Ensamma hästar..

Sv: Ensamma hästar..

miamiamia skrev:
Min ena häst är ganska värdefull, inte som briar! Men dok vär ca en halv miljon. Han går i stor gräshage varje dag ca 8h, till sällskap har han en 18 årig connemara val. Dom är bästisar! Har inte haft fler skador än vad jag skulle haft om han gick själv.
Dok har vi en annan val som inte kan gå med andra då han jagar dem hela tiden.( tro mig vi har verkligen försökt med flera olika hästar). Man måste själv avgöra hur man vill ha det, men jag tror att i det långa loppet så har man en gladare häst om den får ha lite hästliv. Det är ju så mycket annat vi ändrar på i hästens igentliga naturliga miljö. Finns inget härligare att se än när man kommer hem ifrån en lång tävlingsresa och släpper ut hästen i hagen!
/M
Va bra att någon som har en sån värdefull häst låter den vara häst. Sen är det ju så att det alltid finns undantag. Jag tror att du är kanska ovanlig som låter din tävlings häst gå ute så mycket. Men jag tror att du har en gladare och hållbarare häst. Skulle vara kul och höra om det är fler som har dyra fina tävlingshästar låter dom gå ute själva eller med kompis.

Hästen jag har för inridning kommer att bli värdefull(ok, han är inte billig idag heller;)), Wetanoavkomma. Det hindrar dock inte ägaren att acceptera att den går på 3 ha(både skog och åker) stor hage med 2 ston dygnet runt. Han tas in en gång per dag för jobb. Funkar utmärkt. Min unghäst är också en blivande dyrgrip(även hon betingar ett högt pris redan idag), Welsh Cob efter Leyeswick Dai och hon är en av de två stona som går med halvblodet ute dygnet runt. Det andra stoet är en vbl korsning som med duktigt hårda metoder fostrat de bägge andra unghästarna och även det är helt ok eftersom det underlättar vidare arbete när de naturliga signalerna är befästa redan i samspelet med varandra.

Sen har jag haft ett vbl som inte gick att ha tillsammans med andra i vinterhagen som ändå var stor för han slet formligen stycken av ev.sällskap...däremot fungerade han utmärkt med sällskap på 4 ha sommarhage så han fick lite flockkänsla ändå... :cool:

Man ska inte dra alla shettisar över en kam! Min pluttisar är djävulska om de släpps ihop med en ny.Men släpper jag dom 1 och 1 med en ny så går det galant.

Låter ju helt vansinnigt (ursäkta) men vart grundar du på att din snubbelhäst skulle bli bättre av att stå inne? Har han så stor box att han kan bygga muskler o träna ben"föringen" i den???
Lagen är ju att alla hästar har rätt till 6 timmars utegång minst o någonting grundas ju detta lagbeslut på.Varför då inte följa den??? Skandal! :eek:

Shettisar skrev:
Låter ju helt vansinnigt (ursäkta) men vart grundar du på att din snubbelhäst skulle bli bättre av att stå inne? Har han så stor box att han kan bygga muskler o träna ben"föringen" i den???
Lagen är ju att alla hästar har rätt till 6 timmars utegång minst o någonting grundas ju detta lagbeslut på.Varför då inte följa den??? Skandal! :eek:
Är det lag på det!!Jag hade förmig att det var så men var inte säker. låter som en bra lag. Vet du vad lagen säger om hästar som går ensamma utan någon kontakt överhuvudtaget med andra hästar?

Russin8 skrev:
Är det lag på det!!Jag hade förmig att det var så men var inte säker. låter som en bra lag. Vet du vad lagen säger om hästar som går ensamma utan någon kontakt överhuvudtaget med andra hästar?

Finns ingen lag, bara en rekommendation har jag hört. Tyvärr. Hästar ska vara ute, har man inte möjlighet att ha hagar ska man inte hålla häst på platsen heller.

Modigt av dig att skriva detta. ;)
Blir stora diskusioner så sånt är bästa att hålla för sig själv! :idea:

/ Jofta - som har sin häst ute i hagen varje dag i flera flera timmar :angel:

Jag tycker faktiskt det är en form av djurplågeri att låta en häst gå ensam. På väg till mitt jobb ser jag varje dag en ensam häst i en hage. Den står med hängande huvud och ser allmänt deppig ut. Den har en bra hage med mat och vatten men det är mot hästens natur att leva ensam liv.

Jodå vist skulle jag vilja att han gick med andra hästar,men jag har inga andra hästar här nu..Finns bara han närmaste häst finns 4mil från mig,där han stod innan

Russin8 skrev:
Det finns alltid undantag.... men jag menar när man bara har en häst. Och hästar kan ju inte själva säga hur dom vill ha det. Och om du kunde skulle inte du vilja att han fick gå med andra hästar?
Min häst står ensam finns ingen häst i närheten nu,närmaste finns 4 mil från mig,då min häst stod koliktivt förut men fick utbrott på dom andra så dom andra hästägarna ville inte ha kvar oss så jag tog hem han o har han hemma nu.. så... Vist skulle jag vilja att han skulle få sälskap men...han värkar må bra endå han värkar inte sakna dom så mycket faktist... han leker för sig själv i hagen o stuttsar på..sen är jag i stallet nästan hela dagen..så mig har han juh..o sen får han sälskap av våran katt som ligger i hagen om dagen o stallet om kvällen...

mava skrev:
Jag tycker faktiskt det är en form av djurplågeri att låta en häst gå ensam. På väg till mitt jobb ser jag varje dag en ensam häst i en hage. Den står med hängande huvud och ser allmänt deppig ut. Den har en bra hage med mat och vatten men det är mot hästens natur att leva ensam liv.
DJURPLÅGERI?!?!?

Men hallå..så du påstår att de är djurplågeri att ha en häst ensam?
Knepigt..inte ens djurskudds myndigheten klagar på mina djur även fast dom va ut nyligen(pga jag byggt litet hus i hagen som han kan gå in i o söka skydd) Knepigt vissa hästar ute i de vilda lever inte i flock.. vissa lever själv... de är bara vi människor som är giriga o ska ha hästarna som knähundar ibland... Blir galan på dessa inlägg men kan ändåså inte sluta skriva...I bland måste hästen gå själv för att må bra o inte skada någon eller sig själv...

Jofta skrev:
Modigt av dig att skriva detta. ;)
Blir stora diskusioner så sånt är bästa att hålla för sig själv! :idea:

/ Jofta - som har sin häst ute i hagen varje dag i flera flera timmar :angel:

Modigt ?

Om man har någon som helst aning om hur en häst funkar som biologisk varelse så är det inte artigt mot att ha den inspärrad 20-23 timmar per dygn.

Jag kan köpa att elithästar som rids/körs hårt 1-2 gånger om dagen ,skrittas för hand eller skrittmaskin dagligen och tävlar nästan varje helg bara är ute ett par timmar/dag under träning och mer under vila, men att hålla vanliga hästar så är ren idioti.

Det finns inget bra argument för sådan hästhållning.

// Pansi - i ett ämne som kan göra mig galen

Senast ändrad:

Jag vet. Jag skulle aldrig låta min häst stå inne i sin box dag in och dag ut.
Men att säga en sån sak som hon gjorte på ett diskutionsforum som detta tycker jag är 'modigt', eftersom man får många på sig. Hon borde ju veta vad dom flesta tycker om att ha en häst instängd i en box varje dag?

Russin8 skrev:
Jag tycker att det är så hemskt att se alla dessa hästar som går ensamma. Hästar är ju flock djur och ska inte gå själva. Vill ma bara ha en häst så får man väl lov att stalla upp den på ett stall. Och har man inte råd med det utan vill ha den hemma så får man väl ta in en inackordering eller låna en häst till. Vad tycker ni???

naturligtvis är hästar ett flockdjur. Poängteras bör ändå göras att trots detta så gillar faktiskt vissa hästar att gå ensamma. Vissa gillar lite lugn och ro :smirk:

Mina hästar har dock sällskap då de inte tillhör den skalan :bow:

I denna tråden skriver du att du har en hingst som måste gå själv. I en annan tråd skriver du att du lagt handpenning på ett hingstföl. Ska du alltså släppa ihop dessa två eller hur har du tänkt dig det?

Nu kan ju inte djurskyddsmyndigheterna så mkt om hästars behov.Det är ju rätt tydligt då det blir eller blivit lag på att hästar som är ute mer än 12 h måste ha vindskydd, viklet innebär att om man inte kan bygga vindskydd så får hästarna inte vara ute från morgon till kväll.

Vet flera stall med vanvårdade djur som fått påhälsning av djurskydds å hälsomundigheterna , de har bara mätt stall å boxar å fullkomligt skitit i att hästarna bara är skinn å ben :mad:
Med andra ord fattar jag inte ens varför det kallas djurskyddsmyndighet, de skyddar ju knappast djur iaf :smirk:

Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg men det är snarare folk som har inne sina hästar hela dagarna för att de är rädda att de skadar sig själva i hagen, som anses vilja ha sina hästar som knähundar.
Men det kanske var så du menade.

Fruktansvärt.
Klart dina hästar skadar sig när de väl kommer ut i hagen.De blir antagligen så lyckliga att de inte vet var de ska sätta sina ben :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
327
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur