Equipe dressyrsadlar

feel

Trådstartare
Ni som äger/har ridit i någon av Equipes dressyrsadlar, vad tycker ni? Mjuka? Kvalitén? Hur är lädret, är det halkigt eller är det bra grepp? Hur pass vida går det att få dem?

Sv: Equipe dressyrsadlar

Ni som äger/har ridit i någon av Equipes dressyrsadlar, vad tycker ni? Mjuka? Kvalitén? Hur är lädret, är det halkigt eller är det bra grepp? Hur pass vida går det att få dem?

Mycket snygg, helt fantastisk att sitta i, bra kvalitet, bra grepp, finns inget bättre på studsiga hästar. Det går nog att få dem väldigt vida då de mottbeställs efter häst och ryttare. Ring Rose och fråga vet ja.

Nu har jag bara en hoppsadel men jag har suttit i en dressyr och de är :love:!!
Kavlskinnet är underbart mjukt och man får supergrepp när man sitter i den.

Provsatt en sån i globen, och det var kärlek! Jag bestämmde mig väääldigt snabbt för att nästa sadel blir en sådan :love:

Lade bara på en sådan på Limman när vi kollade sadlar, den var lite för rak tyvärr för henne. Men lädret var helt underbart:love: Underbar sadel. Blev mer imponerad av den än av amerigo, som jag tyckte var väldigt stela och inte alls som jag trott.

Jag har en sådan, kommer inte ihåg vilken modell men det är den senaste som Rose gjorde "till sig själv" för hästar med naturlig uppförsbacke.

Från början var det den enda sadeln som passade på min häst (förutom Ankyn och den är fruktansvärd så den var inte att tänka på) så jag fick lixom gilla läget.
Jag tyckte att knäbossorna var för stora från början för jag var inte van vid det.

Nu tycker jag att den är underbar:love:
Den är ett riktigt hantverk, blir bara vackrare med tiden. Kvalitén är kanon, lädret mjukt som handskskinn men ändå inte så ömtåligt.
Den sätter mig i en bra position utan att låsa fast mig.

Jag är helnöjd nu även om jag var skeptisk från början.
Skulle säga att greppet är mycket bra.

Du kan nog få dem i princip hur vida som helst då hon helt måttsyr om man vill det. Min är dock en standardvariant.

Tycker de är prisvärda med tanke på vad man får för pengarna.

*delvis kl*

Det låter ju lovande det här. Har inte varit i kontakt med Rose utan en annan utprovare (tyvärr bor jag väldigt långt norrut, så det blir "utprovning på håll", men hon lät väldigt positiv iaf).

Har funderat på både Amerigo och Childeric också, men efter att ha provridit dessa sadlar så var jag inte helt säker. Upplever att man har väldigt mycket sadel framför sig (gillar inte riktigt det) i Childericen samt att den är lite "klumpig" och stor på min lilla häst. Amerigo har vi tyvärr inte hittat någon modell som vi trivs i.

Tack för alla svar, vill gärna höra ännu fler åsikter ;)

Jag har inte varit speciellt glad för Equipe sadlarna innan. Men deras allra nyaste Oracle är :love:

Underbara! Hra beställt en sådan och den kommer när som helst:d

Ingen annan som har något att tillägga? ;)

Ska mest troligt beställa en Equipe.

tycker att de äldre modellerna inte legat jättebra + att de har varit hala att rida i..

Men nu har jag precis hämtat min Equipe Oracle så nu ska jag ut o rida :D:D

Här är en bild på min Dressage Rose Rödbrun:
Coralinaction.jpg

Jag har en elegance och älskar den, skulle aldrig kunna tänka mig någon annan sadel :love: Det var kärlek vid första ridpasset :rofl:

Bilder på sadeln på olika hästar:

Boddan6.jpg

Invasor11.jpg

08051311.jpg

Bohemio0811114.jpg

*KL*

Jag hade en Equipe "rose sadel" till min fd. dressyrhäst. Den var jätte skön att sitta i oså, men kruxet var att den breddade sig (Alltså töjde sig) och la sig på hästens manke. Så jag var inte sådär jätte nöjd i slutändan:(

*KL*

Jag hade en Equipe "rose sadel" till min fd. dressyrhäst. Den var jätte skön att sitta i oså, men kruxet var att den breddade sig (Alltså töjde sig) och la sig på hästens manke. Så jag var inte sådär jätte nöjd i slutändan:(

Men reklamerade du den inte då?
Eller var det dags för omstoppning (jag vet inte vad equipe är stoppade med)
så det helt enkelt var dags att stoppa den?

Om den lägger sig på manken så tycker jag det även kan låta som att hästen tappat sina muskler där och därför blir sadeln för vid, tippar fram och lägger sig på manken.

*KL*

Kommer i håg att det har diskuterats tidigare här på Buke, att de töjer sig alltså.
Hittade tråden här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=865413

Jag har dock inga egna erfarenheter. Har ridit i en Equipe dressyrsadel en gång (kommer inte i håg modell) och den var bekväm i alla fall, påminde om min Amerigo.

där var det många kritiska röster mot equipe ja... :crazy:

men är inte equipe tillverkade av dom samma som gör amerigo?? borde dom inte vara likvärdiga? dom kostar väl lika mkt så vad är eg skillnaden?

där var det många kritiska röster mot equipe ja... :crazy:

men är inte equipe tillverkade av dom samma som gör amerigo?? borde dom inte vara likvärdiga? dom kostar väl lika mkt så vad är eg skillnaden?

Den största skillnaden verkar vara att Equipe har många modeller med latexstoppning, det dissar ju Amerigo helt så jag tvivlar på att det är samma tillverkare?

Sen kostar väl de flesta "inne-märkena" ungefär samma? Typ Röösli, Amerigo, Childeric mfl

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar