Inte_Ung
Trådstartare
Ja man påverkas ju definitivt av sin uppväxt.Detta blir nästan lite komiskt tycker jag.
Äpplet kanske inte faller så långt från päronträdet.
Jag tycker det verkar som om din empati och inlevelseförmåga gentemot andra brister rejält i den här tråden.
Du verkar också tycka att de som inte enkelt bara skaffar vänner är rätt konstiga och knasiga.
Och jag har ju haft en del uppförsbacke där om man säger så.
Det har tagit lång tid för mig att komma utanför min mammas gränser om "vilka människor som duger".
Numera så umgås jag gärna både med de konstiga och de knasiga och det är bara de elaka som jag håller mig undan.
Min mamma är ensam därför att andra människor inte duger åt henne.
Det är ett problem som omgivningen inte riktigt har ansvaret att lösa.
Frågan är vems ansvar det är att lösa människors ensamhet?
Har du någon teori där?
För rent krasst har ju just du gjort oerhört mycket när det gäller att föra samman människor.
Bukefalos är en enorm samlingsplats där väldigt många har hittat vänner och några av dessa har säkert också kommit ut ur ensamheten.
När det gäller empati och inlevelseförmåga så är det inte samma sak som att vare sig hålla med eller ta på sig ansvaret för någon annan.
Man kan utan vidare förstå mycket bra helt utan att hålla med.
Att sätta likhetstecken mellan empati och välvilja är inte korrekt.
Man kan förstå brottslingar och utan vidare sätta sig in i deras situation helt utan att tycka att det som de gör är rätt.
Obs detta är en beskrivning av hur empati fungerar och inte någon jämförelse med ensamma människor som säkert någon kommer att tro.