Ensilage kossor + hästar????

tinafinis

Trådstartare
Läste här att de var nån som först skulle slåp det till sina kossor o sen till hästarna.
Varför kan dom inte äta samma???
Har hört att man slår kossornas gräs längre ner än hästarnas just för att de inte ska komma nån jord i gräset så hästarna får den här botulismbakterin.

Men jag har gett ensilage till mina hästar som är slaget till kossor. Det funkar lika bra.

Vad har ni för erfarenheter???

O vad är hösilage igentligen?????
Är de inte bara väldigt torrt ensilage??

Hej hopp

Sv: Ensilage kossor + hästar????

Det var kanske ett inlägg som jag hade skrivit? Anledningen till att vi inte slår samtidigt är att jag inte vill ha det enormt höga värde på hästarnas stråfoder som jag har till våra mjölkkor. Vi har mycket bra värden på grovfodret till hästarna även när vi slår det senare men för en högproducerande mjölko funkar det inte.

Visst finns det hästar som kan äta foder slaget till mjölkor det får min häst när hon toppas. Men hyr man ut boxplatser samt har en lättfödd New Forest så måste man lägga sig på "lagom". :)

När man slår av så gör man det på ett bra avstånd från backen oavsett, inte för nära och inte för högt för det är ju spill.

Hösilage är i folkmun ett ensilage med hög ts-halt. Allt foder är ensilage eftersom processen är ensilering. Så precis som du skriver så är det bara en torrare sorts ensilage. :)

Kicki :)

Precis som tidigare skrev, så brukar det vara väldigt höga värden på det ensilaget man ger till kossor (iaf mjölkkorna).
Det sista ensilaget korna på mitt jobb fick innan de gick ut på bete orkade de inte ens äta upp eftersom det var så hög proteinhalt i det :crazy: (och då får ju inte kor så mkt)

Hästar vill man ju ge så mycket grovfoder som möjligt, och med så höga värden kan man (oftast) inte göra det.

Det där med att slå till korna först har jag inte en aning om.
Kanske just för att det blir bättre värden i det första gräset..

Precis som tidigare skrev, så brukar det vara väldigt höga värden på det ensilaget man ger till kossor (iaf mjölkkorna).
Det sista ensilaget korna på mitt jobb fick innan de gick ut på bete orkade de inte ens äta upp eftersom det var så hög proteinhalt i det :crazy: (och då får ju inte kor så mkt)

Hästar vill man ju ge så mycket grovfoder som möjligt, och med så höga värden kan man (oftast) inte göra det.

Det där med att slå till korna först har jag inte en aning om.
Kanske just för att det blir bättre värden i det första gräset..

Våra kor har fri tillgång dygnet runt på grovfoder så i snitt så äter dom mellan 10-11 kg/ts per dygn. Eftersom vi har lösdrift så har vi en mixvagn där vi blandar grovfoder och kraftfoder samt mineraler. Beroende på kraftfoderinblandningen så varierar grovfoder intaget lite.

Värdet i vallen sjunker kraftigt bara på några dagar, vi har beräkningar för olika åkrar när dom bör slås för att få ut dom bästa värderna. När stråna gått i ax eller nästan i ax så är det inget superfoder till mjölkkor men hästarna har ett mycket bra foder.

Och som du sa så vill man ju kunna ge mycket grovfoder till en häst och det är det svårt att göra med mjölkornas käk.

Ok!
men då är de en sak jag inte förstår. När vet man att de är bäst att slå gräset till hästar då? Hur vet man hur värdet är?
Varför vill man inte ha ett högt värde till hästar? Kan dom vara för känsliga? Dåliga i magen eller?

Ok!
men då är de en sak jag inte förstår. När vet man att de är bäst att slå gräset till hästar då? Hur vet man hur värdet är?
Varför vill man inte ha ett högt värde till hästar? Kan dom vara för känsliga? Dåliga i magen eller?

Man brukar säga att när timotejaxen skjutit en decimeter så bör skörden vara avslutad (hö). Ett senare slaget hö ger sämre näringsvärde och en högre växttrådhalt (VT). VT behöver hästar för att magen skall fungera men för mycket gör fodrets smältbarhet sämre.

Nu vet jag inte hur känsliga kor är men de har ju en helt annan matsmältningsapparat än hästar och där vill man (väl?) få i dem så koncentrerat foder som möjligt för att de ska producera så mycket som möjligt.
Här i Västerbotten tar man normalt två skördar ensilage per säsong. Den andra skörden rekommenderas inte till häst därför att VT-halten blir för låg och hästar blir lätt lösa i magen av detta. Ensilage till häst slår man nog lämpligtvis en till två veckor efter kornas ensilage (förstaskörden).

Ok!

Eftersom man redan har koll på värderna så vet man ju hur mycket dom procentuellt sjunker per dygn. Och precis som oki skriver så är växtråd viktig för hästar inom rimliga gränser, får ju inte vara som bambu. ;) En ko omsätter sitt foder på ett helt annat sätt än en häst samt att man vill ju ha ut max i mjölkmängd. Men även korna blir ju lösare i magen av det kraftiga fodret.

Och som sagt så blir andra skörden ofta kraftigare än första skörden. Men även första skörden är ju i kraftigaste laget så därför blir det lämpligt att det får växa till sig lite längre för att få mer växttråd till hästarna.

Är det inte så att man ofta har mer rajgräs och klöver i gräs som ska bli komat??

Det är ju inte bra hästfoder i alla fall.

Är det inte så att man ofta har mer rajgräs och klöver i gräs som ska bli komat??

Det är ju inte bra hästfoder i alla fall.
Det finns olika sätt att odla vall:

* högintensiv vall som gödslas kraftigt, har hög halt klöver och skördas 3-4 gånger per säsong. Det här är "dunder" med hög proteinhalt och måttliga fibermängder. Vanligt bland ko-bönder på slätten.

* normalvall som gödslas måttligt och skördas 2-3 gånger under säsongen. Första åren en del klöver som brukar försvinna efter några år. Vallen fär ligga till dess att ogräshalterna blir besvärande eller att man vill få in mer klöver. OK för de flesta djurslag.

* extensiv vallodling/långliggande vall. Skördas 1-2 gånger under säsongen och efterbetas ofta efter en förstaskörd. Utan tillskottsgödning så blir proteinhalterna inte speciellt höga. Planerar man en extensiv vall med olika örtblandningar (svartkämpar, kummin, pimpinell, käringtand...) så kan man få ett trevligt foder som passar de extrema grovfoderomvandlarna bland hästarna. Visserligen får man hålla koll på proteinhalterna så att det inte blir för lågt.

I alla tre fallen beror proteinhalterna bland annat på när i mognadsprocessen man slår av vallen och hur man göder. Fördelen att vara "hästfoderodlare" i en trakt där alla har får och kor är att maskinförarna som plastar inte är så hårt bokade när vi slår en vecka senare.

Jag tackar för era svar o lite klokare har jag blivit.

Jag brukar köpa första skörden av bonden o de gräset slår han rätt sent faktiskt. Tex har alla andra bönder slagit här nu men inte han. Han säger att han väntar helre en vecka till eller två.
Han har inget klöver inblandat i de jag köper.

Tycker ni man kan ge hästarna skörd från förra året? Alltså om jag köper ensilage till hösten som är från förra året? (Inte för jag ska göra det då jag får tag på nytt, men bonden sa jag kunde få de billigare)
Näringen kan väl ändå inte vara lika bra på de???

Vet att en del använder hösilage från året innan men är nog inget att rekommendera. Näringen sjunker liksom i vanligt torrt hö men viktigaste orsaken till att inte använda det är att den hygieniska kvaliteten försämras dramatiskt.
Balarna mår inte bra när de exponeras för sol och värme även om de är väl inplastade. Man brukar säga att de ska max stå ute en sommar. Första sommaren är ju det året det skördas.

Ifall du ändå väljer detta biligare alternativ så var väldigt vaksam på om höet luktar minsta lilla annorlunda, finns mögel eller känns kletigt. Då ska du inte ge av det.

Nej! Jag kommer inte att välja det alternativet. Det får vara vid extrem kris i så fall vilket jag tror inte kommer infalla!

Men du, då måste jag fråga: Kan jag ge min lättfödda häst "kosse"-hö, dvs med mycket höga värden, men i så fall bara ge lite och komplettera med halm för att få mer tuggtid?

Jag har nämligen en bekant med kossor som gärna säljer hö till mig billigt men jag har ju varit lite rädd för det höga värdet. :crazy:

Men du, då måste jag fråga: Kan jag ge min lättfödda häst "kosse"-hö, dvs med mycket höga värden, men i så fall bara ge lite och komplettera med halm för att få mer tuggtid?

Jag har nämligen en bekant med kossor som gärna säljer hö till mig billigt men jag har ju varit lite rädd för det höga värdet. :crazy:
Tänk på att det kan vara svårt att få hästen att äta halm i tillräcklig mängd. Riktigt bra havrehalm som duger som foder kan vara svårt att få tag på. Sedan beror det på hur extremt fintrådigt/fibefattigt höet är. Tänk på att halmen ger ganska mycket energi så det kan vara svårt att få till en vettig foderstat.

KL

Jag kapar bara lite, och frågar er vad era hästar tycker bäst om, ett torrt ensilage (hösilage) eller ett vanligt ensilage? Mina har alltid tyckt bättre om det blötare, men jag har alltid blivit nedröstad av andra sk "hästmänniskor.(själv är jag ju bara bonde...) Nu för ett tag sedan läste jag däremot i ATL att hästar väljer ensilage framför "hösilage". Har någon mer läst den artikeln? Jag hittar inte tidningen, och på atl.nu så står inte den med. Men jag har inte drömt det, min man läste det också...

Men om man nu skulle få ett ensilag med för högt värde i så märker man att hästen inte tål det om dom hela tiden är dåliga i magen eller??
Min har aldrig varit det, inte ens när jag börjat utfodra på hösten.

Tänk på att det kan vara svårt att få hästen att äta halm i tillräcklig mängd. Riktigt bra havrehalm som duger som foder kan vara svårt att få tag på. Sedan beror det på hur extremt fintrådigt/fibefattigt höet är. Tänk på att halmen ger ganska mycket energi så det kan vara svårt att få till en vettig foderstat.

Suck! Aldrig får man vara glad :(

Ok, tack för synpunkterna :)

KL

Jag kapar bara lite, och frågar er vad era hästar tycker bäst om, ett torrt ensilage (hösilage) eller ett vanligt ensilage? Mina har alltid tyckt bättre om det blötare, men jag har alltid blivit nedröstad av andra sk "hästmänniskor.(själv är jag ju bara bonde...) Nu för ett tag sedan läste jag däremot i ATL att hästar väljer ensilage framför "hösilage". Har någon mer läst den artikeln? Jag hittar inte tidningen, och på atl.nu så står inte den med. Men jag har inte drömt det, min man läste det också...

Våra väljer helt klart lägre ts-halt i grovfodret. Min häst som nu är 16 år har ätit ensilage sedan hon var 10 mån. och ibland hyfsat låg ts-halt. Dom gånger hon fått smaka t.ex. hö så har hon inte varit vidare imponerad. :)

Tycker att du ska prova att ge grovfodret utan halmtillskott. Om hästen inte blir sämre i magen så går det ju bra. Det är ju inte alla som reagerar på ett kraftigare grovfoder, min häst har många gånger ätit det ensilage vi har till korna men inte fri tillgång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 979
Senast: lizzie
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 265
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 645
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka