Ensamma hästar..

Sv: Ensamma hästar..

Lancet skrev:
Du har missat poängen med den hästen.. Den kom till mig från holland i septemper förra året, den rör sig ootroligt bra, men lite för bra för denns eget bästa, som min tränare brukar säga: han har inga ben i kroppen, när han då gick i hagen så fanns det inget som kunde hjälpa honom att kontrollera sina kära ben så han stod som oftast på huvudet , vrikade och sträckte

Nu är han riden i skogen i flera månader och har byggt många muskler och börjar få riktigt bra koll på sina ben då vi plockade ner hans gånarter innan.

nu när han kan ridas utan att snubbla på sig själv och är mycket starkare så ska han börja få gå ut igen..

detta har vi bara gjort för hästens bästa då den inte precis tycker det är kul att stå för att han är skadad hela tiden.
Jag skulle nog vilja påstå att det gått "snabbare" om hästen i fått gå ute i hagen och även där lärt sig lyfta ben o stärka muskulaturen...
Fast det låter ju konstigt att en häst inte klarar att ta sig framåt på egen hand, men har kontroll, styrka o balans att bära upp en ryttare i skogen? :smirk:

Men det är ju en klar fördel att höra att detta var en kortare period och att du har tanken att hästen ska få gå i hagen..

Hästar är vackra djur med många egenskaper, bland dessa finns att de är vanedjur samt otroligt tåliga och förlåtande. Alltså kan man inte resonera så att de inte vill vara ute. Om man varje dag tar in dem efter 2 timmar kommer de stå och vänta efter två timmar och bli oroliga om man inte tar in dem då. Det har inget att göra med vad de vill göra eller mår bra av att göra utan vad de är vana att göra.

Om man ser till hästens biologi och fyskiska förutsättningar är det solklart att det inte är nyttigt för dem att vara inlåsta.

Dina hästar har det säkert hyfsat, men jag skulle aldrig någonsin drömma om att göra så mot mina.

Påståendet jag svarade på var: "Jag tror inte det finns några hästar som mår bra av att vara ensamma, eller som skulle välja att vara det."

Jo, en av våra mår bäst av att vara ensam.

Personligen tycker jag att hästar ska få gå i flock och med en flock menar jag fler än fyra. Klart bättre med en kompis, än ingen men sedan finns det ju undantag där man måste ha hästen själv pga. olika saker å då är det annat.

Jag håller med dig till en viss del men det finns hästar (har en själv) som trivs bättre att gå själva. Min går just nu i flock tillsammans med 6 andra och jag ser en betydligt skillnad från innan då hon gick själv. Nu går hon undan och vill vara själv och verkar mer besvärad.
:(

men som sagt så finns det hästar som mår mycket bättre att gå själva. men yngre hästar är självklarhet för mig att de ska gå i flock.

Lancet skrev:
Jag tycker att det är viktigast att se varje häst som en individ och studera hur hästen reagerar på olika saker, och vad de tycker bäst om själv...

När du säger att du tittar på hur en häst reagerar på i olika situationer och då låter det som om att när din häst inte gillar något så gör du så att han slipper det? Eller hur menar du?

Själv så skulle inte detta funka på min häst. Hon tycker markarbete är URTRIST och vägarar ibland. Och bara för det kan inte jag ge mig och låta henne få bestämma att vi ska vara i skogen dagarna i ända.

Sen beror det ju på vad du utsätter sin häst för. att gå i ridhuset varje vecka och sen tävla. Det blir inte någon större skillnad för den och det är ju förståligt att de inte tycker det är kul att tävla sen.

Hur ska häst tre kunna bygga up muskler och koordination, om han bara står inne ( :eek: )

Nej, jag menar att alla hästar är olika och därför måste man se hur just den hästen är med olika saker.

Min c-ponny tillexempel, skulle han gå på banan mer än typ 3 ggr i veckan skulle han börja tycka det var urtradigt att harva runder där medans min storhäst kan gå på banan 3 ggr i veckan utan problem. och sen rider jag nästan aldrig i ridhus mer än nån gång på vintern..

Jag föredrar metoden att utbilda hästar i skogen, då hästarna oftast tycker att allt är lite roligare då. Om mina hästar inte vill jobba av någon anledning så rider jag inte bara ut i skogen utan då tar jag igenom det tills det funkar och sen kan vi göra något annat..

Klart att han inte bara står inne!! om du läser andra inlägg från mig så ser du att han rids nästan varje dag och om han inte rids i alla gångarter så skrittas han ofta i ca 2 h eller så går jag långa runder med han.

Lancet skrev:
Klart att han inte bara står inne!! om du läser andra inlägg från mig så ser du att han rids nästan varje dag och om han inte rids i alla gångarter så skrittas han ofta i ca 2 h eller så går jag långa runder med han.
Det är ju inte riktigt samma sak som att få friheten i hagen..

Lancet skrev:

Ett dyn är 24 timmar. Och du motionerar honom eller rider 2 - 4 timmar ? Kan förstå om han kommer att slå hjäl sig sen när han får börja gå ute och få känna lite frihet.. :crazy:

Nu är det normala hästar det handlar om antar jag.:bow: Och jag vet av eget ägande av en hingst att dom är som normala hästar och visst kan dom gå med andra hästar. Jag hadde min hingst med unghingstar och valacker inga problem tvärtom.... Han visade att småboysen inte skulle vara kaxiga och valackerna visade tröst. Han var inte farlig utan att vem som var bossen i hagen. Sen kan vissa hingstar vara farliga då det ser andra hästar som ett hot. Och har man ett sto som man har ska vara ett avelsto och man har egen hingst kan hon gå med honom då han och hon ser till när det ska betäckas hon säger sjäv ifrån när det inte är behov.
Sedan har jag haft en häst som inte kunde gå med andra för att hon var dum och jagade andra hästar igenom staketet . Testa med olika ålder osv men inget funkade. Så hon fick gå ihagen brevid då fick hon sin kontakt med andra hästar. Och så ska man tänka på att hästar e flockdjur... Detta innebär att dom trivs bäst med vänner och att dom ska kunna vila i hagen då en annan håller koll efter fara. Så har man 1 häst tycker jag man kan låna en shettis som kompis, då dom är billiga i mat. Det kommer komma en lagförändrig ang ensamgående hästar då vissa får söka despans om dom ska ha ensamgående hästar. Detta är en lag som jag säger Välkommen till. :bump:

Jag tycker det viktiga gällande hästar är att de har nån sorts sällskap.. kanin, get, får, kossor.. men absolut hellst hästar.. Men inte nödvändigtvis dela hage med andra..
jag har gjort 3 tappra försök med att släppa min häst med andras.. och aldrig egen..
Hon tar ihjäl dem.. hon blir el tigrero:devil: ..
sista häst som delade hage med henne va en shettis.. vi fixade en flyktväg åt honom.. en tråd som han kunde springa under in i en annan hage..

bitvis fungerade det.. men kom ponnyn för nära small det med buller o bång.. ponnyn fick vid ett tillfälle in en fullträff på min häst.. hon blödde ur munnen..
men det va ingen större fara..

jag insåg att risken för att hon gör illa sej själv eller ngon annan är för stor.. hon vet inte när hon ska ge sej..

Huvudsaken är att hon ser andra hästar.. förr hade jag kaniner som hon tyckte om.. och idag har vi en kattsom är i stalletmycket.. o det går bra.. hon gillar djur i den storleken.. dom kan vara i hennes box..

men hästar är no no!

hästar är flockdjur punkt slut! men alla hästar mår inte dåligt av att gå ensamna. min häst är till och med mer harmonisk och lugn när han går alldeles ensam. dock mår han dåligt av en liten hage. det finns hästar som under sina tidigare år påverkats av olika händelser. min hade ett hektiskt liv som travhäst och nu njuter han av lugnet. han har haft kompisar från och till och de gånger han har haft större sällskap har han blivit spänd och stressad, idag går han med ett russ men henne bryr han sig mindre om. allt är inte svart eller vitt! antingen eller!

Det skulle jag helt klart göra!!! Han är väl en häst han med... Skulle nog se till att han gick med en lugn häst men jag skulle inte låta honom gå ensam.

Jag skulle nog hellre låta honom SE och PRATA med andra hästar, inte gå ihop med dem i en och samma hage.

Det skulle jag. Låt honom gå med en lugn och snäll häst.
Jag anser att det är djurplågeri att låta hästar gå ensamma utan möjlighet till kropps kontakt med andra hästar. Och det finns ingen som kan få mig att tycka annorlunda.

Tyvärr finns det vissa stackars hästar som av olika anledningar inte fått gå med andra hästar och därmed inte lärt sig hur man beter sig mot andra hästar. Dessa stackars individer kan nog ibland behöva gå själva för deras egen och andras skull. Men då är det ju faktiskt så att det är en människa som orsakat detta onaturliga beteende på hästen. För hästar är av naturen flock djur och kan gå med andra hästar utan undantag....

MVH Russin8 som aldrig skulle låta min häst gå ensam...

Min och min syrras hästar kan inte gå i samma hage! Vi har försökt att släppa ihop dom två ggr men dom höll på att ha ihjäl varandra! Andra gången blev min sparkad på knät och fick ett stort sår!:cry:
Nu går dom i hagar bredvid varandra och så länge det är en tråd emellan är dom världens polare.. Knäppa djur:D
Det står även ett varmblods sto här som inte kan gå ihop med någon häst alls!! Hon har nästan blivit "hästilsken" sen hennes livslånga kompis dog!! Så hon går själv men alla hästarna kan se varandra åtminstone!!

Fattar inte hur jag alltid lyckas med så långa inlägg!!??:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
327
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur