Ensilage kossor + hästar????

Sv: Ensilage kossor + hästar????

Sök på nätet om du vill, (clover laminitis).
Särskillt vitklöver är känt att kunna ge kolik och fång hos häst, alltså tarmstörande. Ger högre stärkelsehalter vid temp. växlingar.

Jag har till skillnad från dig då, sett det på flera ställen och i flera böcker.

Nu finns det många olika sorters klöver, och att bestämt hävda att *klöver* inte är bra mat utan att ens nämna sort känns lite förlegat.

Alsikeklöver sägs inte vara speciellt bra för häst att äta.

Jag har till skillnad från dig då, sett det på flera ställen och i flera böcker...så jag undrar vem utav oss som har mest rätt :angel:

Tack för svaren ang. gammeldags! Nä han sår inte om åkern så de e väl därför han gör så.
Men jag ska höra med honom på midsommar när jag träffar honom o hära vad han har för argument att han slår så sent.
Har inte varit nere vid vår åker o sett om han slagit idag, men jag tvivlar.
Han brukar ju slå veckan efter midsommar, men ja tycker de e väldigt lustigt att han inte slagit ännu då väder o allt varit så bra.
Fullvuxit är det o axen är fullt utslagna.

Jag kan bara föreställa mig hur vår vall hade sett ut om vi sparat på gräset till nu. Är det en gödslad vall han tar gräs på eller är det en slåtteräng? Vi tar även på slåtteräng, och därför slår vi den efter att gräset gått i blom, eftersom vi inte sår om den.

Jag kan bara föreställa mig hur vår vall hade sett ut om vi sparat på gräset till nu. Är det en gödslad vall han tar gräs på eller är det en slåtteräng? Vi tar även på slåtteräng, och därför slår vi den efter att gräset gått i blom, eftersom vi inte sår om den.
Ja du, inte en aning. Det var en grushåla för två år sen. Sedan gjorde min sambos pappa i ordning den och lade ut jord. Hans bror som är bonde sådde den sedan med gräs och något till. Slog den en gång 1:a året och förra året blev det två skördar som var helt ok.
Den är gödslad med koskit vad jag vet.
Inte slagen ännu.......

Nu finns det många olika sorters klöver, och att bestämt hävda att *klöver* inte är bra mat utan att ens nämna sort känns lite förlegat.

Alsikeklöver sägs inte vara speciellt bra för häst att äta.

Jag har till skillnad från dig då, sett det på flera ställen och i flera böcker...så jag undrar vem utav oss som har mest rätt :angel:

Jasså, ge gärna din häst klöverfoder. Jag gör det inte till mina :angel:

Additionally, some horses are prone to develop laminitis when they are allowed access to lush pasture, especially if that pasture contains a large amount of clover.
http://evrp.lsu.edu/06laminitis.htm

Bete till hästar och produktion av grovfoder för
häst på den ekologiska gården
Hästar är enkelmagade djur och gräsdominerade
vallar är lämpligast. Röd och vitklöverrika beten och
fodervallar bör användas med försiktighet. Till
växande unghästar och digivande ston är sällan
måttliga halter av röd- och vitklöver i blandning med
gräs några problem. De största riskerna är för färdigvuxna
hästar och för hästar som inte är i arbete samt
för ponnier och kallblodsraser. De kan då drabbas av
kolik och fång.
http://www.sjv.se/download/18.3c40f0...265/Vallen.pdf

Jasså, ge gärna din häst klöverfoder. Jag gör det inte till mina :angel:

Additionally, some horses are prone to develop laminitis when they are allowed access to lush pasture, especially if that pasture contains a large amount of clover.
http://evrp.lsu.edu/06laminitis.htm

Bete till hästar och produktion av grovfoder för
häst på den ekologiska gården
Hästar är enkelmagade djur och gräsdominerade
vallar är lämpligast. Röd och vitklöverrika beten och
fodervallar bör användas med försiktighet. Till
växande unghästar och digivande ston är sällan
måttliga halter av röd- och vitklöver i blandning med
gräs några problem. De största riskerna är för färdigvuxna
hästar och för hästar som inte är i arbete samt
för ponnier och kallblodsraser. De kan då drabbas av
kolik och fång.
http://www.sjv.se/download/18.3c40f0...265/Vallen.pdf

Jo att klöver är kraftigt är det väl inget tvivel om men det är ju ingen som har enbart klöver i sin vall varken bete eller vall. Man har ju procentuellt gräsdominerande vallar, gäller ju även kor. Men har man t.ex. en fångkänslig häst så bör den ju inte beta fritt på vall med klöverinslag. Att ha en del i vallen ser jag inte som något problem om hästen inte är väldigt känslig. Man får ju undvika t.ex. fritillgång.

Så att helt undvika klöverinslag i grovfoder tycker jag personligen inte är nödvändigt för en i övrig frisk häst. Men man ska ju göra som man själv anser är bäst.

Kicki :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 979
Senast: lizzie
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 265
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 645
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka