Inte samma fråga som rubriken men liknande tema:
Jag valde efter viss tvekan att hyra ut en box till en familj med en tjej som nyss skaffat ponny. Behovet från min sida blev större efter att jag mist min ena häst och stod med en ensam, som då hyrts in hos grannen för sällskap tills det var löst hemma på något sätt. På sikt skulle jag köpa en till (vilket jag nu också gjort due to nedan) men var då tacksam att slippa stressa med det och la de planerna till framtiden eller åtminstone nästa år.
Jag underströk när de tittade på platsen att nu finns här ju inte några jämnåriga stallkompisar så tänk noga över den aspekten för den är ofta viktig i den åldern. Tror att jag också förklarade att det var extra viktigt att kunna lita på för mig så länge jag bara har en häst och att det måste vara en kontinuitet för hans skull. Men då var det hej och hå och det blir iiiiinga problem bara hon får hålla på med hästen och hon kan ju rida ut med dig eller vara på ridbanan och allt blir så bra så bra. Ok, för att ytterligare försöka säkra detta och visa min välvilja så ställer jag upp och lånar ut mitt släp gratis så de kan komma iväg och träna i grupp två gånger i veckan och hålla den sociala kontakten på så sätt i alla fall.
På grund av denna inack så tar jag hem min häst igen i slutet av oktober, när han kommit bra på plats hos grannen och var trygg i den flocken. De flyttar in, jag tar fram kontrakt, frågar tydligt om uppsägningstiden hur vill ni ha det, ska vi sätta kortare för er eller kan jag sätta en eller tre månader på båda håll? Hej och hå igen det går så bra vilket som. Ok, då blev det tre månader.
De står här en (1) vecka, för övrigt också den gratis inklusive hö och halm eftersom det var slutet på oktober och jag sa fortsatt storsint att ni kan slippa betala för första veckan. Men sedan kommer de plötsligt på att NEJ så ENSAMT det blev!
Var är alla jämnåriga stallkompisar som ska hänga i stallet på eftermiddagarna?
Buhu buhu nu måste vi genast hitta oss ett annat stall. Och så meddelar de att de har gjort det och vill flytta ut igen nästa månadsskifte. Dvs nu.
Jag blir föga överraskande rosenrasande över nonchalansen och oförmågan att tänka igenom saker. Särskilt som det drabbar min älskade häst att hans trygghet nu ska störas igen enbart pga deras klanteri och att jag får fara hals över huvud ut i november och panikleta unghäst för att lösa sällskap. Biter ihop någorlunda men förklarar att detta hur ni hanterat allt har orsakat både kostnader och jobb och ställer till med en massiv oreda för mig.
Det följer något halvhjärtat "erbjudande" att ja vi kan ju bli kvar lite till om det underlättar för dig, vilket jag besvarar med att väsa mellan tänderna att jag vill inte ha någon i mitt stall som inte vill vara här och ert förtroende är bränt för att göra några nya deals, bara flytta härifrån. (Ok tonläget är kanske närmare bara dra åt helvete, tanken är det definitivt i alla fall, men det uttrycks inte i de orden.)
Nu lämnade de igår, jag har inte växlat ett ord med dem på slutet mer än hälsat på tjejen, det är ju förstås föräldrarna som är huvudföremålet för min vrede. Dock har de skickat sms att de lämnar, men inte nämnt ett ord om någon resterande hyra.
Fråga: Är det möjligt att - ens om man är helt dum i huvudet - tolka "bara flytta" i ovan sammanhang som "gött, då behövde vi bara betala 1500 spänn för hö, halm och hyra under fem veckor med gratis nyservat släp att åka runt med, och då är kontraktet utan betydelse"? Givetvis ska jag skicka ett surt sms och kräva hyran i vilket fall som helst.
Bonusfråga: ska jag någonsin ha någon inackordering igen? Det är en s k retorisk och lätt ironisk fråga. Med det enda möjliga svaret When hell freezes over.