Ensam mamma?

Sv: Ensam mamma?

Nu var vi dock gifta när båda pojkarna föddes men han dog när Eric var 3,5 år och Isaac nästan 2 år, så sedan dess har jag ju levt ensam med ensamt ansvar över dem. Det är på gott och ont, men överlag känns det skönt på ett sätt. Att slippa bråk och gräl om en massa, nu bestämmer ju jag själv.....

Vad gäller Elin är det ju just det, en massa gräl, oro och skit, och den pappan finns, engagerad ibland några korta stunder men mest frånvarande.

Att vara ensam med tre små barn är tufft, men inte på långa vägar så ilal som Alla ville får mig att tro....
 
Sv: Ensam mamma?

Visst sätter det spår. Ibland väldigt djupa. :(

Jag har funderat och funderat på en sak: Många tjejer väljer att behålla graviditeten trots att killen tvärvägrar och inte vill vara med. Det kan vara tillfälliga/kortare förhållanden där paret skyddat sig dåligt tex och tjejen blir gravid och vill behålla, men där killen inte alls kan tänka sig att bli pappa (verkar ganska vanligt?). Antingen dumpar killen sin gravida tjej eller så går tjejen själv och väljer bebisen i magen så att säga.

Sen blir det (ofta) ett jäkla liv från tjejens håll över att killen vägrar bli den där drömpappan de fantiserat om! På nåt sätt har de kanske trott att killen ska "mogna" (som det oftast brukar heta) och/eller ångra sig vartefter graviditeten fortskrider. Och ställa upp exemplariskt, om dock som helgpappa. Men han fortsätter vägra (sk omogen kille) och vill kanske inte ens ha kontakt med barnet alls, eller bara sporadiskt.

Men. Och det här är min fundering. Var är tjejens ansvar i det hela? Hon väljer ju medvetet att skaffa barn med en man som uttalat inte vill bli pappa! Som tvärvägrar och antingen dumpar henne eller finner sig i att bli dumpad. En man som tvingas pröjsa 1272 kr (eller vad det nu är) varje månad i ganska många år framöver, men som troligtvis nöjer sig med det och tycker att han gjort sitt (bitter) och tjejen kan ta allt ansvar eftersom hon gjorde sitt val.

Den som hamnar emellan är som alltid barnet. Barnet, som inte valde att bli till. Barnet som får ta smällen för att tjejen prompt skulle ha barn, oavsett pappa eller ej, för att tjejen inte kunde/ville vänta tills hon hittade rätt pappamaterial (som det så fiiint kallas här). Vad är hon för slags mammamaterial då? Tjejen väljer ju att utsätta en ny liten oskyldig varelse för att växa upp utan en engagerad pappa, med allt vad det kan innebära.

Jag säger inte att den ena parten är bättre eller sämre än den andre. Men varför ska alltid kvinnan framställas så odelat fantastisk och mannen så odelat jävlig i de här diskussionerna? Det har jag funderat rätt mycket på.


Behöver ju inte vara så att tjejen behöll barnet för att jävlas som det låter på inlägget, utan att man kanske är emot abort eller tycker att det känns trist att göra abort?Det brukar finnas andra anledningar än just att tjejen ska ha barn för att hon är envis.
Däremot tycker jag, precis som dig att det är blåögt av en tjej att bara anta att pappan bmognar & tar sitt ansvar, då ska man planera barn med ngn mer lämplig person, om det inte hände av en olyckshändelse förstås.
 
Sv: Ensam mamma?

Om man som tjej är emot abort så borde man skydda sig bättre. Det är inte bara upp till killen att använda preventivmedel.
 
Sv: Ensam mamma?

Sedan borde killar absolut bli lite mer medvetna och börja skydda sig if de inte vill bli smittbärare eller pappor.

Bara ett snabbt svar, har ont om tid.

Men detsamma gäller ju för tjejer. Hur många tjejer vågar inte hala fram en kondom? Det borde vara alla tjejers skyldighet (mot sig själv och ev framtida barn) att alltid ha några kondomer med sig, om ifall killen hon tänker ha sex med inte har några själv. Man kan inte bara lägga över ansvaret på killen. Samma gäller åt andra hållet. Fler killar borde vara mindre blåögda och sluta tro att p-piller är nåt dundermedel. Och nog händer det att tjejer ljuger om p-piller, både inom parförhållanden och vid tillfälligt sex.
 
Sv: Ensam mamma?

Om man som tjej är emot abort så borde man skydda sig bättre. Det är inte bara upp till killen att använda preventivmedel.
Sen finns det de som blir gravida ändå...
En av mina vänner har blivit gravid TRE gånger trost att hon ätit P-piller enligt konstens alla regler... Det har varit i ett förhållande och barnen har varit välkomne, men knappast planerade.

En annan vän fick nyligen missfall trots att hon hade hormonspiral...
 
Sv: Ensam mamma?

Jag ser mest praktiska problem.

Hur fasen hinner man med något utanför hemmet om det inte finns en till förälder?
 
Sv: Ensam mamma?

Jag ser mest praktiska problem.

Hur fasen hinner man med något utanför hemmet om det inte finns en till förälder?

Det är en bra fråga.....

Fast jag tror det går det med, även om det är svårt. Jag jobbar tisdag, och onsdag fast bara 3,5 timmar och kvällstid. Min syster passar pojkarna och Elin är hos sin pappa och mamma hjälper mig på jobbet så delar vi lönen oh är färdiga på 2 timmar istället. Det är mamma som kör mig och Elin till Elins pappa och för att kunna det går hon ifrån sitt jobb så vi har ungefär en timmes av hennes vi också får dela på.

Hon är med när jag handlar, handlar för det mesta varje torsdag så hon slipper åka i väg på helgerna. Ska vi till bvc så är hon med och passar pojkarna. Utan henne hade altl gått, men det hade verkligne varit tungrott om man säger så. Jag HAR testat......

Nej någon bio blir det inte och träffa kompisar ska planeras osv
 
Sv: Ensam mamma?

Sen finns det de som blir gravida ändå...
En av mina vänner har blivit gravid TRE gånger trost att hon ätit P-piller enligt konstens alla regler... Det har varit i ett förhållande och barnen har varit välkomne, men knappast planerade.

En annan vän fick nyligen missfall trots att hon hade hormonspiral...

Har också en sådan bekant.
Hon har gjort abort många gånger, har skrivit om henne tidigare på Buke.
Det slutade med ett barn och nu äter hennes kille p-piller istället.
 
Sv: Ensam mamma?

Bara ett snabbt svar, har ont om tid.

Men detsamma gäller ju för tjejer. Hur många tjejer vågar inte hala fram en kondom? Det borde vara alla tjejers skyldighet (mot sig själv och ev framtida barn) att alltid ha några kondomer med sig, om ifall killen hon tänker ha sex med inte har några själv. Man kan inte bara lägga över ansvaret på killen. Samma gäller åt andra hållet. Fler killar borde vara mindre blåögda och sluta tro att p-piller är nåt dundermedel. Och nog händer det att tjejer ljuger om p-piller, både inom parförhållanden och vid tillfälligt sex.

Jag säger inte emot dig.
Jag tillhör dem som lägger huvudansvaret på tjejen, vilket kritiseras av många andra tjejer men det struntar jag högaktningsfullt i.

Äldre män som har de barn de vill ha, förstår inte att inte fler kastrerar sig??
 
Sv: Ensam mamma?

Det behöver inte vara så drastiskt som kastration, det räcker nog med sterilisering.
 
Sv: Ensam mamma?

Det behöver inte vara så drastiskt som kastration, det räcker nog med sterilisering.


Hahahaha ja precis!!

Slängde in svaret i all hast när jag skulle iväg och träna, innan hade jag läst seniortråden om pedofiler.
Därav det mer eller mindre omedvetna ordvalet "kastrering" :D
 
Sv: Ensam mamma?

Jaa:eek: .. jag har beviset med..men det är för grovt väl för att lägga ut här?:o

Jag kanske kan länka så får man kika på egen "risk"..:rofl:


Det var ett bildspel-mail så det gick inte (turligt) nog att spara den bilden!
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam mamma?

Hehehe fast iofs, jag har både sett och hört Madonnas skotte, han är iofs ett hyfsat schysst skotteexemplar :D ..även i kjo...kilt:D
 
Sv: Ensam mamma?

Fast ofta är det väl inte såna här fall man menar när man pratar om "omogna pappor som inte vill ta ansvar?"
I fall som de du beskriver verkar ju killarna ändå såpass mogna att de "vet att de är omogna", eller iallafall att de inte vill ha barn, eller iaf inte med just den tjejen.
(Sen är det klantigt att då inte se till att det inte blir någon graviditet, förstås).
Jag håller med om att det borde tjejen respektera, och vara beredd på att "det här föräldraskapet får jag ta själv".

Jag tycker man blir mer irriterad på de killar som liksom inte "bryr sig", de säger liksom inte att de inte vill ha barn, utan det är "upp till tjejen" på något vis, och de bara hänger på.
Tjejen tror att båda är med på tåget, men sedan när barnet väl finns där märker hon att han liksom sett det som "hennes projekt", att hon liksom får fixa det eftersom det var hon som ville...
Då kan jag förstå hur irritationen uppstår. Han kunde ju varit lite tydligare från början.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 442
Senast: sjoberga
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 369
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp