Ensam mamma, barn och hund

Xazo

Trådstartare
Jag ska snart flytta till en lägenhet efter att ha bott på gård. Nu är mina tankar inte sams om hur jag ska lösa rastningen med hunden.

Hur löser du det som är själv med barn (hon är knappt 1,5 år) och hund?

Dagens långa promenader är inga problem, dagis eller barnvagn....

Tack på förhand!
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

Nu bor jag i hus förstås, men min släkt bor kvar i Sthlm i lägenhet, så vi har varit där i rätt många veckor sammanlagt och hälsat på.

Min son är också knappa 1,5 år, och här hemma på landet är det lätt. Hundarna kan ju bara släppas ut på tomten, medan jag sätter honom i vagnen, eller tar på honom något och bär med honom ut.

När vi är uppe i Sthlm och hälsar på, får jag antingen sätta honom i vagnen relativt fort och på med någon filt eller så, och ut med hundarna på morgonen. På kvällen när han sover, får jag göra likadant som här hemma = gå ut med hundarna snabbt medan han lämnas själv i spjälsängen. Nu har jag dock en son som sover 12-14 timmar i sträck utan att vakna, och har så gjort sen han var 2 mån gammal. Annars vet jag inte hur jag hade gjort..

Jag har skaffat en valp nu, och det går förhållandevis bra trots allt. Det mesta går om man vill!

Har du ett bärsele/sjal som du kan stoppa dottern i så är det ännu lättare. Det gjorde jag när sonen var liten och jag behövde springa ut ofta med min äldsta hane, som då var 7 mån bara.
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

Om jag förstår dig rätt så undrar du hur du ska kunna ta ut hunden när ditt barn sover?

Vi bodde i lägenhet när barnen var nyfödda och hade jag hunden hemma så brukade jag smita ut medan barnen sov.

/Timsetim
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

Långpromenad morgon och kväll med barnvagnen kanske? Och sedan kort rastning när barnet sover (finns ju "babyvakter" med räckvidder på närmare 1 km). Mitt förslag :p

Jag har det lite lättare som bor i hus (är ensam hela helgerna). Går en långpromenad 1.5 timme på morgonen och därefter släpper jag bara ut hundarna i den inhängnade trädgården.
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

Tack för era svar!
Min fundering är hur man får ihop det på morgonen när man ska iväg till jobbet/ dagis. Jag är ju inte hundra på att hon kommer att sova ända tills jag väcker henne... Kvällspromenaden blir när hon har somnat, hon sover oxå jättebra på nätterna. Somnar vid 20 tiden.

Det känns bara som ett jätteprojekt. Jag brukar lösa det mesta men jag har haft svårt att ta till mig dottern riktigt och har nu sista tiden börjat bli riktigt överens med att vara mamma....

Men gärna fler funderingar och "så-här-gör -jag" !!!
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

Nu vet jag inte riktigt hur det är för dig, för jag är hemma om dagarna, så morgnarna är inget större problem här. Mina vuxna hundar får vänta tills jag kommer tillbaka från dagislämningen bara, det är inget problem för dom.
Valpen däremot, måste ju ut så fort han vaknar (11 v gammal). Vissa dagar så sover Sebastian trots att klockan ringer, så då skyndar jag ut med valpen först. Andra dagar vaknar han innan mig, och då får vi kompromissa litegrann.
Sebastian får sitta i sin matstol, fastspänd såklart, och äta en macka/müsli medans jag springer ut med valpen. Det blir ju bara en snabbkiss såklart, sen följer han med och lämnar på dagis senare också.

Dom dagar då jag ska iväg direkt efter lämningen, så blir det oftast som så att Sebbe får sitta i sin stol och äta något gott, medans jag rastar hundarna på tomten. Promenad får dom då senare under dagen istället.
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

När jag separerade med min sambo var min son ca 1 år. Jag har hundar som gör det stora på den längre promenaden vid 18.00 och kvälls pinkar vid 21.00 (tack vare kanon foder) På morgonen så löste jag det så att jag gav min son välling medans jag klädde mig och bäddade till i vagnen. Hade bra åkpåse så det inte krävdes så mycke kläder på han :) När han ätit sin välling klädde jag på han. Stoppade ner han i vagnen och promenderade ca 20-30 min med hundarna. Hem och fixade mig själv och tog frullen i handen och lämnade sonen på dagis. Steg upp vid 05.45 la mig på kvällen senast 22.00 Mådde så otroligt bra av att komma ut på morgonen och gå i säng tidigt men då är jag en morgon människa :)
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

Tidigare på kvällen hade jag tagit vagn och hund och gått en bra runda så att det räcker att typ "kvällskissa" utanför senare när dottern sover. På morgonen har jag även gått en kortare runda med vagn och hund innan dagis/jobb. Visst det är ganska bökigt om det regnar tex och jag har en förmåga att alltid få för lite tid på morgonen, men vad gör man?? Hur ser dagen ut sen då? Är hunden hemma eller med på jobbet? Finns inte möjlighet att rasta efter dagislämning?
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

kl

om du inte kan/vill ta ut hunden vid nat tillfalle under dagen, kan du inte annonsera efter nan tonnistjej som kan ta ut hunden mot en mindre slant?
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

Han är med på jobbet, ligger ibilen. Så visst där blir han ju ordentligt rastad! Hunden är nu nästan 9 månader så visst klarar han sig även en stund på morgonen! De blir ju vanedjur efter hur man brukar göra efter ett tag!
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

Jag är inte ensam på heltid, men maken har rest en hel del periodvis. När vi bodde i radhus löste vi det så att jag gick ut fem minuter och kissade hundarna innan barnen vaknade.

Sedan lite längre promenad efter att jag lämnat på dagis, (hade turen att endast ha 300 m till dagis).

På eftermiddagen "långpromenad", egentligen en tur som inte tar mer än 15 minuter att gå, men då yngste sonen inte var nmer än 1,5 år och alltid gick själv, kunde det ta 40 minuter att ta sig runt där. Hundarna kunde lukta på allt de hade lust med vi kunde träna lite osv under tiden som lillparveln skrotade fram i egen takt...

Kvällspromenad när de somnat, ca 10-15 min men då var jag alltid nervös att något av barnen skulle vakna när jag var borta...

Iom att vi hade ett radhus var det såklart lite annorlunda, då man vid "akuta behov" har möjlighet att öppna altandörren så hunden kan kissa en snabbis.´

När tiken var valp åkte jag hem på lunchen för att rasta hundarna (pluggade och hade minst 1 timmes lunch). Numera får man försöka lägga schema så att hundarnas dagar blir lagom långa/korta...
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

Gör inte så stor affär av det,du stressar upp dig ännu mer,så ser du bara världens problem famför dig!
När du är installerad i lgh och börjar hitta din rutin,då löser det sig!
Du kommer at hitta dina tider och hur du ska göra och i vilken ordning,börja med att gå upp lite tidigare i början,så du inte känner tidspress,sen kommer det bara att rulla på!
Jag vet av erfarnhet,bodde på 3e våningen med 3 barn mellan 0-4 år och hade två hundar..
Jag vet inte ens hur jag gjorde när jag skulle få upp matkassar och 3 små barn upp samtidigt,men vi är alla mätta och jag har tre friska barn,så det gick nog bra!
Lycka till!
 
Sv: Ensam mamma, barn och hund

TACK!!!! Det var skönt att hör anågon annan säga det till mig. Rationella jag säger likadant, me nibland får den veliga sidan för mycket plats att göra sig hörd på!

Önskar dig en skön dag!
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 177
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 477
Senast: Hermelin
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp