Jo,absolut! Jag tänkte mer på att det blev trist för TS just i den här situationen.Det är väl snarare trist om man bara kunde skita i vad som är avtalat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo,absolut! Jag tänkte mer på att det blev trist för TS just i den här situationen.Det är väl snarare trist om man bara kunde skita i vad som är avtalat.
Jag hade inte betalat för uppsägningstiden,inte en chans om stallägaren bett mig flytta
Jag förstod det som att det är betalning efter flytten? Men ja jag kan tycka att det är lite konstigt att, om en stallägare sagt upp en pga man inte är överens eller liknande, kräva hyresgäst på hyran även efter att den flyttat ut. Varför är de i det läget inte bara nöjda med att hyresgästen dragit tidigare? Självklart ska man, om man betalar t.ex foder i efterhand, betala det utan gnäll.En god anledning till varför jag inte kan tänka mig att ha inackorderingar. Självklart betalar man sin uppsägningstid, om man inte har en väldig tur att stallägaren är snäll och går med på annat.
Bor man i en hyresrätt betalar man sin uppsägningstid oavsett vem som sagt upp bostaden, annars hamnar man hos kronofogden. Men så fort det kommer till privatpersoner och stall, så tror en del inhyrda att det bara är att ta för sig och att stallägaren ska betala för andras hobby.
Fast hyresvärden vill väl oavsett ha en chans att få in en ny hyresgäst och slippa stå med inkomstbortfall?Jag förstod det som att det är betalning efter flytten? Men ja jag kan tycka att det är lite konstigt att, om en stallägare sagt upp en pga man inte är överens eller liknande, kräva hyresgäst på hyran även efter att den flyttat ut. Varför är de i det läget inte bara nöjda med att hyresgästen dragit tidigare? Självklart ska man, om man betalar t.ex foder i efterhand, betala det utan gnäll.
Och ja, jag har haft eget stall innan och tycker ändå att det är konstigt att man ska betala för att man, i egenskap av besvärlig hyresgäst som kanske inte är så välkommen och uppskattad, drar innan.
Nja den formuleringen är ju såklart väldigt luddig och hur hyresvärden känner för sin hyresgäst är ju oklart, det kanske inte är så illa mellan dem egentligen. Då är det ju lite en annan sits. Däremot finns det ju situationer där hyresvärdar är rätt tydliga med att uppsagd hyresgäst inte är önskad i stallet (de kanske är osams, hg sköter sig dåligt /.../) och ändå ska ha in sista hyrorna, även om personen drar tidigare, vilket jag tycker är rent vansinne.Fast hyresvärden vill väl oavsett ha en chans att få in en ny hyresgäst och slippa stå med inkomstbortfall?
”Se dig om efter annan stallplats” betyder ju verkligen inte ”flytta helst imorgon”.
Ja men det är ju något annat. Finns ju dock inget i den här tråden som tyder på att så är fallet.Nja den formuleringen är ju såklart väldigt luddig och hur hyresvärden känner för sin hyresgäst är ju oklart, det kanske inte är så illa mellan dem egentligen. Då är det ju lite en annan sits. Däremot finns det ju situationer där hyresvärdar är rätt tydliga med att uppsagd hyresgäst inte är önskad i stallet (de kanske är osams, hg sköter sig dåligt /.../) och ändå ska ha in sista hyrorna, även om personen drar tidigare, vilket jag tycker är rent vansinne.
Jag upplevde det som något mer generellt uttalande.Ja men det är ju något annat. Finns ju dock inget i den här tråden som tyder på att så är fallet.
Fast nu är det ju så i hyresrätter att det inte går att vräka någon utan en bra anledning, det går inte bara att kasta ut folk. Det bör heller inte egentligen gå i stall om inte inackorderingen brutit mot regler osv heller.En god anledning till varför jag inte kan tänka mig att ha inackorderingar. Självklart betalar man sin uppsägningstid, om man inte har en väldig tur att stallägaren är snäll och går med på annat.
Bor man i en hyresrätt betalar man sin uppsägningstid oavsett vem som sagt upp bostaden, annars hamnar man hos kronofogden. Men så fort det kommer till privatpersoner och stall, så tror en del inhyrda att det bara är att ta för sig och att stallägaren ska betala för andras hobby.
Jag förstod det som att det är betalning efter flytten? Men ja jag kan tycka att det är lite konstigt att, om en stallägare sagt upp en pga man inte är överens eller liknande, kräva hyresgäst på hyran även efter att den flyttat ut.
Jag förstod det som att det är betalning efter flytten? Men ja jag kan tycka att det är lite konstigt att, om en stallägare sagt upp en pga man inte är överens eller liknande, kräva hyresgäst på hyran även efter att den flyttat ut. Varför är de i det läget inte bara nöjda med att hyresgästen dragit tidigare? Självklart ska man, om man betalar t.ex foder i efterhand, betala det utan gnäll.
Och ja, jag har haft eget stall innan och tycker ändå att det är konstigt att man ska betala för att man, i egenskap av besvärlig hyresgäst som kanske inte är så välkommen och uppskattad, drar innan.
Om du inte står där borde rimligtvis hyran vara lägre, såkallad kallhyra. Har varit så i alla stall jag stått i.
Något värt att tänka på att det är ingen garanti att slippa betala uppsägningstid även om Stallägaren får in en ny inackordering. Har man I kontraktet inte hyrt en specifik utpekad box (t ex box nr 4) så kan Stallägaren ta in någon annan och ställa i boxen. Så länge Stallägaren skakar fram en box om så krävs/önskas.
Faktiskt kan det också vara så att även om en hyrt box 4 men avflyttat och en annan häst kommer in i box 4, kan stallägaren tömma box 4 på anmaning om en vill tillbaka, och därmed ha rätt till ersättning.
Jag är inte ens säker på att en är fri från ansvar att betala överenskommen uppsägningstid om en själv valt att definitivt avflytta och annan flyttar in. Men där är jag mer osäker vad som gäller faktiskt.