Enskild firma till aktiebolag?

B

bolagsbyte

Hur gör jag om jag vill ombilda min enskilda firma till ett aktiebolag? Jag bor på ett jordbruk o bedriver verksamhet där i mindre omfattning, nu vill jag veta vad det skulle innebära om jag ombildade bolaget till ett aktiebolag istället.

Jag har fått för mig att det är "säkrare" att ha ett AB än en enskild firma, dvs jag kan inte gå i personlig konkurs om det är AB utan då har bolaget ett eget liv. Rätt eller fel?

Tips på vart jag kan läsa?

Sv: Enskild firma till aktiebolag?

Visst kan du gå i personlig konkurs om bolaget går åt skogen. Det beror på om det finns t ex skatteskulder i aktiebolaget.

Men jag tycker du ska boka tid hos en revisor eller kanske LRF för att gå igenom för- och nackdelar med de olika uppläggen, det behövs en genomgång av din verksamhet och status för att ge ett rättvisande råd och du har säkert många följdfrågor.

Saxar ur en snabbuppletad länk på nätet:
---
Personligt betalningsansvar för obetalda skatter i aktiebolag regleras i 12 kap. 6§ Skattebetalningslagen. Där sägs “Om en företrädare för en juridisk person i övrigt uppsåtligen eller av grov oaktsamhet har underlåtit att betala skatt enligt denna lag, är företrädaren tillsammans med den juridiska personen skyldig att betala skatten och räntan på den.”

För att kunna bli personligt betalningsansvarig måste man alltså vara “företrädare” för bolaget.

I 8:4 och 8:29 Aktiebolagslagen (ABL) framgår att styrelseledamöter och VD är legala företrädare för bolaget. Man kan inte vara legal företrädare bara genom att vara suppleant. För att en suppleant skall anses som legal företrädare måste suppleanten inträda i styrelsen. Detta framgår av bla. rättsfallet NJA 1985 s. 439.

Utöver de som enligt 8 kap. ABL är bolagets legala företrädare, har man i rättspraxis också använt sig av begreppet “faktisk företrädare”.
En faktisk företrädare är en person som – utan att vara VD eller styrelseledamot – har ett betydande intresse och ett bestämmande inflytande i bolaget. Äger man aktier i bolaget anses man i allmänhet ha ett intresse, och hur stort detta intresse är beror i princip på hur stort aktieinnehavet är, eller hur stort inflytande i bolaget som aktieinnehavet medför. Att man har ett bestämmande inflytande innebär ett krav på ett mycket stort inflytande över företagets ledning, förvaltning osv.
...
---
http://lawline.se/answers/10747

Senast ändrad:

Om du har aktiekapitalet så att du kan starta aktiebolag minskar absolut risken för personlig konkurs. I ett aktiebolag svarar du enbart för det du har satt in i bolaget. Undantag finns, huvudsakligen vid skatteskulder eller om du går i personlig borgen för aktiebolagets lån. Sedan är det lite mer administration med ett aktiebolag. Exempelvis blir du anställd av aktiebolaget som får betala arbetsgivaravgifter och preliminärskatt för dig, samt förstås bolagets egen skatt. Du kan inte heller ta ut pengar ur bolaget hur som helst. Huvudsakligen ska du ta ut lön. Vill du dela ut vinst finns det en del begränsningar. Du måste också ha en ytterligare person som kan tänka sig att bli styrelseledamot eller suppleant. Orkar du med den ökade administrationen och inte behöver gå i borgen eller pantsätta din bostad eller andra privata tillgångar för aktiebolagets räkning är det absolut värt att göra detta. Då överlåter du helt enkelt alla tillgångar du i dag har i den enskilda firman, med ett skrivet avtal mellan den enskilda firman och aktiebolaget, och till ett rimligt värde. Diskutera detta med din revisor, ofta är bokfört värde okej och enklast men ibland vill man göra detta till marknadsvärde. Du kan aldrig göra det till ett högre värde än marknadsvärdet för då räknas det som utdelning.

Firman idag går nätt och jämnt med vinst, får o kan man ombilda en enskild firma som går "dåligt" till ett AB? Jag vet att det kommer att krävas någon form av insättning av kapital till AB när man bildar det, och det tror jag inte är något problem att få fram, frågan är hur mkt pengar det rör sig om?
Idag är vi 2 som står på den enskilda firman, är det ett problem?

Det stämmer, det är 50 000. Något jag inte tänkte på tidigare var att du eventuellt kan använda tillgångar i den enskilda firman, om du t ex har lager, och skjuta till som aktiekapitalet eller en del av kapitalet. Men då behöver du nog konkret hjälp av ett proffs så att det blir rätt.

www.skatteverket.se och www.bolagsverket.se hittar du jättemycket bra info!

Vill man använda sig av apportegendom till aktiekapitalet ska man absolut anlita en revisor, det är inte helt enkelt och långtifrån lätt att få rätt. Bl a behövs det revisorsintyg om jag inte är helt snett ute.

Firman idag går nätt och jämnt med vinst, får o kan man ombilda en enskild firma som går "dåligt" till ett AB? Jag vet att det kommer att krävas någon form av insättning av kapital till AB när man bildar det, och det tror jag inte är något problem att få fram, frågan är hur mkt pengar det rör sig om?
Idag är vi 2 som står på den enskilda firman, är det ett problem?

Först och främst, man kan inte ombilda en enskild firma till ett AB utan du får helt enkelt starta ett bolag till och antingen avveckla den enskilda firman eller ha den vilande. Att tänka på är dock att det kan vara dyrt att avveckla en enskild firma (om det finns expansions- eller periodiseringsfonder ex).
Däremot är det inte några problem att flytta över värde (maskiner etc) till ditt nya bolag (AB). Det krävs idag endast 50000:- i aktiekapital, detta kan vara i form av kontanter eller värde i saker (maskiner etc)
Lite fundersam blir jag dock när du skriver att ni är 2 som står på den enskilda firman? En enskild firma kan bara ägas av en person, firman är ju knuten till ett personnr och kan inte ha delägare..
Jag undrar varför du känner att du vill ändra bolagsform? Om du bedriver verksamhet i liten skala så är det ju även liten risk att gå i personlig konkurs?? Det kan inte handla om större risker i en sådan verksamhet? Eller har jag fel?

Du har fått väldigt bra råd redan, men att tänka på vad gäller AB och andra bolagsformer är att huvudregeln att du inte är betalningsansvarig för bolagets skulder är lite missvisande i många fall.

Tex, så kräver många banker att du som privatperson går i borgen för ditt AB ifall bolaget vill låna pengar för investeringar eller annat du/bolaget vill ha pengar till. Även vissa bilbolag vill ha dig som privatperson som borgensman för ditt AB ifall bolaget ska leasa en bil, maskiner, etc.

Det är inte alltid så enkelt att man kommer undan med att vara betalningsansvarig.

Det finns ju också fall där en noggrannare utredning av läget visar att det bästa är att behålla verksamheten i enskild firma. Jag tror att det alltid är bäst att diskutera med någon som djupare kan gå in titta på förutsättningarna, och ge råd utifrån varje enskilt fall.

Ibland är det ju för- och nackdelar som bara företagsledaren kan bedöma om de är just för- eller nackdelar.

De allra flesta småbolag går ju utmärkt att ha som enskilda bolag. Sen är det givetvis en trygghet för leverantörer, banker, borgenärer etc att veta att personen som startade aktiebolaget hade tillräckligt med pengar för att lägga in aktiekapitalet. Det visar på seriositet och långsiktighet.

Det är många som anser att tex handelsbolag endast är till för dem som inte har råd att starta ett AB. Det stämmer i mångt och mycket tyvärr rätt så bra på hur verkligheten ser ut. Men en enskild firma som en person driver är ju inte i samma klass som ett handelsbolag där det är ett samarbete mellan flera personer.

Femtio lax i apportegendom har de flesta småfifflare, jag tror inte det är någon borgen för god ekonomi. Snarare har just smårufflare en tendens att hålla sig från enskild firma eftersom de oftast varken kan, vill eller får starta en dylik.

Jag ämnar nog att hålla med Lovisaleonora_. Det är dessutom svårt att skaffa sig målvakter och bulvaner i en enskild firma :)
Så jag anser nog snarare tvärtom, att det är tryggare med kunder som är enskilda firmor, de brukar vara mer måna om ekonomin just med tanke på att den privata går hand i hand med företagets.. Det enda negativa ur leverantörssynpunkt är att det ibland kan vara svårt att kreditbedömma en enskild firma, med tanke på vad lite som visas på en kreditupplysning jämfört med ett ab tex.

Vill man använda sig av apportegendom till aktiekapitalet ska man absolut anlita en revisor, det är inte helt enkelt och långtifrån lätt att få rätt. Bl a behövs det revisorsintyg om jag inte är helt snett ute.

Det stämmer, när man bildar ett AB med apportegendom krävs intyg från en godkänd eller auktoriserad revisor. Beroende på vad egendomen är för något så krävs även intyg från exempelvis bilhandlare om det avser en bil.

Finns lite på verksamt att läsa...
http://www.verksamt.se/portal/web/guest/home

Sedan så är det ju så att det som tillhör bolaget kommer att säljas för att täcka upp skulder om bolaget går i konkurs. Dvs om du skriver över alla hästarna (eller vad du nu har för verksamhet) till bolaget kommer de säljas till högst bjudande ifall bolaget går omkull...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 492
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 501
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka