Ensamma människor.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men går inte det att påverka själv?
Att vara intresserad av massor av saker menar jag då.
Eller tror du att det är ett personlighetsdrag?

Det mina vänner brukar säga är det bästa med mig är att jag är på precis allt och det med ett gott humör.
Är det tur?
Att jag blev sådan.
Eller är det påverkan utifrån att prova många olika saker?
Det märks väldigt tydligt att du inte vet hur det är att vara ensam. Och att du skuld lägger dom som är ensamma kanske för dom är annor lunda motför domflesta. Och som det låter på dig så får dom skylla sig själva att dom är ensamma bara och om alla bara var som dig så skulle ingen vara ensam.
Man kan inte bara ändra sig och ha intressrn som alla andra har också och alltid vara glad och vilja göra allt.
Bara som ett exempel men det är JÄVLIGT mycket saker som man inte KAN göra om man har rullstol. Då kan man inte bara ändra sig och kunna göra allt sånt som andra kan.
 
Man behöver inte bjuda in.
Eller ens vara hemma hos någon.
Aktiviteter kan vara gemensamma på en offentlig plats och även planeras tillsammans.

Bra fantasi om vad man kan hitta på är nog en egenskap som är gångbar om man vill umgås med andra.
Fast även att planera gemensamma aktiviteter på offentlig plats förutsätter ju att man dels har några att planera de där aktiviteterna med, och att man har tid/ork/råd/praktiska möjligheter att genomföra dem.

Klart det är lättare att få vänner om man är gillar andra människor och dessutom är duktig på att komma på aktiviteter som andra människor vill vara med på! Sociala interaktioner, precis som alla andra områden i livet, underlättas av att man har intresse, talang och "rätt" förutsättningar i övrigt.
 
Jag har funderat lite på socialt umgänge och vänner och hur det har (drastiskt) förändrats de senaste årtiondet. På buke har jag, vad jag ser som vänner, trots att vi inte har träffats (eller kanske en eller två gånger max) fysiskt. Jag har människor jag chattar med nästan dagligen där vi ömsesidigt ser oss som nära vänner, trots att vi bor på andra sidan av jorden. Människor kan genom nätet finna andra människor med samma intressen oberoende av geografi och distans. På nätet spelar kön och ålder relativt liten roll. Internet dating växer där det fysiska mötet förekommer relativt sent i relationen.

Tittar man på hur ungdomar skapar och finner vänskap idag är det mycket via nätet och sociala medier. Frågan är om trenden fortsätter där vi alltmer går över från fysisk till cyber socialt liv.

Många talar om den ensamhet många äldre/pensionärer lider av. Men frågan är om kommande generationer kommer se det som ett problem eftersom de kan fortsätta umgås med sina vänner så länge man kan se på en skärm och skriva på ett tangentbord. Eller för den delen via web camera och face to face. Det finns en grupp där man slumpmässigt möter andra personer via web camera. För några år sedan läste jag om när en kvinna i Sverige fick en hjärtattack (eller liknande) mitt under samtalet och det var den unge mannen i USA som hon pratade med, som larmade ambulans och räddade hennes liv.
 
Det är en del av vad jag funderar över.

Men jag funderar på om det egentligen är tvärt om.
Att de ensamma människorna inte hittar någon som de anser värda att lägga tiden och energin på.
Och så sitter de och väntar på någon annan som liksom inte kommer.

Att vara intresserad av andra människor och deras liv och aktiviteter verkar annars vara ett vinnande koncept när det gäller att hitta nya vänner.
Och även att behålla dem man har.
Jag tror du har rätt i första delen,man kan inte bara sitta o vänta på att dom stekta sparvarna ska flyga in i munnen.

Att ha samma intresse tror jag inte är lika noga, jag har flera vänner som inte har samma intresse som mig eller jag som dom, men vi är både vänner o umgås utmärkt.
Behåller dom man har gör man genom att lägga tid/öra o låna axeln när det behövs och någon gång då o då skämma bort dom med att tala om att dom är värdefulla.
 
Ibland kan jag tycka att det är jättemärkligt vilken sorts människor som är populära och har många vänner. Ser ofta att det är de högljudda människorna som har massor av vänner och som snackar skit om 90 % av sina vänner. Mitt ex t.ex snackade skit om alla sina vänner till och med sin bästa vän, en vän till mig snackar skit om nästan alla sina vänner och hon har massor av vänner samma sak med flera som jag umgicks med i 20 års åldern. Att vara en bra vän måste inte vara ett kriterium för att ha många vänner.

Jag är med på det mesta som föreslås, det är inte bara mina intressen som jag är med på att göra, så problemet är inte att jag tacka nej till saker.
 
Det kan vara mycket svart att fa vanner om man flyttar till en ny kultur. Sarskilt nar den ar tillrackligt lik ens egen for att bara framsta som lite "konstig" ibland.
Ja. I stallet var jag utfryst. På meeting var jag inte välkommen att vara med i gruppen utan min häst hamnade långt ifrån resten av stallets hästar. Min exman lät mig inte träna för stallets tränare så hennes gäng frös ut mig. Men jag var ju en konstig utlänning.
 
Bara som ett exempel men det är JÄVLIGT mycket saker som man inte KAN göra om man har rullstol. Då kan man inte bara ändra sig och kunna göra allt sånt som andra kan.
Måste man kunna göra allt som andra kan för att ha vänner?
Kan man inte ha vänner för själva vänskapens skull fristående från vad man kan göra?
 
Klart det är lättare att få vänner om man är gillar andra människor och dessutom är duktig på att komma på aktiviteter som andra människor vill vara med på! Sociala interaktioner, precis som alla andra områden i livet, underlättas av att man har intresse, talang och "rätt" förutsättningar i övrigt.
Vilka förutsättningar är "rätt förutsättningar"?
Går det att skapa dessa åt andra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 162
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 430
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp