så jag vill inte riskera någonting.

Varmare än +20 grader Inget täcke ute eller inne

10-20 plusgrader Vid sol, inget täcke. Vid regn o rusk - Ofodrat shires med hals. Ev fleecetäcke på natten inne beror på tempratur. Bara ländtäcke vid regn.

5-10 plusgrader 150 g shires. Fleecetäcke inne på natten. Ländtäcke vid ridning. Fleece (okänt märke) eller vattenavvisande från thermo master.
plus fem till tio minus vintertäcke shires (300 g?) Tunnare thermotäcke inne på natten. Samma ländtäcke som ovan.

-10 eller kallare600 g shires med hals. Tjockt thermotäcke, shires, med hals inne på natten. Samma ländtäcke som ovan.

I transporten har jag inget täcke på sommar och varm vår/hös. Fleecetäcke om det är lite kallare och thermotäcke när det är som kallast.

OJojoj!
nu ska jag fylla på min lista!
Fick just ett helt täckesförråd av min tränare, som bytt upp sig till en storlek till en större häst.
Ska se om jag kommer ihåg alla täcken också, fick massvis.
  • Ett blått ylletäcke
  • Ett vitt med blåa och gula ränder, svettäcke
  • Ett blått med röda kanter, stalltäcke
  • Ett helgrönt vintertäcke (tror det är bucas)
  • Ett blårutigt fleecetäcke
  • Ett grönt regntäcke
  • Ett ThermoMaster ländtäcke, svart md rödrutig fodring.
  • Ett reflexridtäcke.
Det ska nog vara alla :p Fyller på om jag glömt något!
Trodde aldrig de skulle ta slut när jag började packa upp dem. Hästen blev mer än måttligt trött på mig när jag började pova dem :rofl:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 104
Senast: IngelaH
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 463
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?