Ensamma hästar..

Sv: Ensamma hästar..

Snuffsan skrev:
I denna tråden skriver du att du har en hingst som måste gå själv. I en annan tråd skriver du att du lagt handpenning på ett hingstföl. Ska du alltså släppa ihop dessa två eller hur har du tänkt dig det?
Ja jag har en hingst hemma o jag har även tänkt köpa ett föl,men det är pga att jag o min pojkvän har tänkt o sälja hingten jag har hemma,då Plexus (den stora) passar bättre innom hoppning o de gör värkligen inte jag..så jag vill att han ska komma till någon som vill ha han o göra de han värkar gilla o hoppa...O fölet kommer inte till mig än.. han är bara 2v ägaren ska ha kvar han tills i sommar.

chrysler skrev:
Nu kan ju inte djurskyddsmyndigheterna så mkt om hästars behov.Det är ju rätt tydligt då det blir eller blivit lag på att hästar som är ute mer än 12 h måste ha vindskydd, viklet innebär att om man inte kan bygga vindskydd så får hästarna inte vara ute från morgon till kväll.

Vet flera stall med vanvårdade djur som fått påhälsning av djurskydds å hälsomundigheterna , de har bara mätt stall å boxar å fullkomligt skitit i att hästarna bara är skinn å ben :mad:
Med andra ord fattar jag inte ens varför det kallas djurskyddsmyndighet, de skyddar ju knappast djur iaf :smirk:
En sak ska jag nämna o de är att sjurskydd här hoss oss inte bara mäster "Boxar"ska ja seja..här finns dom värkligen för djurens skull...Sen en sak kan ja oxå nämna de e att min häst mår väldigt bra både hull o psykiskt..

Nej jag menade inte att du inte tar hand om din häst, jag skrev bara att det inte är säkert att djurskyddet alltid kan hästars bästa.

Snuffsan skrev:
Ok, men du tänker väl inte ha fölet utan sällskap?
Nej då,fölet ska stå med en annan fölis.. eller många i sin stolek..sen får vi se vad som händer o sker när han blir 3... ( om du förstår..då kanske man måste börja se efter vilka han passar med o inte)

chrysler skrev:
Nej jag menade inte att du inte tar hand om din häst, jag skrev bara att det inte är säkert att djurskyddet alltid kan hästars bästa.
ne jag vet att du inte syfta så men jag nämde de bara inge illa menat... men djurskydd här har jag inge o klaga på dom sköter sig som dom ska.. :smirk:

Det är just de de inte gör, innan gjorde de när de var ute hela dagarna för att de inte fick komma in när de ville

Jag tror inte det finns några hästar som mår bra av att vara ensamma, eller som skulle välja att vara det. Tycker de inte om att det andra hästarna i hagen är närgånga kommer de att visa det så att övriga hästar håller sig på lagom avstånd. Är hagen så stor som den borde vara kan de då få så mycket utrymme som de behöver.

Själv tog jag för en månad sedan hand om ett sto som gått alldeles själv i minst fem år (!). Släppte ihop henne med en valack och de har blivit jättebra kompisar. Är riktigt rörande att se! Och stoet har blivit en helt annan häst. Hon har gått från att vara sur, slö och oberäknelig till pigg och arbetsglad.

Ser ingen fara i att ha hästar ensamma tillfälligt, men att ha dem ensamma längre perioder kan helt enkelt inte vara bra för deras välmående!

psykisk misshandel? du kan görna få komma hit och titta på mina hästar och hur de beter sig..

två av hästarna har gått på lösdrift i 5 resp 6 år av sitt liv, totalt ohanterade.. BÅDA dessa hästrna vill bara ut springa lite, ta lite bocksprång, rulla sig, ta några recerrunder, åta gräss en stund sedan ställer de sig vid grinden och står och tittar mot stallet, och vankar av och an vid grinden ( detta gör de även om de går med andra hästar).. 8det är om man låter den stå där i ca ½ till en timme utan att ta in den som de börjar springa och då kommer alla dessa skader ( kasar rakt igenom grinden, balltrap, sparkar, omkullramlingar, sko avdrag)

när min ena ponny kom till mig fick vi dra honom ur boxen för han trodde verkligen att han hade kommit till ett himmelrike där han fick ha sin egen box, lugn och ro.

hade någon av dessa hästar verkligen velat vara ute så hade de naturligtvis fått det, min c-ponny jag hade innan gick alltid ute för han trivdes ute..

jag har haft 3 hästar som har kommit från att gått lösdrift i många år två av dessa trivs bäst inne och den tredje ville vara ute.

Jag tycker att det är viktigast att se varje häst som en individ och studera hur hästen reagerar på olika saker, och vad de tycker bäst om själv.

Det som jag tycker är hemskt är att se hästar som tävlar helg efter helg och man ser att hästen inte tycker det är kul längre och ryttarna fattar inte vad det är som är fel utan då köps specialfoder i alla möjliga format..

Jag tror inte att någan har kunnat säg att mina hästar inte tycker att livet är roligt.. då jag tävlar sparsamt och kommer alltid med piggast häst till tävlingar, passagerar direkt och blåser upp sig ju fler människor det är, i skogen har vi långa skritturer, klättrar, racar i skogen och på galoppbanan. och de går ute så länge de vill dock att det inte är så länge med de är ändå de som bestämmer när de vill in och då tar vi in dem..

Mina hästar är ute hela dagarna men står å trycker vid grinden, speciellt på kvälen kollar de mot stallet-för att de vet att de får mat därinne.Direkt de ätit upp sin mat vill de hellre ut igen. :smirk:
De flesta missuppfattar hästen å tror att de vill in i stallet, sanningen är att de bara vill det av ren vana för att de vet att det väntar mat.

susanna.davidsson skrev:
Jag tror inte det finns några hästar som mår bra av att vara ensamma, eller som skulle välja att vara det. Tycker de inte om att det andra hästarna i hagen är närgånga kommer de att visa det så att övriga hästar håller sig på lagom avstånd. Är hagen så stor som den borde vara kan de då få så mycket utrymme som de behöver.

Jodå, det finns sådana hästar. Jag har en sån. Att det finns andra hästar i stallet är bra och i andra hagar runt om, men dela hage är helt otänkbart.

Lancet skrev:
de står inte inne 23h om dygnet..
de rids varje dag och ofta långa skritturer på ca 2 h..

Det där är verkligen för djävligt!!! Du borde inte tillåtas att ha något djur överhuvudtaget. Hur fan kan du rida på en häst som, enligt dig inte ens har tillräckligt med muskler för att gå i en hage utan att skada sig. En sådan häst skulle jag avliva det är inget hästliv.

Ursäkta språket men sådant här gör mig verkligen förbannad!

Jag vägrar låta någon av mina vara ensam utan andra hästar i omgivningen. Som jag tidigare nämnt har jag haft en problemhäst vad det gäller sällskap men det gick utmärkt i sommarhagen men i vinterhagen stod han själv MEN med hästar i grannhagarna. Nu har jag en häst (inridningshästen åker hem i höst) men lånar syrrans häst över vintern så att min inte ska bli ensam...och vill syrran ha hem sin dam tidigare är det jag som omgående söker en promenadhäst/äldre konv.häst eller en T-märkt som då får ta över jobbet som sällskap. Se åtminstone till att den får ett får eller get som sällskap...kanske även en kanin kan hjälpa för stunden (funkar för min dotters häst) men det är endast kortsiktigt i väntan på att en hästkompis anländer. :cool:

Jofta skrev:
Jag vet. Jag skulle aldrig låta min häst stå inne i sin box dag in och dag ut.
Men att säga en sån sak som hon gjorte på ett diskutionsforum som detta tycker jag är 'modigt', eftersom man får många på sig. Hon borde ju veta vad dom flesta tycker om att ha en häst instängd i en box varje dag?

Åh förlåt, menade inte att vara otrevlig, var lite upprörd och fattade det som om du höll med lancet om utevistelse :o

Sorry!

Fast du har ju hästen i privat hage av en anledning, vissa har bara det för att de vill helt enkelt :smirk:

Piraja skrev:
Jag vägrar låta någon av mina vara ensam utan andra hästar i omgivningen. Som jag tidigare nämnt har jag haft en problemhäst vad det gäller sällskap men det gick utmärkt i sommarhagen men i vinterhagen stod han själv MEN med hästar i grannhagarna. Nu har jag en häst (inridningshästen åker hem i höst) men lånar syrrans häst över vintern så att min inte ska bli ensam...och vill syrran ha hem sin dam tidigare är det jag som omgående söker en promenadhäst/äldre konv.häst eller en T-märkt som då får ta över jobbet som sällskap. Se åtminstone till att den får ett får eller get som sällskap...kanske även en kanin kan hjälpa för stunden (funkar för min dotters häst) men det är endast kortsiktigt i väntan på att en hästkompis anländer. :cool:

han är inte ensam så.. Han har våra katter,grannens kor o våra hundar om sälskap..

Nu måste min häst stå ensma i hagen pga att han har någe problem med luftrören...så hela dagen så måste han stå ute själv medans de andra hästarna står inne i sina boxar pga broms.....
Men till kvällen så har han ju en kompis igen iallafall... ;)
Som tur är så är han ju en shettis så han känner inte av bromsen så mycket........

Du har missat poängen med den hästen.. Den kom till mig från holland i septemper förra året, den rör sig ootroligt bra, men lite för bra för denns eget bästa, som min tränare brukar säga: han har inga ben i kroppen, när han då gick i hagen så fanns det inget som kunde hjälpa honom att kontrollera sina kära ben så han stod som oftast på huvudet , vrikade och sträckte

Nu är han riden i skogen i flera månader och har byggt många muskler och börjar få riktigt bra koll på sina ben då vi plockade ner hans gånarter innan.

nu när han kan ridas utan att snubbla på sig själv och är mycket starkare så ska han börja få gå ut igen..

detta har vi bara gjort för hästens bästa då den inte precis tycker det är kul att stå för att han är skadad hela tiden.

Liten fundering bara. En häst som inte kan ta sig fram för egen maskin i en hage.... Låter som en dålig ursäkt för att ha den inne...

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
327
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur