Era Dressyrhästars täckesföråd xD

Sv: Era Dressyrhästars täckesföråd xD

Jag fixerar mig inte på temperaturerna, hästen har "kläder efter väder" s.a.s , några grader hit och dit har ingen betydelse tycker jag.

Jag använder större delen av året regntäcke vid behov, dvs. om det regnar ordentligt. Om det duggar lite grann så kan hon gå utan. Anledningen är att våra hagar är väldigt öppna och det finns i princip inget naturligt skydd överhuvudtaget.

Hästarna tål kyla relativt bra, värre med riktigt regn kombinerad med blåst, därför kommer man långt med ett rejält regntäcke. Mina är tunt fodrade med bomull, har två budget regntäcken men som är riktigt bra dock.

Vid lite mer kyla använder jag Bucas Smartex Rain, har några vintertäcken med, bl.a. ett Shires med halvhals men det är inte många dagar om året som det sitter på.

På sommaren har min häst ett flugtäcke från Rambo vid behov, men i år har det knappt behöva vara framme alls faktiskt (beror på hur miljön ser ut omkring ser ut med insekter och flygfän osv ) .

Min häst är inte klippt. Har Amgio thermotäcke 150 g, flera cooler, fleece och ylletäcken osv. som används vid behov.

vid 20 grader för det mesta inget alls om det inte regnar. regnar det har jag ALLTID buces regn täcke på oavsätt om det är sommar.
Är det inte sol ute eller om hästen stpr i stallet har jag svättäcke om hästen blivit riden.

när det är runt 10 grader (beroende på vind osv) så börjar jag ha ett flis täcke på under regntäcket. Som nu i september exempelvis.
Nu har min häst flis täcke inne på natten och flis och regn ute i hagen.

Innan det blir nollgradigt ute brukar termo täcket åka på under regntäcket och då har jag även ett termo täcke i stallet öve nätterna. termo täcken harjag många i olika tjocklekar och märken men föredrar horse wear. Jag börjar med ett tunnare och lägger sedan på ett lite tjockare. Regn hals lägger jag på vid regnit väder.

Blir det under nollan har jag ett rejält tjockt termo täcke inne och vinter täcke ute, med hals. Vinter täcket är ett tjockt termomaster med en tjock hals. Inne har jag även en flis hals jag drar på över termotäcket.

När det blir mer än fem minus eller om det känns väldigt kallt åker termo täcket på under vintertäcket.

Dagar då det blir riktigt kallt o de blir nollgradit i stallet har jag alltid dubbla termo täcken på inne i stallet plus en flis hals. När hästen då ska ut lägger jag vintertäcke över det.
Men för det mesta räcker det med ett termo täcke under eftersom vintertäcket är väldigt tjockt men vissa dagar krävs alla tre täckena.

rider gör jag alltid med ett flis ländtäcke så fort det börjar bli lite blåsigare ute som nu tillexempel. När det blir minus grader rider jag med ett tjockt fodrat ländtäcke, ska jag bara ut och skritta åker en tjock filt och halstäcke på.

I TRANSPORTEN
Jag har alltid svättäcke ävcen om det är varmt. På höst kanten blir det ett flis täcke med hals och ev. ett golden stripe flistäcke över beroende på hur kallt det är.

Blir det minus grader har jag flis täcke med halsoch ett rejält termno täcke över. Efter träning då man ska hem lägger jag ett hansbo combi täcke underst. Jag åker aldrig utan halstäcke vintertid.

Jag har alltid haft hästar som värkligen varit i behöv av täcken och därför samlat på mig en hel del. menoxå för att jag gillar att köpa nya täcken så fort jag ser något som är fint eller verkar bra. Men den senaste hästen jag hade var extremt frusen och skulle aldrig ha klarat av att gå med färre täcken.

Mitt avelsto har jag inte börjat täcka på änn men jag måste erkänna att det svider lite att inte lägga på henne täcke, men vågar inte ifall fölet skulle fasta osv.
Jag tror att ska man ha hästen i en tävlings kondition så krävs det ordentliga täcken.

Bucas är favorit när det gäller ute täcken. dom håller emot mycket och håller länge.

Jag tror att ska man ha hästen i en tävlings kondition så krävs det ordentliga täcken.
Fast enligt undersökningar är det hästar i hög kondition som är i minst behov av täcken. ;) Har inte länkarna till undersökningarna men de dyker upp i de flesta täckes-trådarna.

+20 till +5:
Flugtäcke vid sol.
Ofodrat regntäcke med halvhals vid regn.
Vid kraftigt ihållande regn eller när det börjar dra sig mot +8 och nedåt (ej sol) så får hon på sig ett fleecefodrat regntäcke.

+5 till -0:
Top Five, ca 250g foder. Utan hals

-0 till - 10:
Rambo Wug, 375g. Halvhals.

-10 och uppåt:
Ca 450g tjockt vintertäcke med helhals.

I stallet om natten vintertid/vår/höst:

Three Crown 'horseline' 200g.
Är det över -10 ute så har hon dubbla stalltäcken.
Sommartid sover hon ute dygnet runt.

Senast ändrad av en moderator:

Finns undersökningar om mycket. Men jag kan men full säkerhet svara att alla de tävlings hästar jag har haft har varit i behov av täcken eftersom de inte har tjock päls. Man ska nog inte förlita sig helt på undersökningar utan se till att se till den enskilda hästen o ser jag till mina tre senaste skulle ingen ha kunnat gå utan täcken.

Allt beror på omständigheterna.

Jag har ett fullblod med extremt tunn hårrem. Har hon gått täckad ett tag eller är tunn fryser hon lätt, efter en sommar ute men bättre hull tål hon dessto mer. Sen gör det stor skillnad om de kan skydda sig från vind/blåst och om de har mat.

Min häst går naken på somrarna när hon går på bete. Går naken även höst/vår när det är fint väder och står naken i stallet.
När det kryper under 10 grader och börjar regna får hon på sig ett fodrat regntäcke.

Sen byter vi täcke beroende på väder och kyla. När det är som kallast har hon termotäcke inne (ca 300gr) och ett fodrat rhino över ute.

Vill inte att hon blir kall men är också rädd att överhetta henne, något som ofta inte syns utanpå. Skulle aldrig få för mig att täcka hästen för att den ska hålla sig lugn i hagen eller liknande.

Generellt kan man säga att hästar i medelhård eller hård träning har högre ämnesomsättning än hästar i lätt träning eller ingen träning alls. Det beror på att de med sannolikhet utfodras utefter det - mer foder = högre omsättning = varmare häst. Här är en länk som dök upp i en tidigare tråd som jag tycker är helt suverän:

http://www.motgift.com/pm.pdf

Finns undersökningar om mycket. Men jag kan men full säkerhet svara att alla de tävlings hästar jag har haft har varit i behov av täcken eftersom de inte har tjock päls. Man ska nog inte förlita sig helt på undersökningar utan se till att se till den enskilda hästen o ser jag till mina tre senaste skulle ingen ha kunnat gå utan täcken.

Men du, det kan ju bero på att dina hästar (framavlade, högt i blod) har generellt sett tunn hårrem. En häst med päls anpassad efter syd-tyskland tål självklart inte vår nordanvind. Men att de skulle behöva ännu mer täcken om de inte var i träning kan stämma endå.

Vad har NI för täcken på era hästar?

Vid:
+20 Vid uppehåll flugtäcken, broms:devil:. Vid regn nakna om det inte är väldigt ihållande.
+15 Ofodrade regntäcken vid dåligt väder vilket sussesivt övergår till jämt, alltså även vid sol.
+10 Ofodrade regntäcken dygnet runt. Om de inte visar att de fryser, skakar.
+5 När det blir så kallt på nätterna får de 200grams stalltäcken inne. När det sedan blir så kallt även dagtid har de 200grams fodrade utetäcken.
0 Samma, oftast. Blir inte kallare temperatur i stallet men råare kyla ju kallare det blir ute (kallstall).
-5 370-400gramsfodrade utetäcken i hagarna. Och 300-400grams fodrade stalltäcken.
-10 Samma.
-15 Samma, om de inte visar att de vill ha tjockare.
-20grader? Usch så kallt, då får de ett ylle eller något annat värmande under 400gramstäckena både inne och ute.

Vad har de för täcke på natten Vår Shires 200grams stalltäcken.
/Sommar Shires tree crown bomullstäcken framtills mitten av juni. Börjar igen i början av agusti.
/höst Shires 200grams stalltäcke
/Vinter? Shires eller Rambos 400grams stalltäcken.

Och vad har ni för täcken i transporten vid de olika årstiderna?
Sommar-Nättäcke alt coolertäcke.
Höst- Fleece, sen ylle, sen termotäcke över ylletäcket.
Vinter- Tjocka täcken
Vår- Samma som höst fast tvärtom.

Vad har ni även för svettäcken/ridtäcken mm.?
Massor:rofl:

Märken:
Rambo
Rhino
Amigo
Shires
Eskadron
Krafft
+ massa fler.

Intressant fakta kan ju vara att pållen är en kbl travare...som är rakad på vintern..:)
Vid +20grader: Defenitivt!! Inget täcke!! Om det inte är mkt bromsar,klägg osv...då får han flugtäcke.
+15 Samma som ovan...
+10 Vid utgång på natten, lr regn/blåst under dagen: Rambo, regntäcke, ofodrat.
+5 Samma som ovan..
0 Samma som ovan, med ev fleece täcke under.
-5 Rambo, vinter täcke, tror de är 200 - 300 grams..
-10 Samma som ovan.
-15 Som ovan...
-20grader? Som ovan, men med ev, fleese lr tunnt stall täcke under.

Vid blåst, regn osv.? Rambo, regntäcke, ofodrat.
Vad har de för täcke på natten Vår/Sommar/höst/Vinter? Enda gången ja täcker mina hästar på natten är vinter tid, lr möjligtvis höst/vår om de går ute. Stalltäcket på vintern är ett Domani, 600 gram.
Och vad har ni för täcken i transporten vid de olika årstiderna? Regning,kall sommar, höst, vår; Fleese täcke lr liknande. Vinter:Rambo ulltäcke. (underbart) :love:
Vad har ni även för svettäcken/ridtäcken mm.? På vintern när de är riktigt kallt så funkar ulltäcket bra, då de andas utmärkt!!
Annars använder ja ett märkeslöst, vanligt svett täcke.
Ridtäcken: vintertid:lättfodrat, thermomaster. Vår/höst:märkeslöst fleese, Samt vid mörker; reflextäcke.

Senast ändrad:

+ 15 inget täcke
0till +15 horsepower spring shower (regn täcke)
0 till -5 capriati övergångstäcke 150g i hagen, pessoa stall 150g i stallet
-5 till - 15 pessoa utegångstäcke 300g/ pessoa stall 300g
kallare än -15 horse power utegångstäcke 400g/horsepower stall 400g

sommartid har jag hansbo combitäcke i transporten, vintertid har jag pessoa stall täcke.

Det var framför allt den länken jag tänkte på. Läsvärt!

Har bara internet hos svärföräldrarna och vill inte spara en massa länkar... :angel:

finns det folk som täcker för att hästen ska stå still i hagen?? :crazy:

sen måste jag bara säga att jag tycker såna här trådar är värdelösa när man börjar prata om x antal gram vid x antal grader och din häst har för tjockt täcke eller din häst har för tunnt....

det är så individuelt! så länge hästen inte fryser eller är för varm har den lagom tjockt täcke. det är mkt som spelar in; hur hagen ligger, nederbörd, luftfuktighet, vind, om hästen rör sig mkt i hagen, hur mkt den äter, om den har lätt för att bli stel etc etc.. man kan inte sätta upp något diagram eller em fasit för vad som är rätt.

tex i dag så har det nog varit nästan 15 grader och soligt men det har blåst 16 ms och ännu mer i bygarna och det har varit svinkallt!!! en sån vind gör att den upplevde temperaturen sjunker med minst 10 grader..

Vid +20grader: Inget, utantag vid ihållande/kraftigt regn, då åker ett ofodrat regntäcke på.
+15: Samma, vid regn eller mkt blåst ofodrat regntäcke.
+10 Fodrat regntäcke, vet inte exakt hur många gram fodring, men kanske 150-200 g :confused:
+5: Fodrade regntäcket eller fodrade rentäcket + ett stalltäcke under, typ. Beror lite på om det är soligt väder eller regn, blåst osv. Min häst är väldigt känslig för blåst och regn!
0 Vintertäcke ca 300 g foder.
-5 Samma eller täcke med 370 g.
-10 370 g täcke.
-15 370 g täcke med stalltäcke under.
-20grader? Samma.

Vid blåst, regn osv.? Har en känslig häst så extra täckad vid sånt väder. Hon är mer känslig för blåst, regn än för kylan i sig.
Vad har de för täcke på natten Vår/Sommar/höst/Vinter? Samma som ute pga ingen täckesservice.
Och vad har ni för täcken i transporten vid de olika årstiderna? Olika.. Åker inte transport så ofta :p
VAd har ni även för svettäcken/ridtäcken mm.? Sätter på länd/ridtäcke ganska tidigt när det börjar bli kyligt så hon inte ska frysa och spänna sig. Har massa olika svettäcken.

Kan tillägga att hästen står i en relativt liten hage för tillfället och rör sig därför inte så mkt, har inte heller tillgång till hö i hagen på vintern osv. + att det är en känslig sak som lätt fryser och spänner sig, vid blåsigt och regnigt väder :(

Senast ändrad:

sen måste jag bara säga att jag tycker såna här trådar är värdelösa när man börjar prata om x antal gram vid x antal grader och din häst har för tjockt täcke eller din häst har för tunnt....

tex i dag så har det nog varit nästan 15 grader och soligt men det har blåst 16 ms och ännu mer i bygarna och det har varit svinkallt!!! en sån vind gör att den upplevde temperaturen sjunker med minst 10 grader..

Jag håller med dig egentligen men, själv så vet jag exakt hur mycket fyllning varje täcke har och när jag byter täcken så därför kan jag oftast säga på temperaturen hur mycke täcke de har.

KL

Hästar fryser inte/blir för varma i 5-graders intervaller.

Har ett fullblod som klipps vintertid. (ej rygg och kors).
sommartid: otäckad. Tar in om det regnar mycket.
när det börjar bli regnigt och ruggigt på hösten har han ofodrat regntäcke ute, naken inne.

ner till nollan har han regntäcke oftast, under nollan blir det fleecefodrat regntäcke alternativt ngt lättfodrat utetäcke, typ 150 gram.
han går i dessa tills det börjar bli neråt -10 då kan jag lägga på ngt tjockare. går aldrig i mer än 300 gram på vintern, och fryser aldrig.
har ganska lite skydd i hagarna, men får dock lunch i hagen.

säger som Centaur, tycker såna här trådar är ganska missvisande, då man måste lära sig se på sin häst, samt vara lite påläst runt hur hästar fungerar rent fysiskt i olika väderförhållanden, beroende på kondition, tillgång till mat, klippning osv.

återigen - ju bättre kondition, desto bättre håller man värmen. En oklippt skogsmulle konvalecent kan därför vara i betydligt mer behov av varmare täckning i vissa väder, än en tävlingshäst i topp kondition. sen gillar ju folk att tänka på sina tävlingshästar som porslins saker och tror att de blir känsligare ju mer de tävlar :angel:- så det brukar vara tvärtom man ser i hagarna dessvärre.

kan bara hålla med dig och centaur.

centaur, jepp. har hört frasen "en varm häst är en snäll häst" många gånger.

Dessutom har jag hört att hästarna täckas för att inte sträcka sig vid utsläpp. Om min häst vore så varm efter en stillastående natt att musklerna praktiskt taget var uppvärmda skulle jag bli orolig.

det är skillnad på att inte frysa och att vara uppvärmd.

många hästmänniskor skulle behöva gå en kurs i allmän träningslära..

finns det folk som täcker för att hästen ska stå still i hagen?? :crazy:

Det är ju oftast dessa hästar som framförallt behöver täcke. Tävlingshästar osv i medelhård/hård träning håller värmen betydligt bättre. Tänk själv att stå stilla hela dagarna - hur frusen blir man inte då? ;)

Nu på höstkanten har han ett ofodrat regntäcke på dagarna.
När det är runt 0an på dagarna oxå kommer jag byta till ett fodrat regntäcke med lite hals.
Sen när det börjar krypa ner mot en 10 minus blir det ett tjockt vintertäcke med lite hals.
Har dock inte behövt använda mitt tjockaste nån gång för då ska det va rejält kallt om han inte ska bli svett under.

Jag kanske är motvallskärringen här, men min häst har aldrig haft täcke på sig, oavsett temperatur, och trivts bra med det. Nu i vinter kommer hon att klippas (för första gången någonsin) och då åker givetvis ett täcke på. Annars har hon klarat sig bra med sitt naturliga skydd.

(Har dock stött på andra hästar som inte gör det så jag förstår de som slänger på täcken också...)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 104
Senast: IngelaH
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 463
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?