Ensilage kossor + hästar????

Sv: Ensilage kossor + hästar????

Är det inte så att man ofta har mer rajgräs och klöver i gräs som ska bli komat??

Det är ju inte bra hästfoder i alla fall.

Att ha klöver i grovfoder till häst är inget problem utom att torktiden är längre. Till våra kor så har vi timotej och en del klöver i vallen.

Kicki :)

Jag tackar för era svar o lite klokare har jag blivit.

Jag brukar köpa första skörden av bonden o de gräset slår han rätt sent faktiskt. Tex har alla andra bönder slagit här nu men inte han. Han säger att han väntar helre en vecka till eller två.
Han har inget klöver inblandat i de jag köper.

Tycker ni man kan ge hästarna skörd från förra året? Alltså om jag köper ensilage till hösten som är från förra året? (Inte för jag ska göra det då jag får tag på nytt, men bonden sa jag kunde få de billigare)
Näringen kan väl ändå inte vara lika bra på de???

Det han slår är då mer som "gammeldags" hö och inte en första skörd med våra mått mätt.

Och visst kan du köpa fjolårsfoder så länge det är rätt hanterat i alla led så är det inga problem. Men du bör ju inte köpa på dig en hel årsförbrukning.

Tycker att du ska prova att ge grovfodret utan halmtillskott. Om hästen inte blir sämre i magen så går det ju bra. Det är ju inte alla som reagerar på ett kraftigare grovfoder, min häst har många gånger ätit det ensilage vi har till korna men inte fri tillgång.

Nu fick jag svar på mitt senaste med tror jag

Att ha klöver i grovfoder till häst är inget problem utom att torktiden är längre. Till våra kor så har vi timotej och en del klöver i vallen.

Akta er bara för att ha det i hö. Det blir aldrig helt torrt hur torrt det än verkar. Vi gjorde det misstaget förra året och hela den delen av höskörden möglade. De vi frågat har sagt att det är omöjligt att få klövern helt torr, om det är för mycket av det alltså.

C. Müller som disputerade på inplastat foder till häst aldeles nyss grorde ett försök där hästarna fick välja mellan foder från samma åker, skördat samtidigt men med olika ts-halt. Om jag inte minns fel så valde ALLA hästarna i försöket det blötaste fodret. Kommer inte ihåg exakt hur blött det var men typ 30% ts eller nåt tror jag.

Sara

C. Müller som disputerade på inplastat foder till häst aldeles nyss grorde ett försök där hästarna fick välja mellan foder från samma åker, skördat samtidigt men med olika ts-halt. Om jag inte minns fel så valde ALLA hästarna i försöket det blötaste fodret. Kommer inte ihåg exakt hur blött det var men typ 30% ts eller nåt tror jag.

Sara

Det är skönt att höra. Du anar inte hur många gånger jag blivit idiotförklarad av diverse hästmänniskor för att jag ger mina hästar ensilage som är blött. Senast för ett par veckor sedan.

Akta er bara för att ha det i hö. Det blir aldrig helt torrt hur torrt det än verkar. Vi gjorde det misstaget förra året och hela den delen av höskörden möglade. De vi frågat har sagt att det är omöjligt att få klövern helt torr, om det är för mycket av det alltså.

Verkligen trist med ert hö, inte kul att få extra jobb och mindre foder. :(
För drygt 20 år sedan då vi hade enbart hö så var klöver inblandningen väldigt låg och skulltorktiden mycket hög. Sedan så beror det ju lite på var man bor, här uppe så är nattluften rätt torr iom. att solen är uppe så pass länge. Med hässjat hö så är det väldigt jobbigt att ha mycket klöver i vallen. Men det är ju en svunnen epok. :)

Vi bor precis vid havet på västkusten och luften är allt annat än torr den mesta tiden på året:crazy: Här blir det inte tal om löshö eller hässjat. Torken kan bara vara på under dagarna då solen skiner, på nätterna är det fuktigt, och oftast är det lite småfuktigt även på dagarna. Om det inte är sådant väder som det varit nu ett par dagar, men klimat som sahara:eek:

Ja med ett sånt klimat kan det inte vara lätt med hö! :crazy: Fy vad jobbigt. Är verkligen tacksam för våra långa ljusa torra försommar nätter. När vi tar andra skörden så är det ju lite knepigare eftersom det är i början av Augusti.
Det är ju synd att man inte kan önska sig väder. :)

Det han slår är då mer som "gammeldags" hö och inte en första skörd med våra mått mätt.

Och visst kan du köpa fjolårsfoder så länge det är rätt hanterat i alla led så är det inga problem. Men du bör ju inte köpa på dig en hel årsförbrukning.

Gammeldags? Ska jag tolka det negativt eller positivt? Eller hur menar du? han brukar alltid slå efter midsommar av nån anledningen. i år har det annars varit extremt tidigt. Men denna bonde är väldigt pedant av sig så jag tror inte att höet är av sämre kvalite.
Eller?

kan undra hur de blir i framtiden med detta klimat.
Förra året höll ju andraskörden på att gå åt pipan...

KL

Kan man ge samma grovfoder, hö eller silage till häst och får. Är det samma där eftersom både kossor och får är idisslare att det inte är att rekommendera?

Gammeldags? Ska jag tolka det negativt eller positivt? Eller hur menar du? han brukar alltid slå efter midsommar av nån anledningen. i år har det annars varit extremt tidigt. Men denna bonde är väldigt pedant av sig så jag tror inte att höet är av sämre kvalite.
Eller?

Gammaldags tolkar jag som att man slår då gräset blommat, vet inte om det är vad Invinciblestables menar, men det var så man gjorde förr. Det finns både positiva och negativa sidor med det. Då är det kanske inte sämre kvalitet, men betydligt sämre näring och energihalt. Man gjorde så för att slippa så om ängen, utan man lär den självså. Vi gör så på vår ekologiska vall, där det mest växer örter och blommor.
Efter midsommar är ganska sent att slå, åtminstone där jag bor. Jag vet ju inte hur det är hos er.

KL

Kan man ge samma grovfoder, hö eller silage till häst och får. Är det samma där eftersom både kossor och får är idisslare att det inte är att rekommendera?

Min svärfat har får, och vi har nötdjur och hästar. Han vill helst ha rena grässorter i sitt ensilage, och även väldigt spätt gräs eftersom fåren ratar det grova. Vi vill helst ha fler sorters gräs och mer örter i ensilaget, mest för att det är bra med omväxlingen och näringen från flera olika. Rent allmänt kan jag aldrig tänka mig att det är någon skillnad mellan idisslare och hästar vad gäller grovfodret, de betar ju på samma plats. Möjligtvis är nötdjuren mer känsliga än hästar när det gäller kvaliten, men det var ju inte din fråga...
Vi har även haft exakt samma grovfoder till både får, get, häst och nöt, och det har gått utmärkt.

Eller?

Tar man en första skörd så slås den innan midsommar oavsett var man bor i landet. Sedan tar man en andra skörd och i vissa delar även en tredje skörd. Så om han slår efter midsommar så blir det som man förr slog när man tog in grovfoder en gång, därav "gammeldags" hö. Vid axgång så så sjunker näringsvärdet rejält och det gör det ju även tidigare sakta men säkert.

Jag skulle inte köpa ett hö som har mycket rajgräs i som det ofta är till kor. Min häst är fångkänslig och rajgräs kan innehålla dubbelt så höga sockerhalter(fruktan) som tex timotej.

Klöver bör man också undvika då det är väldigt stärkelserikt, inte bra för fångkänsliga raser/hästar

Jag tycker inte komat är hästmat efter vad jag läst mig till.

Jag köper timotejbaserat hö i höst till mina båda hästar, varav en fångkänslig.

Jag skulle väl inte sträcka mig till att påstå att klöver är stärkelserikt...men, JA, det finns lite stärkelse i klöver.

Sara

Jag skulle inte köpa ett hö som har mycket rajgräs i som det ofta är till kor. Min häst är fångkänslig och rajgräs kan innehålla dubbelt så höga sockerhalter(fruktan) som tex timotej.

Klöver bör man också undvika då det är väldigt stärkelserikt, inte bra för fångkänsliga raser/hästar

Men om kor och hästar betar på samma fläck, så är det idealiskt. Det står att läsa på många ställen. Men kor är precis som hästar väldigt olika och behöver olika foder beroende på användning. Våra am-kor får inte i närheten så mycket energirikt foder som en mjölk-ko. Likaså tidigare då vi enbart hade ungdjur (eftersom jag antar att du menar nötdjur i allmänhet) så fick de en helt annan sammasättning än den vi har nu. Att säga att komat och hästmat är helt olika är inte korrekt, för då har man sagt att alla hästar äter samma sak, och det vet vi ju alla att de inte gör.

Även grovfoder till kor innehåller till största delen timotej. Det är inga som helst problem att ge hästar samma vall som kor, det gör vi. Men man kan gått vänta en vecka eller 2 från det att man har slagit till korna till dess att man slår åt hästarna. Näringsvärdet är ju fortfarande bra till hästar även om man inte vill ha det åt mjölkkor.

Det är inget som säger att klöver är dåligt till fånghästar. Vart har du hört det ?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 979
Senast: lizzie
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 265
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 645
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka