Sv: ensam vårdnad
Är det bara under förutsättning om bägge är med på det som du menar(bara så jag är med när det gäller) att det är lätt att få ensam vårdnad?
Förr var domstolen tvungen att ge ensam vårdnad till en av parterna om så önskades men så ändrades det hela till att domstolen kunde döma gemensam även om önskemålet var ensam och sedan dess har det krävts mycket radikala saker för att få igenom ensam vårdnad om bägge parter inte är med på det.
För ett tag sedan kunde man läsa om morföräldrar som var upprörda över att deras svärson fick bibehålla vårdnaden om sina barn. Svärsonen (pappan till barnen) hade nämligen mördat barnens mamma. Rätten vad jag vet dömde att han fortfarande hade rätten till vårdnaden trots omständigheterna.
När en pappa som mördar mamman får behålla vårdnaden hur lätt tror du då det är att få domstolen att döma till den som vill ha ensamvårdnads favör?
Detta naturligtvis enbart om båda parter inte enats.
Jag träffar på få föräldrar med ensam vårdnad i dag om det inte gäller tonåringar där det klubbats igenom innan ändringar skedde och då ofta med pappor som inte vill ha mer än varannan helg och därför inte bryr sig om det är enskild eller gemensam alternativt inte vet att dom kan få igenom detta om dom vill.
om jag skriver så här: sedan vid seperation kan föräldrar ansöka om att den gemensamma vårdnaden ska upphöra...tycker du då att det låter som 2 föräldrar är oense ?
Det låter varken bu eller bä. Föräldrar betyder att båda har möjligheten att söka ensam vårdnad och det kan vara så att dom söker ensam vårdnad för egen del båda två om det skall hårddras.
Du skriver allmänt och läses allmänt så betyder det inte att båda föräldrarna söker enskild vårdnad och att dom båda är övernes om det.